Diverse Helikopterulykken

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.405
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
chc mistet kontrakten på flyvninger fra Fleslan og Florø for Statoil,men vil fremdeles dekke halparten av flyprogrammet til Statoil på norsk sokkel
 
M

MusicBear

Gjest
Anbud, er OK år man skal innhente pris på transport av varmtvannsberedere og annet ikke-menenskelige "varer."

Men det anbudshysteri som (jeg vet) er til stede innenfor busstransport, så er presset på bussene siste anbudsåret så tort at det knapt skal repareres... Enten fordi man vet anbudet snart er over, eller fordi man siste året forøsker å sitte igjen med en liten (velfortjent) fortjeneste...

Dersom anbudshysteriet er like stort innenfor helikoptertransport, burde kanskje noen sette ned foten snart, som eksempelvis tøffe Franskmenn hadde gjort... For forskjellen på transport av tompaller og mennesker er større enn tapene vi til nå har sett av liv.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
3.316
Antall liker
2.084
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hvis vi tenker oss at girkassa kollapset med resultatet full stans da er vel kreftene som er tilstede så store at rotor takker for seg å drar avgårde på egenhånd .
Blir da resultatet umiddelbart knekt nakke på samtlige passasjerer ?
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.405
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Du mister i hvertfall bevistheten,snakket med noen piloter etter norne ulykken for noen år siden og de sa det var som og kjøre inn i enn vegg i stor fart,ekstreme g krefter
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.481
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Uten å ha finregnet på det ville jeg sagt at det ser ut til å være en overhyppighet av rotor/girkasse-problemer med Super Puma. At rotoren flyr av et helikopter er såpass sjeldent at to-tre tilfeller på samme flytype begynner å se mistenkelig ut. Men Airbus henviser til "ny informasjon" når de velger å ikke sette hele flåten på bakken ennå. Mulig de har fått noen informasjon fra etterforskningen som ikke er offentlig ennå, f eks noe som peker mot at nettopp denne ene maskinen har vært utsatt for noe spesielt. Vi får se. Granskingsrapporten vil bli offentliggjort etterhvert, grundig og i stor detalj. Før det blir det bare spekulasjoner, tildels farget av hvilken agenda man selv har.

En enklere prognose er at flyselskapet, som allerede hadde betalingsproblemer og nylig mistet en stor del av kontrakten med Statoil, formodentlig konker som følge av dette.
Når en Tesla S eller en BMW i3 mer eller mindre sender kontinuerlig informasjon til "basen", gjør vel et helikopter det og. Det ble og snakket om en enhet som logget info om girkassen. Veldig trolig at denne var online slik at man kunne planlegge service med mer. Noe annet ville være rart.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.786
Antall liker
15.591
CHC har vært i deep shit en god stund. I mars 2014 kostet en aksje i selskapet 300 dollar. Nå får man den for 65 cent. De er konk i midten av måneden om de ikke får til en avtale med kreditorene.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Uten å ha finregnet på det ville jeg sagt at det ser ut til å være en overhyppighet av rotor/girkasse-problemer med Super Puma. At rotoren flyr av et helikopter er såpass sjeldent at to-tre tilfeller på samme flytype begynner å se mistenkelig ut. Men Airbus henviser til "ny informasjon" når de velger å ikke sette hele flåten på bakken ennå. Mulig de har fått noen informasjon fra etterforskningen som ikke er offentlig ennå, f eks noe som peker mot at nettopp denne ene maskinen har vært utsatt for noe spesielt. Vi får se. Granskingsrapporten vil bli offentliggjort etterhvert, grundig og i stor detalj. Før det blir det bare spekulasjoner, tildels farget av hvilken agenda man selv har.

En enklere prognose er at flyselskapet, som allerede hadde betalingsproblemer og nylig mistet en stor del av kontrakten med Statoil, formodentlig konker som følge av dette.
Når en Tesla S eller en BMW i3 mer eller mindre sender kontinuerlig informasjon til "basen", gjør vel et helikopter det og. Det ble og snakket om en enhet som logget info om girkassen. Veldig trolig at denne var online slik at man kunne planlegge service med mer. Noe annet ville være rart.
Ville förundra mig om det var tillfälle. Det mesta av vedlikehold på fixed wing/helikopter sker på fasta tidsintervall och inte via online dataöverföring för att planlägga teknisk service med kontinuerlig montitorering av teknisk status. Nu jobbar jag på fixed wing i ett kommersiellt sällskap och det har inte kommit dit ännu att det blir gjort och ska inte svära på att det är så i CHC, men generellt är det nok så likt och det ville som sagt förundra mig om helikoptersektorn kommit dit att de gör det.

Många tror kanske att vi ligger långt frampå när det kommet till tekniska lösningar, men ting tar lång tid i flybranschen och vi är inte i närheten av Tesla när det kommer till tekniska innovationer. Som en kuriositet var den sista stora uppdateringen av FMC (Fligh Management Computer) som kom nu i april var förövrigt den första uppdateringen som inte kommer på floppy-disc, men enbart på en DVD-skiva.

Boeing 787 (och förmodligen Airbys nya 350) har en möjlighet för sändning av status till fabrikanten.
 
Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Alle forandringer må jo testes og sertifiseres i flybransjen og man har en hang til det velprøvde, så innovasjon kommer vel hovedsaklig i forbindelse med nye flytyper, som er svært sjelden. Man har ikke stadige oppdateringer som på en Tesla. Derfor blir jeg litt irritert når Bjørn Kjos skryter av at han har så mye mer moderne fly enn SAS. Begge flyr 737NG som er et design fra 90-tallet med opprinnelse på 60-tallet. Norwegian sine fly er kansje noen år yngre og har kanskje noen nyere tilvalg, men det er ikke som årsmodeller på en bil.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
En 707 eller Caravelle fra 50-tallet er ikke så ulik en nybygd Boeing eller CRJ900, nei.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.786
Antall liker
15.591
Alle forandringer må jo testes og sertifiseres i flybransjen og man har en hang til det velprøvde, så innovasjon kommer vel hovedsaklig i forbindelse med nye flytyper, som er svært sjelden. Man har ikke stadige oppdateringer som på en Tesla. Derfor blir jeg litt irritert når Bjørn Kjos skryter av at han har så mye mer moderne fly enn SAS. Begge flyr 737NG som er et design fra 90-tallet med opprinnelse på 60-tallet. Norwegian sine fly er kansje noen år yngre og har kanskje noen nyere tilvalg, men det er ikke som årsmodeller på en bil.
Det er vel evt motorene det har skjedd en del med som gjør at forbruket er lavere på mer moderne utgaver?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Alle forandringer må jo testes og sertifiseres i flybransjen og man har en hang til det velprøvde, så innovasjon kommer vel hovedsaklig i forbindelse med nye flytyper, som er svært sjelden. Man har ikke stadige oppdateringer som på en Tesla. Derfor blir jeg litt irritert når Bjørn Kjos skryter av at han har så mye mer moderne fly enn SAS. Begge flyr 737NG som er et design fra 90-tallet med opprinnelse på 60-tallet. Norwegian sine fly er kansje noen år yngre og har kanskje noen nyere tilvalg, men det er ikke som årsmodeller på en bil.
Det er vel evt motorene det har skjedd en del med som gjør at forbruket er lavere på mer moderne utgaver?
Ja, primärt motorer och vingdesign som de stora förbättringarna, men också andra områden som feks bruk av karbonbromsar mot tidigare stål som sparar vikt och därmed är med på att minska forbruket.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den store motoroppgraderingen skal vel skje på Max-utgaven, som er neste revisjon av flyet og ikke blir levert før 2017. Nåværende versjon er 737 next generation som altså ble lansert på 90-tallet, med enkelte forbedringer siden. Winglets kom vel også til midtlivs.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Den store motoroppgraderingen skal vel skje på Max-utgaven, som er neste revisjon av flyet og ikke blir levert før 2017. Nåværende versjon er 737 next generation som altså ble lansert på 90-tallet, med enkelte forbedringer siden. Winglets kom vel også til midtlivs.
Det är riktig, men det har skjedd en del uppgraderingar på motorerna på NG också sen 90-talet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det forresten mulig å retrofitte nyere motorer, eller må man holde seg til typen som ble levert med flyet?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Er det forresten mulig å retrofitte nyere motorer, eller må man holde seg til typen som ble levert med flyet?
Om du tänker på MAX sin motor så är det inte möjligt då den har större diameter (större N1-fan) och därmed inte får klarering nog under vingen till NG.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
På fixed wing (også 737) er det vanlig med "online" rapportering av masse data. Finnes ikke på helikopter, S92 eller EC225 der leses det av med PCMCIA kort.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
12.342
Torget vurderinger
2
Uten å ha finregnet på det ville jeg sagt at det ser ut til å være en overhyppighet av rotor/girkasse-problemer med Super Puma. At rotoren flyr av et helikopter er såpass sjeldent at to-tre tilfeller på samme flytype begynner å se mistenkelig ut. Men Airbus henviser til "ny informasjon" når de velger å ikke sette hele flåten på bakken ennå. Mulig de har fått noen informasjon fra etterforskningen som ikke er offentlig ennå, f eks noe som peker mot at nettopp denne ene maskinen har vært utsatt for noe spesielt. Vi får se. Granskingsrapporten vil bli offentliggjort etterhvert, grundig og i stor detalj. Før det blir det bare spekulasjoner, tildels farget av hvilken agenda man selv har.

En enklere prognose er at flyselskapet, som allerede hadde betalingsproblemer og nylig mistet en stor del av kontrakten med Statoil, formodentlig konker som følge av dette.
Når en Tesla S eller en BMW i3 mer eller mindre sender kontinuerlig informasjon til "basen", gjør vel et helikopter det og. Det ble og snakket om en enhet som logget info om girkassen. Veldig trolig at denne var online slik at man kunne planlegge service med mer. Noe annet ville være rart.
Ville förundra mig om det var tillfälle. Det mesta av vedlikehold på fixed wing/helikopter sker på fasta tidsintervall och inte via online dataöverföring för att planlägga teknisk service med kontinuerlig montitorering av teknisk status. Nu jobbar jag på fixed wing i ett kommersiellt sällskap och det har inte kommit dit ännu att det blir gjort och ska inte svära på att det är så i CHC, men generellt är det nok så likt och det ville som sagt förundra mig om helikoptersektorn kommit dit att de gör det.

Många tror kanske att vi ligger långt frampå när det kommet till tekniska lösningar, men ting tar lång tid i flybranschen och vi är inte i närheten av Tesla när det kommer till tekniska innovationer. Som en kuriositet var den sista stora uppdateringen av FMC (Fligh Management Computer) som kom nu i april var förövrigt den första uppdateringen som inte kommer på floppy-disc, men enbart på en DVD-skiva.

Boeing 787 (och förmodligen Airbys nya 350) har en möjlighet för sändning av status till fabrikanten.
Om jeg forstår det su skriver rett, crosswind, er det de facto feilinformasjon. Allerede Boeing 737-400/500 hadde sending av info til basen ved avvik i performance på motor. Husker spesifikt vi fikk meldinger om vibrasjon på en motor på en 737 som klatret ut fra en eller annen flyplass i Italia, noe senere, etter retur til avgangsflyplass, fikk vi beskjed om at de hadde hatt birdstrike. Kapteinen sa at motoren ble kuttet umiddelbart, vi kunne se nøyaktig hvor lenge unormal vibrasjon hadde forekommet, og hvilket turtall motoren hadde arbeidet på. Husker selvsagt ikke tallene i dag, men vi hadde i hvert fall ikke problemer med å imøtegå påstanden om umiddelbar motorkutt...
Vet dog ikke status på hvordan dette evt. gjøres på nevnte helikoptertype.

Nu vel, det var lenge siden. Og du har rett i at Tesla ligger foran. Heldigvis kan ikke teknisk gjøre endringer i flyets oppsett fra basen, slik Tesla holder på. Det ville nok oppleves litt tvilsomt sett fra cockpit... :)

Mvh
Håkon Rognlien
(tidligere flytekniker)
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Korrekt Håkon, som sagt på disse helikopterene linkes ingenting direkte.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Uten å ha finregnet på det ville jeg sagt at det ser ut til å være en overhyppighet av rotor/girkasse-problemer med Super Puma. At rotoren flyr av et helikopter er såpass sjeldent at to-tre tilfeller på samme flytype begynner å se mistenkelig ut. Men Airbus henviser til "ny informasjon" når de velger å ikke sette hele flåten på bakken ennå. Mulig de har fått noen informasjon fra etterforskningen som ikke er offentlig ennå, f eks noe som peker mot at nettopp denne ene maskinen har vært utsatt for noe spesielt. Vi får se. Granskingsrapporten vil bli offentliggjort etterhvert, grundig og i stor detalj. Før det blir det bare spekulasjoner, tildels farget av hvilken agenda man selv har.

En enklere prognose er at flyselskapet, som allerede hadde betalingsproblemer og nylig mistet en stor del av kontrakten med Statoil, formodentlig konker som følge av dette.
Når en Tesla S eller en BMW i3 mer eller mindre sender kontinuerlig informasjon til "basen", gjør vel et helikopter det og. Det ble og snakket om en enhet som logget info om girkassen. Veldig trolig at denne var online slik at man kunne planlegge service med mer. Noe annet ville være rart.
Ville förundra mig om det var tillfälle. Det mesta av vedlikehold på fixed wing/helikopter sker på fasta tidsintervall och inte via online dataöverföring för att planlägga teknisk service med kontinuerlig montitorering av teknisk status. Nu jobbar jag på fixed wing i ett kommersiellt sällskap och det har inte kommit dit ännu att det blir gjort och ska inte svära på att det är så i CHC, men generellt är det nok så likt och det ville som sagt förundra mig om helikoptersektorn kommit dit att de gör det.

Många tror kanske att vi ligger långt frampå när det kommet till tekniska lösningar, men ting tar lång tid i flybranschen och vi är inte i närheten av Tesla när det kommer till tekniska innovationer. Som en kuriositet var den sista stora uppdateringen av FMC (Fligh Management Computer) som kom nu i april var förövrigt den första uppdateringen som inte kommer på floppy-disc, men enbart på en DVD-skiva.

Boeing 787 (och förmodligen Airbys nya 350) har en möjlighet för sändning av status till fabrikanten.
Om jeg forstår det su skriver rett, crosswind, er det de facto feilinformasjon. Allerede Boeing 737-400/500 hadde sending av info til basen ved avvik i performance på motor. Husker spesifikt vi fikk meldinger om vibrasjon på en motor på en 737 som klatret ut fra en eller annen flyplass i Italia, noe senere, etter retur til avgangsflyplass, fikk vi beskjed om at de hadde hatt birdstrike. Kapteinen sa at motoren ble kuttet umiddelbart, vi kunne se nøyaktig hvor lenge unormal vibrasjon hadde forekommet, og hvilket turtall motoren hadde arbeidet på. Husker selvsagt ikke tallene i dag, men vi hadde i hvert fall ikke problemer med å imøtegå påstanden om umiddelbar motorkutt...
Vet dog ikke status på hvordan dette evt. gjøres på nevnte helikoptertype.

Nu vel, det var lenge siden. Og du har rett i at Tesla ligger foran. Heldigvis kan ikke teknisk gjøre endringer i flyets oppsett fra basen, slik Tesla holder på. Det ville nok oppleves litt tvilsomt sett fra cockpit... :)

Mvh
Håkon Rognlien
(tidligere flytekniker)
De facto? Jøss, det var skråsikkert. Tror kanske du har missuppfattat mig. I det sällskap jag flyger 737 i är det ingen real-time monitorering av motorparametrar, data etc. mellan fly och teknisk base. Vid varje s-check (varje 72:a timme) läses det av data i FDM genom ett flashkort. Detta till trendmonitorering, statestik och för flightsafety-relaterade händelser. Det är alltså ingen tekniker som sitter på kontoret och ser i real-tid om jag får en birdstrike ut av Alta, men självklart blir det avläst i eftertid. 787 har detta systemet, men inte 737 per i dag där jag jobbar. I ACARS finns det möjlighet för monotorering, men detta blir inte gjort och är inte en del av procedurerna hos oss.

Det är alltså inte så att jag hävdar/har hävdat att data inte blir lastet ned, men det är alltså ingen som sitter i realtid och ser vilka motorparametrar jag har till en hver tid. Detta var ett svar på det ingeniøren skrev om Tesla och där jag menade att så heller inte sker på CHC sina helikoptrar.

Mvh crosswind
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.960
Antall liker
1.348
Korrekt Håkon, som sagt på disse helikopterene linkes ingenting direkte.
Ikke ifølge produsent.
What’s happening right now?[FONT=pt_sansregular]Discussions are taking place between Eurocopter and regulators, including EASA, to devise additional safety measures which would identify potential problems before they occur, including:[/FONT]

  • Additional frequent, non-destructive inspection, which can be used to assure the integrity of the shaft before flight.
  • Real-time in-flight monitoring of shaft vibration levels, with warning lights to alert the pilots of an increase in vibration (a good early indicator of mechanical defects, like cracks, that grow slowly over time as the repeated propagation testing has proven).
Om disse dataene ikke blir videresendt, bør det raskt plukkes opp i granskningen hva som har skjedd.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.652
Antall liker
15.392
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Korrekt Håkon, som sagt på disse helikopterene linkes ingenting direkte.
Ikke ifølge produsent.
What’s happening right now?[FONT=pt_sansregular]Discussions are taking place between Eurocopter and regulators, including EASA, to devise additional safety measures which would identify potential problems before they occur, including:[/FONT]

  • Additional frequent, non-destructive inspection, which can be used to assure the integrity of the shaft before flight.
  • Real-time in-flight monitoring of shaft vibration levels, with warning lights to alert the pilots of an increase in vibration (a good early indicator of mechanical defects, like cracks, that grow slowly over time as the repeated propagation testing has proven).
Vi pratar om överföring till bakken i real-time. Eller i alla fall gör jag det.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
12.342
Torget vurderinger
2
Ville förundra mig om det var tillfälle. Det mesta av vedlikehold på fixed wing/helikopter sker på fasta tidsintervall och inte via online dataöverföring för att planlägga teknisk service med kontinuerlig montitorering av teknisk status. Nu jobbar jag på fixed wing i ett kommersiellt sällskap och det har inte kommit dit ännu att det blir gjort och ska inte svära på att det är så i CHC, men generellt är det nok så likt och det ville som sagt förundra mig om helikoptersektorn kommit dit att de gör det.

Många tror kanske att vi ligger långt frampå när det kommet till tekniska lösningar, men ting tar lång tid i flybranschen och vi är inte i närheten av Tesla när det kommer till tekniska innovationer. Som en kuriositet var den sista stora uppdateringen av FMC (Fligh Management Computer) som kom nu i april var förövrigt den första uppdateringen som inte kommer på floppy-disc, men enbart på en DVD-skiva.

Boeing 787 (och förmodligen Airbys nya 350) har en möjlighet för sändning av status till fabrikanten.
Om jeg forstår det su skriver rett, crosswind, er det de facto feilinformasjon. Allerede Boeing 737-400/500 hadde sending av info til basen ved avvik i performance på motor. Husker spesifikt vi fikk meldinger om vibrasjon på en motor på en 737 som klatret ut fra en eller annen flyplass i Italia, noe senere, etter retur til avgangsflyplass, fikk vi beskjed om at de hadde hatt birdstrike. Kapteinen sa at motoren ble kuttet umiddelbart, vi kunne se nøyaktig hvor lenge unormal vibrasjon hadde forekommet, og hvilket turtall motoren hadde arbeidet på. Husker selvsagt ikke tallene i dag, men vi hadde i hvert fall ikke problemer med å imøtegå påstanden om umiddelbar motorkutt...
Vet dog ikke status på hvordan dette evt. gjøres på nevnte helikoptertype.

Nu vel, det var lenge siden. Og du har rett i at Tesla ligger foran. Heldigvis kan ikke teknisk gjøre endringer i flyets oppsett fra basen, slik Tesla holder på. Det ville nok oppleves litt tvilsomt sett fra cockpit... :)

Mvh
Håkon Rognlien
(tidligere flytekniker)
De facto? Jøss, det var skråsikkert. Tror kanske du har missuppfattat mig. I det sällskap jag flyger 737 i är det ingen real-time monitorering av motorparametrar, data etc. mellan fly och teknisk base. Vid varje s-check (varje 72:a timme) läses det av data i FDM genom ett flashkort. Detta till trendmonitorering, statestik och för flightsafety-relaterade händelser. Det är alltså ingen tekniker som sitter på kontoret och ser i real-tid om jag får en birdstrike ut av Alta, men självklart blir det avläst i eftertid. 787 har detta systemet, men inte 737 per i dag där jag jobbar. I ACARS finns det möjlighet för monotorering, men detta blir inte gjort och är inte en del av procedurerna hos oss.

Det är alltså inte så att jag hävdar/har hävdat att data inte blir lastet ned, men det är alltså ingen som sitter i realtid och ser vilka motorparametrar jag har till en hver tid. Detta var ett svar på det ingeniøren skrev om Tesla och där jag menade att så heller inte sker på CHC sina helikoptrar.

Mvh crosswind
Jo, det er forsåvidt rett at det er en opsjon som ikke alle flyselskaper benytter seg av ved innkjøp. Men teknologien har vært kjent og benyttet lenge, ref. bl.a. info som ble sendt i forbindelse med Airbus-maskinen (AF-447) som forsvant over Atlanteren.
Braathens (senere SAS', nå utrangerte og solgt) 737 4/500 hadde dette systemet. På normale flighter sendtes kun rapport ved landing. Dersom det var avvik, kunne maskinen sende rapporter i real time, uten at jeg nå husker hvilke parametre det dreide seg om.

PS: Kom forresten plutselig på at den teknologien jeg omtaler er/var relatert til utstyr på bakken, dvs. det var avhengig av hvilken flyplass man var innen rimelig nærhet av. Ergo vil nok ikke alle maskinene med akkurat det utstyret jeg nå beskriver, kunne sende real time, uavhengig av tid og sted. Men angående nevnte AF-maskin, hadde de åpenbart et system som kommuniserte teknisk info i real time.

PS2: Ettersom hjernen langsomt leter seg fram i gamle minner, tror jeg nok du har rett i at det var funksjonaliteten i ACARS som ble benyttet via Arinc, eller noe sånt... :)

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.960
Antall liker
1.348
Korrekt Håkon, som sagt på disse helikopterene linkes ingenting direkte.
Ikke ifølge produsent.
What’s happening right now?[FONT=pt_sansregular]Discussions are taking place between Eurocopter and regulators, including EASA, to devise additional safety measures which would identify potential problems before they occur, including:[/FONT]

  • Additional frequent, non-destructive inspection, which can be used to assure the integrity of the shaft before flight.
  • Real-time in-flight monitoring of shaft vibration levels, with warning lights to alert the pilots of an increase in vibration (a good early indicator of mechanical defects, like cracks, that grow slowly over time as the repeated propagation testing has proven).
Vi pratar om överföring till bakken i real-time. Eller i alla fall gör jag det.
Som du ser av det endrede innlegget, tenkte jeg ikke på videresendimg av data.
Hvis data fra helikoptrene ikke når land i sanntid, er det skremmende. Når vi borer en brønn,går alt data til land for at flest mulig skal kunne oppdage evt problemer. Man skulle tro at flybransjen hadde komt lengre.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.310
Antall liker
14.041
Sted
Ytterst i havgapet...
I nyhetsreportasjene ble det referert til at det fantes ytterligere ett system som lagret data fra bl.a gearbox, men som måtte leses ut i ettertid. Noen her nevnte lagring på PCMCIA e.l. Systemet hadde også et navn som jeg ikke husker.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
HUMS, 737 fra Braathens og SAS har linket direkte siden acars kom. Tro hva dere vil, -92 og -225 gjør det ikke. Jobber med dette
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dette er en ufattelig tragisk hendelse for de efterlatte, i de berørte familier.


Faktum er at dette er den værste ulykke som er hendt på Norsk sokkel siden Aleksandre Kielland tippede rundt, og man kan med rette spørre, om denne kunne have været undgået.

Som med alt mekanisk material, og hvor de menskelige elementer spiller ind vil det altid være en risico for at noget kan gå galt.
Problemet med Helikopterne,- er at de mekaniske fejl, tit og ofte ender helt fatalt, for de personer som befinder sig ombord, og spørsmålet er så, om alt der kan gøres for at minimere denne risico, bliver gjort.

Vi så en Statoil chef, udtrykke sin dybbeste medfølelse til de berørte og efterlatte, samtidig som han pointerte at sikkerhed har, og vil altid have højeste priotet i firmaes regi og ingen økonomiske vurderinger vil gå forut for dette prinsip. Samtidig som Statoil jobbet med ideen op at halvere check/ service tiden mellen hver flyvning, samt implisere/ pålænge underleverandøren en bøde i tilfælde av forsinkelser.

FLOT,- jeg vil la det op til den enkelte at drage signe egne konklutioner vedrøende ovennævnte.

Vedrøende Helikopter produksenterne, har de vel alle haft deres problemer med material pålidelighed hen av veien, men det helt uomtvistelige faktum er, at der med Airbus Super puma helikoptere har været en rekke av hendelser, som havde bevirket at tilliden til denne produksent selv før denne hendelse,- var tynd slidt blandt Offshore arbejderne som benytter denne form for transport.

Og personlig må jeg sige, at de kommentarer som er kommet fra talspersonen fra denne produksent, samt måden dette firma håndtere denne sagen profesionelt, med små fornektelser av tidligere vertifiserte mekaniske problemer rundt gearkasse/ aksling, samtidig som man kan se på video,en at rotoren flyver adskilt fra Helikopteren ved denne ulykke ,-har skræmt vandet av mig.

Et faktum er, at efter denne sidste hendelse forsvandt den sidste rest av tillid fuldstendig blandt Offshore ansatte og deres familier, til denne produsent.

Datteren min havde faktisk en alvorlig samtale med mig, da vi igår skulle hente barnebarnet i barnehagen og efter denne samtale er konklutionen følgende:

Vis intro video,en begynder med idag flyver vi m Super Puma, ja da tar jeg overlevelses drakten av og kører hjem.

Livet er for kort til at spille Russisk roulet, i en maskine som ikke holder mål, og jeg kommer ikke til at sette mig i nogen Super puma maskiner, før de har fået re-designet og instaleret en ny Gear kasse, aksling løsning som over tid beviser at denne holder mål.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.713
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Livet er for kort til at spille Russisk roulet, i en maskine som ikke holder mål, og jeg kommer ikke til at sette mig i nogen Super puma maskiner, før de har fået re-designet og instaleret en ny Gear kasse, aksling løsning som over tid beviser at denne holder mål.
Det største problemet ser ut til å være at Super Puma nettopp har fått en redesignet gearkasse og aksling etter den forrige ulykken, og så skjer det likevel en til. Det er da man begynner å tvile sterkt på kompetansen hos produsenten. Det er vel nettopp gitt beskjed til operatører om å sjekke stagene fra girkasse til rotor, så det kan muligens tyde på at selve bruddet var et annet sted denne gangen. Det får vi vel vite etterhvert.

Jeg har veldig vanskelig for å se at det skulle være noen sammenheng mellom kostnadskutt og dette havariet. En opplagt måte å redusere vedlikeholdskostnadene på er å tøye serviceintervallene. For det første er de strengt regulert av luftfartsmyndighetene og ikke så lette å tøye på, og for det andre fikk denne maskinen nettopp ny rotor og girkasse - og havarerte kort tid senere til tross for det omfattende vedlikeholdet. Det kan selvsagt tenkes at noe ble gjort feil under den jobben, men det vil vi i så fall også få vite etterhvert.

Det virker litt tidlig å spekulere i om økt tids- og kostnadspress er en underliggende årsak før vi vet hva som egentlig skjedde. Det eneste vi vet sikkert så langt er at rotoren fløy av mens helikopteret var i luften, og konsekvensene det fikk. Vi vet ennå ikke hvorfor den fløy av.
 
Sist redigert:
Topp Bunn