Bieffekter av å korrigere bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.817
    Antall liker
    17.838
    Sted
    Østfold
    Jeg er tilbøyelig til å snakke om FIR og IIR i samme åndedrag. Ikke fordi jeg mener de er like, men fordi jeg føler at problemene og begrensningene er ganske nært beslektede. Det man kan gjøre med FIR som man ikke kan gjøre med IIR er stort sett også belemret med andre problemer. FIR kan imidlertid stort sett gjøre alt det IIR kan gjøre, bare med litt annen bakenforliggende programmering. Sånn sett er både problemene og mulighetene ganske like. Fremgangsmåten er derimot ikke helt lik.

    Det Orso påpeker er viktig. Ikke bare er tankesettet rundt romavvik og høyttaleravvik ulike, men høyttalere kan også stort sett korrigeres med FIR uten at man introduserer problemer. Det er også sentralt at resonansoppbygningen i rommet er så treg sammenliknet med i høyttalere, og den varierer med posisjon i rommet (også ulike deler av kroppen når vi sitter stille), at den under ingen omstendighet må behandles som om den var minimum fase.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    For meg, som ikke kan noe om DSP, virker betegnelsen å være en forkortelse av Dæven Så Problematisk :)
    Neida, men det er et annet sett kunnskap og ferdigheter enn f eks å stille inn en analog pickup. Nåletrykksvekt, VTA, protraktor, anti-skating, compliance - hvorfor vil noen holde på med så trøblematiske greier? Det er samme med DSP som mange andre ting: Det skader ikke å vite litt om hva man holder på med.

    Hehe, DET har jeg skjønt :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er tilbøyelig til å snakke om FIR og IIR i samme åndedrag. Ikke fordi jeg mener de er like, men fordi jeg føler at problemene og begrensningene er ganske nært beslektede. Det man kan gjøre med FIR som man ikke kan gjøre med IIR er stort sett også belemret med andre problemer. FIR kan imidlertid stort sett gjøre alt det IIR kan gjøre, bare med litt annen bakenforliggende programmering. Sånn sett er både problemene og mulighetene ganske like. Fremgangsmåten er derimot ikke helt lik.

    Det Orso påpeker er viktig. Ikke bare er tankesettet rundt romavvik og høyttaleravvik ulike, men høyttalere kan også stort sett korrigeres med FIR uten at man introduserer problemer. Det er også sentralt at resonansoppbygningen i rommet er så treg sammenliknet med i høyttalere, og den varierer med posisjon i rommet (også ulike deler av kroppen når vi sitter stille), at den under ingen omstendighet må behandles som om den var minimum fase.

    Jeg har en kul på magen som burde påvirke lydbildet jeg hører bra :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er GD og vannfall fra to målinger.Den ene med Audessy den andre uten.
    Mik i samme posisjon, ikke rørt volumkontrollen. Kun målt med Audessy så satt audessy til OFF.
    Har XT32.

    Hvorfor er det så store forskjeller ?

    vannfall ny.jpg
    gd.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.397
    Antall liker
    4.863
    Er det begge to? Blått vs rødt?

    Vannfallsdiagrammet ser rimelig likt - og rimelig godt korrigert i begge tilfeller. Helt til det kommer ned i noe som likner et støygulv. Jeg vil anta at 50Hz ryggen kommer fra lysnettet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vannfall hver for seg og fortell hva som er hva. Og vis vannfallet opp til 500 Hz. Målesveipet bør forøvrig være langt nok.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, den ene målingen er med audessy den andre er uten.

    Vi snakker jo om artefakter ved korrigering av bass. og trøbbelet starter jo ofte hel i dypet.

    Den 50hz bølgen kommer og går litt ja. Men det er forskjeller på målingene.

    Er ikke ute etter hva som er best og hva som et hva. Men vil bare vise at det er forskjell med og uten auto korreksjon.

    Legger opp vannfall hver for seg....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg jobber i bassen så måler jeg med 2x1M sveip

    Wf 73.jpg
    wf73hz.jpg
    vannfall 500hz.jpg
    vannnnfll 500hz.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.397
    Antall liker
    4.863
    Det er jo forskjell, men det er ikke godt å se hvilken av de som er korrigert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det jeg mener. Autokorreksjon gjør noe i tidsdomenet i vertfall her. Om det er til det bedre alltid, DET er nok en annen diskusjon.

    Nå er jo ikke rommet mitt uten akustiske tiltak akkurat. Jeg liker best lyden med Audessy.

    Skal si hva som er hva etterhvert
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Kudos til trådstarter for fint tema!

    Det er mange kompromisser man må inngå når man spiller av lyd gjennom to høyttalere i et lite rom, men det største kompromisset er kanskje bassen som det på ingen måte er "plass" til.

    Har vært litt rundt og hørt forskjellige oppsett med basskorrigering av ymse typer og bruker selv FIR filter gjennom Audiolense. Inntrykket mitt er at man kommer langt i å gjøre kompromissene mindre hvis man vet hvordan man skal bruke de verktøyene man har til rådighet.

    Når det er sagt så synes jeg løsningen med lengre FIR filtre i AL er den løsningen som i bassen har fungert best hos meg. Muligheten for ulike korreksjonsvinduer er nødvendig for at jeg skal kunne integrere en slik korreksjon sømløst uten å introdusere nye hørbare kompromisser. Det er også den eneste løsningen jeg opplever at lyden bedrer seg så mye at man nærmest får et nytt bassystem med bedre oppløsning og definisjon. Man kan trekke ned peaker og samtidig gi lyden mer punch.
    Som flere er inne på har man færre valgmuligheter og lavere oppløsning med IIR. Der man med FIR kan korrigere slik at man beholder frekvenstarget gjennom et gitt tidsvindu har man med IIR kun et punkt i tidsdomenet velge target fra. Hvor viktig dette er varierer med frekvensområde. Forskjellen høres godt ved gjengivelse av perkussive instrumenter.

    At man kun korrigerer et punkt i rommet og forverrer lyden i resten av rommet oppleves som en myte. Med et godt filter blir det bedre lyd i hele rommet fordi når man temmer litt av ressonansene og gir det mindre nivå i lytteposisjon forplanter det seg til resten av rommet. Det har hendt at det oppstår merkelig ting utenfor lytteposisjon, men da er det stort sett filteret eller målingen som må forbedres.

    Jeg synes sjelden at full korreksjon av ressonanser høres mest naturlig ut fordi det nærmest alltid er litt "levende" bass i store rom også. Det er alltid anslaget som inneholder mest energi, så min erfaring er at når man tar bort litt av brodden fra oppstarten av ressonansen med et tilpasset tidsvindu så holder dette til å gjøre ressonansen mindre generende. Jeg elsker den valgfriheten de tidsvinduene gir.

    Nå i dag har målet vært å klare meg uten akustikktiltak i rommet og har endt opp med å heller bruke flere høyttalere til den jobben. Det ville selvfølgelig kunnet bli enda bedre med gode tiltak, men pr i dag må jeg si at jeg ikke savner det.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn