I "gamle dager" - for en 20-30-40 år siden - rullet en farsott over landet. Da skulle alt måles. Buzz-word: Key Performance Indicators - eller forkortet KPI.
Som gikk ut på at man prøvde å måle visse parametere - som økonomiske nøkkeltall, kundetilfredshet, leveringspresisjon, reklamasjonskostnader, omløpshastighet på lager, transportkostnader, sykefravær, you name it... - og ut fra dette prøvde man å gjøre en vurdering av om man drev godt eller dårlig.
Kan hende er det det samme vi driver på med innenfor hifi. Vi måler litt her og litt der - i et forsøk på å få nok underlag til en slags helhetsvurdering - men vi er antageligvis et godt stykke fra å forstå den hele og fulle sannheten.
Som gikk ut på at man prøvde å måle visse parametere - som økonomiske nøkkeltall, kundetilfredshet, leveringspresisjon, reklamasjonskostnader, omløpshastighet på lager, transportkostnader, sykefravær, you name it... - og ut fra dette prøvde man å gjøre en vurdering av om man drev godt eller dårlig.
Kan hende er det det samme vi driver på med innenfor hifi. Vi måler litt her og litt der - i et forsøk på å få nok underlag til en slags helhetsvurdering - men vi er antageligvis et godt stykke fra å forstå den hele og fulle sannheten.