lovemusikk
Hi-Fi freak
To sider og jeg har ikke fått med meg hva som ikke kan måles enda som ikke er opplevd lyd.
Ved ikke hvad du vil have os til at sige med dine revolver svar og bemærkninger, men er det at vi kan måle stort set alt så er jeg enig.Skal det tolkes som en påstand om at det ikke er målbart?Svensktoppar kan komme ut av et stereoanlegg, og kvaliteten på det som kommer ut er under grensen for målbarhet....Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
Seriøst; jeg bekymrer meg ikke stort for det signalet som kommer ut av stereoanlegget. Det er enkelt å måle. Det som imidlertid ikke er helt trivielt er den lyden som når ørene våre i alle mulige retninger etter at lyden har forlatt høyttaleren og tatt seg noen runder rundt i lytterommet.
Selv det kan man måle med FMRI.Det som skjer mellom ørene til brukeren.
Nei, jeg mente det ikke sånn, men det er litt mer krevende.Skal det tolkes som en påstand om at det ikke er målbart?Svensktoppar kan komme ut av et stereoanlegg, og kvaliteten på det som kommer ut er under grensen for målbarhet....Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
Seriøst; jeg bekymrer meg ikke stort for det signalet som kommer ut av stereoanlegget. Det er enkelt å måle. Det som imidlertid ikke er helt trivielt er den lyden som når ørene våre i alle mulige retninger etter at lyden har forlatt høyttaleren og tatt seg noen runder rundt i lytterommet.
Sånt utstyr finnes ikke, men det jo tettere opp mot idealet man kommer jo bedre bør det låte også.Når utstyr måler perfekt er jo lyden også perfekt! Stol på andre
OK. Hva er kriteriene for at noe "måler perfekt"?Når utstyr måler perfekt er jo lyden også perfekt! Stol på andre
Hva er idealet ? Det som er på plata ? Det som ble innspilt, men korrigert via en miksepult ? Live musikk ? Uansett hvordan en måler så vil det alltid være en forvrenging ifht slik stemmen eller instrumentet låt uforsterket live. Så gjelder det bare å finne den "forvrengningen" en tror mest på. Og for å finne dette , er målinger tidvis et bra verktøy.Sånt utstyr finnes ikke, men det jo tettere opp mot idealet man kommer jo bedre bør det låte også.Når utstyr måler perfekt er jo lyden også perfekt! Stol på andre
Det vi trenger er et Snåsameter, som kan måle det som ikke kan måles!
Idealet for avspillingsutstyr er etter min mening å ikke endre signalet som er på kildematerialet. Men det er jo delte meninger om, noe som gjør at debattene stadig raser på HFS og andre steder...Hva er idealet ? Det som er på plata ? Det som ble innspilt, men korrigert via en miksepult ? Live musikk ? Uansett hvordan en måler så vil det alltid være en forvrenging ifht slik stemmen eller instrumentet låt uforsterket live. Så gjelder det bare å finne den "forvrengningen" en tror mest på. Og for å finne dette , er målinger tidvis et bra verktøy.Sånt utstyr finnes ikke, men det jo tettere opp mot idealet man kommer jo bedre bør det låte også.Når utstyr måler perfekt er jo lyden også perfekt! Stol på andre
Gud fader bevares en idiot det er først når dette er opnået at hi-fi begynder for alvor, og man vil opdage at hver gang man opgraderer , så for "neutral" en helt ny betydning.Jeg liker godt disse setningene fra Toole: Neutral is good, because it means that coloring resonances are not present.
Alternativt en Bulldetektor https://www.youtube.com/watch?v=Al2wdnxE3dADet vi trenger er et Snåsameter, som kan måle det som ikke kan måles!
Et utmerket innlegg i debatten8).Gud fader bevares en idiot det er først når dette er opnået at hi-fi begynder for alvor, og man vil opdage at hver gang man opgraderer , så for "neutral" en helt ny betydning.Jeg liker godt disse setningene fra Toole: Neutral is good, because it means that coloring resonances are not present.
Selv det kan man måle med FMRI.Det som skjer mellom ørene til brukeren.
Jeg trenger jo ikke lure på hvem du er Men da husker du kanskje at jeg beskrev for deg hva som gir opplevd dynamikk også?Hva som gir en fot, kan ikke måles
Ei heller kan man måle de tilfeller hvor man hører en låt som er så fin at man erklærer at DEN er grunn nok alene til å eie et stereoanlegg
Komme hjem fra konsert. Sette seg ned foran i et eller perfekt hjemme stereoanlegg. Syntes det låter reiseradio i forhold til lydopplevelsen på konserten. Kan heller ikke måles, dvs. jo sikkert noe av det - lydtrykket
Beklager dersom jeg virker useriøs i mine svar Snickers-is, ikke meningen. Har bare gått litt "ked af" riktige/gode/topp stereoanlegg som allikevel ikke gir (nok) fot. Vel, nå har jeg 49 i størrelse helt der nederst, men allikevel
Du, Snickers-is, er nok en av dem som har vært innom dette forum som kan mest - også og ikke minst om målinger av ting & tang. Stiller deg spørsmål tilbake:
- Hva måler definitivt galt men (allikevel) oppleves som vakkert/maktfult/musikalsk av ørene & hjernen?
Snakket med Lars Clausen (NewClassD) under Københavnmessen, som tryllet med klasse D-lyd så min egen fobi for dette forsvant.
- Hvordan, hvorledes får du til dette Lars? Måtte jeg vite.
- Gjør nogle ting litt annerledes, og lytter mæjet! Var svaret.
Samtidig som hans konstruksjoner sikkert måler like bra eller bedre enn andre nye konstruksjoner.
Var med min bedre halvdel under innspillingen av hennes siste CD, i en av de grummeste studioene i Nashville og med noen av de beste country musikerne der borte. Tok en uke, og denne begeistringen "målte" jeg i form av våte øyer HELE uka - flaut å si det men det er sant! Hehe, ja jeg var helt satt ut - største opplevelse siden jeg fikk ungene
Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Jeg trenger jo ikke lure på hvem du er Men da husker du kanskje at jeg beskrev for deg hva som gir opplevd dynamikk også?Hva som gir en fot, kan ikke måles
Ei heller kan man måle de tilfeller hvor man hører en låt som er så fin at man erklærer at DEN er grunn nok alene til å eie et stereoanlegg
Komme hjem fra konsert. Sette seg ned foran i et eller perfekt hjemme stereoanlegg. Syntes det låter reiseradio i forhold til lydopplevelsen på konserten. Kan heller ikke måles, dvs. jo sikkert noe av det - lydtrykket
Beklager dersom jeg virker useriøs i mine svar Snickers-is, ikke meningen. Har bare gått litt "ked af" riktige/gode/topp stereoanlegg som allikevel ikke gir (nok) fot. Vel, nå har jeg 49 i størrelse helt der nederst, men allikevel
Du, Snickers-is, er nok en av dem som har vært innom dette forum som kan mest - også og ikke minst om målinger av ting & tang. Stiller deg spørsmål tilbake:
- Hva måler definitivt galt men (allikevel) oppleves som vakkert/maktfult/musikalsk av ørene & hjernen?
Snakket med Lars Clausen (NewClassD) under Københavnmessen, som tryllet med klasse D-lyd så min egen fobi for dette forsvant.
- Hvordan, hvorledes får du til dette Lars? Måtte jeg vite.
- Gjør nogle ting litt annerledes, og lytter mæjet! Var svaret.
Samtidig som hans konstruksjoner sikkert måler like bra eller bedre enn andre nye konstruksjoner.
Var med min bedre halvdel under innspillingen av hennes siste CD, i en av de grummeste studioene i Nashville og med noen av de beste country musikerne der borte. Tok en uke, og denne begeistringen "målte" jeg i form av våte øyer HELE uka - flaut å si det men det er sant! Hehe, ja jeg var helt satt ut - største opplevelse siden jeg fikk ungene
Det er jo ingen tvil om at vi må holde musikk og lyd adskilt. Ikke fordi de ikke er to sider av samme sak, men fordi vi måler ikke musikk, vi måler hva utstyret gjør med et bestemt signal, og da gir jo tross alt måleutstyret blaffen i om målesignalet er interessant å lytte til.
Det største problemet er nok alle de som påstår at noe er riktig, og når det låter crap så er det alltid innspillingen sin skyld, det har de tross alt dokumentasjon på i form av sine egne målinger. Jeg pleier å si at om du kjører et romkorreksjonssystem, så ikke la det samme romkorreksjonssystemet foreta målingene som bekrefter at du har lykkes i korreksjonsprosessen. Det er en grunn til at vi ikke lar forbrytere være dommer i sin egen straffesak.
Det er to ting som gir deg fot. Det ene er at musikken evner å gi deg fot. Det andre er at anlegget evner å formidle de delene av musikken som gir deg fot. Dette kan ikke måles med et fot-meter, men med en god dose erfaring kan man måle en rekke faktorer som viser hva anlegget er i stand til samlet sett. Vi vet for eksempel at et bassystem som integrerer seg godt i rommet lettere gir "fot" enn ett som ikke integrerer seg godt. Det er rimelig enkelt å måle forskjellen på de to.
Lars Clausen har gjort mye både spennende og rart opp gjennom årene. Han stod vel også bak ZapSolute, The End, LC Clock, Frontline osv. Jeg hadde de første NCD-modulene til test (har dem vel fortsatt), og kunne melde følgende tilbake til Lars: Få ut de dumme luftspolene. Ikke bare gjør de at CD-spilleren min ikke klarer å finne sporet på plata (enorm støy), men de dreper hele dempningsfaktoren og gir et enormt interferensproblem om modulene ikke er synkronisert. Dette var vel å anse som en pre-produksjon, men Lars har alltid vært litt på eksperimentnivå. Når produktene hans har vært "master of all trades" har de også minnet mye om andre gode produkter, mens når de ikke har vært like modne har de ofte vært gode på noe, og forferdelige på noe annet. Jeg uttaler meg da ikke om oppsettet han demonstrerte i Køben da jeg ikke hørte det selv.
Det er merkelig at du har så mye dritt å si om alle som ikke gjør akkurat som Duelund. Mannen, fred over hans minne, kunne jo ikke en gang lage høyttalere, og langt mindre noen andre komponenter til hifibruk. Det forekommer meg helt borti natta å fremheve en mann som i så liten grad tok til måleutstyr, og som så til de grader beviste det gjennom sine konstruksjoner, som en referanse som liksom skal slå ihjel alt som beveger seg i bransjen som annenrangs (eller lavere).Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig selv og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Det er merkelig at du har så mye dritt å si om alle som ikke gjør akkurat som Duelund. Mannen, fred over hans minne, kunne jo ikke en gang lage høyttalere, og langt mindre noen andre komponenter til hifibruk. Det forekommer meg helt borti natta å fremheve en mann som i så liten grad tok til måleutstyr, og som så til de grader beviste det gjennom sine konstruksjoner, som en referanse som liksom skal slå ihjel alt som beveger seg i bransjen som annenrangs (eller lavere).Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig selv og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Jeg er ikke specielt for Duelund, det jeg skriver gælder også for andre komponenter end Duelund.Det er merkelig at du har så mye dritt å si om alle som ikke gjør akkurat som Duelund. Mannen, fred over hans minne, kunne jo ikke en gang lage høyttalere, og langt mindre noen andre komponenter til hifibruk. Det forekommer meg helt borti natta å fremheve en mann som i så liten grad tok til måleutstyr, og som så til de grader beviste det gjennom sine konstruksjoner, som en referanse som liksom skal slå ihjel alt som beveger seg i bransjen som annenrangs (eller lavere).Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide i lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig selv og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Hvilken mystiske komponenter var dette?Det er merkelig at du har så mye dritt å si om alle som ikke gjør akkurat som Duelund. Mannen, fred over hans minne, kunne jo ikke en gang lage høyttalere, og langt mindre noen andre komponenter til hifibruk. Det forekommer meg helt borti natta å fremheve en mann som i så liten grad tok til måleutstyr, og som så til de grader beviste det gjennom sine konstruksjoner, som en referanse som liksom skal slå ihjel alt som beveger seg i bransjen som annenrangs (eller lavere).Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig selv og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Snakket med Lars Clausen om dette i København. Som - som alle andre dansker - er opptatt av at ting skal koste så lite som mulig. Men, disse to komponentene som fylte halve baksiden på høyttalerne hans og som altså kostet til 2 x 4.500 danske - han erklærte det som et must i diskantfilteret til tross for sinnsyk pris.
Ser også at flere store etablerte danske høyttalerprodusenter benytter disse, men da i konstruksjoner som i prisklassen letter brukt BMW X5.
Hvilken mystiske komponenter var dette?Det er merkelig at du har så mye dritt å si om alle som ikke gjør akkurat som Duelund. Mannen, fred over hans minne, kunne jo ikke en gang lage høyttalere, og langt mindre noen andre komponenter til hifibruk. Det forekommer meg helt borti natta å fremheve en mann som i så liten grad tok til måleutstyr, og som så til de grader beviste det gjennom sine konstruksjoner, som en referanse som liksom skal slå ihjel alt som beveger seg i bransjen som annenrangs (eller lavere).Lars Clausen har efter min mening aldrig kunnet lave udstyr som var på et rimeligt højt niveau, det har typisk været lige til at lukke op og skide lydmæssigt efter min mening.
Jeg har ikke hørt udstyret i København , men jeg ved hvilke mirakler en Duelund kondensator og et rør kan gøre for lyden, og jeg hælde til at det bare er dette han har opdaget.
Det er i sig selv meget mærkeligt at det er sådan, og det er sådanne ting som plager mig selv og som jeg fandens gerne ville have en forklaring på (kan ikke umiddelbart måles), men jeg har den ikke, og må derfor bare nøjes med at konstaterer.
Snakket med Lars Clausen om dette i København. Som - som alle andre dansker - er opptatt av at ting skal koste så lite som mulig. Men, disse to komponentene som fylte halve baksiden på høyttalerne hans og som altså kostet til 2 x 4.500 danske - han erklærte det som et must i diskantfilteret til tross for sinnsyk pris.
Ser også at flere store etablerte danske høyttalerprodusenter benytter disse, men da i konstruksjoner som i prisklassen letter brukt BMW X5.
Hva bestod høyttalerne av?
Det er jo det rene vrøvl , vi er vil enige om at nul fejl er ikke muligt, vi må accepterer fejl, lydresultatet er bl.a. bestemt af hvordan den "fejl lyder manifesterer sig i det samlede lydbillede". Er en Hypex eksempelvis fejlkonstrueret??Dersom du må ha et rør eller en ekstra kondensator i signalkjeden for å få oppsettet til å spille godt er det et feilsymptom.
Ja man det var naturligvis det sidste jeg skrev som jeg mente, jeg beklager men jeg er ikke verdensmester i at formulerer mig nøjagtigt overfor folk som har ordkløveri som hobby. Jeg har som sagt generelt vanskeligt ved at formulerer mig.Men det var ikke det du sa. Du sa at om du tilføyde noen Duelund-kondensatorer eller rør så ble det bra.
Ja man det var naturligvis det sidste jeg skrev som jeg mente, jeg beklager men jeg er ikke verdensmester i at formulerer mig nøjagtigt overfor folk som har ordkløveri som hobby. Jeg har som sagt generelt vanskeligt ved at formulerer mig.Men det var ikke det du sa. Du sa at om du tilføyde noen Duelund-kondensatorer eller rør så ble det bra.
Dette er da ikke bare målbart men veldig lett å måle også. Et vanlig lydkort, et par motstander og et gratisprogram er alt som skal til.Gåsehudfaktor som man kan oppleve ved bruk av rørutstyr som gir masse harmonisk forvrengning kan ikke måles. Opplevde forskjeller ved tuberolling med equivalente rørtyper kan heller ikke forklares teknisk.
Og jeg som trodde det var snakk om en dobbelt ventrikkelkontraksjon i nedre del av medulla oblongis. Så feil kan man ta.Gåsehud (latin: horripilatio) forårsakes når arrektor pili-musklene trekker seg sammen, og gir et drag på hårfolliklene. Denne virkningen blir regulert av det autonome nervesystem og er tydelig i sterk kulde, frykt eller behag. ref. wikipediaGåsehuden og hvorfor man får den.