|
spørsmål til Kortvarig Vinterand:
Hva betyr trææært.....?
For øvrig synes jeg du har holdt deg ganske brukbart "på matten" i denne tråden. Litt hårsår -ja- men det har jo også andre vært.![]()
Zealous as Tom was in his efforts to debunk audiophile beliefs, his contributions to the audio industry were more important than those of all but a few audio writers I can name. There aren't many audio writers these days with the guts to go against popularly held beliefs, or the drive to try to discover something new about audio rather than simply parroting shibboleths. Contentious as my relationship with Tom was, I'm sad he's gone and I wish there was someone to take his place.
Fordi man som seriøs hifi entusiast har et mål og fjerne man sig over tid fra dette mål , så siger man til sig selv , jeg må have truffet nogle forkerte valg/beslutninger, det er også her at erkendelsen af at der kan være store forskelle på hi-fi gengivelse helt automatisk kommer til en.Ja men den kan ikke lure os over flere år/lang tid hvis man arbejder seriøst med eksempelvis lydHjernen lurer oss uansett om det er smak, lukt eller hørsel.
Kan den ikke? Hvorfor ikke?
Det er jeg helt enig i, og spesielt om man har brukt en del penger på den nye dingsen. Da må man gjerne også forsvare overfor seg selv at man har gjort et godt kjøp. Derfor tror jeg at det er en del som ikke helt klarer å svare på hva den nye dingsen gjør med lydbildet, og er mer opptatt av at "den virker solid" eller "ser bra ut".Hele poenget med en blindtest er å fjerne forventningsbias, og vet å bytte utstyr frem og tilbake selv, kan man bli påvirket av at man tror den nye, fine dingsen er mye bedre enn den gamle. Med en blindtest fjerner man denne usikkerheten.
Vell talt,ikke alltid det går fremover når en bytter kabler og dingserDet er jeg helt enig i, og spesielt om man har brukt en del penger på den nye dingsen. Da må man gjerne også forsvare overfor seg selv at man har gjort et godt kjøp. Derfor tror jeg at det er en del som ikke helt klarer å svare på hva den nye dingsen tilfører lydbildet, og er mer opptatt av at "den virker solid" eller "ser bra ut".Hele poenget med en blindtest er å fjerne forventningsbias, og vet å bytte utstyr frem og tilbake selv, kan man bli påvirket av at man tror den nye, fine dingsen er mye bedre enn den gamle. Med en blindtest fjerner man denne usikkerheten.
For min egen del forsøker jeg (så langt det lar seg gjøre) å være kritisk til den nye "dingsen" når jeg bytter utstyr i form av å teste fram og tilbake. For ikke så lenge siden kvittet jeg meg med et par signalkabel etter noen ukers bruk. Jeg syntest lyden ble for "pågående" og "oppjaget" med de, og byttet tilbake til noen gamle. Da ble lydbildet iallfall i mine ører mer behagelig og avslappet. Men dette var ikke et bytte jeg hadde lyst å gjøre. Jeg ønsket/forventet at de nye kablene skulle fungere best, men måtte innrømme at det gjorde de ikke.
Mitt utgangspunkt er iallfall alltid at jeg spør meg selv når jeg har byttet en dings: Hva tilfører den lydbildet? Om jeg ikke klarer å svare på det spørsmålet, ser jeg ingen grunn til å beholde den nye dingsen.
http://www.hifisentralen.no/forumet...yd-via-dolorosa-med-sluket-som-jesus-402.htmlSammenligning mellom vin og hifibeklager mobil link
- Du kan ikke smake forskjell på vin - Dinside.no
Kan man andet end bliver træt af tumper som dig , hvad er dit formål med at dyrke hi-fi , hvad er dit formål med skrive her.Sammenligning mellom vin og hifibeklager mobil link
- Du kan ikke smake forskjell på vin - Dinside.no
Nå er ikke jeg proff, bare nok en glad amatør, men jeg har prøvd meg litt frem med DIY-prosjekter og forsøkt å forstå hva som skjer. Min enkle oppfatning er at høyttalere og platespillerpickuper er de eneste dingsene i anlegget som oppfører seg slik du sier. Alt annet kan gjøres tilstrekkelig kompromissløst til at det ikke lenger farger lyden i hørbar grad, og alle transparente dingser låter som kjent likt. Det koster kanskje noen kroner, men er i prinsippet mulig. En kompromissløs høyttaler eksisterer derimot ikke på grunn av fysiske begrensninger med størrelsen på dingsen og lengden på lydbølgene. Ggrammofonpickuper (og elgitarer) er også imperfekte dingser som nødvendigvis vil ha en viss personlighet. Derimot er det fullt mulig å lage elektronikk (og kabler!) som legger på en tilsiktet farging av lyden i en eller annen retning, men det er noe annet enn ulike kompromisser. Der er jeg helt enig med kortvarig i hva som er idealet - korrekt gjengivelse, ikke en subjektivt "god lyd" med sukkerglasur eller gastromatdryss oppå signalet.Er mange her inne med dyp innsikt og interesse i lydproduksjon som fagfelt. Jeg tilhører ikke den gruppen, jeg synes bare det er moro å sysle litt med hifi og er glad i å høre på god musikk. Registrerer at temaet engasjerer voldsomt og splitter hifisentralens medlemmer i to steile grupperinger som hamrer argumenter mot hverandre.
Jeg kjøper argumenter om at lydforskjellene er mest signifikante relatert til høyttalere og akustikk, og minst knyttet til kabler.
Men: jeg har et spørsmål først og fremst til de av dere som har dyp innsikt i utvikling av hifi-utstyr: i de fleste industrier jeg kjenner til er det stort sett alltid et spørsmål om å foreta kompromisser i et design av hva det måtte være. Min innsikt i hvordan forsterkere, dac'er, drivverk og kabler faktisk utvikles er svært begrenset (synes rett og slett ikke det er så interessant og tar litt "drepen" av hobbyen for min del). Dersom det er slik som jeg ser flere nevner her at transistor er transistor, rør er rør og så videre, betyr jo det også at det ikke er noen kompromisser og valg som må tas under design av disse komponentene. Eneste som betyr noe er antall watt og resten er ytre design, opplevelse og marketing. For kabler er jeg fristet til å tro at det faktisk er slik - det er begrenset med kompromisser som må inngås for å få lyden til å transporteres gjennom kabelen. Det er fullt mulig å lage gode nok kabler og termineringer til å få jobben gjort.
Men for aktiv elektronikk ville jeg trodd konstruktørene har mange valg i forhold til hvordan de ønsker at lyden skal fremstå. Ayre ønsker å få en transistor-forsterker til å låte som rør, Bryston ønsker å få den så nøytral som mulig og så videre. Betyr ikke dette at konstruktørene er nødt til å foreta en rekke valg under konstruksjon av sine produkter, og at det derfor faktisk vil være forskjell på dem?
Aktører med lignende preferanser og filosofi vil høres lik ut, mens andre vil være forskjellige. Dartzeel som jeg aldri har hørt hevdes å måle elendig, men alle som har hørt produktene kommer med stående ovasjoner over produktet. Kan vi ikke da konkludere med at det er forskjeller, og at folk har ulik preferanse i forhold til hva de faktisk liker? Og grunnen til at produktene høres forskjellig ut, er fordi konstruktørene ønsker at de skal ha en spesiell lydsignatur i henhold til deres preferanser. Dette fordi det ikke er mulig å lage den perfekte komponent som plasserer orkesteret midt i stua mi, og at de derfor i søken etter å lage noe som ligner mest mulig må gjøre en rekke kompromisser på veien hvor ulike konstruktører tar ulike valg?
Dette er bare en lekmann som fjaser, hadde vært moro å høre refleksjoner fra noen som faktisk driver med dette som profesjon...
Virkelig et oppklarende innlegg, omtrent som mitt.Kan man andet end bliver træt af tumper som dig , hvad er dit formål med at dyrke hi-fi , hvad er dit formål med skrive her.Sammenligning mellom vin og hifibeklager mobil link
- Du kan ikke smake forskjell på vin - Dinside.no
Hvad er det endelig du vil , og hvilket formål har dine skriverier.
Hvis du vil fortælle at reklame og markedsføring og det frie marked forsøger at forfører folk, og for så mange penge ud af dem som muligt osv .
Kan det du så ikke sige engang for alle og så ellers holde dit kæft , vi andre har faktisk forstået hvordan det frie marked virker , og at ikke alle i den branche er er moralsk helt pletfrie.
Ja dette var jo svært provoserende og trettende, en lenke til en artikkel fra DinSide som er en oppfølging til utgangspunktet for denne tråden.Kan man andet end bliver træt af tumper som dig , hvad er dit formål med at dyrke hi-fi , hvad er dit formål med skrive her.Sammenligning mellom vin og hifibeklager mobil link
- Du kan ikke smake forskjell på vin - Dinside.no
Hvad er det endelig du vil , og hvilket formål har dine skriverier.
Hvis du vil fortælle at reklame og markedsføring og det frie marked forsøger at forfører folk, og for så mange penge ud af dem som muligt osv .
Kan det du så ikke sige engang for alle og så ellers holde dit kæft , vi andre har faktisk forstået hvordan det frie marked virker , og at ikke alle i den branche er er moralsk helt pletfrie.
Ja, det er til å bli grinete av..... Folk tror at blindtester er svaret på alt. ......
Tingen er at det faktisk er forskjell og at det går an å skille. Spørsmålet er bare om dette er en reell hørbar forskjell eller om det også påvirkes av forventninger og andre sanseinntrykk enn hørsel. Personlig er jeg vel omtrent like påvirkbar som alle andre, men jeg foretrekker å legge tid og penger i hifidingser som faktisk låter bedre, ikke bare ser pene ut og får bra omtaler i bladene. Da er enkle målinger og dokumenterte blindtester en grei "basic honesty test" - er det hørbar forskjell, eller er det ikke? Hvis jeg gir deg bind for øynene og dytter deg inn i en bil, tror jeg du vil merke forskjell ganske fort fra stående start om det er en Tesla eller en Trabant. Og om Sluket setter på deg bind for øynene og dytter deg ned i lyttestolen i Slukoteket, tror jeg muligens du vil høre en viss forskjell mellom høyttalerriggen hans og en Music Angel som ligger på bordet foran deg.En blindtest skapte ramaskrik i vinverdenen - tema - Dagbladet.no
�De ga Lars Monsen diagnosene borreliose og babesiose, men er n� avsl�rt etter blindtest� - nyheter - Dagbladet.no
Nei, du kan ikke smake forskjell på skumbilene
Blindtester av viner, sykdommer, skumbiler - og for den saks skyld biler. Folk tror at blindtester er svaret på alt. Og så tror folk at lydinteresserte er svært opptatt av utseendet på utstyret sitt, slik at pene høyttalere får bedre score enn stygge, tøffe kabler bedre enn kjedelige og fancy forsterkere bedre enn gammeldagse og trauste. Derfor må man liksom ha blindtester for å avsløre at folk kun narrer seg selv, og at alt låter likt, smaker likt og lider av de samme sykdommene. Moralen er da: En Tesla går ikke fortere enn en gammel Trabant - synd å si det Asbjørn - en bjørn er ikke sterkere enn en sjøpølse, og damer er ikke mer sexy enn menn. Alt er faktisk helt likt - det går ikke an å skille - dersom man bare gjennomfører den rette blindtesten.
Jeg skrev i natt at jeg var lei av High End på grunn av alt lureriet og svindelen. Jeg har en utmerket liten boks som bærer navnet Music Angel. Holder sikkert i massevis uansett pris og utseende. Bare å gjennomføre en blindtest.
Why Tubes Sound BetterNot only is tube amplifier distortion harmonious, it increases as things get louder - exactly as they do in a musical performance. As instruments play louder, or as you hit a percussion instrument or piano key more strongly, they generate more harmonic content. As notes decay, the percentage of harmonic content drops again.
Tube amplifiers mimic this. A good tube amplifier like the Woo Audio WA7 Fireflies increases its distortion directly with output level across three decades of voltage, or a million-to-one power range
http://milbert.com/Files/articles/TvsT/tstxt.pdfVacuum-tube amplifiers differ from transistor and operational amplifiers because they can be operated in the overload region without adding objectionable distortion. The combination of the slow rising edge and the open harmonic structure of the overload characteristics form an almost ideal sound-recording compressor.
^ Hva med å fokusere på de tingene som gjør en utvilsom forskjell og blåse i de ørsmå kanskje-jeg-hører-det-eller-kanskje-ikke-tingene? Da vil du etterhvert ende opp med en sjuhelvetes høyttalerrigg drevet av ganske mye effektforsterkere, mens signalkildene er mer basert på hva som er praktisk for deg.
Det vil likevel være en klar avveining mellom et lydbilde med holografisk stereoperspektiv (smal spredning fra høyttalerne, demping av førsterefleksjonspunkter, lytting i nærfelt) og et lydbilde som omslutter deg i et bredt lydpanorama (bred spredning, mindre akustisk behandling av rommet, større andel reflektert lyd i lytteposisjon). Det er et veivalg man må gjøre, ettersom en høyttalerrigg neppe greier å gjøre begge deler like bra samtidig. Kan man høre forskjell mellom anlegg som er optimalisert for hvert av de to idealene, selv med bind for øynene? Selvfølgelig.
Ja, du trenger ikke blindtest av noen art for å fastslå at zartzeel, de fleste rørforsterkere, høyttalere som ikke innehar snorette måledata umulig kan gi god lyd.. Og blindtest er for mye jobb... Hmm, det er forskjell på tilnærming til hobbyen. For egen er det å lese seg til hifihifi, og via kurver, i beste fall sekundært.
Da blir jeg jo ganske nysgjerrig på hvor du har vært. Ikke hos meg, så vidt jeg vet, men du kan jo bli invitert når jeg omsider får finért ferdig de høyttalerne jeg holder på med nå. Mer finregning på komplekse tall, sinuser og cosinuser har jeg nok aldri gjort enn i den konstruksjonen. Teoretisk sett (!) bør de bli en perfekt match med de preferansene du nevner.Holografi og perspektiv er ikke så viktig for min del. Sitter sjelden i sweetspot. Det som er viktig er hvordan ett instrument låter. Mangler det "kropp" og naturlighet, er det rett ut døra.
Mange av de anleggene jeg har hørt som eies av de som har teorien i orden, og har ikke vært de beste for å si det pent. Er ikke alene om å mene dette og en kan jo undres hvorfor det er slik ?
Akkurat til den bruken kan blindtester være bra: Det vil si å undersøke om folk i det hele tatt hører forskjell, f eks kan høre en tone eller ikke. Dersom ingen greier å høre forskjell, vil jo saken være grei - for de fleste tenkende mennesker. Hvis alle i en test hører forskjell, får man også konstatert det.Å sette opp en god blindtest er ganske mye jobb, og definitivt ikke noe enmannsprosjekt hvis det er fysiske dingser det er snakk om. Derfor har jeg ikke tatt meg bryderiet med å sette opp slike selv, men jeg har hatt stor nytte av publiserte blindtester for å forstå hva som kan gjøre en forskjell og hva som mest sannsynlig ikke gjør det. Eksempelvis filformater og datarater, hvor jeg ikke ser det som noe poeng å gå høyere enn 24 bits/96 kHz FLAC. De innspillingene jeg har kjøpt som f eks 24/192 har jeg helt enkelt nedsamplet til 24/96 på harddisken en gang for alle.
Jeg har heller ikke kjøpt en Audio Precision målerigg til eget bruk (ville koste mer enn hele anlegget), men har også stor nytte av publiserte målinger for å forstå hva som kan gjøre en forskjell og hva som mest sannsynlig ikke gjør det. Erfaringsmessig stemmer det bedre overens med mine preferanser for korrekt gjengitt lyd. Hvis en komponent åpenbart forvrenger som ville helvete har den ikke noe hos meg å gjøre, uansett hva nettdebattanter og anmeldere i glansede blader måtte mene. Det er ofte når jeg har latt meg påvirke av slike "råd" at ting har endt opp på bruktbørsen igjen ganske fort.
Blindtester skulle være forbeholdt de døvstumme så ville det blitt slutt på alle argumenter!
Det er et eksempel på hvorfor det er krevende å gjennomføre gode blindtester. Kanskje det er forskjell mellom trenede lyttere og utrenede lyttere, menn og kvinner, unge og gamle, musikere og ikke-musikere, dirigenter og fiolinister, eller noe annet? Det bør man tenke gjennom på forhånd og sette opp testen på en måte som randomiserer uvesentligheter samtidig som den kan si noe om eventuelle forskjeller mellom relevante segmenter. Hifi-anmeldere kommer sjelden godt ut når man gjør det, mens musikere ofte viser seg å ha gode ører, og orkesterdirigenter har nærmest unaturlig god oppløsning i både tids- og frekvensdomenet samtidig. (Artikkelen i den siste linken er et annet eksempel på at en publisert blindtest har fått meg til å revurdere ganske mye.)Problemet er dersom noen mener de hører forskjell, og andre ikke. Det kan f eks være slik at panelet er delt omtrent på midten - ca. 50 pst hører forskjell, 50 pst ikke. I en "analyse" vil det da lett konkluderes med at det "ikke er noen hørbar forskjell" fordi en score på 50 pst eller rundt det tilsvarer en slags tilfeldighet. Jeg har en følelse av at en del av de testene som offentliggjøres bygger på denne typen konklusjoner. Å konkludere på et slikt grunnlag vil imidlertid være helt feil. Det er like sannsynlig at de 50 pst som sa at de hørte en forskjell, virkelig gjorde det. Mao må det videre testing til for å kunne konkludere. Blindtesting er vanskelig - faren for feilkilder og uriktige konklusjoner er stor.
Det er et ganske stort fagfelt du dømmer totalt ut her. Det aller meste av spiselige og drikkelige produkter du kjøper har blitt til gjennom nitidig sensorisk testing. Her er en lærebok: Wiley: Sensory Evaluation: A Practical Handbook - Sarah Kemp, Tracey Hollowood, Joanne HortTester som prøver å måle kvalitet, f eks god vin eller god lyd, er etter min mening totalt ubrukelige. Man forsøker da å teste noe som ikke lar seg teste, men mindre forskjellene er så åpenbare at de mister enhver verdi. Man bytter f eks vin med eddik i et av glassene. Kanskje vil til og med noen foretrekke eddik. Og som noen helt riktig har påpekt: En eventuell test av hva man foretrekker, vil kanskje måtte vare i uker eller måneder. Vær så god og gjennomfør en slik test.