Hører vi forskjell på HI-FI?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som i det hele tatt har prøvd å høre forskjell på kabler, hvor man har to helt identiske anlegg, bare med forskjellige kabler?
    Den lille tiden det tar å bytte om kablene er nok til at man har nærmest har "glemt" hvordan dem låter, med mindre det er drastiske forskjeller.

    Forsterkere & høyttalere hører man jo forskjell på. DAC er mer vanskelig, men kan høres, mener jeg da.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Artikkelen nevner såvidt "over en viss pris", ellers hadde det vært alt for generaliserende.

    Det er jo ingen tvil om at man hører forskjell på en innebygget PC-høyttaler og en bra høyttaler. Det er heller ikke tvil om at den forsterkeren jeg lagde på labben i studietiden ikke gir like god lyd som en god forsterker. Det er ikke en gang tvil om at sprengtrådene som ble levert med rimelige høyttalere på 70-tallet kan gi dårlig lyd i et bra anlegg.

    Spørsmålet burde heller være på hvilket prisnivå forskjellene blir forsvinnende små for de forskjellige komponentene. Der er det nok stor forskjell på hvilken type komponent vi snakker om, digitalkabler, høyttalerkabler, DAC, forsterker eller høyttalere.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Bytter du ut prisnivå med kvalitetsnivå er jeg helt enig med deg. Pris og kvalitet går ikke alltid hand i hand.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Forsåvidt, men da er man straks over på mer omtrentlige begreper.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.

    MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hører du forskjell i ditt eget oppsett ved blindtesting?
    Eller når du bytter kablene selv?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hører du forskjell i ditt eget oppsett ved blindtesting?
    Eller når du bytter kablene selv?
    Ja. Dette fordi jeg vet hvordan lyden i oppsettet mitt er til en hver tid. Jeg lytter i snitt kanskje 3 timer hver kveld på anlegget, da blir ørene vant til lyden, og det blir lett å høre hvis noe forandrer seg. Men merk deg at jeg sier at jeg hører forskjeller - det betyr ikke nødvendigvis at jeg alltid hører hva som objektivt låter "best". Det er vanskelig å være objektiv når en vurderer lyd. Vi har vel alle våre subjektive preferanser. Derfor er ikke objektive måleresultater spesielt interessant for meg subjektivt:).
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Noe som ofte slår meg er hvor mye tillit noen har til eget 'lydminne'.
    "På en messe i 1988 hørte jeg Kabel X på Forsterker Y og den jeg har nå låter bedre."
    Bare tull selvsagt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
    Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.

    Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
    Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal han bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke??
    Et virker som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører på, måske de begge bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.

    MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
    Greit nok det. Er bestandig en fordel at man i 100 % av tilfellene kan si at den dyre kabelen låter best. Gjorde nettopp en test der jeg byttet ut xlr fra RIAA til forforsterker. Det jeg har stående er helt greie Stagg xlr. Byttet med Nordost Red Dawn. Nordost er vel ca 40 ganger dyrere. Nå har jeg investert såpass mye i anlegget at jeg ikke vil at det skal være en svakhet i kablene. Jeg klarer ikke å høre forskjell. Det samme har skjedd når jeg byttet fra billige HT-kabler til ViaBlue kabler også til 40 ganger prisen. Her måtte jeg bytte kabler på grunn av biwiring og prisforskjellen på brukte ViaBlue og til ferdig terminerte nye var ca 1000 kroner så jeg gikk over til ViaBlue.

    Det er helt greit at meningsforskjellene er tilstede, men at man ensidig anbefaler dyre kabler som ikke kan dokumenteres bedre enn andre blir feil. Det at blindtesting ikke kan benyttes blir for meg helt ulogisk. Må man se kablen for at den skal låte bedre så blir det hele søkt synes jeg.

    At det er forskjell på kabler er helt sikkert, men grensen hvor forskjellene blir borte er prismessig på et helt annet nivå enn det som presenteres av aktørene i markedet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
    Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.

    Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
    Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke , som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører , måske de bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
    OK, så hvis han er uenig med deg må det være fordi han tjener penger på det. Noen annen grunn kan selvsagt ikke eksistere. :cool:
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.

    MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
    Helt enig, jeg hører også forskjell når jeg bytter til nye kabler eller forsterkere.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
    Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.

    Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
    Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal han bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke??
    Et virker som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører på, måske de begge bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
    Don-t-Feed-the-Trolls-biggerstaff-family-22675626-412-341.jpg
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.
    Av og til så blir jeg svært forundret over det du skriver. Første leddet i setningen din er jo nettopp det som en blindtest skal avsløre, andre del av setningen er så nedlatende at du blir totalt useriøs. Det å påsta at andre som ikke deler ditt syn ikke arbeider seriøst sier det meste.

    Argumenter gjerne, men avstå fra slike karakteristika da de kun provoserer og ikke bringer diskusjonen fremover.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Er det noen som har forsøkt en såkalt blindtest light? Man har på seg noen meget mørke solbriller der man nesten ikke ser noen ting, f.eks kat. 4 briller, slike man bruker når man går på isbreer. Også en fordel med lit lite lys i rommet. Praktisk talt det samme som en skikkelig blindtest.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    I stedet for at angriber min person så ville det klæde de sidste tre som gør dette at forsøge at svarer på de relevante spørgsmål jeg stiller , hvad vil Sverre Holm opnår!, hvad er hans mision! , er det bedre hi-fi han vil opnår!!! eller er det en form kæphest han har, fordi det gå i mod den teori han kender, og står for, og det kan han ikke have.

    Det gå også umiddelbart imod den teori jeg har lært som elektroniktekniker, men jeg har i stedet valgt at undre mig , prøve at finde ud hvad det drejer sig om, og mellemtiden udnytter jeg bare alle de eksperimenters resultater som jeg selv og andre har lavet til at opnår bedre hi-fi. Uanset at der måske ikke er fuld elektrisk dokumentation, for det er der ikke umiddelbart og Sverre Holm behøver ikke konstant at gøre os opmærksomme på dette , vi teknisk kyndige ved det godt.
    Så det er kun dem som ikke er teknisk kyndige han eventuelt kan manipulerer med sin mission.

    Jeg synes den måde jeg griber det an på er den rigtige måde, også videnskabeligt , som sagt jeg forstår ikke Sverre Holms indgangsvinkel til dette , hvis han interesserer sig for hi-fi og vil opnår den bedst mulig hi-fi , men som sagt det er sandsynligvis heller ikke det det handler om Holm. Det samme kunne skrives om Sean Olive

    Er det overhovedet en fornuftig måde at arbejde når man ved at en blindtest kan komme ud med folk hører forskel på identiske ting/objekter, og de heller ikke hører forskel , når der faktisk er en forskel.
    Og iøvrigt er forskellen i sig selv helt ligegyldig , det er om denne forskel peger mod bedre hi-fi det drejer sig om, og det kræver systematisk arbejde at finde ud af dette, og det kan ikke fortages med bind for øjnene
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Så det å benytte husmannsmetoden er vitenskapelig tilnærming? Da virker tydeligvis reklamen fra deler av bransjen siden "alt" er snudd på hodet i audio......
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke man skal mene så mye om hørsel og subjektiv oppfatning vs måling før man har tatt en blindtest av øra.
    Den første er min, den andre er kona... Konklusjonen fra ØreNeseHals spesialisten er at ørene er bra og godkjent,men legger til at kona har et svakt fall i diskanten.. Vel alt er vel relativt?? når man sammeligner med tunghørte??


    BLINDTEST HOS LEGEN -EGENTEST http://myhearingtest.net/
    Capture.JPG
    CaptureS.JPG


    Capturea.JPG



    Fra nettet

    CaptureN.JPG

    audiogram2.JPG

    Normal hearing
    0 to 20 dB
    Mild
    21 to 40 dB
    Moderate
    41 to 55 dB
    Moderately-severe
    56 to 70 dB
    Severe
    71 to 90 dB
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    I stedet for at angriber min person så ville det klæde de sidste tre som gør dette at forsøge at svarer på de relevante spørgsmål jeg stiller , hvad vil Sverre Holm opnår!, hvad er hans mision! , er det bedre hi-fi han vil opnår!!! eller er det en form kæphest han har, fordi det gå i mod den teori han kender, og står for, og det kan ikke have.

    Det gå også umiddelbart imod den teori jeg har lært som elektroniktekniker, men jeg har i stedet valgt at undre mig , prøve at finde ud hvad det drejer sig om, og mellemtiden udnytter jeg bare alle de eksperimenters resultater som jeg selv og andre har lavet til at opnår bedre hi-fi. Uanset at der måske ikke er fuld elektrisk dokumentation, for det er der ikke umiddelbart og Sverre Holm behøver ikke konstant at gøre os opmærksomme på dette , vi teknisk kyndige ved det godt.
    Så det er kun dem som ikke er teknisk kyndige han eventuelt kan manipulerer med sin mission.

    Jeg synes den måde jeg griber det an på er den rigtige måde, også videnskabeligt , som sagt jeg forstår ikke Sverre Holms indgangsvinkel til dette , hvis han interesserer sig for hi-fi og vil opnår den bedst mulig hi-fi , men som sagt det er sandsynligvis heller ikke det det handler om Holm. Det samme kunne skrives om Sean Olive

    Er det overhovedet en fornuftig måde at arbejde når man ved at en blindtest kan komme ud med folk hører forskel på identiske ting/objekter, og de heller ikke hører forskel , når der faktisk er en forskel.
    Og iøvrigt er forskellen i sig selv helt ligegyldig , det er om denne forskel peger mod bedre hi-fi det drejer sig om, og det kræver systematisk arbejde at finde ud af dette, og det kan ikke fortages med bind for øjnene
    Jeg kan ikke se at noen her har angrepet din person, men derimot din måte å formulere deg på og dine påstander. Du, derimot, mistenkeliggjør en persons hensikter, og faktisk en person som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Hans tekniske bakgrunn er en annen enn din, og det alene skulle gi grunn til at han ser aspekter ved teknologien som ikke er pensum for en elektronikktekniker. Noen annen grunn til å være uenig trenger man ikke.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    I stedet for at angriber min person så ville det klæde de sidste tre som gør dette at forsøge at svarer på de relevante spørgsmål jeg stiller , hvad vil Sverre Holm opnår!, hvad er hans mision! , er det bedre hi-fi han vil opnår!!! eller er det en form kæphest han har, fordi det gå i mod den teori han kender, og står for, og det kan ikke have.
    Det er ikke din person som angripes, men din argumentasjon og det får du tåle.

    Du kan da ikke mene at noen her skal svare for Sverre Holm, det får han nesten gjøre selv.

    Dette har vært sagt tusen ganger før. Hvis det er så stor forskjell på kabler så burde det være et lite problem å plukke ut rett kabel i 100% av tilfellene blindt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.

    MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
    Men best lyd for pengene får nok de somlegger pengene i de produktene som har mest betydning. Når man henter råd fra andre er det veldig greit å vite om rådene kommer fra ensom liker lille display eller en som faktisk har lyttet. Når man ikke har mulighet til å prøvelytte alle mulige komponenter og kombinasjoner er det greit å ha en litt nøytral vinkling på den informasjonen man bruker for å ta en beslutning.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke denne debatten om kabler helt. De artiklene jeg har lest til nå så måler kablene forskjellig og da er det jo ikke så rart at de låter forskjellig? Hører selv enkelt forskjell på kabler, dyrest er ikke alltid best. Handler om matching.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det er forskjell på en dårlig og en god kabel. Det er derimot ikke forskjell på en god og en god kabel!
    Jeg hører ikke forskjell på en kabel til 1500 og en til 10000kr. Dvs, jeg har ikke tålmodighet til å gidde å prøve ordentlig en gang.
    Men har man råd så hvorfor ikke?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med fare for å servere ytterligere trollføde, så dog likevel..:cool: Joda - det er forskjell på gode og dårlige kabler, - men hva bestemmer hva som er godt og dårlig? Det er endog seriøse aktører som hevder at dersom enkabel virkelig låter dårlig, så er det feil enten med kabelen eller forsterkeren. Det blir ofte slik at det serut som audio - såkalt HighEnd ( hvilken idiot i markedsføringsbransjen fant egentlig opp dette utrykket?? ) i særdeleshet, baserer seg på en annerledes fysikk enn den øvrige tekniske verden. Dette er selvsagt sludder. Hva angår kabler, så er det kun R-L-C som i enkelte tilfeller har betydning, og de parametrene er ikke prisavhengige. La oss ta sølvfokuset - en 1m IC av sølv med akseptabelt tverrsnitt, 0,5 kvm har ca 40% lavere motstand enn kopper, men forskjellen er kanskje horrible 10-15 MILLIOHM! SOm igjen normalt belastes med 10kohm eller større.... selv med klassisk 600 ohms belastning....... Sheesh........ hører noen forskjell?? Ja, sier noen... OK - so be it! Troen kan flytte bjerge.....
    Hva så med høyttalerkabler? At man stort sett er enige om at ringeledningen som ble levert medfølgene rundt 1970 og utover ubetinget trenge en avløser er greit. Gutta på elektrobutikken hevdet hårdnakket at jeg og kompisene mine var gale, da vi tidlig på 70-tallet kjøpte 1.5-2,5 kvm gummikabel til høyttalere.... kanskje var vi forut for vår tid....... Jeg har brukt et langt yrkesaktivt liv i og med måleteknikk hvor støy og signalintegritet var og er av ytterste betydning, men hvor praksis og løsninger overhodet ikke ligner på det som ofte serveres her og på andre audiofora..... Digitalkabler som øyensynlig og nødvendigvis må legge til eller undertrykke enkelte bit på sin vei, hvor kun de med astronomiske priser og som er trukket gjennom en jomfrus XXX er det som duger, skal ikke nevnes i det hele......
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Nordost har kommet med ODIN 2, løp og kjøp..... Må bare huske å ringe eiendomsmegler først slik at huset kan selges i en fei:cool:. Lurer på om banken tar pant i kabler??????
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vil tro det. Men det er fristende, og sikkert vanlig, å bruke en del penger på alle ledd for å være "på den sikre siden". :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Å høre forskjeller på kabler/kilder/pickuper osv osv tror jeg ikke bare handler om å ha god hørsel, men jeg tror det har noe med kognetiv kapasitet og evnen til å høre helheten og ikke bare små utdrag av lyd. Det å prossesere inntrykk man får når man hører på bla musikk krever både trening, erfaring og et visst talent.
    Sammenlign det gjerne med en som dirigerer musikk eller en som regiserer en film. Man må kunne suge til seg bruddstykker og samle det til en relevant helhet relativt kjapt og effektivt.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
    Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.

    Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
    Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal han bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke??
    Et virker som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører på, måske de begge bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
    Vis vedlegget 340038
    Det er altså ikke for at være troll , det er en oprigtig undren over hvad det er Sverre Holm og eksempelvis Sean Olive vil med deres arbejde, hvad er deres mål?.

    Som jeg ser det fortælle Holm at en stor del af hifi entusiasterne er nogen "idioter" som lader sig fuppe, og fabrikanterne er nogle svindlere og han selv er meget fornuftig og klog, fordi han er nemlig professor.

    Dermed inkluderer Holm bl.a. folk som har arbejdet og ikke mindst eksperimenteret i praksis med disse ting langt langt mere seriøst end Holm tydeligvis nogensinde har gjort.

    Holm behøver heller ikke gøre mig opmærksom at der nok er brodne kar/plattenslagere i hi-fi branchen , som der er i enhver anden branche, men derfra til at påstår at hele branchen er fuldt med plattenslagerier er der altså et stykke vej.
    Og det er dette Holm antyder uden han på nogen måde har den fortnødende baggrunds-viden og praktiske erfaring, det er det jeg opponerer imod.

    De frie markedskræfter er gældende i den vestlige verden, dette betyder bl.a at nogle priser kan virke direkte absurde, men sådan er det frie marked.

    jeg søger som sagt simpelthen et svar på , hvad Holms mision/agenda, hvad er det han vil, hvad er hans mål.

    Jeg kan kun konstaterer at det svar har jeg ikke fået, men jeg kan derimod konstaterer at mange kan lide hvad Holm skriver fordi det bekræfter deres egen fordomme om kabler og passive komponenter.
    Man skal her holde sig for øje at kabler kun en meget lille del af de passive komponenter generelt, og passive elementer er også inkluderet i aktive komponenter.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Hvorfor skulle en som er uenig med deg ha en annen "mision" enn å gi uttrykk for sin mening? Skal man inn på den galeien kan man også sette spørsmålstegn ved misjonen til en som kjenner en kabelprodusent godt og stadig kommer med påstander om viktigheten av kabler.

    Men det er også irrelevant for denne tråden. Kan du antyde på hvilket nivå en kabelpris går fra forsvarlig til unødvendig dyrt?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvorfor skulle en som er uenig med deg ha en annen "mision" enn å gi uttrykk for sin mening? Skal man inn på den galeien kan man også sette spørsmålstegn ved misjonen til en som kjenner en kabelprodusent godt og stadig kommer med påstander om viktigheten av kabler.

    Men det er også irrelevant for denne tråden. Kan du antyde på hvilket nivå en kabelpris går fra forsvarlig til unødvendig dyrt?
    Det har jeg svaret på utallige gange, men jeg er ikke herre over de frie markedskræfter og det er den gode Holm heller ikke, er det virkelig nødvendigt at jeg skal bøje alt i neon og skære det hele ud i pap for at du fatter hvad det er jeg prøver at fortæller.
    Jeg ved at jeg ikke er specielt god til at formulere mig, men det bør efterhånden være muligt at forstår hvad det er jeg prøver at siger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen tro på at vi hører store forskjeller. Jeg har sammenlignet mp3, AAC og ALAC filer mange ganger, og når vi passerer 256 kbps er det umulig å høre forskjell (og det er når man eksplisitt lytter etter forskjeller). I en vanlig setting der jeg sitter og koser meg med musikken lyder 192 kbps flott, selv 128 kbps lyder fint. Hørbare forskjeller på kabler, når man når et visst nivå, har jeg ingen tro på. Lydmessig er det rommet og høyttalernes plassering som betyr mest for lyden.

    At forskjellige komponenter lyder forskjellig er det imidlertid liten tvil om. Det dreier seg jo om hva slags lydsignatur komponenten er tunet for å gi. Og ting må passe sammen. Jeg er godt fornøyd med mine kombinasjoner av Conrad-Johnson og Sonus Faber. De gir en lyd som passer mine preferanser.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hører man forskjell på utstyr?
    Hører man forskjell på komponenter?
    Hører man forskjell på kabler?
    Om man har normal hørsel samt utviklet evne (hjernen) til å skille/evaluere det som ørene registrer - så JA!
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    At forskjellige komponenter lyder forskjellig er det imidlertid liten tvil om. Det dreier seg jo om hva slags lydsignatur komponenten er tunet for å gi. Og ting må passe sammen. Jeg er godt fornøyd med mine kombinasjoner av Conrad-Johnson og Sonus Faber. De gir en lyd som passer mine preferanser.
    Ja, det at produsenter velger lydsignaturer tror jeg er et poeng. Man kan selvsagt si at det optimale er å gjengi instrumentene slik de ville vært live, men i praksis har vi nok litt forskjellige preferanser. Strengt tatt ikke verre enn at en musiker vil velge det instrumentet som han liker lydsignaturen til. Dessuten vil de forskjellige lydsignaturene gi forskjellig utslag i de forskjellige lytterommene.

    Da er det også mulig å lage kabler som gir en beregnet endring i lyden, som rett og slett opptrer som et filter. Det vil man nødvendigvis kunne høre.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Blindtester kan sikker fungere i noen tilfeller, men det kommer an på hva som er målet. Høre forskjeller, eller finne ut hva man vil leve med over tid.

    Mange komponenter kan være imponerende umiddelbart, men etter å ha blitt kjent med lyden i eget anlegg over tid, så er det ikke alltid hva jeg foretrekker. En kjapp blindtest vil ikke hjelpe meg for å finne ut hva jeg trives med over tid, hva som engasjerer meg til å høre på musikk som jo er hele poenget med hifi.



    Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hører man forskjell på utstyr?
    Hører man forskjell på komponenter?
    Hører man forskjell på kabler?
    Om man har normal hørsel samt utviklet evne (hjernen) til å skille/evaluere det som ørene registrer - så JA!
    Jeg er i og for seg både enig og uenig ... jeg _er sikker på_ at man på komponentnivå hører forskjell(!), og jeg _tror_ at man på kabel-nivå kan 'høre' forskjell.

    For meg er det egentlig ikke spørsmål om man kan høre eller ikke høre forskjell, men hvordan man _opplever_ lyden/lyttingen over tid. Det er der det er forskjell på utstyret ned på det ekstreme detaljnivået, og hva som _i lengden_ er behagelig å høre på ...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    jeg søger som sagt simpelthen et svar på , hvad Holms mision/agenda, hvad er det han vil, hvad er hans mål.
    Jeg tror jeg kan gi et kort og greit svar på dette: Holm er forsker og vitenskapsmann. Jeg er selv forsker, selv om det er på et helt annet felt, så jeg vet litt om hvordan forskere fungerer. Kort fortalt: Forskere er ofte drevet av et genuint ønske om å finne ut hvordan ting forholder seg. Når man så mener at man har funnet ut hvordan ting forholder seg, blir man opptatt av å kommunisere dette ut til andre. Noen ganger kan man da bli oppgitt over at andre ikke forstår det man selv synes burde være enkelt å forstå.

    Dette betyr selvfølgelig ikke at en gitt forsker nødvendigvis har rett (forskere krangler seg i mellom så busta fyker, og forskningsresultateter kan vise seg å være feil). Men dersom en forsker ikke jobber for noen som har lagt sterke økonomiske føringer for forskningen, kan man som oftest regne med at de er genuint opptatt av saksfeltet de forsker på. Dette skyldes nok ikke bare forskernes private moral, men også at man vil miste absolutt all status blant kollegene sine hvis det kommer fram at man lot andre hensyn gå foran de vitenskapelige hensynene. Jeg tror uansett man trygt kan regne med at Holms agenda rett og slett å fortelle det han mener er sant.

    -------------------
    Så til saken: Det er en del misforståelser ute og går om blindtester, tror jeg. Det stemmer ikke at blindtester aldri viser forskjeller. Noen forskjeller er faktisk godt dokumentert:

    - folk hører godt forskjell på høyttalere
    - folk hører forskjell på romakustikk
    - folk hører forskjell på gode og dårlige opptak
    - folk kan høre forskjell på rørforsterkere og transistorforsterkere
    - folk kan høre forskjell når man bruker ulike equalizer-effekter eller programvare for romkorrigering
    - folk kan høre forskjell på komprimerte lydfiler av lav kvalitet og lydfiler av høyere kvalitet (ved 128 eller lavere hører de fleste forskjell, ved 192 er det noen som hører forskjell, ved 256 hører noen få forskjell, og ved 320 er det noen svært få som hører forskjell)
    - folk kan høre forskjell på lydfiler som er komprimert med dårlige/eldre codecs og lydfiler som er komprimert med gode codecs

    Dette betyr at blindtester i seg selv kan påvise forskjeller. Hva er da grunnen til at man stort IKKE finner forskjeller i blindtester på signalkabler, høyttalerkabler, komprimerte lydfiler av høy kvalitet vs lossless, og ulike transistorforsterkere? Slik jeg ser det, er den mest rimelige forklaringen at de forskjellene som eventuelt skulle finnes som oftest ikke er hørbare for folk flest, utstyrt som vi er med en begrenset menneskelig hørsel. Hvis man er uenig i det, synes jeg man likevel ikke kommer utenom at disse tingene uansett må ha mindre å si for den opplevde lyden enn de forskjellene som er dokumentert med blindtesting (høyttalere, rom og romakustikk, kvalitet på signalkilde, romkorrigering, osv).

    ------------------
    Sånn ellers: Etter å ha blitt mer aktiv på forumet de siste par ukene, må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor noen ser ut til å være så skeptiske til blindtesting og den type ting... De aller fleste av oss har jo et gitt budsjett for hifi. Det kan være 10000, det kan være 50000, det kan være 100000 eller det kan være 1 mill. For meg som relativt ny hifi-entusiast virker det da rimelig å prøve å få mest mulig bang for the buck. Hvis man har 100000 å bruke, så vil man jo ønske at man skal få mest mulig lyd for de penga? I så fall vil man vel ønske å vite om man får best lyd av å legge 90000 på høyttalere og 10000 på forsterker/kabler osv (eller legge alt på gode aktive høyttalere), eller om man heller bør bruke 50000 på høyttalere, 40000 på forsterker og 10000 på kabler? På hvilken måte kan det skade å ha forskning som kan hjelpe oss å ta slike valg?
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hører man forskjell på utstyr?
    Hører man forskjell på komponenter?
    Hører man forskjell på kabler?
    Om man har normal hørsel samt utviklet evne (hjernen) til å skille/evaluere det som ørene registrer - så JA!
    Jeg er i og for seg både enig og uenig ... jeg _er sikker på_ at man på komponentnivå hører forskjell(!), og jeg _tror_ at man på kabel-nivå kan 'høre' forskjell.

    For meg er det egentlig ikke spørsmål om man kan høre eller ikke høre forskjell, men hvordan man _opplever_ lyden/lyttingen over tid. Det er der det er forskjell på utstyret ned på det ekstreme detaljnivået, og hva som _i lengden_ er behagelig å høre på ...
    Om man hører forskjell på komponenter vil man også høre forskjell på kabler - da det også er en komponent!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn