svale
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 29.08.2002
- Innlegg
- 296
- Antall liker
- 114
Ja. Dette fordi jeg vet hvordan lyden i oppsettet mitt er til en hver tid. Jeg lytter i snitt kanskje 3 timer hver kveld på anlegget, da blir ørene vant til lyden, og det blir lett å høre hvis noe forandrer seg. Men merk deg at jeg sier at jeg hører forskjeller - det betyr ikke nødvendigvis at jeg alltid hører hva som objektivt låter "best". Det er vanskelig å være objektiv når en vurderer lyd. Vi har vel alle våre subjektive preferanser. Derfor er ikke objektive måleresultater spesielt interessant for meg subjektivt.Hører du forskjell i ditt eget oppsett ved blindtesting?
Eller når du bytter kablene selv?
Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
Greit nok det. Er bestandig en fordel at man i 100 % av tilfellene kan si at den dyre kabelen låter best. Gjorde nettopp en test der jeg byttet ut xlr fra RIAA til forforsterker. Det jeg har stående er helt greie Stagg xlr. Byttet med Nordost Red Dawn. Nordost er vel ca 40 ganger dyrere. Nå har jeg investert såpass mye i anlegget at jeg ikke vil at det skal være en svakhet i kablene. Jeg klarer ikke å høre forskjell. Det samme har skjedd når jeg byttet fra billige HT-kabler til ViaBlue kabler også til 40 ganger prisen. Her måtte jeg bytte kabler på grunn av biwiring og prisforskjellen på brukte ViaBlue og til ferdig terminerte nye var ca 1000 kroner så jeg gikk over til ViaBlue.Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.
MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
OK, så hvis han er uenig med deg må det være fordi han tjener penger på det. Noen annen grunn kan selvsagt ikke eksistere.Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke , som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører , måske de bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
Helt enig, jeg hører også forskjell når jeg bytter til nye kabler eller forsterkere.Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.
MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal han bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke??
Et virker som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører på, måske de begge bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
Av og til så blir jeg svært forundret over det du skriver. Første leddet i setningen din er jo nettopp det som en blindtest skal avsløre, andre del av setningen er så nedlatende at du blir totalt useriøs. Det å påsta at andre som ikke deler ditt syn ikke arbeider seriøst sier det meste.Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.
Normal hearing | 0 to 20 dB |
Mild | 21 to 40 dB |
Moderate | 41 to 55 dB |
Moderately-severe | 56 to 70 dB |
Severe | 71 to 90 dB |
Jeg kan ikke se at noen her har angrepet din person, men derimot din måte å formulere deg på og dine påstander. Du, derimot, mistenkeliggjør en persons hensikter, og faktisk en person som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Hans tekniske bakgrunn er en annen enn din, og det alene skulle gi grunn til at han ser aspekter ved teknologien som ikke er pensum for en elektronikktekniker. Noen annen grunn til å være uenig trenger man ikke.I stedet for at angriber min person så ville det klæde de sidste tre som gør dette at forsøge at svarer på de relevante spørgsmål jeg stiller , hvad vil Sverre Holm opnår!, hvad er hans mision! , er det bedre hi-fi han vil opnår!!! eller er det en form kæphest han har, fordi det gå i mod den teori han kender, og står for, og det kan ikke have.
Det gå også umiddelbart imod den teori jeg har lært som elektroniktekniker, men jeg har i stedet valgt at undre mig , prøve at finde ud hvad det drejer sig om, og mellemtiden udnytter jeg bare alle de eksperimenters resultater som jeg selv og andre har lavet til at opnår bedre hi-fi. Uanset at der måske ikke er fuld elektrisk dokumentation, for det er der ikke umiddelbart og Sverre Holm behøver ikke konstant at gøre os opmærksomme på dette , vi teknisk kyndige ved det godt.
Så det er kun dem som ikke er teknisk kyndige han eventuelt kan manipulerer med sin mission.
Jeg synes den måde jeg griber det an på er den rigtige måde, også videnskabeligt , som sagt jeg forstår ikke Sverre Holms indgangsvinkel til dette , hvis han interesserer sig for hi-fi og vil opnår den bedst mulig hi-fi , men som sagt det er sandsynligvis heller ikke det det handler om Holm. Det samme kunne skrives om Sean Olive
Er det overhovedet en fornuftig måde at arbejde når man ved at en blindtest kan komme ud med folk hører forskel på identiske ting/objekter, og de heller ikke hører forskel , når der faktisk er en forskel.
Og iøvrigt er forskellen i sig selv helt ligegyldig , det er om denne forskel peger mod bedre hi-fi det drejer sig om, og det kræver systematisk arbejde at finde ud af dette, og det kan ikke fortages med bind for øjnene
Det er ikke din person som angripes, men din argumentasjon og det får du tåle.I stedet for at angriber min person så ville det klæde de sidste tre som gør dette at forsøge at svarer på de relevante spørgsmål jeg stiller , hvad vil Sverre Holm opnår!, hvad er hans mision! , er det bedre hi-fi han vil opnår!!! eller er det en form kæphest han har, fordi det gå i mod den teori han kender, og står for, og det kan ikke have.
Men best lyd for pengene får nok de somlegger pengene i de produktene som har mest betydning. Når man henter råd fra andre er det veldig greit å vite om rådene kommer fra ensom liker lille display eller en som faktisk har lyttet. Når man ikke har mulighet til å prøvelytte alle mulige komponenter og kombinasjoner er det greit å ha en litt nøytral vinkling på den informasjonen man bruker for å ta en beslutning.Jeg kjenner ikke redaktøren i Lyd & Bilde, men i den artikkelen har han et poeng. Blindtester er av liten interesse i hifi-sammenheng. Det er ikke blindtester vi sitter å hører på hjemme til daglig, og de fleste av oss har vel gjerne lyset på når vi nyter musikk fra anlegget, selv om jeg har hørt om folk som foretrekker å lytte i mørket.
MEN de som ikke hører forskjeller slipper jo billig unna. Det er definitivt ingen grunn til å bruke mye penger på hifi hvis en ikke hører forskjell, så fint for dem. Jeg hører dessverre forskjeller på det aller meste hjemme i mitt eget oppsett. Også kabler dessverre.
Det er altså ikke for at være troll , det er en oprigtig undren over hvad det er Sverre Holm og eksempelvis Sean Olive vil med deres arbejde, hvad er deres mål?.Vis vedlegget 340038Ja blindtest er den eneste test hvor folk kan hører forskel på noget som er helt identisk , det ville heldigvis aldrig ske i seende test, for der arbejde man nemlig seriøst mod et mål og flakser ikke forvirret rundt med bind for øjnene.Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
Og hvorfor skal vi konstant hører på den nar til Sverre Holm som bruger sin autoritet til at tale om ting han helt åbenlyst ikke ved en skid om.
Hvad er hans agenda? , for hi-fi entusiast kan han da ikke være, skal han bare lave nogle artikler som giver godt med klik, og hvor han selv kan tjener lidt penge, eller hvad er meningen med hans virke??
Et virker som er stort set lige så ligegyldigt og ukompetent som tumpen Sean olive's som vi også konstant skal hører på, måske de begge bare har et sygeligt behov for at være i rampelyset .
Det har jeg svaret på utallige gange, men jeg er ikke herre over de frie markedskræfter og det er den gode Holm heller ikke, er det virkelig nødvendigt at jeg skal bøje alt i neon og skære det hele ud i pap for at du fatter hvad det er jeg prøver at fortæller.Hvorfor skulle en som er uenig med deg ha en annen "mision" enn å gi uttrykk for sin mening? Skal man inn på den galeien kan man også sette spørsmålstegn ved misjonen til en som kjenner en kabelprodusent godt og stadig kommer med påstander om viktigheten av kabler.
Men det er også irrelevant for denne tråden. Kan du antyde på hvilket nivå en kabelpris går fra forsvarlig til unødvendig dyrt?
Ja, det at produsenter velger lydsignaturer tror jeg er et poeng. Man kan selvsagt si at det optimale er å gjengi instrumentene slik de ville vært live, men i praksis har vi nok litt forskjellige preferanser. Strengt tatt ikke verre enn at en musiker vil velge det instrumentet som han liker lydsignaturen til. Dessuten vil de forskjellige lydsignaturene gi forskjellig utslag i de forskjellige lytterommene.At forskjellige komponenter lyder forskjellig er det imidlertid liten tvil om. Det dreier seg jo om hva slags lydsignatur komponenten er tunet for å gi. Og ting må passe sammen. Jeg er godt fornøyd med mine kombinasjoner av Conrad-Johnson og Sonus Faber. De gir en lyd som passer mine preferanser.
Her er det noen feilressonementer. Det er stor enighet blant en del virkelig tunge aktører, som kjente designere o.l. at blindtester egentlig er det eneste riktige - vel og merke korrekt utførte blindtester. Dette visuelle inntrykket har vsit seg å ha svært stor betydning. Man kan vel være enig om at hvordan både forsterere og høyttalere egentlig ser ut har liten og ingen impact på lyden, - vel og merke kan den fysiske fromgivningen av en høyttaler ha stor betydning for lydbildet, som en del av konstruksjonen. Baffle step er feks et av problemene. Hva hver og en i sær forøvrig synes og liker, er en halt annen historie....
Jeg er i og for seg både enig og uenig ... jeg _er sikker på_ at man på komponentnivå hører forskjell(!), og jeg _tror_ at man på kabel-nivå kan 'høre' forskjell.Hører man forskjell på utstyr?
Hører man forskjell på komponenter?
Hører man forskjell på kabler?
Om man har normal hørsel samt utviklet evne (hjernen) til å skille/evaluere det som ørene registrer - så JA!
Jeg tror jeg kan gi et kort og greit svar på dette: Holm er forsker og vitenskapsmann. Jeg er selv forsker, selv om det er på et helt annet felt, så jeg vet litt om hvordan forskere fungerer. Kort fortalt: Forskere er ofte drevet av et genuint ønske om å finne ut hvordan ting forholder seg. Når man så mener at man har funnet ut hvordan ting forholder seg, blir man opptatt av å kommunisere dette ut til andre. Noen ganger kan man da bli oppgitt over at andre ikke forstår det man selv synes burde være enkelt å forstå.jeg søger som sagt simpelthen et svar på , hvad Holms mision/agenda, hvad er det han vil, hvad er hans mål.
Om man hører forskjell på komponenter vil man også høre forskjell på kabler - da det også er en komponent!Jeg er i og for seg både enig og uenig ... jeg _er sikker på_ at man på komponentnivå hører forskjell(!), og jeg _tror_ at man på kabel-nivå kan 'høre' forskjell.Hører man forskjell på utstyr?
Hører man forskjell på komponenter?
Hører man forskjell på kabler?
Om man har normal hørsel samt utviklet evne (hjernen) til å skille/evaluere det som ørene registrer - så JA!
For meg er det egentlig ikke spørsmål om man kan høre eller ikke høre forskjell, men hvordan man _opplever_ lyden/lyttingen over tid. Det er der det er forskjell på utstyret ned på det ekstreme detaljnivået, og hva som _i lengden_ er behagelig å høre på ...