Side 51 av 76 FørsteFørste ... 41495051525361 ... SisteSiste
Resultater 1,001 til 1,020 av 1503
Abonnér på denne tråden
  1. #1001
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    3,241
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Hærlig!
    Først:
    Målemikken til lyngdorf er vel kalibrert for 90 graders målinger, den skal stå vertikalt under prosessen.
    Om du får forskjellige resultater er jeg usikker på, men verdt å nevnes

    Den luften i mellomtonen du føler forsvant er helt normalt.
    Det kommer av at frekvensen i de nedre oktaver er mer linjær (du har mer nivå) og oppleves ofte varmere. Denne er etter boka riktigere en det man ofte får hjemme med uthulling i nedre bass, og øvre mellomtone som ofte oppleves som luftig.

    De absolutt beste resultatene fikk jeg i sin tid med alle målinger i sweetspot med moderat målevolum ( volumet jeg vanligvis lyttet på)
    B&W 800D3 - B&W HTM1D3 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 3 stk - Parasound A51 2 stk - Paradigm Sub1 to stk - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 205 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv.
    Config 7.3.6 under construction

  2. #1002
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jul 2008
    Innlegg
    187
    Tagget i
    0 Innlegg
    For mikrofoner gjelder følgende: Etterhvert som lydens frekvens stiger begynner mikrofonmembranets diameter å bli sammenlignbar med lydens bølgelengde og man får en trykkøkning ved membranet som følget av at innkommende og reflektert lyd er tilstede samtidig. Dette er helt likt med hva som skjer i bassområdet nær vegger i en stue f.eks.

    Mikrofoner som er omnidirektive (like følsomme i alle retninger, mer eller mindre) kommer derfor i to versjoner; fritt-felts og trykk utgave. Fritt-felts mikrofoner er laget slik at de kompenserer for sin egen tilstedeværelse i lydfeltet. Det gjøres ved at følsomheten reduseres ved høyere frekvenser. Dette er noe man gjør med kondensatormikrofoner ved å lage små hull i bakplaten (rett bak membranet). Mikrofoner som brukes til støymåling i Europa skal være utført sånn.

    I USA må man jo som kjent gjøre ting annerledes, og det medfører at de bruker bare trykkmikrofoner. Det er ikke verre enn at man kan justere på tillatte grenseverdier og slike ting.

    Hvis man skal måle lydnivået inne i en kavitet (et hulrom som ikke er så altfor stort) må man bruke en mikrofon innfelt i veggen i kaviteten og den må da oppføre seg som veggen selv. Dermed må man bruke en trykkmikrofon, siden fritt-felts utgaver vil gi galt resultat, så det er et marked for trykk-utgaven i Europa også.

    Hvis man, som alphamale skriver om, bruker en trykkmikrofon med 90° lydinnfall, svarende til å montere mikrofonen vertikalt så lyden kommer inn fra siden, så blir faktisk mikrofonens frekvensrespons glattere (jevnere) enn hva man kan oppnå fra en fritt-felts mikrofon og man unngår samtidig helt at en trykkøkning finner sted ved høyere frekvenser. Bare fordeler, med andre ord.

    Dette ble utnyttet på 80-tallet ved at enkelte entusiast-plateselskaper begynte å bruke B&K4134 trykk-mikrofoner montert vertikalt med bedre resultat enn om den korresponderende fritt-feltsversjonen (B&K4133) hadde vært brukt. Dette var foranledningen til at B&K (Brüel & Kjær) entret studiomikrofon-markedet. I dag føres det videre av DPA (Danish Pro Audio).

    Sannsynligvis er Lyngdorf-mikrofonen av trykktypen (fordi en fritt-felts mikrofon er dyr). Det bør være uproblematisk ettersom forsterkeren vet hva slags mikrofon som brukes. Eventuelle utilstrekkeligheter i mikrofonen kan dermed kompenseres for.

    Ved RoomPerfect-målinger skal mikrofonen peke samme vei som nesen din gjør når du sitter i sweet-spot, under Focus-målingen. For alle andre målinger skal retningen være vilkårlig. Når folk fra Lyngdorf demonsterer RoomPerfect gjør de et poeng av akkurat det. En grunn er at systemet vektlegger de lavere delene av frekvensområdet mest (det er der problemene først og fremst befinner seg).

    Hvis jeg har forstått alphamale rett, så har han gjort alle sine målinger i sweetspot. Det kan ikke anbefales. Hver enkelt delmåling vil da ikke bidra med ny informasjon, det vil egentlig holde med en eneste måling (Focus), hvis vi ser bort fra at systemet forventer flere målinger.

    Hensikten med målingene er enkelt forklart at ujevnheter i responsen skal kartlegges bedre. Skyldes en notch (dipp) i bassresponsen høyttaleren selv, rommet, plasseringen eller destruktive refleksjoner? Ved å flytte seg litt og ta en ny måling vil man øke forståelsen for hva som skjer. Destruktive refleksjoner er posisjonsavhengige f.eks. Man blir ikke kvitt en destruktiv refleksjon ved å pøse på med mer effekt, det reflekterte signalet øker jo tilsvarende. Heldigvis er en notch mindre plagsom enn en topp i responsen. En topp fikses lett ved å dempe litt akkurat der.

    Jeg har god erfaring med å inkludere en måling helt oppe i hjørnet under taket ved siden av sofaen vi sitter i når vi lytter. Med helt oppe i hjørnet mener jeg 5cm fra hjørnet med mikrofonen pekende inn mot hjørnet. Der fanger man alle rom-modi på en gang. Rom-modus har å gjøre med at rommets dimensjoner vil virke forsterkende eller dempende på lyd med bølgelengder som helt eller delvis går opp i f.eks. rommets lengde. Dette er noe man ikke kan unngå, generelt regnes det som bra om det er mange slike som er jevnt fordelt i frekvens i et rom, hvis man da ikke har litt lurium av typen RoomPerfect på lager.

    Som en kuriositet kan nevnes at i store rom som f.eks. kirkerom vil man få fremheving av lave frekvenser på grunn av rommets store dimensjoner. Det betyr at det er mer lavfrekvent lyd (fra trafikkstøy f.eks.) tilstede i en kirke enn det er i mindre rom. Gjennom oppveksten lærer vi oss hvordan lyd oppleves i et stort rom. Dette er et argument for at man bør bruke subwoofer når man lytter til musikk innspilt i store lokaler, uavhengig av om musikken som sådan inneholder typisk subwoofer-mat eller ikke. Selv et damekor innspilt i en kirke låter mye mer realistisk med en sub tilkoplet enn uten.

    Noe å tenke på, kanskje.

  3. #1003
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    3,241
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Interessant utredning Lydolf!
    Mulig jeg husker feil, men mener jeg ble anbefalt av Lyngdorf å la mic.stå i 90. derfor jeg skriver "er vel kalibrert".

    Jeg skriver også at JEG oppnådde best resultat med alle målinger i sweetspot. Jeg brukte bare focus innstillingene.
    Det skal også nevnes at forskjellene var marginale, men likte det best.
    Du skal ha kred. for din kunnskap.
    B&W 800D3 - B&W HTM1D3 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 3 stk - Parasound A51 2 stk - Paradigm Sub1 to stk - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 205 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv.
    Config 7.3.6 under construction

  4. #1004
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kjekt å se at det er liv i tråden igjen. Og fint å lese at du oppnår store forbedringer. Det går nok an å fintune litt mer etterhvert. Du kan i alle fall kose deg med bedre lyd til de nye høyttalerne kommer.

    Hos meg er det stillstand for tiden. Har ikke vært i Østerrike med bil på lenge. Og har liggende TDAI 2200 med RP og de "nye" Focal Mini Utopia som skal testes ut. Jeg har hatt 2200 uten RP i 10 år og fikk aldri til å bruke den digitale EQ'en. De to 2200 uten RP ble solgt i vår.
    Har prøvd en ekstern ERGO boks med Room Perfect innebygd, men ble ikke riktig i mitt system. Får god tid til å jobbe med anlegget når jeg denne gangen reiser med bil og får tatt med utstyret. Da blir det å lese gamle innlegg i tråden her for å få gode tips. Det anbefales også andre å gjøre. Har og en idé om å legge inn programvaren til Lyngdorf BW-1 og bruke på mine Focalbasser som faller alt for raskt av i bassen. De er raske og dynamiske, men går ikke dypt.

    Kom gjerne med mer erfaringer etterhvert, Costanza.

    Eirik.

  5. #1005
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Her skjedde ting fort. Tre innlegg mens jeg skrev mitt. Typisk Lyngdorf tråden. Mye svar på kort tid. Så lang pause. Skal sette meg inn i de kloke svarene senere.

    Ser i ettertid nå at det er lang tid mellom svarene. Når jeg sjekket hifisentralen i 12-tiden og så det var liv i vennetråden, var det Costanza76 som hadde siste. Ikke første gang det er skjedd.
    Siste redigert av EirikV; 05.11.2016 kl. 00:56.

  6. #1006
    Hifi-entusiast Costanza76's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    169
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Lydolf Se Innlegg

    Som en kuriositet kan nevnes at i store rom som f.eks. kirkerom vil man få fremheving av lave frekvenser på grunn av rommets store dimensjoner. Det betyr at det er mer lavfrekvent lyd (fra trafikkstøy f.eks.) tilstede i en kirke enn det er i mindre rom. Gjennom oppveksten lærer vi oss hvordan lyd oppleves i et stort rom. Dette er et argument for at man bør bruke subwoofer når man lytter til musikk innspilt i store lokaler, uavhengig av om musikken som sådan inneholder typisk subwoofer-mat eller ikke. Selv et damekor innspilt i en kirke låter mye mer realistisk med en sub tilkoplet enn uten.

    Noe å tenke på, kanskje.
    Har tenkt i de baner, og tro/håper at Goldenear Triton, med sine aktive basser, og brukbart med membranareal, skal kunne gjøre nytten. Har så langt ikke sett noen savne Sub med dem i et to-kanalsoppsett. Har tro på dansk-amerikanske synergier her
    ....har alltid rett!

    GoldenEar - Lyngdorf - Bluesound - Sony - ProJect - AudioQuest - Qed
    (Hifiman - Project Sunrise - Schiit - Apple)
    Scandyna - Marantz - Apple

  7. #1007
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    382
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei!

    Da kan jeg melde meg inn, Jeg kjøpte i går en TDAI2170 fra HFK Haugesund Er så utrolig fornøyd allerede! Den er driver et par CM6 S2. Har dere noen tips? Jeg leker på tanken med effekt trinnet, eller 2 subber. Hva er deres meninger? budsjettet for mer snacks er rundt 18.000, men det blir på nyåret. Kilde er en PC med brukbar USB kabel og Jitterbug.

    Mvh

    Chris
    Det er bedre med en kasse Cola i gitaren, enn grus i badekaret.

  8. #1008
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Velkommen til den lille gruppen av Lyngdorf venner, alghatar. Du har nok gjort et godt valg med 2170. Alle muligheter ligger i alle fall åpne for å utvide kapasiteten på anlegget ditt etterhvert. Du besitter et produkt som klarer integrere sub(er) bedre enn de fleste andre merker. Bruk gjerne tid på å gå igjennom tidligere svar i denne gruppen. Da plukker du opp mange gode tips. Spesielt Lydolf sine innlegg.

    Jeg har brukt Crown K2 effektforsterker sammen med 2200 i mange år, og synes at det er en veldig god match. En kraftig,rask og støyfri forsterker som passer godt til Lyngdorf.Nylig ble det solgt to stk K2 til spottpris. Ellers er vel ferdige suber med innebygde forsterkere lettest å få tak i, og til overkommelige priser. 2170 tar seg av jobben med å en sømløs integrering.

    Har dere fått med dere at Lyngdorf kommer ut med nye høyttalere? Lanseres visstnok denne måneden, men ofte blir det forsinkelser.

    MH-2 satellitt høyttalere og BW-2 aktiv boundary woofer. Finish i enten sort blank eller matt hvit. Har ikke funnet noen priser enda. Håper at de ikke priser seg ut, for det er mange konkurrenter spesielt på bassfronten. Spesielt BW-2 kan være aktuelle for meg hvis de ikke er for dyre.

    Er omsider kommet ned til Østerrike. Ble uten bil denne gangen og. Men har fått sendt ned den "nye" 2200 med RP. Skulle hatt en annen 2200 og nå. Må få laget provisorisk 6 db passivt filter til diskantene på selvbygg høyttalerne. Mellomtonene faller av naturlig selv pga MTM, tror jeg. Skal i alle fall få til bra lyd selv om det ikke blir optimalt.

    Skal og få testet ut forskjellige bassløsninger med både dedikerte Focal 13" bilstereo subelementer og 13" vanlige kjappe elementer som ikke går for dypt. Får nå finne ut om RP henter fram mer dypbass.

    Hilsen Eirik.
    Siste redigert av EirikV; 03.01.2017 kl. 10:54.

  9. #1009
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Nesoddtangen
    Innlegg
    629
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    2
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?

  10. #1010
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra haber Se Innlegg
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?

    Hei haber.

    Jeg leste nettopp fort gjennom en tysk test av disse høyttalerne. Siden de bruker en AMT(riktig?) diskant med høy oppløsning, tror jeg en 2170 vil være helt super i toppen. Jeg har meget god erfaring selv med 2200 på høyoppløselige diskanter. Mine Mundorf AMT diskanter spiller med en oppløsning og fylde jeg ikke har hørt bedre fra andre høyttalere jeg har hørt. Er mye jeg ikke har hørt, men ville ikke byttet bort min diskant med B&W diamantdomer f.eks. Høyttalerne fikk en flott omtale. De har en klang på den litt lysere siden nevnes det. Er det livlig klang i stuen og veldig gjennomsiktig forsterker kan lyden kanskje bli litt for tynn og hard. Men Room Perfect fikser jo ofte slike ting.Det ble ikke nevnt om 267 verken er lett eller tung å drive, men vet ikke om det er behov for både 2170 og 2400 på to 15 cm basser. . Det er sikkert mulig å få lånt en forsterker hos Klubben, eller i alle fall få pengene igjen i tilfelle du ikke er fornøyd.

    En 2200 vil nok i alle fall ha nok krefter til å drive denne høyttaleren alene.

    Hilsen Eirik.
    Siste redigert av EirikV; 20.01.2017 kl. 18:25.

  11. #1011
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Nesoddtangen
    Innlegg
    629
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    2
    Sitat Sitat fra EirikV Se Innlegg
    Sitat Sitat fra haber Se Innlegg
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?

    Hei haber.

    Jeg leste nettopp fort gjennom en tysk test av disse høyttalerne. Siden de bruker en AMT(riktig?) diskant med høy oppløsning, tror jeg en 2170 vil være helt super i toppen. Jeg har meget god erfaring selv med 2200 på høyoppløselige diskanter. Mine Mundorf AMT diskanter spiller med en oppløsning og fylde jeg ikke har hørt bedre fra andre høyttalere jeg har hørt. Er mye jeg ikke har hørt, men ville ikke byttet bort min diskant med B&W diamantdomer f.eks. Høyttalerne fikk en flott omtale. De har en klang på den litt lysere siden nevnes det. Er det livlig klang i stuen og veldig gjennomsiktig forsterker kan lyden kanskje bli litt for tynn og hard. Men Room Perfect fikser jo ofte slike ting.Det ble ikke nevnt om 267 verken er lett eller tung å drive, men vet ikke om det er behov for både 2170 og 2400 åp to 15 cm basser. . Det er sikkert mulig å få lånt en forsterker hos Klubben, eller i alle fall få pengene igjen i tilfelle du ikke er fornøyd.

    En 2200 vil nok i alle fall ha nok krefter til å drive denne høyttaleren alene.

    Hilsen Eirik.
    Hei Eirik

    Takk for utfyllende svar. Jeg har et par FS 267 (AMT diskant ja) og er veldig fornøyd med de, med Primare elektronikk. Har snust litt på Lyngdorf, litt fordi jeg har lyst til å prøve noe annet (har hatt diverse Primare i flere år nå), og ikke misnt pga room perfect. Har nå så vidt testet en TDAI 2170, og syntes det hørtes ganske bra ut, i alle fall på lavt/moderat volum. Men, opplevde det allikevel som at lyden ble litt tam når man dro på litt, og tenkte at den muligens er litt for svak (i forhold til Primare i32). Eller om det bare skyldes at man ikke er vant til lyden når rommet ikke "spiller" så mye med....

    Har en stue som er ganske livlig i den forstand at det er mye glass og gipsvegger, og syntes Lyngdorfen var mindre "hard" i lyden enn Primaren (uten at det er et kjempeproblem med den heller), og at room perfect gjorde en god jobb.

    Mvh
    Håkon

  12. #1012
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvis du uansett har tenkt å skaffe deg suber, så er jo aktive mest aktuelle. Subene vil avlaste Elac høyttalerne mye, og effektkravet som er nødvendig for å drive dem. Da vil 2170 sikkert ha overskudd av krefter. Fordelen med 2170 merker du allerede nå i ditt lite optimale rom for musikklytting. Når den likevel får lyden til å bli bra, blir det en helt annen verden hvis du bruker gode subwoofere i tillegg som er sømløst intergrert. Den betydelige kapasiteten i bassen vil sikkert bidra til enda fyldigere og varmere lyd. Den nye BW-2 suben kan nok bli aktuell siden den kan deles høyt. Når Elacene deles høyere enn normalt, kan de også spille høyere. Men selv en normal deling på 80hz med vanlige subwoofere vil avlaste Elacene og 2170 mye. 2170 gir deg fleksibilitet som Primare og de fleste andre merkene ikke har.

    Eirik.

  13. #1013
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har omsider fått spilt musikk og fått testet litt med 2200RP. Først prøvd på min brors gamle selvbygg høyttalere. Bassen fungerte helt topp hos han med mitt utstyr men hos meg kan jeg ikke plassere dem optimalt virker det som pga at mine store basskasser er i veien. Det er veldig tynn bass som jeg ikke er vant til med fra de høyttalerne. De står sikkert på en ugunstig plass. Men med RP ble det mye mer bass. Men et område i mellomtoneomrdet ble borte på noen plater. Tok en factory reset, og da ble ting i orden igjen. Kanskje gamle ting lagret fra tidligere eier som tullet det til?

    Angående mitt store system spiller bassene egentlig bra. Men det er veldig stor forskjell på bypass og RP. Med RP er lyden renere. Men også alt for slank i mine ører. Det er som å gå fra 15 tommere til 8 tommere på moderat nivå. Eller som en elektrostat høyttaler. Men jeg får mye mer fylde når jeg skruer opp lyden. Men synes at jeg må skru for mye opp for å få fylden som trenges. I bypass er tyngden og lydtrykket som to 13" på hver side skal være fra lavt nivå.. Mer resonanser er det klart, men rommet mitt funker veldig bra i bassen. Det er mer kjøtt på beinet i bypass på stemmer og instrumenter og skikkelig bunndrag. Jeg skal ta noen nye målinger i morgen. Leste igjennom innlegg tidligere i tråden, og der anbefaler guruen vår, Lydolf, å måle avstanden inni hjørnet til bassene. Jeg målte nå omtrent til frontveggen 70 cm fra hjørnet. Har heller ikke originalt mikrofonstativ her hjemme, så får ikke målt opp i hjørnet i taket. Bassene går dypere enn før synes jeg både i bypass og RP. Et spesielt orgelopptak jeg har går rimelig dypt hos meg nå. Otto Olsson Credo Symphoniacum. Proprius CD 9025. Et usedvanlig godt opptak. Skal prøve å legge inn filen til BW-1 og se om jeg klarer å få mer dypbass ut av høyttalerne og at RP korrigerer frekvensgangen.

    Har og kontakt med en kar om å kjøpe BW-1 basser. De skal i grunnen være store nok i mitt nye moderate musikkrom. Hvis jeg beholder toppseksjonen som jeg har nå, vil de dekke frekvensområdet mellom 100 og 300 hz på en bedre måte tror jeg. Men er litt betenkt hvis RP tar bort hele fylden fra 10 tommerne. Men BW-1 har jo fått gode tester til å spille både veldig oppløst, dynamisk og strekke seg ned mot 25 hz. W-210 er nok bassene jeg aller helst ville hatt, men de er ikke lette å få tak i. Har noen av dere hørt BW-1 under riktige forhold? Min DIY tid med for begrensete kunnskaper kan snart være forbi.

    En annen ting. Har noen av dere hørt hva prisen på den nye BW-2 vil bli?

    Eirik.
    Siste redigert av EirikV; 20.01.2017 kl. 18:27.

  14. #1014
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,840
    Tagget i
    7 Innlegg
    Hei

    Romkorreksjon reduserer peaker i bassen som oppfattes som god bass.

    Etter RP korrigering bør man gjøre en bred heving av bassresponsen ellers blir det slankt.

    Target Curves

  15. #1015
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for tips. Hans Erik.

    Jeg har tidligere gjort en enkel måling med lydtrykksmåler og testtoner. Men unntak av + 4 db ved 80 hz og - 5 db ved 125 hz, var frekvensgangen +- 2 db mellom 50 og 200 hz testtonene. Jeg var forberedt på en slankere lyd, men ikke så mye. Jeg har ikke kjempediper eller topper som mange sliter med. Trodde RP nettopp skulle fikse en så lineær frekvensgang som mulig. Men skal prøve å øke nivået. Har jo volumkontroller på min Crown K2.

    Før korrigeringen stilte jeg nivået litt høyere på bassene, slik Lyngdorf har anbefalt. Skal ta det litt ned før målingene i morgen. Da har jeg 6-7 db å gå på for fintrimming.

    Skrudde nå opp 3 db på K2en, og det gir jo mer fylde og kraft. Men det blir jo ikke lett å få til heving i bassen uten å få tilsvarende heving i overgangen til mellombassen? Er det der hacking av frekvenskurver kommer inn? Har jo ikke helt samme lyd nå med enkelt passivt filter i forhold til to stk 200 uteen RP. Men det går overraskende bra. Skulle hatt de gamle passive filterne tilgjengelige for deler. Nå har jeg nok mer av lyden som mange som ikke liker digitalforsterkere så godt. Klar, men litt tynn lyd. Er vant til varmere lyd fra 2200. I bypass er det mer varme, men også mer "grums" som ikke skal være der. Men får jeg bassområdet opp 2-3 db til hjelper det nok på. Er nok en tilvenningssak og. Men har en følelse av å ha litt såre ører nå. Savner mer naturlig varme. Prøver med 48 db filter og i morgen. Nå er det 24 db LR.

  16. #1016
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg fikk tatt nyere målinger i går. Men på lavere nivå enn første gang, mest pga naboene under.

    Nå er avstanden til bassene målt til hjørnene. Til neste gang skal jeg kjøpe meg en laser avstandsmåler for mest mulig nøyaktig avstand.

    Nivået til bassene ble og stilt inn lavere enn mainkanalene. Motsatt av hva Lyngdorf anbefaler, men jeg ynes resultatet er bedre. Nå er det mye mindre forskjell mellom bypass og focus. Logisk nok pga lavere innstilt nivå, men forskjellen er opplevd mange db mer enn de 3 db jeg stilte lavere på K2en. Det er enda mer kraft og fylde i bypass, men mye renere lyd.

    Det er tidligere nevnt av rorres, tror jeg. At han synes 2200 uten RP spiller mer gjennomsiktig enn 2200 med RP som han brukte før. Det er ofte ikke lett å ta sånn rett ut av hukommelsen. Uten noe belegg for å si det, tror jeg 2200 i basis utgave har en kortere signalvei enn 2200 med RP. Med RP går vel alt signalet igjennom RP modulen, selv når man kjører bypass. Men det er jo mulig at signalet til RP utgavene ikke går igjennom DSP modulene som den gamle modellen har, og at signalveien er like lang likevel. Kan dette være grunnen til at Millennium aldri ble utstyrt med RP? Den forsterkeren skal jo være opp et par hakk i gjennomsiktighet i forhold til 2200, i følge folk som har gått fra 2200 til Millennium. Bruker man bare en forsterker vil etter min erfaring 2200 være litt mer stresset i lyden hvis den må jobbe litt hardere enn den liker. Hadde jeg hatt en høyttaller som bare ble spilt på fulltone kunne jeg godt tenkt meg en MK3 utgave av Millennium siden prisene i alle fall var ganske lave en stund. Nå er forresten Millennium gått ut av produksjon.

    Det begynner å spille bra i bassen hos meg nå. Jeg tror at jeg dropper BW-1. Tipper at RP gjør at lyden vil bli for slank. Selv de store kassene heller mot en slankere og renere gjengivelse. Nå har jeg mulighet til å trykke på bypass når jeg vil ha mer tyngde og fylde spesielt i bassen. Det går ikke med BW-1. Det er noe av grunnen til at jeg liker stort areal i bassen. Det blir ofte en fylde og rundhet i spesielt bassgitarene som jeg synes er mer naturlig. En tidligere nabo som bodde under meg i mitt tidligere hus spilte bass. Jeg husker at lyden bassforsterkeren hans fylte stuen hans med en uanstrengt rundhet og tyngde selv på lave volumer. Sånn jeg ofte opplever i mindre konsertlokaler i Stavanger. Vel og merke med rette lydmann. Jeg har mer av denne følelsen av bassgjengivelsen i bassen hos meg i bypass enn i focus eller global. Målet mitt vil nå være å få laget targetkurver som får fram fylden og kraften i bypass og renheten i RP.

    Jeg har bedre perspektiv og kanalseparasjon nå. Også i bypass. Trolig er delayinnstillingene mer korrekte. Er overrasket hvor godt toppseksjonen også spiller. De to 6.5 tommerne er i såkalt mellomtone-diskant mellomtone konfigurasjon. I følge han som bygde høyttalerne faller mellomtonene av av seg selv litt over 2K hz. Det gir en fin og åpen gjengivelse. Har ikke spilt høyt enda, men skal prøve et par kritiske opptak. De passive filterne er i Stavanger, med mange Mundorf kondensatorer. så jeg fant noen gamle Ero kondensatorer som jeg bruker. 6.4 mF til diskanten som en kombinasjon av parallellkobling av flere små. Fungerer overraskende bra. Den lyden jeg har nå kan jeg leve veldig godt med.

    Reiser til Stavanger igjen i morgen. Skal prøve neste gang jeg er her nede å få i gang måleutstyret jeg har. Sikkert en fordel å etterprøve hva RP gjør i de forskjellige innstillingene. Og det å få laget et par kurver som gjør at jeg kan få strukket frekvensgangen nedover på 20 tallet. Har nå et realistisk håp om å bli godt fornøyd med lyden.

    Eirik.
    Siste redigert av EirikV; 15.01.2017 kl. 12:31.

  17. #1017
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    3,241
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Flott det begynner å lukte fugl
    Hva er deling mellom bass/topp? gjør du den i rp eller dsp på effekt?
    B&W 800D3 - B&W HTM1D3 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 3 stk - Parasound A51 2 stk - Paradigm Sub1 to stk - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 205 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv.
    Config 7.3.6 under construction

  18. #1018
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det er lenge siden jeg har kost meg med å høre musikk som de siste par dagene. Så det har vært en sjelden opptur på lydfronten.

    Akkurat nå deler jeg på 200 hz. 24 db LR. Delingen gjøres inni 2200en. Min Crown K2 har ingen DSP. Den har heller ingen vifter og er helt tyst.

    Nå presterte jeg å ta feil av hjemturen. Makan til tabbe. Trodde jeg skulle reise tilbake 16.jan. Togbilletten til Zürich er og kjøpt til 16. Og så skulle jeg ha dratt i dag. Og enkeltturer med KLM og SAS koster like mye i neste uke som en USA tur, f.eks. Ser ut til å bli retur fra München på onsdag. Heldigvis har jeg ingen viktige jobber som venter, så får ta det med et smil. Får i alle fall to dager til med kona og noe tid til anlegget når hun jobber. Skal teste ut 48 db deling og. Det kan nok rense litt ugunstige toner vekk fra 13 tommerne over delefrekvensen. Det er vinter her nede så skal nok få hørt mye musikk.

    Eirik.

  19. #1019
    Medlem
    Ble medlem
    Nov 2016
    Innlegg
    17
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hej.

    Jeg har mulighed for at afprøve Lyngdorf TDAI 2170.

    Men har et spørgsmål omkring room correction.

    Giver det mening at bruge en ekstern DAC, hvis jeg også vil bruge Room Correction, eller kan man overhovedet det ?

  20. #1020
    Hifi-entusiast EirikV's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    266
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dansker Se Innlegg
    Hej.

    Jeg har mulighed for at afprøve Lyngdorf TDAI 2170.

    Men har et spørgsmål omkring room correction.

    Giver det mening at bruge en ekstern DAC, hvis jeg også vil bruge Room Correction, eller kan man overhovedet det ?
    Hei.

    Den innebygde DACen i 2170 er av høy kvalitet, og brukes en ekstern DAC blir det uansett en tur gjennom 2170 sin DAC. Prøv i alle fall først den integrerte.

    Skal du bruke forsterkeren full range, eller med en sub eller to? Da er det viktig å sette inn riktig tidsforsinkelse. Se gjerne gjennom noen av de foregående sidene for å finne gode tips.

    Eirik.

Side 51 av 76 FørsteFørste ... 41495051525361 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed