Forresten hvilken plate er det egentlig du har på Avatar-bildet? Unnskyld meg dersom du har opplyst om det på et annet sted i tråden - den begynner jo å bli anstendig lang etter alle sammenslåingene.
Men øker ikke sjansen for kvalitet når man kjøper plater med stempel som QRP og Living Stereo? Var så heldig å få med meg Fairytales i dag også.Du har aldri noen garanti for at kvaliteten er topp, uansett hvor du kjøper platene dine og fra hvilken produsent. Hva som er akseptable avvik og feil vil avhenge av den enkelt. Noen er pirkete, andre er det ikke. Vinyl blir ikke perfekt, aksepter det. Når alt er rett låter det himmelsk, men du vil aldri få det til å låte himmelsk på alt.
Noe skjevhet i platene må du påregne, men det skal ikke være så mye at du er engstelig for stiften.
Det er ingen peiskos på mine to eksemplarer av originalpressingene, etter en runde i UL-vaskeren.Har prøvd å få tak i en original pre-digital versjon av The Wall UTEN nevneverdig bakgrunnstøy og knitring
Og det ble hvilke plater?Nå har jeg bare kjøpt såkalte Audiofil plater, med logoer som QRP på seg. De er nok topp kvalitet
Og det ble hvilke plater?Nå har jeg bare kjøpt såkalte Audiofil plater, med logoer som QRP på seg. De er nok topp kvalitet
Ser mange foreslår å legge platen ved siden av platecoveret, i stedet for inne i coveret. Hva foreslår dere? Det er selvfølgelig når platen ligger i et innercover og det brukes ytre plastlommer.
Altså sånn: Vis vedlegget 355687
inne i yttercover, i stedet for slik
Vis vedlegget 355692
Og hva med når det er to LPer?
Tenker at det spiller liten rolle, men om du gjør som meg at du har innercoveret i selve hovedcoveret så snu førstnevnte med åpningen opp. Da har inner-og hovedcover åpningen hver sin vei. Dette betyr at ikke LP-en plukker opp støv og at den ikke plutselig kommer seilende ut.
Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. Vask platene, sett dem i rene innercover og sørg for at de står lagret vertikalt uten for mye direkte varme/sollys. Jeg har all vinylen i eget rom fordi det er for mye sollys (for platene) der anlegget står.
Det finnes mengder av flott brukt vinyl. Det anbefales å saumfare antikvariater, med forbehold om sjanger (klassisk er ofte billig brukt, jazz er det ikke).
Vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var yngre pleide jeg stikke innom Ringstrøms Antikvariat og kjøpe med meg noen plater nesten hver dag på vei hjem fra jobb. Ble en fin tradisjon.
Må innrømme at jeg ikke har prøvd så hardt. Skal gjøre noen forsøk.Javel - da så. Da har du en annen erfaring enn meg på det. Markerte (som jeg skrev) skjevheter/bølger klarer ihvertfall jeg å avduke ved å holde de plant.Å se om en plate du holder i lufta foran deg er rett eller ikke, er da ganske umulig.
Det er sikkert like mange meninger om dette som variablerSer mange foreslår å legge platen ved siden av platecoveret, i stedet for inne i coveret. Hva foreslår dere?
Det er sikkert like mange meninger om dette som variablerSer mange foreslår å legge platen ved siden av platecoveret, i stedet for inne i coveret. Hva foreslår dere?
For egen del praktiserer jeg følgende:
Om originale innercover er av type standard hvit "uforet" papir/papp, så går de i søpla og erstattes med nye innercover type Mofi eller "forede" varianter. Om det er cover m/trykk, tekster osv, men allikevel standard papir/papp, så tas de vare på, men platene legges i nye innercover.
Jeg plasserer både plate m/nytt innercover og originalcover i yttercoveret (under forutsetning at det er plass til begge). Om det ikke er plass, så settes originalcoveret på utsiden i plastlommen. Mao - jeg har alltid plate og innercoveret i yttercoveret.
Årsaken til at jeg har valgt denne løsningen er to-delt:
a) Platene vil være bedre beskyttet når de plasseres i yttercoveret
b) Yttercoveret vil/kan lettere bli komprimert/deformert når det er tomt, enn om platene oppbevares inni de.
Men, det er sikkert de som har argumenter for hvorfor de evt bør stå på utsiden (i plastlommen)
Dersom dine DT770 Pro er 250 Ohm utgave, er det ikke bare, ser du...Har hodetelefon utgang på NAD D3020, så tenkte prøve denne i kveld. Det var jaggu god lyd med det også gitt? Selv om jeg bare har et DT770 pro
Mala sa de var veldig lettdrevne, mer lettdrevne enn 685 S2. Jeg håper det stemmer? Har forklart rommet til Mala, og de mente disse burde passe perfekt!Ikke at høyttalerne du har kjøpt er tungdrevne, men de er vel ikke akkurat lettdrevne heller?
Gulvstående versus stativ handler også om rom. Små rom profitterer ofte på mindre høyttalere.
Jeg kjenner ikke rommet ditt og ingen av komponentene så jeg vil ikke uttale meg.
88 dB og 4 Ohm nominell, 3,2 minimum er vel ikke akkurat lettdrevet?
Det er ikke meningen å si dette er et dårlig valg, på ingen måte. Jeg kjenner overhode ikke merkene.
@Znerken.
Les denne artikkelen som forklarer litt rundt dette med følsomhet, impedanse, fasevinkler osv.
https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
-og så denne "reviewen" - riktig nok ikke 25 men 28:
High Fidelity
Det ser jo ut til at de er ganske "snille", og det vurderer i alle fall jeg som er fordel.
Forsterkeren kommer du sikkert til å bytte ut uansett i løpet av et par måneder, så den ville ikke jeg ha brydd meg noe om....