znerkens vinyleventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så, når du forkaster en riaa med 58,5dB gain pga. lite gain med en pickup med 0,4mV, har du tenkt å bruke 48dB gain med en pickup med 0,3mV?

Da så. ;)

Prøv med 60 eller 66dB, du.

100, 150 eller 220 Ohm som utgangspunkt blir sikkert hipp som happ. Siden du hat lest anbefalinger om 150 Ohm, kan du like gjerne bruke det som noe annet. Det finnes ingen fasitsvar.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Så, når du forkaster en riaa med 58,5dB gain pga. lite gain med en pickup med 0,4mV, har du tenkt å bruke 48dB gain med en pickup med 0,3mV?

Da så. ;)

Prøv med 60 eller 66dB, du.

100, 150 eller 220 Ohm som utgangspunkt blir sikkert hipp som happ. Siden du hat lest anbefalinger om 150 Ohm, kan du like gjerne bruke det som noe annet. Det finnes ingen fasitsvar.

Akkurat derfor jeg postet det her :D

Ut av nysgjerrighet hadde det vært interessant å vist hva NAD Pp2e og 2M rød tilsvarer på ASR med at33 Pu

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så vanskelig.

Superenkel forskning (Google) forteller at NAD PP2 har 35dB gain på MM-inngangen, at det er det samme som 56x voltage gain, og videre at 2M red har 5,5mV output.

Det vil si at signalet som kommer ut av PP2 er 5,5*56=308 mV

Med 0,3 mV output trenger du altså 308/0,3=1027x voltage gain for å få samme output.

Google kan igjen fortelle at 1027x voltage gain er det samme som 60dB

...Noe som minner fælt om et tips du fikk tidligere. ;)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så vanskelig.

Superenkel forskning (Google) forteller at NAD PP2 har 35dB gain på MM-inngangen, at det er det samme som 56x voltage gain, og videre at 2M red har 5,5mV output.

Det vil si at signalet som kommer ut av PP2 er 5,5*56=308 mV

Med 0,3 mV output trenger du altså 308/0,3=1027x voltage gain for å få samme output.

Google kan igjen fortelle at 1027x voltage gain er det samme som 60dB

...Noe som minner fælt om et tips du fikk tidligere. ;)

Det er jo fantastisk. Takk. Da har jeg notert meg:

60 db gain(er det for lite prøver jeg 66)
    100-220 Ohm.

De andre switchene kan jeg la vær å røre, som du tidligere sa.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Spurte forøvrig ASR hvorfor de anbefalte så lav gain; loser gain is better for sound

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det står også i manualen. Mer gain forsterker evt. støy også. Ganske logisk, men trenger du det, så...

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det står også i manualen. Mer gain forsterker evt. støy også. Ganske logisk, men trenger du det, så...

Absolutt logisk ja. Til og med jeg skjønte det :)

Men trenger jeg det faktisk? Det får jeg også prøve og se da :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mener å huske du sa du ikke kunne ha det slik at platespillerinngangen ga mye lavere lyd enn cd-inngangen. Det er bare å prøve.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske du sa du ikke kunne ha det slik at platespillerinngangen ga mye lavere lyd enn cd-inngangen. Det er bare å prøve.

Det sa jeg, og det vil jeg :)

Neste vurdering jeg må gjøre nå er hvilken farge jeg skal ha på Achromaten.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig litt skuffa over at ingen skriver gratulerer med nytt RIAA eller ny spiller, furte furte :(

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.658
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer!

Blir sikkert bra dette.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.531
    Sted
    Sørlandet
    Egentlig litt skuffa over at ingen skriver gratulerer med nytt RIAA eller ny spiller, furte furte :(
    Beklager Znerken! Jeg er nok bare så misunnelig at jeg rett og slett har glemt å gratulere deg med din nye platespiller og RIAA. Gleder meg virkelig til å lese om dine første lytteinntrykk i løpet av juleferien.

Mvh
    BB

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    ASR er virkelig opptatt av å følge opp kundene sine. I dag tidlig tikket det enda en ny forklaring på gain og volumproblematikken:
    Gain adjustment

Please lower the gain as low as possible and only to what is necessary.

Too high gain is not good for signal to noise ration and sound quality,
    lower gains give better resolution and more details.

High gains and the low volume adjustment at your amplifier does not make any sense at all.
    Use lower gain and - better level up the pre or main amp.

The reason it that Volume controls have high losses, especially in low volume.

Volume controls have the lowest losses when you adjust the gain of the Mini Basis to a value you have to open the volume control to nearly maximum with normal listening levels.

The best sonic result you get when volume control is near max open-
    at the Emitter level between 45 and 56.

Kan sikkert være nyttig for noen andre å lese, selv om det selvfølgelig er både logisk og på nybegynnernivå.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Beklager Znerken! Jeg er nok bare så misunnelig at jeg rett og slett har glemt å gratulere deg med din nye platespiller og RIAA. Gleder meg virkelig til å lese om dine første lytteinntrykk i løpet av juleferien.

Mvh
    BB
    Endelig noen, takk :cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes nå du har gått godt i pluss med denne tråden likevel. ;) Ganske mye hjelp og respons fra ganske mange, synes nå jeg. Temmelig mange timer har blitt brukt til sammen på disse 28 sidene, så furting er noe uberettiget, IMNSHO.

Lag din egen anleggstråd, da vel? Eller gjør som jeg foreslo for litt siden og få slått sammen denne og vinyl-åpningstråden din til én tråd under "mitt anlegg og bildetråder" som kan være "Znerkens vinyleventyr". :)

G_r_a_t_u_l_e_r_e_r!

Glad nå? ;)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ASR er virkelig opptatt av å følge opp kundene sine. I dag tidlig tikket det enda en ny forklaring på gain og volumproblematikken:
    Gain adjustment

High gains and the low volume adjustment at your amplifier does not make any sense at all.

Volume controls have the lowest losses when you adjust the gain of the Mini Basis to a value you have to open the volume control to nearly maximum with normal listening levels.

Kan sikkert være nyttig for noen andre å lese, selv om det selvfølgelig er både logisk og på nybegynnernivå.
    Selvsagt. ...Men hvis du trenger å matche volumet med andre kilder, sliter du med å få det til, og nær maks på volumkontrollen bør vel heller være den maksimale lydstyrken du spiller med heller enn "normalt lyttenivå", hvis du liker å dra på litt inimellom.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Gain adjustment

Selvsagt. ...Men hvis du trenger å matche volumet med andre kilder, sliter du med å få det til, og nær maks på volumkontrollen bør vel heller være den maksimale lydstyrken du spiller med heller enn "normalt lyttenivå", hvis du liker å dra på litt inimellom.

Helt klart, og det kan ikke være så ille fra 56 til 60 gain med tanke på de negative sidene han nevner med gain.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes nå du har gått godt i pluss med denne tråden likevel. ;) Ganske mye hjelp og respons fra ganske mange, synes nå jeg.

Lag din egen anleggstråd, da vel? Eller gjør som jeg foreslo for litt siden og få slått sammen denne og vinyl-åpningstråden din til én tråd under "mitt anlegg og bildetråder" som kan være "Znerkens vinyleventyr". :)

G_r_a_t_u_l_e_r_e_r!

Glad nå? ;)

Jeg er helt klart veldig fornøyd med all veiledning og hjelp jeg har fått. Det ble litt dyrere enn hva jeg først hadde planlagt, men med såpass mye råere RIAA og platespiller burde det være en helt ny verden som åpner seg for meg. Jeg ser absolutt frem til vinterkvelder med regn på vinduet, en plate på Funk-en og nydelig lyd. RIAA-et er jo faktisk over 10X dyrere enn hva jeg har fra før, så da er den vel 10X råere også?

Takk alle sammen!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror han overdriver ulempene med høy gain, og tidligere i denne tråden var da alle hjertens enige om at 58 dB gain var ubrukelig lite, så...

Det finnes mange veier til Rom. Pick one!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    PS:
    Tror ASR er et bra valg. Har hatt det selv, og angrer egentlig på at jeg solgte. Får håpe Znerken ikke plages av flere skurrete s'er fremover. Denne tråden må da være Hi-Fi sentralen på sitt beste? Et stakkars og lidende Guds barn som blir hjulpet av nennsomme hender opp fra det ytterste mørke til forklarelsens berg. Noen tusener fattigere, men han har visst vunnet i ett eller annet lotteri....Kanskje var det NM i poker?

Gratulerer, Znerken, og kom for all del tilbake til hvordan det går med s'ene fremover.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Gratulerer herfra og. Tror du har gjort et klokt valg:).

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.464
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........... all veiledning og hjelp jeg har fått. Det ble litt dyrere enn hva jeg først hadde planlagt, men med såpass mye råere RIAA og platespiller burde det være en helt ny verden som åpner seg for meg. ................
    Takk alle sammen!
    Sånn går det når man begynner på HFS :)
    Velkommen, og gratulerer med fin spiller og RIAA !

• Liker
    Reaksjoner: oct

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    aaa.jpg

Tusen takk alle sammen. Dette bildet passer kanskje nå :p

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Minner meg om noe jeg skrev i en gammel tråd. Her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ital-avspilling-avstemming-3.html#post2053269

Å spille vinylplater er en så mye rikere opplevelse enn å spille digitalt lagret musikk, at det er ingen egentlige spørsmål om hva jeg foretrekker. Å sette seg ned og kose seg med musikk, etter å ha gjennomgått prosessen med å finne frem vinylplata, ta den ut av plast- og innercover, sjekke at den er ren og støvfri, legge den på tallerkenen og evt. og gi den en runde med børsten før man slipper pickupen ned på rillene for så å skynde seg tilbake til stolen med et stort deilig cover å lese/kikke på mens musikken strømmer fra høyttalerne, gjenskapt av superelegant men forståelig elektronikk og finmekanikk, er en skikkelig zen-opplevelse. Et lite, nostalgisk rituale som gir en deilig metaopplevelse i tillegg til bare det å høre musikken. Det overgår for meg - i godt monn - det å bare spille av rippet eller nedlastet/streamet digitallyd, selv om det er kjempebra og utrolig lettvint når man bare skal ha på noe musikk. CD-plater spiller jeg så å si aldri lenger, men har rippet dem til lokal server.

...så man kan trygt si at jeg foretrekker analog avspilling, men ikke bare fordi jeg liker bedre hvordan det låter.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg om noe jeg skrev i en gammel tråd. Her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ital-avspilling-avstemming-3.html#post2053269

Å spille vinylplater er en så mye rikere opplevelse enn å spille digitalt lagret musikk, at det er ingen egentlige spørsmål om hva jeg foretrekker. Å sette seg ned og kose seg med musikk, etter å ha gjennomgått prosessen med å finne frem vinylplata, ta den ut av plast- og innercover, sjekke at den er ren og støvfri, legge den på tallerkenen og evt. og gi den en runde med børsten før man slipper pickupen ned på rillene for så å skynde seg tilbake til stolen med et stort deilig cover å lese/kikke på mens musikken strømmer fra høyttalerne, gjenskapt av superelegant men forståelig elektronikk og finmekanikk, er en skikkelig zen-opplevelse. Et lite, nostalgisk rituale som gir en deilig metaopplevelse i tillegg til bare det å høre musikken. Det overgår for meg - i godt monn - det å bare spille av rippet eller nedlastet/streamet digitallyd, selv om det er kjempebra og utrolig lettvint når man bare skal ha på noe musikk. CD-plater spiller jeg så å si aldri lenger, men har rippet dem til lokal server.

...så man kan trygt si at jeg foretrekker analog avspilling, men ikke bare fordi jeg liker bedre hvordan det låter.
    Helt enig! Jeg bruker det for både inspirasjon og kreativitet.

Forslag til ny bok: "The Zen(eventuelt Tao) of Vinyl Records"

http://www.amazon.co.uk/Zen-And-The-Motorcycle-Maintenance/dp/0099322617
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_in_the_Art_of_Archery

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! Har ikke lest tråden på en stund:) Men det ble en ASR Mini Basis mk 3 skjønner jeg? Da skal du vel være fornøyd! Hvilken platespiller ble det, og hvor er bildene??:)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Har ikke lest tråden på en stund:) Men det ble en ASR Mini Basis mk 3 skjønner jeg? Da skal du vel være fornøyd! Hvilken platespiller ble det, og hvor er bildene??:)
    Takk!

Det ble det, det var innstillingsmulighetene som tiltrakk meg. Var ikke meningen å trosse rådet ditt :)

Kjøpt en Funk LSD med Audio Technica AT33PTG versjon 2! Dessverre har jeg ingenting å ta bilde av... Vært lenge uten platespiller nå, det føles ikke bra..

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Supert valg det! Gleder meg til bilder og dine lytteinntrykk:) Vurderer Riaa-bytte selv, og ser etter noe med balanserte utganger evt inn- og utganger. Om ikke skal jeg høre på Rega Aria utover vinteren:)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Supert valg det! Gleder meg til bilder og dine lytteinntrykk:) Vurderer Riaa-bytte selv, og ser etter noe med balanserte utganger evt inn- og utganger. Om ikke skal jeg høre på Rega Aria utover vinteren:)

Blir det ASR på deg også kanskje? :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tviler, men jeg har et annet oppsett nå en da jeg kort testet en for 1,5 år siden. Men skal prøve å få lånt en i er nyttår:) Foreløpig har jeg sett meg ut noen kandidatet som er aktuelle....

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Tviler, men jeg har et annet oppsett nå en da jeg kort testet en for 1,5 år siden. Men skal prøve å få lånt en i er nyttår:) Foreløpig har jeg sett meg ut noen kandidatet som er aktuelle....
    Jeg har bare veldig lyst til å høre hvor mye råere det nye oppsettet mitt blir jeg nå :cool: Håper virkelig teknikeren hos Mala audio er veldig flink!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Blir nok en helt annen opplevelse enn det du var hatt før! AT33PTG/II er en veldig god pu!

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok en helt annen opplevelse enn det du var hatt før! AT33PTG/II er en veldig god pu!

Når dere sier noe er veldig bra;D

Godt jeg har dager med skanning av negativer foran meg, for nå gleder jeg meg veldig!

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har selv en ASR Mini Basis MK II, og har vært veldig fornøyd m den. Kanskje eneste bakdelen med den, er at innstillingen for belastnings motstanden til pickupen er under lokket. Hvis man gjør seg ferdig med innstillingen, så er ikke det noe problem:) mvh Guit

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn