Yasman's kjelleranlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte å legge ut litt info om anlegget;

    Det består pr. 18.06.2011 av,

    Forsterkere fra Lamm; 1.2 reference monoblokker, klasse a konstruksjon med et 6922 rør.
    Linjetrinn fra Lamm L2 reference, klasse a med rørbasert strømforsyning.
    Dac fra Audiohorizons; en liten rett fra fabrikk konstruktør, som har lagt inn de beste komponenter i sin toppmodell for meg,
    han har også modifisert min transport som er fra Northstar.
    Jeg har også noen vinylplater som jeg spiller av med Rega P9 via Moon dac 5.3 med separat strømforsyning.
    Det er også mulighet for avspilling via pc med spdif adapter fra John Kenny, som har modifisert en M2tech hiface.
    Høyttalere er fra Audio Physics, Caldera 3.
    Strøm regenereres gjennom en boks fra Exactpower som også har egen boks for separasjon av digitale komponenter.
    Av kabler så har jeg falt for MIT på signalsiden; det er et sett med MA-X og et sett med V1.2. Kabler på strømsiden er komplett fra Fusionaudio.
    Er veldig fornøyd med hvordan det låter nå, så vil tiden vise hva jeg finner på.....
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Bedre tidlig enn aldri ;D

    Ser bra ut dette, skal si du har vel byttet det meste siden jeg/vi var hos deg for noen år siden. Lamm er litt ukjent for meg men utfra hva jeg kan lese virker dette være stabile saker så jeg kan tenke meg dette trykker godt unna. Flott oppsett !
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var på tide! Utrolig flotte komponenter. Tar gjerne en tur ut til solkysten ;D
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Skien
    Hei Yasman
    Gratulerer med et flott oppsett :)
    Mvh: Espen
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Takker for tilbakemeldinger!

    Dere får bare ta turen innom når dere passer, bare si ifra en time før så det hele rekker å bli varmt først...
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Veldig flott anlegg!! Liker særlig høyttalerne og forsterkerdelen av oppsettet.
    Ser du har SRA under monoblokkene. Har du andre tweaks, og evt. akustiske tiltak i rommet?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Cappuccino skrev:
    Veldig flott anlegg!! Liker særlig høyttalerne og forsterkerdelen av oppsettet.
    Ser du har SRA under monoblokkene. Har du andre tweaks, og evt. akustiske tiltak i rommet?
    SRA er spesialtilpasset forsterkerne.
    Har gjort lite med rommet utover å ha gardiner og et par matter.
    Har forsøkt med diverse tweaks, kjører nå kun med Enacom høyttaler filtre. Reduserer ringing.
    Har gjort om litt på teppe og gardiner i det siste, skal oppdatere bilder.
    Har også prøvd Enacom linjefiltre, men etter bytte til MIT kabler på signalsiden er de overflødige.

    Yasman
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.589
    Antall liker
    32.336
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bilder er flott, herlig oppsett du har.
    Mye "litt ukjente komponenter" men desto mer spennende.
    Dine AP kjenner jeg og har hørt, de stå seg til 20 i stil ;D

    gismo
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    Bilder er flott, herlig oppsett du har.
    Mye "litt ukjente komponenter" men desto mer spennende.
    Dine AP kjenner jeg og har hørt, de stå seg til 20 i stil ;D

    gismo
    Ja, synes det er artig å prøve ut noe nytt, gjerne noe "ukjent"; formålet alltid å finne noe "bedre"...........
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Mit Oracle MA-X digitalkabel på plass også; utrolig at den også gjør så stor forskjell....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.368
    Torget vurderinger
    23
    De Lamm-blokkene er ikke noe å samle på. Send de til meg!
     

    Steb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    62
    Antall liker
    1
    Sted
    Porsgrunn
    Har hatt gleden av å lytte til dette anlegget, det låter meget bra. Vel sammensatt av velydende komponeneter. Herlig stort rom og dybde i lydbilde.
    Takk for lytten.

    Mvh.Steb
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Noe nytt

    MIT V 1.2 er ute av anlegget, rørpre fra Audiohorizons satt inn samt balansert kabel.
    Kemp Quantumplugger satt inn i strømforsyning til pre og cd; og ja de virker!
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    yasman skrev:
    Noe nytt

    MIT V 1.2 er ute av anlegget, rørpre fra Audiohorizons satt inn samt balansert kabel.
    Kemp Quantumplugger satt inn i strømforsyning til pre og cd; og ja de virker!
    Hvordan "setter man inn" disse Quantum-pluggene?


    Geir Arne
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    yasman skrev:
    Noe nytt

    MIT V 1.2 er ute av anlegget, rørpre fra Audiohorizons satt inn samt balansert kabel.
    Kemp Quantumplugger satt inn i strømforsyning til pre og cd; og ja de virker!
    Hvordan "setter man inn" disse Quantum-pluggene?


    Geir Arne
    Rett i stikkontakten!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    tore_v1 skrev:
    Bruker kvantemekanikk :)

    Har du fått tilslag på noe spennende siden du selger høyttalerne?
    Det er vel prøvetrangen til noe nytt som melder seg; høyttalerne er de jeg har hatt lengst i oppsettet og de har hele tiden formidlet de forbedringer jeg har gjort. De fungerer på all musikk og jeg er egentlig usikker på om jeg vil få noe bedre lyd med andre ht; kanskje bare annerledes.
    Skal nok oppdatere dersom og når det kommer inn noe nytt...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da må jeg få takke for lytten og drikke i går. Kjekt mer gangavstand:)

    Var spendt på å høre EgglestonWorks Andra, da de har samme mellomtonene som jeg selv bruker.Likte veldig godt det jeg hørte i hele mellomtonen og opp til min høreterskel, som er ca16k:). Dynaudio Esotar diskanten legger seg helt naturlig til i toppen uten å rope på oppmerksomhet. Veldig bra!
    Bassen er også ultrastram, noe det nye beist av en forsterker kan ta på seg skylden for(Hele 80kg muskler) Selv ønsker jeg noe mer nivå i bassen enn det jeg hørte her, men det var vel ikke noe bombe;) Tror bassen ligger litt lavere i nivå en mellomtonen, noe som gjør at mellomtonen oppleves ekstemt rein og uten noe form for slør
    Tror likevel at bassen kunne vært hevet noen db uten at dette hadde gått ut over gjennomsiktigheten oppover. Her skulle det vært veldig morsomt og prøvet ut mitt aktive DP delefilter, da det da blir en enkel sak å nivåjustere bassenivået i forhold til resten - Lammene på toppe og monsterforsterkeren (husker ikke navnet) på bassene.
    Lydbildet var overraskende tydelig, selv om rommet har en del harde flater. Kanskje det ville blitt ennå bedre med noen tilltak i himlingen. Vi var jo inne på og ta noen målinger og prøve oss fram litt der. Fikk inntrykk av at du vet godt hva du er ute etter, så jeg er ikke sikker på at det blir bedre for din del
    Alt i alt et meget godt oppsett som får live følelsen fram i musikken, noe jeg mener ville blitt ennå bedre med noe mer fundament i bunnen

    Takk for lytten, og du hjertelig velkommen hit

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her må det nye bilder til. Synes jo ny forsterker og nye høyttaler krever det;)
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    'takk for hyggelig besøk tom,
    jeg skal se å få oppdatert med noen nye bilder!
    årsak er at forsterkeren fremdeles er under innspilling; jeg vet ikke om siste kapittel er skrevet mhp bass ennå; jeg opplever det samme som det, at den har en voldsom kontroll; ht membranene flytter seg ikke, og det er egentlig rommet som begrenser hvor høyt det kan spilles... ja vi prøver å se litt på gips taket. Tatt i betraktning at det ikke er mer enn vel 2 meter høyt under taket, så er det verdt et forsøk... Klart jeg ikke ønsker å la noe være uprøvd; det delefilteret ditt kan vi jo snakke om, er det en form for biamping du da tenker deg?

    Ellers er planen å åpne dørene for GL i juni slik at flere får hørt Eggleston; og dets mellomtone.

    Yas.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Hei Paul og takk for lytten i går kveld, veldig hyggelig!
    Vi har jo pratet alt for lenge om en lytt hos deg så nå var det på høy tid.
    Jeg synes du har fått mye krem-komponenter i hus nå, Evo 900 var massive og imponerende å se på, Eggleston lige så samt din Italiesnke pre meget flott bygget så det ut til!
    Hadde plukket ut litt referanse skiver i hylla hjemme så her skulle anlegget stå sin prøve, med så mye snadder i racket måtte bare dette bli bra.
    Først ut var nyeste Cohen på vinyl og dette låt meget bra synes jeg, denne Rega`n er vel en forholdsvis enkel sak med ett meget bra phono-trinn, kanskje litt mager i bunn?
    Over på cd og her kjørte vi Dylan, SRV, Buddy Guy og Dire Straits og dette låt meget bra, lettflytende, homogent og meget stramt! Bassen var bedre og mere nyansert en med vinyl. Toppen var detaljert og behagelig, ikke noe som stikker i ørene så jeg koste meg såpass at jeg faktisk glemte å spille Willy DeVille`s Spanish Jack, når jeg glemmer det da virker anlegget helt som det skal! Jeg vet du har jobbet meget målrettet med dine komponenter og det har gitt deg meget god uttelling, gratulerer med meget vellykket system Paul!

    Mvh.
    SAL
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Takk så mye SAL!

    Det har skjedd endel hos meg ja, og jeg er veldig fornøyd slik det nå står.
    Jeg har alltid hatt som mål å få frem et lydbilde som er stort, naturlig og uanstrengt og som får frem foten og gjør at du bare vil høre mer.
    Alle innspillinger skal kunne avspilles, dog ikke slik at noe skjules, men ved at anlegget er satt sammen av så gode komponenter at det er minimalt med forvrengning og har tilstrekkelig strømforsyning til å kunne gi nødvendig kraft. Samtidig skal man kunne høre hvor mye bedre en god innspilling låter, med god utklinging og luft.

    Kommentarer til Regaen; ja, Rega er jo i seg selv et forholdsvis rimelig merke, den koster vel ca 50 lapper inkl. pickup. Helt sikker noe som er bedre der ute. I kombinasjon med phonotrinnet gjør det imidlertid en glimrende jobb; meget bra dynamikk og spilleglede. Når det gjelder bunn, så kan det nok være, men Cohens plate er vel ikke den beste å prøve ut dens begrensninger. Nye plata til Sivert Høyem (som vi dog ikke spilte) sparker godt ivei... Det skal også sies at jeg nok ikke har bruk særlig ti på fintuning.

    Takker igjen for besøket SAL, høsten er over oss og v har en laang sesong med lytteglede foran oss! Ha en riktig god hifihelg, hilsen Yasman
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    På tide å oppdatere litt her med nye info og bilder;

    Ny dac; Metrum Pavane
    Forsterkere Krell Evo 900
    Forforsterker Am Audio Reference
    Høyttalere Eggleston Andra 3
    Nye platformer fra SR og Powercell.

    Bilder kommer snart!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Ny runde både her og der snart?

    Mvh.
    SAL
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sprekt oppsett :)

    Får dessverre ikke opp bilder i de to siste inneggene dine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn