YAOBS - Yet another open baffle speaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Støvsuger står HØYT på ønskelista - må nesten holde garasjeporten lukket når jeg freser 22:30 på kvelden.



    Det begynner i det minste å ta form, får se om jeg får tid i morgen til å frese bort senter av bassene.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg frest fra meg litt i kveld også :)



    Frest rundt kantene og munningen til diskanten



    I stereo!



    Det var en bulk her og der, så det blir nok en god runde med pussepapir for å får denne helt slett. Utgangspunktet er ikke så galt.



    Neste ut blir støttene bak, så blir det montering.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her ser vi resultatet av dyktighet og godt verktøy. En uslåelig kombinasjon.
    Ser virkelig frem til å se ferdig produkt.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert mteinum! Var i grunn ikke i tvil om at det blir bra eller når jeg ser tilbake på Dallas prosjektet ditt :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dro inn en baffel bare for å se hvor ille det blir :D

    _DSC7496.jpg


    _DSC7497.jpg


    Jeg må nok ta en runde med foten til disse. Det ble ikke like pent når den bredere enn selve baffelen. Mulig det blir bedre etter det er malt



    Disse skal rundes av oppe



    Så lurte jeg på om jeg ikke skulle frese spor i fot og baffel for å få godt feste.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.871
    Torget vurderinger
    23
    Stalltips; sørg for at foten er forankret et stykke FORAN baffelen, den tipper lettere over enn du tror, den veien.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har du vurdert ørlite kortere bakvinger og å la de gå til overkant 8 tommer med avrunding ala front?
    I og med at du deler passivt kan det være at det blir litt lettere å dele??
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er en mulighet, men da må jeg ut å handle mer MDF. Det vil jo gjøre det lettere å lage hylle for diskantene.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Synes de passa fint inn i rommet jeg :) Passe store vil jeg si :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er en mulighet, men da må jeg ut å handle mer MDF. Det vil jo gjøre det lettere å lage hylle for diskantene.
    Dette er bare en mistanke, men jeg synes å huske at dipolpeakene skyves fra hverandre med brede bakstøtter på bassene og ikke på fulltonen. Mener at målingene ble slik og at det påvirket delingen, er veldig usikker nå som sagt.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Når du skal dele så kan denne målingen grelv gjorde for meg av JBL 8 tommers mellomtonen i dummybafler som var 75 cm brede gi en pekepinn på hvordan det fungerer i OB.

    Her ser du dipolpeaken. Det er denne du skal finne og dele på midten av. Trekker du flankene vekk fra senter får du en brukbar deling og eliminerer peaken.
    Typisk deler man med en oktav i mellom, f eks lavpass 200 Hz og Høypass 400 Hz. Kanskje mer, kanskje mindre.

    NB! ikke tenk på peaken ved 1K, den ble dratt ned med sugefilter. (JBL 2119 har ikke denne peaken.)


    dipolpeak.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan gikk det med disse bafflene, mteinum?? :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jo, takk. Det går seriøst sakte framover.

    Alt av elementer er i det minste i hus, så nå er det bare å få fingeren ut.

    Det var med stor spenning om hullene jeg freste ut kom til å passe elementene, og resultatet ble faktisk ikke helt galt


    Acoustic Elegance - Dipole15 by Morten Teinum, on Flickr


    Acoustic Elegance - Dipole15 by Morten Teinum, on Flickr


    Acoustic Elegance - Dipole15 by Morten Teinum, on Flickr

    Nå blir det fresing av krybbe til diskantene i morgen kveld. Tenkte jeg skulle skåne naboene med å fyre opp fresen 23:20. Deretter blir det bakstøtter, montering og maling. Så er det kanskje lyd før elgjakta.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.871
    Torget vurderinger
    23
    Hva ble de øvrige elementene? BTW, drit i elg, lyd før helg!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke gått helt i vinterdvale, så noe har blitt gjort.

    Bakpartiet - hekken - er limt sammen


    Back frame for #yaobs by Morten Teinum, on Flickr

    Som igjen er påmontert baffel


    Glue it up #yaobs by Morten Teinum, on Flickr

    Ser ut som limet gjorde jobben


    #yaobs by Morten Teinum, on Flickr

    Stereo


    «Just the two of us ????????????» #yaobs #openbaffle #hifisentralen #hifi #dipole15 #dipole #acousticelegance #diy by Morten Teinum, on Flickr

    Så blir sokkel limt fast


    Fastening the base on #1 #yaobs #diy #audiophile #hifisentralen #dipole #dipole15 #openbaffle by Morten Teinum, on Flickr

    Liten sjekk på at det faktisk er plass til en diskant


    Test fitting the #fostex #t500mkii before fastening the crib #diy #hifisentralen #hifi #audiophile #yaobs #openbaffle #dipole #dipole15 by Morten Teinum, on Flickr

    2x21mm er nok litt for lite til å holde oppe diskanten, så da øker vi til 4x21mm


    Fastening the tweeter crib by Morten Teinum, on Flickr

    Tipper dette gjør susen.


    Waiting for the glue to dry by Morten Teinum, on Flickr

    I morgen blir det sparkel, så puss, så grunning, maling, montering, lyd ... før 2016?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.871
    Torget vurderinger
    23
    Nå har du vært flink Morten! Spent på finish - du pleier jo å ha estetikken i orden!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ser kjempe bra ut , kult å se hva en får til i en garasje med litt håndverktøy
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ser knallbra ut mteinum! Ser du har anskaffet deg MFT bordet også, fornøyd? :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det like før :)

    Da jeg anser dette som testbaffler, så blir det enkleste sort når det kommer til finish.

    Først grunning:


    «I'm dreaming of ... some white open baffles... ⛄🎼🎤» #primed #hifisentralen #hifi #openbaffle #acousticelegance #dipole #dipole15 by Morten Teinum, on Flickr

    Så et strøk med maling. Har brukt pensel og skumgummirulle.


    First layer of white #yaobs #hifisentralen #hifi #openbaffle #diy #dipole #dipole15 by Morten Teinum, on Flickr

    Så fikk de seg ett strøk til, og med det så håper jeg de er på nivå med at skilsmisse unngås.

    Nå er de i hus, elementer montert og i morgen starter kabling. Lyd før 2016.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Grattis! Hvordan låter det med AE driverne i sving?
    Ser helt strøkent ut!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Grattis! Hvordan låter det med AE driverne i sving?
    Ser helt strøkent ut!
    Takker! :)

    Dette låter da helt greit. Litt mer trøkk nedover med disse 4 enn den ene lille 8" som jeg har brukt til nå.

    Nå skal det bestilles inn delefilter mellom 203 og 500. Så blir det skruing på B5.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flotte fjøler!! :)
    Hva bruker du før og etter B5?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Flotte fjøler!! :)
    Hva bruker du før og etter B5?
    Tnx!

    Før B5: CI Audio passiv pre slik at jeg får valgt mellom platespiller og DAC. Etter: Trafomatic Audio til toppen, Beta Three UA330 (PA) til bunn - midlertidig løsning.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    300B blir sikkert bra på fulltoner! :)
    Aktivt filter fungerer bra mellom bass/fulltone. Passiv deling ble nesten som å sykle på en sykkel med firkanta hjul i forhold... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Grattis! Hvordan låter det med AE driverne i sving?
    Ser helt strøkent ut!
    Takker! :)

    Dette låter da helt greit. Litt mer trøkk nedover med disse 4 enn den ene lille 8" som jeg har brukt til nå.

    Nå skal det bestilles inn delefilter mellom 203 og 500. Så blir det skruing på B5.

    Når du deler med B5 så la det være en oktav mellom bass og fulltone. F eks 120 - 240 Hz.
    Så kan du eksperimenteres med å snu + og - på fulltonen.
    På B5 skal du IKKE skru på de små blå potmeterne inni. De skal stå slik de er.


    FE203 har en liten ressonanspeak ved 3-4 Khz som for noen kan være litt ubehagelig. Du er jo vant til driverne fra før og vet om det er et tema.

    Uansett så kan du forske litt med å lage et sugefilter ved 3000 Hz med Q verdi på 3 og opptil 6 dB demping.
    Her kan du sette på en bryter som bypasser slik at du rett og slett kan bruke den som en EQ ved behov, f eks til litt harde innspillinger.

    Med en kalkulator vil aldri verdiene stemme spot on men som et utgangspunkt er det OK. Du kan bruke impedansekurven til databladet for FE203 og bruke impedansen ved 3000 Hz.

    mh-audio.nl - Home


    Ble kjempestilig :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Så imponerende flott og profft ut @mteinum. Utrolig kult bilde også av ferdige høyttalere. Går med en liten drøm om å bygge noe sånt selv. Men da skal du få se hvordan virkelige test baffler ser ut ;)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Utrolig flotte, stort større kombinasjon av waf og topplyd er det vel vanskelig å få til-

    havner det noen store Dallas kasser på børsen snart:rolleyes:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Og du som syns de kanskje ble litt store mteinum. De ble jo knallstilige å passe store :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Når du deler med B5 så la det være en oktav mellom bass og fulltone. F eks 120 - 240 Hz.
    Så kan du eksperimenteres med å snu + og - på fulltonen.
    På B5 skal du IKKE skru på de små blå potmeterne inni. De skal stå slik de er.
    Yes sir!

    Naboen var over, og da jeg ikke fant lydkortet til målemic'en fikk vi ta ting litt på øret. Bassene havnet på rundt 100Hz, fulltonene ganske lavt nede med 6dB filter. Denne skal lokaliseres i morgen slik at jeg får gjort noen målinger.

    FE203 har en liten ressonanspeak ved 3-4 Khz som for noen kan være litt ubehagelig. Du er jo vant til driverne fra før og vet om det er et tema.

    Uansett så kan du forske litt med å lage et sugefilter ved 3000 Hz med Q verdi på 3 og opptil 6 dB demping.
    Her kan du sette på en bryter som bypasser slik at du rett og slett kan bruke den som en EQ ved behov, f eks til litt harde innspillinger.

    Med en kalkulator vil aldri verdiene stemme spot on men som et utgangspunkt er det OK. Du kan bruke impedansekurven til databladet for FE203 og bruke impedansen ved 3000 Hz.

    mh-audio.nl - Home
    La inn et Q filter i Audirvana+ på 3k med Q=3 og gain -6dB

    Screen Shot 2015-12-30 at 01.09.16.png


    Fulltonen virker mer naturlig etter dette på plass. Så her skal det en tilsvarende elektronisk krets på plass (mtp vinyl)

    Ble kjempestilig :)
    Må si meg fornøyd med resultatet :)
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flotte, stort større kombinasjon av waf og topplyd er det vel vanskelig å få til-

    havner det noen store Dallas kasser på børsen snart:rolleyes:
    Takker, nå er elementene med over fra Dallas II prosjektet. Tenker at de først havner i garasjen, deretter kandidat som fuglekasse for havørn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Du har en relativt smal baffel i OB sammenheng.

    Her delte Nelson lavpass 60Hz og høypass 120 Hz 12 dB på begge.
    [/COLOR][COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.stereophile.com/rmaf2007/101307watt/index.html#25BI5dTEKF7QxcOz.97[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    Fordelen er at man får masse dypbass, ulempen er at man pusher Xmax og får et lite søkk i 350-150 Hz området.
    Uansett bør du prøve flere kombinasjoner.

    Husk at fasen dreier når du kjører assymetriske flanker 12 og 6 dB, da må du som regel snu pluss og minus på fulltonen.
    Jeg anbefaler 12/12 som et utgangspunkt.

    Den generelle regelen som Nelson hele tiden følger med dobling av delefrekvens (en oktav) fra lav til høypass stemmer alltid. Han har puslet med OB siden tidlig 70 tall og vet hva han snakker om.

    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Husk også at måling er veldig vanskelig under Schrøder frekvensen (kanskje 200 Hz hos deg) og at du like mye må stole på ørene. Spesifikke EQ korrigeringer fra lytteposisjon låter ofte sjøsykt. Brede korrigeringer som en loudnesskurve fungerer. Spesifikk korrigering i nærfelt, som f eks sugefilteret du tester nå fungerer fordi det da er en korrigering av selve drivern og ikke reflektert lyd i rommet.[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Det er en del kloke ord fra Sluket i denne tråden http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21868-lowthers-venner-7.html blant annet at en såkalt lettdreven fulltone som f eks FE203 blomstrer med en kraftig forsterker. Det er helt sant, til og med når du deler den ved 2-300 Hz[/COLOR]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn