Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Da må det være noe riv ruskende galt! Har selv en A-S1100 og en Luxman L-550ax og selvfølgelig ingen forskjell på lyden med eller uten VU
    Tror ikke det er noe riv ruskende galt😀 Som skrevet er dette i synse-avdelingen. Det er muligens at jeg kan høre ørelite forskjell, men er absolutt ikke sikker.
    På utenlandske forum har jeg lest at enkelte mener å høre litt forskjell.

Har nå i hus en Technics CD/MQA-CD/SACD/streamer/digitalradio-spiller. Der har man mulighet for helt å koble ut streamer/radio-funksjonen for en pure direct disc-avspilling med optimal lyd. Og det er vel ikke usannsynlig at man kan høre forskjell i så måte? ;)

På Horten messa var etterfølgeren av din A-S1100, altså 2100 koblet sammens med Yamaha GT-5000 platespilleren, samt noen monitor høyttalere. Det var en lytt på A-S2100 hos Stereofil som fikk meg på sporet av Yamaha.
    På messa gjenkjente jeg identiteten i Yamaha-lyden gjennom A-S2100 forsterkeren. Man får mye for pengene, men ikke tvil om at min A-S3200 har mer fyldighet og klangstruktur. Men det burde den, prisforskjellen tatt i betraktning.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at så lenge lokale filer er organisert /Artist/Album fikser MusicCast biffen.
    En lang sti som /Klassisk/Komponist/(Verkfamilie/)Verk/Utøver fikser den ikke, men LMS gjør det. Planen var å ditche LMS/Squeezebox, men det gikk ikke slik jeg har organisert biblioteket mitt.
    Jeg er rimelig misfornøyd med akkurat den delen. Hadde Squeezebox før og det var mye bedre.

Musiccast har ikke et søk engang når man bruker lokale filer. Så det er scrolling fra helvete. Har en Denon med Heos nede og det skal sies den er ikke stort bedre på lokale filer. Ikke noe søk der heller.

olelovold

Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Antall liker
    67
    Sted
    Oslo
    Kjøpte nylig en brukt A-S2100 på Finn. Låter knallbra, men VU-meterne virker å være litt usynkroniserte. Høyre meter danser rundt beveger seg som forventet, mens det til venstre er langt mer statisk. Nålene hviler også på forskjellig "bunnivå", så det kan tyde på at de ikke er helt i synk. Noe å bekymre seg for, eller er det kanskje ikke så unormalt? Noen som har hatt noe lignende og vet om det er lett å få fikset?

IMG_4548.JPG

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Kjøpte nylig en brukt A-S2100 på Finn. Låter knallbra, men VU-meterne virker å være litt usynkroniserte. Høyre meter danser rundt beveger seg som forventet, mens det til venstre er langt mer statisk. Nålene hviler også på forskjellig "bunnivå", så det kan tyde på at de ikke er helt i synk. Noe å bekymre seg for, eller er det kanskje ikke så unormalt? Noen som har hatt noe lignende og vet om det er lett å få fikset?

Vis vedlegget 859549
    Grattis! Nålene burde være ganske synkroniserte i oppførsel ved normal musikk med likt nivå mellom kanalene.

Det er jo ikke noe å bekymre seg for, det er jo mest en kosmetisk ting. Vil anbefale deg å spille en periode på forsterkeren og forsikre deg at alt er ok.
    På forumet til Steve Hoffman har en nordmann lagt ut en nøyaktig beskrivelse på hvordan (en servicemann) justerer bias på disse forsterkerne. Noe som kan behøves en gang i blant. En indikasjon på bias-strømmen trengs en justering er at forsterkeren blir ganske varm, selv på tomgang.

På et tidspunkt kan du slå to fluer i en smekk, justere bias og få en sjekk på VU-metrene.

Hvordan beskriver du lyden på A-S2100?

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.502
    Har du prøvd forskjellige signalkabler? Og kanskje et annet par signalkabler for sikkerhets skyld? Feil tomgangsstrøm i tillegg?
    Hvis problemet vedvarer, høres det ut som en reklamasjon. Du har fem års reklamasjonsrett på kapitalvarer. Ikke gjør noe som helst på egen hånd.

olelovold

Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Antall liker
    67
    Sted
    Oslo
    Har prøvd med forskjellige signalkabler og kilder, er samme greia:

Når det gjelder lyden, så er det litt tidlig å si da jeg henta den i går kveld. Men førsteinntrykket er at den spiller livlig, detaljert og med bra trøkk i bånn. Synes ikke det er noe snill retro-lyd akkurat. Høyttalerne mine er litt laidback så det var akkurat dette de trengte, tror jeg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Har prøvd med forskjellige signalkabler og kilder, er samme greia:

Når det gjelder lyden, så er det litt tidlig å si da jeg henta den i går kveld. Men førsteinntrykket er at den spiller livlig, detaljert og med bra trøkk i bånn. Synes ikke det er noe snill retro-lyd akkurat. Høyttalerne mine er litt laidback så det var akkurat dette de trengte, tror jeg.
    Ja, noe er feil med det ene VU-meteret.
    Det er vel fortsatt garanti på forsterkeren?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig at venstre nål ikke får det signalet den skal ha ja. Du har prøvd å vri på Off/VU/Peak-velgeren?

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    VU-metrene på min 3200, samt på M-5000 er håndbygd av Japan Radio. Hva nå det skulle bety..🙄

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver å visualisere det, men det ser bare rart ut.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Får ikke koblet WXC-50 streamer til enkelte nettradio kanaler, får feilmelding Adgangsfeil. Noen kanaler virker fint, andre får feilmelding....
    Tru hva det kan komme av...?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke kanaler? Jeg har samme boks. Kan sjekke om jeg har samme problem.

Edit: NRK meldte om teknisk trøbbel på flere av sine nettradiokanaler va 0730 i dag og at det var uvisst hvor lang tid feilrettingen ville ta.

Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Hvilke kanaler? Jeg har samme boks. Kan sjekke om jeg har samme problem.

Edit: NRK meldte om teknisk trøbbel på flere av sine nettradiokanaler va 0730 i dag og at det var uvisst hvor lang tid feilrettingen ville ta.
    Ja, så også det etterhvert. Nå er det i skjønneste orden igjen :)

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Jeg var mitt naiv, og trodde jeg kunne leve med et par aktive høyttalere i stua, og solgte S-A2100 og CD-S2100......det var selvsagt feil.
    Vel, i morgen kjøper jeg tilbake settet😅.
    Heldig der.
    Midlertidig nyter jeg musikk fra A-S700 og CD-S700
    IMG20221024214704.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Jeg var mitt naiv, og trodde jeg kunne leve med et par aktive høyttalere i stua, og solgte S-A2100 og CD-S2100......det var selvsagt feil.
    Vel, i morgen kjøper jeg tilbake settet😅.
    Heldig der.
    Midlertidig nyter jeg musikk fra A-S700 og CD-S700 Vis vedlegget 861326
    HiFi-regel nr 3: Det er aldri skam å snu😀

• Liker

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Det er godt å høre, for det er ikke første gang jeg har snudd😂

• Haha

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Noen som har erfaring med Monitor Audio Gold (g4) på Yamaha?

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Ikke mye liv i denne tråden, så jeg får vekke den med et spørsmål🙂👍
    Hva tenker folket om A-S3000?
    Jeg har hatt 1200 og 2100.
    Hvordan er 3000 i forhold til disse?
    For tiden har jeg en knakende god "venteforsterker", A-S1000.
    Kan jo nevne at den skal brukes med Spendor høyttalere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med Monitor Audio Gold (g4) på Yamaha?
    Funker fint. Har prøvd Yamaha på eldre versjoner av Silver, Gold og Platinum og matcher godt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    A-S3000 er forgjengeren til den A-S3200 som jeg har nå. A-S3000 er kjent som et meget godt bruktkjøp og på flere områder fint matcher A-S3200.Jeg vil tro forsterkeren fint matcher Spendor som vanligvis er rimelig lettdrevne høyttalere med grei impedansekurve.

boxman

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en A-S2200 på mine Spendor D7.2 og synes det fungerer bra. Men kunne vært interessant å prøve A-S3000/3200 for å vite om det utgjør store forskjeller.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Får se om det dukker opp en.
    Har prøvd meg med en øk annonse.
    Er én på finn, men litt for dyr.
    Men samtidig er nok prisen såpass fornuftig, at jeg syns det er frekt å prute .
    (Liker heller ikke når folk pruter på mine salgsobjekter når prisen er fornuftig)
    ,

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Test av R-N2000A: https://www-on--mag-fr.translate.go...tr_sl=fr&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc
    Hadde erstattet 4 komponenter på hytte anlegget. Ampen, DAC, DAB, Streamer.
    Tror den er så god at den for mange fint kunne vært et alternativ i hjemme-anlegget.

Ser den benytter Sanken ML-20 Mos Fet, samme som i alle toppforsterkerne til Yamaha, inkl referanse forsterkeren M-5000. Denne japanske transistoren er så spesiell at ønsker du å kjøpe et par, er eneste alternativ en fake-kopi fra Kina.

SvenO

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Jeg har hatt 1200 og 2100.
    Hvordan er 3000 i forhold til disse?
    For tiden har jeg en knakende god "venteforsterker", A-S1000.
    Kan jo nevne at den skal brukes med Spendor høyttalere.
    Hei, har hatt A-S2100 og har nå A-S3000.
    Dessverre så hadde jeg en Hegel H360 mellom disse så fikk ikke sammenliknet direkte.
    Alle ble spilt på Klipsch RF7 II og RF7 III som jo er veldig lette laster for forsterkerene, så kan ikke uttale meg noe om at den lille effekt forskjellen mellom A-S’ene, men vil si at nesten ingen musikk låter skarpt/spisst på 3000’en (mosfet transistorer er tingen👍)like vel så er det bra oppløst, bra dynamikk og tyngde. Har hørt mye mer luft i andre systemer, men mitt rom er veldig godt dempet så det kan være grunnen til det. Men foretrekker at ørene ikke blør av dårlige innspillinger og kan kose meg med musikk i stedet for å irritere meg over dårlige innspillinger.
    Hvor mye bedre A-S3000 er i forhold til A-S2100 er, det er jaggu ikke lett å si, begge er jævla bra forsterkere, men har jo ro i hifi sjelen at jeg har 3000….(problemet er jo at nå er det en A-S3200;-( å huff den er dyr!!

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Ja, tror denne er mer enn bra nok for de fleste uansett plassering. Men tenkte da spesielt på at alt er en boks, og jo færre komponenter på hytta dess bedre. :)

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.180
    Torget vurderinger
    29
    Hei, har hatt A-S2100 og har nå A-S3000.
    Dessverre så hadde jeg en Hegel H360 mellom disse så fikk ikke sammenliknet direkte.
    Alle ble spilt på Klipsch RF7 II og RF7 III som jo er veldig lette laster for forsterkerene, så kan ikke uttale meg noe om at den lille effekt forskjellen mellom A-S’ene, men vil si at nesten ingen musikk låter skarpt/spisst på 3000’en (mosfet transistorer er tingen👍)like vel så er det bra oppløst, bra dynamikk og tyngde. Har hørt mye mer luft i andre systemer, men mitt rom er veldig godt dempet så det kan være grunnen til det. Men foretrekker at ørene ikke blør av dårlige innspillinger og kan kose meg med musikk i stedet for å irritere meg over dårlige innspillinger.
    Hvor mye bedre A-S3000 er i forhold til A-S2100 er, det er jaggu ikke lett å si, begge er jævla bra forsterkere, men har jo ro i hifi sjelen at jeg har 3000….(problemet er jo at nå er det en A-S3200;-( å huff den er dyr!!
    Fin oppsummering.
    Høres ut til at A-S3000 må prøves ut her.
    Må innrømme at den nye R-N2000A ser veldig kjekk ut, men et litte knepp for dyr (NY).
    Nå er det CD og Vinyl som gjelder hos meg, så da er det mye i R-N2000A jeg ikke trenger.
    Men den romkorreksjonsbiten hadde nok gjort seg.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Oppsettet i kjellerstua med A-S2100, CD-S2100 og T-S1000. Høyttalere er Seas Excel DIY.
    Tungdrevne høyttalere som A-S2100 spiller med stål kontroll.
    Sku bare hatt skikkelige stativer, men det er ikke bare å finne...

A8CCF95C-E495-42B4-A3F9-999CCC7CB075.jpeg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    44.448
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Yamaha har nydelige produkter :love: Pent oppsett du har der og det ligger noen greie stativer på børsen :)
    God helg

mvh

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Kjøpt fra hifido? Må ha strømadapter til 220 Volt? Nydelig spiller, sku likt å teste en sånn.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19
    Ja, kjøpt fra Hifido. Meget bra spiller og veldig pen til å være "noen" år gammel. Måtte kjøpe strømadapter, men det var ikke rare kostnaden.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    561
    Har en WXC-50 som jeg har brukt i åresvis koblet til Electrocompaniet ECD2. Testet den nylig i Yamaha oppsettet hvor den er koblet via Coax til Yamaha CD-S2100 som igjen er koblet til A-S2100 via RCA.
    Koblet også WXC-50 via RCA til A-S2100. Sammenliknet de forskjellige DACene så er CD-S2100 en god del klarere, det er mer detaljer og bass.
    Som en ren streamer med digitalt ut så er den meget bra, RCA utgangen er ikke dårlig den heller men er litt mørkere.
    Har kjøpt en til WXC-50 som er på vei i posten nordover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn