Høyttalere Yamaha NS-5000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    NS-5000, verdens beste?

    Kennedy Hi-Fi i Ontario Canada skriver:
    " In our opinion, there is no better-sounding speaker than the NS5000, at any price – period."

    NS-5000 verdens beste.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kennedy Hi-Fi i Ontario Canada skriver:
    " In our opinion, there is no better-sounding speaker than the NS5000, at any price – period."
    Spennende utsagn. Fordi denne produsenten har ressurser til det - dersom de vil.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    980008956_rel-1443708416-yamaha-ns-5000.jpg


    Fine høyttalere.
    Retro og hightech hånd i hånd.

    Smale stuevennlige gulvhøyttalere som har vært trenden siste 20 år er ikke min cup of tea.
    Med små bass elementer som sier blop blop istedenfor BANG SLAM :p
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte akkurat et par på supertilbud, men ble oppringt etter ca 20 sekunder ;-)

    5F4719BD-2894-4188-8AEC-3DEE5786885B.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Med små bass elementer som sier blop blop istedenfor BANG SLAM :p
    Jeg antar du sikter til basselementene på NS-5000. De er ikke akkurat "blop, blop" i min verden :D
    Faktum er at de skuffer skikkelig luft. De er tross alt 12" med 7 cm spole og evne til utslag på sikkert +/- 2,5 cm
    Med skikkelig forsterker (har to 50 kg monoblokker), rett musikk, så flagrer buksebeina og rutene klirrer >:D
    Bor i enebolig og nabo 70m unna har klaget :p

    Men relativt sammenlignet med f.eks. to 15" pr. høytaler så ???
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Har sett "tuklehjørnet" og skjønner at du har rett til et slikt utsagn :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    12" er innafor Teobald.
    Når jeg skrev "blop blop", siktet jeg til typiske smale gulvstående med 6" og 7" basser.

    Ingen negative kommentarer til NS5000 herfra. :D
    ... har jo ikke hørt dem en gang, låter sikkert helt konge.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Kennedy Hi-Fi i Ontario Canada skriver:
    " In our opinion, there is no better-sounding speaker than the NS5000, at any price – period."

    Vis vedlegget 498680
    Har alltid likt NS1000 og ofte i ettertid utmerker visse produkter seg som skikkelige kvalitetsprodukter. NS1000 er definitivt blant dem. Sammenlign mange av filleelementene som ble brukt i mange høyttalerer før i tiden med disse. Da blir det tydelig at Yamaha hadde spesielt diskantelementer som er topp selv i dag, mens dårlige tekstildomer ofte ble brukt av mange andre merker.

    Det at NS5000 har 10 års garanti tyder på at Yamaha vet at de har laget et skikkelig produkt. Og skulle noe skje med dem innen et års tid etter kjøpet får du rett og slett nye høyttalere. Da vet man at det er et trygt kjøp.

    Stilig at de enda kaller høyttalerne bokhyllehøyttalere. Det er imponerende at Yamaha har klart å få så mye trykk og dypbass ut av såpass små kasser i NS1000 til disse. Håper å få hørt NS5000 en gang.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Nå har jeg spilt på NS-5000 i over et år. Jeg kan si at det at de er innspilt har mye å si.
    Karakteren har endret seg mye fra de var nye.
    Forøvrig må jeg si at synes at de låter bra, så :p
    580b57fcd9996e24bc43c4c4.png

    Det man kanskje ikke forventer av slike rektangulære kasser, er hvilken evne de har til å fylle rommet.
    Samme hvor jeg sitter så opplever jeg nærmest en 360 grader "soundstage".

    Er NS-5000 en videreutvikling av NS-1000m?

    Jeg synes kanskje ikke det. NS-5000 er en mye mer påkostet høyttaler og det er over 40 år som skiller dem.
    I denne perioden har Yamaha utviklet seg enormt og er ledende på mange fronter.

    NS-5000 er et annent slag dyr. Se på forskjellen på elementene:
    Drivers NS-1000 small.png
    Dirvers_small.png
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Herlig...kjenner jeg er litt aven ja :) hadde vert meget kjekt og fått testet ns 5000 en gang..har hatt ns-1000m,ns-2000,og nå har jeg ns-1000X ,men 5000 har jeg ikke,kommer vel en gang det også,hehe
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    NS-1000X, det er modellen med karbonbass. Et skikkelig klenodium
    tu_mini.png

    Det alle modellene (1000, 2000, 10000 og 5000) deler, er konfigurasjonen med mellomtonedomen på ca 7 cm
    Her er hva en forhandler i Canada skriver om softdomen i NS-5000:

    "Midrange-driveren er en svært sjelden 75mm dome drevet av en talespole. Bare en håndfull selskaper i verden gjør 75mm dome midrange drivere. Fordelen med å bruke en soft-dome driver av den størrelsen som mellomtone er at frekvensområdet blir utvidelse ved lavfrekvensenden. En annen fordel er at den gir svært lav harmonisk forvrengning."

    "Så du lurer sikkert på om 75mm dome midrange drivere er så gode, hvorfor gjør så få selskaper dem?
    Bare fordi de er så utrolig vanskelige (dvs. dyre) å gjøre: Hvis de er for myke, deformerer de, og hvis de er for harde, vil de ha dårlig frekvensrespons - og forskjellen mellom for hard og for myk er minimal! Men Yamaha løste dette problemet godt med Zylon og Monel."


    Jeg vil legge til at jeg tror konfigurasjonen gir svært jevn spredning i hele frekvensområdet. Kanskje det er derfor at de fyller lytterommet så godt :confused:
    Etter å ha eid dem så lenge så sitter jeg igjen med inntrykket at Yamaha har ikke overlatt noe til tilfeldighetene.
    F.eks. er høyttalerne dynamiske? De har bare så veldig riktig dynamikk, som levende musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn