Høyttalere Yamaha NS-5000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Yamaha NS-5000 og Accuphase M-8000 synes å være en god kombinasjon. Yamaha'ene synes å kunne håndtere det meste av hva de 2x50kg blokkene kan gi. Etter hvert som høyttalerne blir mer innspilt skjer det en slags "oppblomstring" av lyden. Bassen er virkelig imponerende. Lyden er dessuten eksepsjonelt åpen. Det er ikke noe slapp kjedelig lyd her. Anlegget kan spille veldig høyt og rocke skikkelig :D Den hvite kassa til venstre regenererer strømmen. Den sorte skjermen bak har sprukket ???

    DSC_0016.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Det er en gammel data ups. Den veier 80 kg har kjempetrafo(er), masse annen imponerende elektronikk og er laget i Sveits. Den har absolutt positiv virkning på lyden. Jeg har også egen 16A kurs. Likevel får jeg ofte noe dårligere lyd ved middagstider ???
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Kunne gjerne tenkt meg å hørt disse lekkerbiskene :)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    super høytalere må jeg si, har selv både orignale na 1000 m og modifiserte ns 1000, hadde vært gøy å testet ut ns 5000. men ble litt nyskjerrig på den hvite kassen som regenererer strøm, noe diy eller?
    Greg Borrowman "hi-fi" (Australia)":

    Conclusion_hifi.png


    Mht NS-1000/NS-1000M: I dag 40 år etter at de kom på markedet ansees de for å være knallgode. Dette er i seg selv unikt, antar jeg.
    Anmelderen i HiFi-Choice mente til og med at de var morsommere å høre på enn NS-5000. Han hadde NS-1000M i oppsett hjemme hos seg.

    Til tross for sin "full pott" anmeldelse, kom ikke NS-5000 med i HiFi-Choice sin "årets beste liste". Jeg har ennå til gode å lese en anmeldelse av NS-1000(M) til tross for at jeg har slukt hifi-blader i 40 år. Det finnes heller ikke mange anmeldelser av NS-5000 per i dag. Er det slags ønske om å forbigå dem i stillhet?

    Blir disse knallgode Yamaha-produktene på sett og vis boikottet i vestlig presse av ymse grunner :confused:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    jeg hadde ns 2000 i noen år,og har enda til gode å høre noen høytalere som knuser disse,hvor galnere forsterker du kobblet til,hvor bedre spillte de.. jakter nå etter noen vanlige ns 1000 som jeg vil teste på ett pass oppsett ;)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Elkjøp solgte ut hifi-greiene sine for noen år siden. Jeg fikk disse (NS-700) for ca. 2-3k kr:
    44C611C5F5EB4665908A5B4006802A60_12073_2566x3422_e972fb1c55131642a6b96ab214ebc405.jpg

    Jeg byttet de ut med mine XTZ Devine for å prøve. Jeg ble forbauset da de lissom bare forsvant og vokalisten på en måte stod der :eek: Lyden var utrolig støyfri, sammenhengende og glatt. Kabinettet var av veldig fin kvalitet til prisen. Egentlig var de mere musikalske enn hva jeg hadde. Imidlertid, de kunne ikke spille særlig høyt pga. begrensinger med basselementet. En kraftig forsterker kunne lett nappe elementet i stykker :p
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.

    Nå lager ikke Accuphase eller Luxman mainstream produkter på samme måte som Yamaha. Jeg føler i alle fall at jeg ikke har blitt tatt på alvor når jeg har lovprist Soavoene mine hos kjente hifi butikker i Oslo. Det har heller ikke vært stor interesse for de her på sentralen hvis jeg har trukket de frem i diverse sammenhenger. Går jo ikke an å kjøpe hi-end på elkjop....... Når det er sagt så vil jeg gjerne ha et par NS5000, tror kanskje det blir neste hifi kjøp.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Tror litt av grunnen til manglende online oppmerksomhet kommer av at de ikke selges i USA.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.

    Nå lager ikke Accuphase eller Luxman mainstream produkter på samme måte som Yamaha. Jeg føler i alle fall at jeg ikke har blitt tatt på alvor når jeg har lovprist Soavoene mine hos kjente hifi butikker i Oslo. Det har heller ikke vært stor interesse for de her på sentralen hvis jeg har trukket de frem i diverse sammenhenger. Går jo ikke an å kjøpe hi-end på elkjop....... Når det er sagt så vil jeg gjerne ha et par NS5000, tror kanskje det blir neste hifi kjøp.
    Jeg laget en egen tråd om Soavo for en stund siden, etter at jeg hadde hørt dem side om side med noen Sonus Faber på Budal. Vet ikke om det er samme som du har, de kostet vel 26.000 eller noe i det landskapet.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
    Yamaha NS 1000 fikk status mange år etter lansering, Sveriges Radio kjøpte NS1000 og ble ikke geni erklært på grunn av det, tror nok Yamaha ikke ble sett på som bra nok for hifi gutta.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
    Yamaha NS 1000 fikk status mange år etter lansering, Sveriges Radio kjøpte NS1000 og ble ikke geni erklært på grunn av det, tror nok Yamaha ikke ble sett på som bra nok for hifi gutta.
    Riktig..og rart er det..for ns 1000 spiller balla av laangt dyrere høyttalere til å med den dag i dag,så i disse tider bør vel di gammle hifi gutta krype.. ;)
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
    Yamaha NS 1000 fikk status mange år etter lansering, Sveriges Radio kjøpte NS1000 og ble ikke geni erklært på grunn av det, tror nok Yamaha ikke ble sett på som bra nok for hifi gutta.
    Her er jeg sterkt uenig med deg. NS1000 ble ansett som en meget bra høyttaler allerede fra releasen. Det samme gjaldt andre av Yamaha produktene fra den samme generasjon, slik som V-FET forsterkerene.
    Det er en grunn til at den ble laget og solgt i et avsindig antall til tross for at det var en veldig dyr høyttaler.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
    Accuphase er et spesielt fenomen. Det virker nesten som de ikke har ekspandert de siste 30 år og ei heller er interessert i å gjøre det. De selger sikkert mest på hjemmemarkedet og får vel solgt det de produserer. Firmaet ble vel egentlig stiftet av avhoppere fra Kenwood.

    Det ser kanskje ut som om hvert enkelt apparat blir bygd av en person ved en kontorpult og lokalene ser så gammeldagse og trange ut:

    Accuphase factory.jpg


    NS-1000(M)/NS-2000 var for øvrig ikke Yamahas beste høyttaler. De utviklet beryllium-teknologien mye lenger ved å bruke støpe teknikk for større metall-styrke enn ved fordampningsprosess. De dopet også berylliumet med rent gull for å dempe resonanser og hindre oksydering :p. Utvilsomt har de prøvd å lage basselement i beryllium og, men funnet materialet uegnet. Med støpe teknikk kan de vel få til hva som helst ???

    i.jpg
     
    Sist redigert:

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    du tenker på jubeleums modellen nsx 10000 du nå..ble forøvrig laget i bare 200 eksemplarer..
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    aah,di galne der ja.. mener å huske det bare ble bygget noen få par av disse,sikert fete greier :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Yamaha er nok ikke fint nok i hi-end sammenheng dessverre. Jeg har lovprist mine Yamaha Soavo p1 siden jeg kjøpte de i 2010. Har som sagt hørt NS5000 hos Stereofil og de holder høyeste klasse!!! De fikk meget bra omtale i Hifi News da..
    Jeg tror ikke dette med "fint nok" har noe som helst med saken å gjøre. Mange av de japanske selskapene et kjent for å være særdeles lite interesserte i å sende ut produkter til anmeldelse. Accuphase er vel det fremste eksempelet. Et skikkelig prestisjemerke, mer enn "fint nok" for hvem det skulle være, som det knapt finnes en eneste anmeldelse av.
    Jeg tror de aller fleste anmeldere kjenner godt til statusen til Yamahas beste høyttalere.
    Yamaha NS 1000 fikk status mange år etter lansering, Sveriges Radio kjøpte NS1000 og ble ikke geni erklært på grunn av det, tror nok Yamaha ikke ble sett på som bra nok for hifi gutta.
    Her er jeg sterkt uenig med deg. NS1000 ble ansett som en meget bra høyttaler allerede fra releasen. Det samme gjaldt andre av Yamaha produktene fra den samme generasjon, slik som V-FET forsterkerene.
    Det er en grunn til at den ble laget og solgt i et avsindig antall til tross for at det var en veldig dyr høyttaler.
    Kan ikke huske att NS1000 var en veldig dyr hiend høytaler, men det begynner og bli noen år siden. Japanske høytalere har vel slitt med og få den annerkjennelse de fortener, må helst en guru til som forteller oss hva vi har gått glipp av.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Yamaha NS-1000M m_pris.jpg


    119.000 yen er med dagens kurs ca. kr 8.500,- (for 1 stk) . Jeg mener å ha lest at de opprinnelig kostet ca. 1000 dollar (for 1?) i USA.
    Med inflasjon så mener jeg å ha lest ca. kr 40.000,- (for 2?). NS-5000 er da altså ca. 3 ganger så dyr, men den er også en mye mer sublim konstruksjon.

    GF-1 (1991) derimot kostet 5-7 mill. yen og ble nok produsert i den grad high-end markedet i Japan ville kjøpe den.
    Jeg vil anta at Yamaha også har produsert nedskalerte versjoner med samme element-teknologi. Kone-elementene var finvevd Kevlar (forløper for Zylon?) med beryllium centercaps og gulldopet. Magnetene var også langt mere avanserte. For Yamaha var vel NS-1000M en slags budsjetthøytaler for det internasjonale markedet.
     
    Sist redigert:

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    ns 1000 kostet ca 20 lapper her i norge når di kom.ns 2000 kostet det dobbelte..det vet jeg for mange venner av meg kjøpte da ;)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Det kan vel passe bra når vi snakker om et par :) Det synes som om de var nesten like dyre i Japan :confused:
    NS-5000 koster i dag kr 106.000,- eks. avgift i Japan.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Mye penger,men de er også ganske så fine så de hos Stereofil for en stund siden. Fikk desverre ikke hørt de.

    O
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Under halvparten så dyre som Sonus Faber Amati Futura og ingenlunde så pene :p
     

    Joman

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Iflg. HiFi Guiden 1981 (orginal, norsk, katalog)...i papir-format :) så kostet Yamaha NS-1000M kr 4.195,-/stk. m.a.o. kr 8.390,- for et par. (inkl. mva.)
     
    Sist redigert:

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Det er mer i linje med det jeg husker også. Det tilsvarer 27.200,- kr etter SSB's KPI kalkulator. Mao en dyr høyttaler da den var på markedet. Husker enda godt første gangen jeg hørte de. Sammen med en Yamaha integrert sak. De falt i smak, men prisen var langt utenfor mitt budsjett, så jeg endte opp med noe B&W stash... :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg minnes NS-1000 som en svært anerkjent høyttaler på tidlig åttitall, da jeg selv startet med denne hobbyen og jobbet på Boahs Hifi. Siden Boahs ikke solgte Yamaha solgte vi aldri dem, men det var ingen som underslo deres kvaliteter. Men det er riktig at japanske høyttalere hadde generelt lav status, men det gikk ikke så mye utover Yamaha som det gikk utover merker som JVC og deres Zero-serie, som også skal ha vært bra uten at jeg kan bekrefte det. Yamaha hadde som instrumentmaker er så solid rykte at deres opprinnelsesland ikke betydde så mye for omdømmet.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    NS1000 ble solgt for under 9000 kr pr par på slutten av 70 tallet i Norge.
    En jeg jobbet for kjøpte inn 4 slike sett som vi monterte opp i et studio for en kar og regningen på de høyttalerne inkl kabling og braketter og 3 dagers arbeide/montasje for 2 mann var på 40995.-, husker godt denne summen da det var den største enkelt regning vi hadde gitt noen kunde.
    Jeg kjøpte et sett lett brukte demo NS2000 i ca 1980 for kr 8500.- i den butikken i Møllergata som lå rett over brua ved hoved brannstasjonen i Oslo, husker jeg var kjempefornøyd med og ha de i 3 måneder og så solgte de med 500 kroner i fortjeneste til en svenske.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg minnes NS-1000 som en svært anerkjent høyttaler på tidlig åttitall, da jeg selv startet med denne hobbyen og jobbet på Boahs Hifi. Siden Boahs ikke solgte Yamaha solgte vi aldri dem, men det var ingen som underslo deres kvaliteter. Men det er riktig at japanske høyttalere hadde generelt lav status, men det gikk ikke så mye utover Yamaha som det gikk utover merker som JVC og deres Zero-serie, som også skal ha vært bra uten at jeg kan bekrefte det. Yamaha hadde som instrumentmaker er så solid rykte at deres opprinnelsesland ikke betydde så mye for omdømmet.


    Bjørn Olav hadde et slikt sett til salgs i butikken i Bernt Ankersgate rundt 1980........ jeg lånte de av ham..... derfor vet jeg det ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Når man regner på priser den gangen (70-80 tallet) og nå så var Japanske yen værd under halvparten av hva de er værd i dag. Svenske kroner var opptil 15% mer værd enn norske kr og danske kroner som regel 10-15% mindre værd enn den norske.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg minnes NS-1000 som en svært anerkjent høyttaler på tidlig åttitall, da jeg selv startet med denne hobbyen og jobbet på Boahs Hifi. Siden Boahs ikke solgte Yamaha solgte vi aldri dem, men det var ingen som underslo deres kvaliteter. Men det er riktig at japanske høyttalere hadde generelt lav status, men det gikk ikke så mye utover Yamaha som det gikk utover merker som JVC og deres Zero-serie, som også skal ha vært bra uten at jeg kan bekrefte det. Yamaha hadde som instrumentmaker er så solid rykte at deres opprinnelsesland ikke betydde så mye for omdømmet.


    Bjørn Olav hadde et slikt sett til salgs i butikken i Bernt Ankersgate rundt 1980........ jeg lånte de av ham..... derfor vet jeg det ;)
    Det stemmer nok, men som merke var Yamaha dårlig representert i alle fall i vår butikk i Kopervik. Vi hadde merker som ikke var Boahs-agentur, som storselgeren vår NAD. Ellers var det enten digre high end-saker som ikke var av eget agentur som Luxman og Denon var. Vi hadde vel noen Yamaha-rack et år for årets konfirmanter, men utover det kan jeg ikke husker noe annet fra Yamaha i butikken utover et brukt forsterkersett.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg minnes NS-1000 som en svært anerkjent høyttaler på tidlig åttitall, da jeg selv startet med denne hobbyen og jobbet på Boahs Hifi. Siden Boahs ikke solgte Yamaha solgte vi aldri dem, men det var ingen som underslo deres kvaliteter. Men det er riktig at japanske høyttalere hadde generelt lav status, men det gikk ikke så mye utover Yamaha som det gikk utover merker som JVC og deres Zero-serie, som også skal ha vært bra uten at jeg kan bekrefte det. Yamaha hadde som instrumentmaker er så solid rykte at deres opprinnelsesland ikke betydde så mye for omdømmet.


    Bjørn Olav hadde et slikt sett til salgs i butikken i Bernt Ankersgate rundt 1980........ jeg lånte de av ham..... derfor vet jeg det ;)
    Det stemmer nok, men som merke var Yamaha dårlig representert i alle fall i vår butikk i Kopervik. Vi hadde merker som ikke var Boahs-agentur, som storselgeren vår NAD. Ellers var det enten digre high end-saker som ikke var av eget agentur som Luxman og Denon var. Vi hadde vel noen Yamaha-rack et år for årets konfirmanter, men utover det kan jeg ikke husker noe annet fra Yamaha i butikken utover et brukt forsterkersett.



    Sonotron og Klipsch hadde Bohas også på den tiden. Fantes både Herresy og Klipsch horn i butikken, samt noen andre mellom modeller........ husker vi drev og spillte så høyt der at det suste i huet i flere dager etterpå......... Uriah Heep's Gipsy på 120db og kanskje vel så det ;)
     

    tigerw97

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    246
    Antall liker
    337
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Veil. pris på eldre Yamaha modeller: (Pr stk)
    NS-1000M:
    Ca 1977-1980: 3700,- SEK
    1986: 7750,- NOK
    1987: 8000,- NOK
    1988: 8990,- NOK

    NS-1000X:
    1986: 12500,- NOK

    NS-2000:
    1986: 16950,- NOK
    1987: 17000,- NOK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn