YAMAHA NS-1000M kan enda........ og det til de grader.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Oppdaget disse høytalerne på nytt ved en tilfeldighet her forleden.
    Skulle bytte på litt med høytalere og Martin Logan CLS'ene skulle inn på lageret og noen SF høytalere skulle settes inn i det nest største anlegget, men de gamle Yamahaene stod i veien inne på lager rommet........ så jeg tenkte at jeg for moro skyld skulle koble de opp for og se om det var noe liv i de enda....... så inn i stereorommet med de......... opp på solide tunge stativ (ca10 cm for høye, men alikevel), koblet til de 2.5 kvadrat bomulls isolerte høyt kablene jeg bruker på CLS'ene og målte de opp nøye i rommet slik at de står 1/5 ut fra bakvegg, forsterkeriet er en EC250R av nyeste type, preamp er en gammel DP 7.0 og en Cary 306SACD spiller står for avspillingen av de blanke skivene, Cardas Golden Ref overfører signalene.
    Det jeg må si om lyden er at den er sjokkerende bra, her snakker vi altså om 40 år gamle U-moddede høytalere som har levd et langt og hardt liv og de spiller opp med dynamik, dypbass, skikkelig futt i mellombassen og faktisk bra stereoperspektiv og dybde i lydbildet, oppløsnings messig i mellomtonen og diskanten er det slettes ikke ueffent heller selvom det finnes høytalere som gjør akurat det bedre.
    Satte på et stykke Dvorsak/Bernstein/NYphil og det låter helt fantastisk, stooooort lydbilde, stryker rekker som står krystall klart frem, pauker som låter skremmende realistisk med skikkelige anslag........ jeg må bare si at jeg er litt målløs, jeg trodde jeg hadde hørt ferdig på NS1000M for resten av livet, men koblet opp med bra elektronik og kabling som kler det hele så er jeg allt annet enn ferdig med og lytte til disse høytalerne....... først nå må hele sviske CD sammlingen gjennomgåes........ så skal vi over på vinyl........ risikerer at NS1000M blir stående oppkoblet til over jul nå gitt....................... fyr og flamme og hildrande du ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig beskrivelse.

    Kan du ta bilde av hvor bra det låter, julepynt og alt, Rudi?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal spørre kona om det er noe julepynt til overs :)

    Ellers er mine NS1000M ikke mye og ta noe bilde av da de er sparklet opp i påvente av sliping og et strøk med bengalesisk lakk......... ligger i planene for sommeren 2009 :D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ikke noe tulle ht det Rudi :) Søta bror har vel brukt dem i radio/studio i en årrekke.
    Beryllium diskant og greier ;D

    Laban
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Er med i den klubben der.

    Solgte mine Esl 63 etter at jeg fikk NS1000M i hus. Quadene hadde riktignok først tatt kvelden med defekte paneler, men med sin manglende dynamikk blir de rett og slett dørgende kjedelige i sammenligning. Da orket jeg heller ikke å ha dem stående i påvente av tid til rep.

    Har gjort som flere andre og satt ned diskanten på Yamahaene med 3dB. Med et par OTL forsterkere på 2x60 w er dette et lite fyrverkeri.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Tro hvordan NS -2000 spiller kontra NS-1000 ?

    Mvh

    Laban
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Vet ikke, har ikke hørt.

    I alle fall er det ulike variasjoner over denne velbygde treveiskonstruksjonen med berylliummembraner i mellomtone og diskant. Kongen av hele selskapet skal være Yamaha Fx3, som med større kabinetter (62 kg) og bassreflekskonstruksjon sikkert spiller mye dypere enn Ns 1000 M.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Prøvde litt videre i dag, koblet opp et Nikko pre/power amp sett fra tidlig 80 tall hvor poweret er en mosfet sak på 2 x 80 watt......... brukte u-ballanserte hjemmelagde sølvkabler med bomullsstrømpe "isolering" og Bullet plugger, men ellers samme cd spiller og høytaler kabler........ og tror du ikke på fanden..... det spiller fint som bare det, ikke fullt så mye pondus i bassen som med EC250R og med en noe mere pågående mellomtone, men allt i allt er jeg nesten sjokkert over hvor bra lyd dette gamle røkkelet presterer, virker som at bare signalkilden er topp og at kablingen er ren og ubesudlet ( ;D) så kan de gamle boksene gi nyere utstyr mye mere kamp enn mange selgere/produsenter av nytt utstyr setter pris på.
    Jeg skal nå la det stå med innbrennings cd et døgn, samt kjøre en de-magnetisering cd samt tweake litt med nettfiltere og dempe føtter etc etc......... kanskje det blir nærmest high-end lyd ut av det hele :eek:

    ........ og så når det er gjort så skal jeg trå i gang med en vinyl spiller eller to for og finne en god match, så får me se hva som skjer da ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    NS1000M har definitivt high-end lyd. Jeg ville foretrukket den foran 99% av alle andre høyttalere på markedet.
    Bortsett fra at man kan justere diskant og mellomtone, så er den veldig avslørende og krever sin forsterker, akkurt som alle andre high-end høyttalere i den øverste klassen.
     
    N

    Nailhead

    Gjest
    :) En tråd preget av begeistring er alltid moro å lese! Det at NS1000M fortsatt kan synge med overbevisning er jeg ikke det minste tvil om!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    moro lese dette her Rudi,virkelig gøy at det gamle nikko settet fungerte bra.
    nikko pre/power var mitt første seriøse møte med hifi :)

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    etter denne rå reklamespoten blir det spennende å se hvor lang tid det tar før den kommer på bruktbørsen ::)
    imo
    mvh
    Leif :eek:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    LMC skrev:
    etter denne rå reklamespoten blir det spennende å se hvor lang tid det tar før den kommer på bruktbørsen ::)
    imo
    mvh
    Leif :eek:



    På seg selv skal man kjenne andre, men desverre LMC, er ikke alle som har slike motiver eller skjulte agendaer på lik linje med deg.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    NS1000M er en god høyttaler,men der finns en som er glemt helt.Det den som heter NS-500 Ma.
    Den er på mange måter bedre enn NS-1000M.De andre modellene er vel ganske skjeldne.Da tenker jeg på NS-1000X og NS-2000M.Er usikker på om 2000 finnes i en X modell.Der stod et sett 2000M lenge i et studio på Ålgård.Skal finne ut om de er der ennå.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ligger noen NS-1000 M og X her hvis noen skulle føle behovet :)

    Mvh

    Laban
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har du et par ns1000x i god stand liggende sa du?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eneste jeg har fra Yamaha er en 9,9 hester til rib´n ::)
    mvh
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    laban skrev:
    Ligger noen NS-1000 M og X her hvis noen skulle føle behovet :)

    Mvh

    Laban


    Skulle veldig gjerne prøvd NS-1000........ altså ikke monitoren, men den med det tykke tre kabinettet, har hørt rykter om at den skal være enda bedre enn Monitor modellen, skulle hatt testet det selv om det bare er tull eller om det medfører riktighet. Et sett NS-2000 hadde vel ikke vært helt feil det heller....... ;)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Det er antakelig denne man skal strekke seg etter. "Lyx-modellen" NSX-10000. Samme grunnprinsipp som NS 1000 M og de andre treveis variantene med beryllium mellomtone og diskant. Denne har bare mer av alt.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har hatt besøk i kveld av bla en Italiensk hifi redaktør, han er etter hva han selv uttalte meget oppegående når det gjelder nytt og moderne utstyr.......... var skikkelig gøy og høre han rope ut "mamma mia" når jeg spillte et stykke Dvorsak for ham på fullt blås på det omtalte delehvis vintage anlegget.
    Han forsøkte hardt og forklare "gåsehud", men engelsken var ikke god nok, men hans forklaring var ikke til og ta feil av når han viste oss hva han mente ;)
    Han nektet dog lenge og tro at anlegget var (forutenom sacd spilleren) ca 30 år gammelt og umoddet. ........ og det synes jeg var gøy og høre fra andre (så slipper jeg og lure på om jeg hører helt i ørska selv ;D).
    Planen var egentlig at jeg skulle bli informert om en masse vedr Italiensk hifi industri og om syd europeiske platespillere, men det gikk åt skogen, det ble lytting......... også mere lytting........ og så enda mere lytting.... og vipps så var kvelden over, men han lovet og komme tilbake :D
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    pemek skrev:
    Det er antakelig denne man skal strekke seg etter. "Lyx-modellen" NSX-10000. Samme grunnprinsipp som NS 1000 M og de andre treveis variantene med beryllium mellomtone og diskant. Denne har bare mer av alt.


    Ja takk, et slikt sett er det bare og sende til meg......... tages i mot med åpne armer :)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Rudi, har du koblet dem opp med et analogvidunder i den andre enden av signalkjeden? Jeg har pt. TD 124, SME 3009 og DL103R. Armen er lett upresis, men med Denonen gir likevel det hele super dynamikk og romlighet. Jeg antar at du kan rapportere interessante resultater om du kobler til en SME V og Lyra. Høyttalerne burde tåle det!
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Har disse gamle yamaha`ene skum eller gummi oppheng på bassene?
    Hvis det er skum, har det vært noe problem at de smuldrer opp? :'(
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    pemek skrev:
    Rudi, har du koblet dem opp med et analogvidunder i den andre enden av signalkjeden? Jeg har pt. TD 124, SME 3009 og DL103R. Armen er lett upresis, men med Denonen gir likevel det hele super dynamikk og romlighet. Jeg antar at du kan rapportere interessante resultater om du kobler til en SME V og Lyra. Høyttalerne burde tåle det!



    Har ikke kommet så langt enda, men i morgen har jeg tenkt og gå ned i kjelleren og låse døra bak meg ;D........... og da blir det nyjustert LP12 med bla Keel og Shelter 901 som skal stå for avspillingen.......... det gleder jeg meg til, får håpe det ikke blir noen nedtur........ er lett for og bli en liten nedtur etter så mange oppturer, men jeg satser på at oppturene fortsetter ......... og fortsetter og fortsetter ;)
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Rudi skrev:
    laban skrev:
    Ligger noen NS-1000 M og X her hvis noen skulle føle behovet :)

    Mvh

    Laban


    Skulle veldig gjerne prøvd NS-1000........ altså ikke monitoren, men den med det tykke tre kabinettet, har hørt rykter om at den skal være enda bedre enn Monitor modellen, skulle hatt testet det selv om det bare er tull eller om det medfører riktighet. Et sett NS-2000 hadde vel ikke vært helt feil det heller....... ;)
    Hei!

    Hadde NS-1000m på 80 tallet, og ha det helt klart: det er den høytaleren jeg husker best og hvem vet , kanskje jeg kjøper et par 8)

    vh
    S
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hva er vanlig bruktpris på NS-1000M?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    5500-7500 i Japan Yen på 7,77 per 100
    mvh
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Hei!

    De fleste jeg har sett her til lands og hos broderfolket har ligget fra 4-7 sistnevnte i mint.

    Men.....ser på bruktbutikken HiFi.Do et eller annet og legger merke til hvor sjabby ting er blitt behandlet, da særlig høytalere, det virker også som om det er mye fukt jfr skruer og metall på høytalere.....uff helt på sidelinjen igjen....,men jeg har hodeverk!
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Se her ja!Jeg hadde et par NS-500Ma i mange år.Byttet de bort i bilstereo og litt penger :'(
    Er ikke så sikker på om jeg hadde likt lyden like godt nå,men de ga meg mange kjekke timer med musikk.
    Ser de står i Stavanger,må kanskje avlegget et besøk hos selger.
     

    telers

    Fersking
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei! :)

    Jeg kjøpte dem! YAMAHA NS-500Ma

    Dette var et impulskjøp,som jeg i bunn og grunn ikke hadde råd til!
    Så du kan få kjøpe dem for 4000.- eller vi kan si 4500.-kjørt hjem på døra!!! Flekkefjord ???ikke lengre!!!
    Bor i Sandnes.
    Ring hvis innteresse på 90590931 (Terje)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Man skrev:
    Har du et par ns1000x i god stand liggende sa du?
    Hehe nei ikke noe Yamaha her men linken til hifido kom ikke med av en eller annen grunn.

    Laban
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    NS500ma veier jo bare 2/3 av NS1000m, og har heller ikke beryllium-mellomtone. Muligens kom den ut på samme tidspunkt som NS1000x og bruker derfor karbonwooferen?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Er ikke helt sikker på årstallet,men tror jeg kjøpte mine i 1985-86
    Kan muligens ha vært senere.Jeg hadde en Yamaha sub og satelitter som jeg ikke ble fornøyd med.Da ble det bytte til 500Ma.
    Det stemmer at 500Ma har karbonfiber bass!Jeg svidde et basselement og husker at det kostet 2500kr nytt.Ganske mye penger på 80 tallet.Jeg fikk mitt viklet på ny for 500kr.
    Tror ikke der er solgt så mange av de,men husker at flere som forhandlet dem likte de bedre enn 1000M.Nyprisen på 80 tallet var 11-12000kr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn