YAMAHA NS-1000M kan enda........ og det til de grader.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Kanskje noen her kan finne noe om den siste modellen som heter NS-700
    Husker at den hadde to skruer på hvert hjørne på basselementet.Den kjenner jeg lite for jeg hadde da gått over til Tannoy.
    Men jeg har laget endel stativer til NS-1000M,500Ma og 700M.
    De er store,men de har godt av å komme litt høyere opp.Må få diskanten i ørehøyde.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    lakki_luke skrev:
    Kanskje noen her kan finne noe om den siste modellen som heter NS-700
    Husker at den hadde to skruer på hvert hjørne på basselementet.Den kjenner jeg lite for jeg hadde da gått over til Tannoy.
    Men jeg har laget endel stativer til NS-1000M,500Ma og 700M.
    De er store,men de har godt av å komme litt høyere opp.Må få diskanten i ørehøyde.
    Prøv denne. Og kjekt med en japansk lommeparlør:

    http://audio-heritage.jp/YAMAHA/speaker/index.html
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    pemek skrev:
    realist skrev:
    I denne artikkelen står det litt om Yamaha NS 1000


    http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/YamahaNS10.pdf
    Det der er den lille studiomonitoren NS 10. Den er fortsatt mye brukt, men har lite å gjøre med NS 1000 serien. Se heller David Prices artikkel i Hifi World.

    http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldeworldehtml/yamahans1000m.html
    Klar over det men altså, det står litt om ns 1000 også....blant annet Sveriges radio valg av denne til monitor på 1970-tallet.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg blitt eier av ett par veldig strøkne NS-500Ma ;D
    Har ikke fått spilt på dem enda.
    Litt morsomt design på dem. Skikkelig retro. Ser ut som noen forvokste høyttalere til ett 80 talls kompaktanlegg.(noen som husker de anleggene? radio/kassettspiller/forsterker/cd spiller sammenbygget)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Grattis :)
    Du får fortelle litt hvordan det låter!Kunne tenkt meg å testet en rørforsterker på de.Jeg har en med KT88 rør som jeg tror hadde vært bra.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Nå har jeg fått lyttet bitte litt på dem :D
    Har blitt veldig postivt overrasket over lyden fra dem. De spiller med en klarhet som jeg ikke trodde var mulig. Det høres bare så utrolig "riktig" ut. Masse dynamikk og detaljer.
    Litt uvant med den stramme bassen foreløpig. (har spilt med kef ref.4 og 2x paradigm servo 15 subber før yamahaene ble koblet opp).
    Har ikke testet yamahaene med subbene enda.

    Ellers så var NS-500Ma`ene i utrolig bra stand. En eier fra de var nye til 2008. Nesten 100% strøkne.
    Har også fått tak i service manual til dem.
    Hadde egentlig ikke tenkt å ha yamahaene veldig lenge (gøy å prøve ting), men nå vet jeg ikke helt......
    Skal poste noen bilder etter hvert.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Personlig kunne jeg tenkt meg NS1000M sammen med de nye Paradigm Signature Sub 25 =)
    Perfekt vintage/moderne symiose.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei..det var bare en drømmetanke egentlig..
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Rudi skrev:
    Hva skal du med subben ? ......... kjempestort rom ?
    Det foregår meget nede i det subsoniske rom som bare suber får med seg ::)
    Jeg trodde ikke på det, men nå er det blitt en sannhet som forundrer meg titt og ofte :eek:
    vh
    s
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Janghelle: Du har byttet om på venstre/høyre. Diskanten skal utover.
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Ligger et par ns-700x monitor ute på blocket
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    De er laget med tanke på at diskantene skal utover, på samme måte som f.eks Reference3a, og stå nærme bakveggen. Det er ingen opplagt perspektiv-høyttaler i utgangspunktet, men om dere f.eks får bedre perspektiv enten å la dem stå i det fri, med diskanten innover, eller høyttalerne vinklet 60 grader inn mot lytteposisjon, så gjerne for meg.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Er ikke greia at den horisontale avstanden mellom høyre og venstre skal være optimal da? I et studio er det ofte trangt. Ved asymmetrisk plassering av de øverste elementene lurer en seg til noen centimeter. De deles på 600 Hz og plasseringen av bassen har uansett ikke så mye å si. De økonomiske japanerne gjorde et morsomt poeng av at mellomtone og diskant var forskjøvet. Samtidig fikk de plass til potmeterne i fronten.

    Jeg er på tidligmusikkfestival før jeg legger meg. Hører Jordi Savall, Ariane Maurette og Tom Koopman spille stykker av Francois Couperin på en gammel Telefunken plate, Pieces de Violes. Dette er NS 1000 M som skapt til å gjengi.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Med ProAc så er det vel omvendt; diskanten inn mot midten?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.517
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har testet ganske utførlig nå og konklusjonen her hjemme favoriserer klart at diskantene/mellomtonene skal stå "innover" dvs nærmest hverandre. Jeg oppnår bedre definert lydbilde OG dypere lydbilde med denne plasseringen enn med diskant/mellomtoner stående lengst fra hverandre. Har vært borte i det motsatte med enkelte andre høytalere, men med NS-1000M i rommet mitt er det best med de nærmest hverandre.
    Senket de 5 cm i dag ved brukt av lavere stands slik at høre høyde er akurat mellom mellomtonene og diskanten, noe jeg til nå ikke synes er noen fordel, men det er litt tidkrevende og bytte ut stativer og måle opp hele tiden så dette får jeg "forske" litt mere på siden engang.
    Høytalerne står nå på 55cm høye stativer, vateret opp og frontene står 70.8 cm fra bakvegg hvilket vil si eksakt 1/5 del ut i rommet og der må jeg si at de spiller veldig bra.......... men ikke misforstå....... jeg mener ikke at dette er verdens beste høytalere...... men til og være 30 år gamle henger de joggu godt med :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    YAMAHA NS-... og rør

    Artig å lese disse erfaringene med Yamahas gamle studiomonitorer. En gammel kollega fra studio dro med seg et gammelt par NS-10 hjem for en tid tilbake. Uten å helt vite hva de skulle brukes til (NS-10 låter aldeles grusomt drevet av en vanlig transistorforsterker) så fikk vi en ide om å se hva rør kan gjøre for en slik notorisk vanskelig høyttaler. En Xindak MT-3 ble kjøpt inn til formålet, og det viste seg å være en veldig fin kombinasjon. Med sin forsiktige diskant og mørke signatur står den rimelige kineseren perfekt til nærfeltsmonitorens kompromissløse fokus på detaljer, og plutselig kom det hifi ut fra de soniske skjærebrennerne. Anbefales på det varmeste.

    Jeg tipper NS-1000 (som også er ganske analytisk) også vil tjene mye på en litt mørk rørforsterker.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.517
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    YAMAHA NS-... og rør

    baluba skrev:
    Jeg tipper NS-1000 (som også er ganske analytisk) også vil tjene mye på en litt mørk rørforsterker.



    Og akkurat det har jeg nettop tauva inn i huset, 2 digre tunge bokser innholdende "masser med rør" ;)
    Skal prøves ut på flere høytalere inkl NS1000M.......... til helga går jeg i "hi" på lytterommet ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God ide. Vår erfaring er at NS-10 fungerer bedre når MT-3 kjører i pentodedrift, men det kan være forskjellig med NS-1000, og de andre større modellene i serien. NS-10 trenger den lille ekstra trøkken i bunn som pentodedrift gir.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    YAMAHA NS-... og rør

    Rudi skrev:
    Og akkurat det har jeg nettop tauva inn i huset, 2 digre tunge bokser innholdende "masser med rør" ;)
    Skal prøves ut på flere høytalere inkl NS1000M.......... til helga går jeg i "hi" på lytterommet ;D
    Har du kommet deg ut igjen av hiet? Vi er spente på å høre dommen.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.517
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Joda ute av hiet igjen og vel så det ;).............. og rør sammen med NS1000M låter bra det, dog skal det sies at jeg fant ut av at NS1000M liker en forsterker med en del krefter, rørslutt-trinnet jeg prøvde var på 2 x 40 watt men det var helt i grenseland for hvor mye effekt man måtte ha.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Rudi skrev:
    Joda ute av hiet igjen og vel så det ;).............. og rør sammen med NS1000M låter bra det, dog skal det sies at jeg fant ut av at NS1000M liker en forsterker med en del krefter, rørslutt-trinnet jeg prøvde var på 2 x 40 watt men det var helt i grenseland for hvor mye effekt man måtte ha.
    Det var bra at du kom deg ut av hula - nå er det jo vår. Siden sist har jeg byttet mine NS1000M med et par NS1000, altså hjemmemodellen. Av utseende er NS1000 utrolig flott. Knivskåret ibenholtfiner må være av de mest luksuriøse overflatene som noensinne er limt på en høyttalerkasse.

    Denne er eldre enn monitorene mine som var en av de siste seriene fra 90-tallet. Selv om delefilter og elementer er identiske på de to liker jeg lyden enda bedre fra NS1000 - ikke minst den fyldige nedre mellomtonen og bassen. Jeg driver dem med Atma-Sphere 60w monoblokker, så effekt er i og for seg ikke et problem. For litt siden hørte jeg forresten NS1000M bli drevet med 2x400W. Tørr og kontant dypbass.

    Hm...Kanskje en skulle eksperimentere med bi-amping?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Man finner høyttalerterminaler på ebay til NS1000(m). Litt kjipe de originale :)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Man skrev:
    Man finner høyttalerterminaler på ebay til NS1000(m). Litt kjipe de originale :)
    Tja. Jeg er ikke blant de som er opptatt av å ha hageslanger mellom forsterker og høyttaler. Ser man f.eks på forbindelsen videre fra kontaktpunktene til delefilteret er det tynn sytråd på de fleste høyttalere. Jeg har i alle fall fordelen av at med to monoblokker kan avstanden mellom effektforsterking og høyttaler gjøres minimal og det sparer en mange kabelmeter på.

    På eldre lydutstyr bør man alltid ta i betraktning " the question of authenticity". For meg er eiergleden størst ved å ha et stykke original teknologi som er godt holdt vedlike, men ellers ikke endret til det ugjenkjennelige. Generelt tror jeg at man heller bør optimalisere de enkelte komponentenes arbeidsbetingelser og kanskje også se på sin egen forventning til hvordan ting skal låte.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Har storkost meg med et par NS1000m i noen dager nå. Dette er sant nok en høyttaler med noen virkelig frapperende egenskaper. Sjokkerende transienter a la Klipsch og detaljeringen til en elektrostat! Det melder seg straks assosiasjoner til veldig, veldig, veldig, veldig mye dyrere høyttalere. Slett ikke verst for en snart middelaldrende, tett kasse på 32 kg.... Prøvde dem først med Cary V12 og lenger kom jeg ikke, for dette forekommer meg å være en "match made in heaven". Men skal selvfølgelig prøve andre ting etterhvert.
    Men hvorfor er så dette ikke verdens beste høyttaler? Slik jeg har opplevet dem foreløpig så kan den viktigste grunnen være at mens lydbildet er særdeles flott både sideveis og i høyden, så mangler det en god del i dybden. Det meste egentlig, og dette var konklusjonen til den forrige eieren også. Derfor blir jeg veldig nyskjerrig på kommentarene her om at de kan gjengi dybde. Er det noen som har en teori om hva som er viktig for å få til dette bedre? En spesiell stativhøyde kanskje?
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Interessant. Hvordan ser lydkjeden din ut?

    Mulig at mangelen på dybde skyldes plasseringen i rommet? De skal gjenskape et flott tredimensjonalt lydbilde. Fant følgende sitat på diyaudio.com: "...the soundstage is incredibly defined with very serious 3D depth. On NS-1000 's you are guaranteed to hear things you never heard before in recordings you thought you knew very well indeed. The transient response and lack of distortion has always seemed breathtaking to me..." Kan bekrefte denne observasjonen.
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei!

    Helvete, jeg må bare få tak i et par av disse herlighetene igjen :eek:

    Har noen et par til en ikke alt for stiv pris....tips, ja takk!

    Skreiv om en av mine historier med denne høytaleren for lenge siden....det hadde seg slik at jeg hadde bestemt meg for en bytur, men skulle bare lytte gjennom den nye Roger Waters plata, Pros and kons......
    Nydelig vær ute blå himmel og bare fryd.....så kommer tordenskrallet, hobbyhippien spretter opp med et stort huff, men nei, himmelen er like blå, været like pent.....jo da ,husker denne episoden godt....den eneste høytaleren som har lurt meg......sukk 8) ::)

    Vh

    S
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    cathrine1 skrev:
    Hei!

    Helvete, jeg må bare få tak i et par av disse herlighetene igjen :eek:

    Har noen et par til en ikke alt for stiv pris....tips, ja takk!

    Skreiv om en av mine historier med denne høytaleren for lenge siden....det hadde seg slik at jeg hadde bestemt meg for en bytur, men skulle bare lytte gjennom den nye Roger Waters plata, Pros and kons......
    Nydelig vær ute blå himmel og bare fryd.....så kommer tordenskrallet, hobbyhippien spretter opp med et stort huff, men nei, himmelen er like blå, været like pent.....jo da ,husker denne episoden godt....den eneste høytaleren som har lurt meg......sukk 8) ::)

    Vh

    S
    ...bruktbørs i danmark

    mvh
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan spørre søsteren min om hun er villig til å selge sine. De er egentlig for store for den lille leiligheten hennes. De er i 100% stand funksjonsmessig, men forrige eier har lakkert disse om i sort. Frontdeksel følger også med.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    cathrine1 skrev:
    Hei!

    Helvete, jeg må bare få tak i et par av disse herlighetene igjen :eek:

    Har noen et par til en ikke alt for stiv pris....tips, ja takk!

    Skreiv om en av mine historier med denne høytaleren for lenge siden....det hadde seg slik at jeg hadde bestemt meg for en bytur, men skulle bare lytte gjennom den nye Roger Waters plata, Pros and kons......
    Nydelig vær ute blå himmel og bare fryd.....så kommer tordenskrallet, hobbyhippien spretter opp med et stort huff, men nei, himmelen er like blå, været like pent.....jo da ,husker denne episoden godt....den eneste høytaleren som har lurt meg......sukk 8) ::)



    Vh

    S

    Jeg vet om en som har ett par NS-500Ma til salgs hvis du kan bruke dem.... (tror han heter janghell...:))
    Utrolig velholdte. Full historikk på dem. Følger også med servicehefte med element betegnelse og delefilter spec.
    Tror du skal lete lenge for å finne ett par 500Ma i bedre stand.

    janghell
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    pemek skrev:
    Interessant. Hvordan ser lydkjeden din ut?

    Mulig at mangelen på dybde skyldes plasseringen i rommet? De skal gjenskape et flott tredimensjonalt lydbilde. Fant følgende sitat på diyaudio.com: "...the soundstage is incredibly defined with very serious 3D depth. On NS-1000 's you are guaranteed to hear things you never heard before in recordings you thought you knew very well indeed. The transient response and lack of distortion has always seemed breathtaking to me..." Kan bekrefte denne observasjonen.
    Takk for et inspirerende sitat!

    Kjeden er Cary V12R - Audion Premier eller Creek passiv - Bryston BDA-1. Høyttalerene jeg har brukt til daglig i det siste og som jeg sammenligner mest direkte med når det gjelder "soundstage" er Proac D15 og Spendor S3/5se.

    Siden sist har jeg kommet litt videre. Har hevet dem opp ytterligere ca. 15 cm. slik at ørehøyden faller mellom mellomtonen og diskanten. Har også plassert og vinklet dem a la Proac slik at høyttalerene danner to av hjørnene i en likesidet trekant og slik at man fra lytteposisjonen såvidt ser de innvendige sidene av høyttalerene. Dette hjalp en del. Andre erfaringer på dette området mottas med takk!

    Jeg tror at psykologi spiller en viss rolle her. Jeg har merket tidligere at det kan ta tid for ørene og hjernen å tilpasse seg en så anderledes presentasjon og klare å "konstruere" 3D.

    Men jeg oppdaget noe annet som virker litt interessant: -kom til å tenke på det tricket som mange "moderne" høyttalere (begynte vel egentlig med LS3/5a, forresten) bruker for å skape dybdeillusjon, nemlig "midrange dip". Dermed begynte jeg å leke med mellomtonenivåkontrollen for å se om det er mulig å lage sin egen "dip". Og joda, etter å ha lekt med denne en stund tror jeg nå at den simpelthen stod for høyt i starten, nemlig klokka halv ti. Nå er jeg gått gradvis nedover til åtte og drister meg til å konkludere med at dette har vært et fremskritt, i alle fall i jakten på den manglende tredje dimensjon. Spiller Beecham/Scubert og jo sannelig - det låter mye mer engelsk nå! In the best possible sense, of course. Men jakten fortsetter...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    cathrine1 skrev:
    Hei!

    Helvete, jeg må bare få tak i et par av disse herlighetene igjen :eek:

    Har noen et par til en ikke alt for stiv pris....tips, ja takk!

    Skreiv om en av mine historier med denne høytaleren for lenge siden....det hadde seg slik at jeg hadde bestemt meg for en bytur, men skulle bare lytte gjennom den nye Roger Waters plata, Pros and kons......
    Nydelig vær ute blå himmel og bare fryd.....så kommer tordenskrallet, hobbyhippien spretter opp med et stort huff, men nei, himmelen er like blå, været like pent.....jo da ,husker denne episoden godt....den eneste høytaleren som har lurt meg......sukk 8) ::)

    Vh

    S
    Trur det ligger et par NS 1000 på hifi4all.dk

    Laban
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ligger en hel haug på hifido.jp
    både n1000x og n2000
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn