Y-ledd/plugger: gjør de noe med signalstyrke, impedans, elns?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Siden jeg er 99.37% elektrisk ukyndig (jeg vet f.eks at man ikke skal stikke to spiker inn i et støpsel mens man holder i dem, men ikke veldig mye mer) så stiller jeg et (sikkert) elementært spørsmål:

Jeg har et set-up i hodet der jeg bruker to sett RCA y-plugger for å koble preamp til en hodetelefonforsterker siden jeg mangler ledige utganger. Y-plugger på et sett linjeutganger på preamp og y-plugger på linjeinngang på hodetelefonforsterker. Dette fordi linjeinngangen allerede brukes av en DAC (hodetelefonforsterkeren har kun 1 inngang, nada mas). Utgangene på pre går per nå til 2 x subber.

Vil dette ha noen praktiske elektriske konsekvenser? Jeg kommer selvsagt til å teste uansett, så jeg spør mest for almennopplysningens del.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
De to inngangene med tilhørende lastimpedansene blir da i parallell... om begge disse feks er 50k, blir lasten som utgangen på preampen belastet med 25k....
Om det har noen praktisk betydning er egentlig ikke mulig å si uten å prøve....
Let opp utgangsimpedans på pre, og inngangsimp på de to enhetene du ønsker å drive i parallell...
En annen mulighet er en linjevender.... du bruker vel neppe headset samtidig med sub'ene....??
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Fungerer normalt helt fint om det ikke er en spesielt sær kilde som nyttes. Som f.eks DAC uten linjedriver etc. Som eksempel er det gjerne slik sub forsterkere med flere effektrinn til å drive bassene blir koblet.

Test gjerne om det gjør forskjell at begge apparatene har strøm på. Det er enkelte konstruksjoner hvor man kan oppleve at impendansen endres avhening om det er støm på appratene. Da som regel i negativt favør om de er uten strøm.
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Om det har noen praktisk betydning er egentlig ikke mulig å si uten å prøve....

Det regnet jeg med, jeg var egentlig ute etter det rent teoretiske. Prøving skal bli.

Spiller det noen rolle for ligningen om den ene eller andre tingen er av/på, eller er det likegyldig? Signal fra preamp vil alltid gå til påslåtte subber (med mindre jeg gidder å slå dem av) uansett om jeg bruker hodetelefoner eller ei, men hodetelefonforsterkeren vil være av når jeg bruker hele anlegget. I mitt hode blir output til en avslått dings som output til en løs ledning, men det er kanskje (trolig...) helt feil?

Linjevender er selvsagt en mulighet, men den står jeg over. Dette er veldig non-critical, det er bare for å få komplettert det hele med muligheten til å spille vinyl med hodetelefoner, noe jeg svært sjelden vil gjøre uansett.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fungerer normalt helt fint om det ikke er en spesielt sær kilde som nyttes.

Supert! Det er som sagt uansett ikke kritisk, siden jeg allerede har streamer og CD tilkoblet DAC digitalt, som så mater hodetelefonforsterkeren. Da er imidlertid den ene inngangen på denne opptatt og DACen har selvsagt ingen linjeinngang.
 
Topp Bunn