XTZ subwoofer, billig og bra?

L

lark

Gjest
Noen som har kjennskap til subwooferene fra XTZ? De er jo rimelige og får gode omtaler.
Lurer på å supplere mine B&W 703 i bunnen med en sub i hver kanal (primært til musikk). Vil 8-tommeren gjøre jobben bra, eller må jeg opp til 10-tommeren?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har kun hørt 12 tommeren, og den imponerer meg. Var jeg deg ville jeg valgt 10 tommeren da denne også har samme kraftige forsterkeren som 12 tommeren. Og den har en fleksibel mulighet for port tuning. Du finner sikkert mere lesestoff på av forum om både 8 og 10 tommeren.

http://avforum.no/forum/tester-audio/index2.html

M

Medlem 1792

Gjest
lark skrev:
Noen som har kjennskap til subwooferene fra XTZ? De er jo rimelige og får gode omtaler.
Lurer på å supplere mine B&W 703 i bunnen med en sub i hver kanal (primært til musikk). Vil 8-tommeren gjøre jobben bra, eller må jeg opp til 10-tommeren?
Jeg hadde tidligere to stk. XTZ 12 tommers sub’er sammen med B&W 804N høyttalere. Jeg brukte lang tid på å finne optimal plassering/justering av disse sub’ene. Til prisen så tror jeg nok de er greie. Etter at jeg byttet ut B&W 804N med Dynaudio Contour S3.4 så savner jeg faktisk ikke disse sub’ene (de er nå solgt). Jeg har vel da funnet ut at det beste er å anskaffe ett par høyttalere som spiller langt nok ned i frekvensområde/gir nok bass enn å prøve å kompensere med sub’er, spesielt i ett rent musikkanlegg.
Om du skal prøve så kan det hende du lykkes bedre med 8 eller 10 tommers sub’er enn det jeg fikk til med 12 tommers i mitt lytterom.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.446
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har 12" fungerer meget bra - og jeg bruker den bare til musikk!!

Måtte jobbe litt med kalibreringen, men den fungerer bra nå.. Ikke for kraftig bass, volumet står nesten ikke på da, merker at jeg har den når den skrus av, da mangles det noe, men ellers så fungerer den bare svakt i bånn!!

Kjempe fornøyd med min 12"

M

Medlem 1792

Gjest
HoJ skrev:
Jeg har 12" fungerer meget bra - og jeg bruker den bare til musikk!!

Måtte jobbe litt med kalibreringen, men den fungerer bra nå.. Ikke for kraftig bass, volumet står nesten ikke på da, merker at jeg har den når den skrus av, da mangles det noe, men ellers så fungerer den bare svakt i bånn!!

Kjempe fornøyd med min 12"
Jeg tror dette med sub'er er veldig rom avhengig, i mitt rom ble det ikke full klaff med sub'er (hverken med en eller to stk.). Det er godt noen får det til :)

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Gi gjerne tilbakemelding på hva det evt. blir og hva du synes om den. Lurer på en selv. ;)

L

lark

Gjest
Har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Skal jeg gå for to 8-tommere. eller en eller to 10-tommere? Finner ingen test av 8-tommeren på nettet. Er det noen her på forumet som har den?
Som sagt så blir det primært til musikklytting, og lite til jordskjelvlignende effekter på film. Mine B&W 703 runder av ved 38 Hz. Med 8-tommeren kommer man ned til 29 Hz (-3dB) og med 10 tommeren 27 Hz. Ikke store forskjellen i frekvens, men sikkert større forskjell i evnen til å flytte luft.Er det noen vesentlig fordel å kjøre med en sub i hver kanal kontra å kjøre med én sub?

Jeg må fintenke videre. (Feriepengene kommer snart ;)).

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Det ligger to tester i linken over. http://avforum.no/forum/tester-audio/index2.html Den ene er av 10-tommeren og den andre av 8-tommeren. Begge får jo gode skussmål, selv om jeg godt ville sett frekvensresponskuvrene til 10-tommeren også. Jeg savner kun litt tyngde i musikk og film, men kun på familienivå. Vil tro det holder med en for meg.

L

lark

Gjest
Takker og bukker for linken,warwick. Ser ut som om man kan komme et godt stykke på vei med to 8-tommere....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Da 12" får såpass bra kritikker, så ville jeg glatt gått for 10" med samme kraftige forsterker. Regner med at denne er litt kjappere og passer enda bedre til musikk.
Men, den eneste jeg har hørt av disse er 8". I mine ører imponerte den ikke. Virket rett og slett litt slapp til musikkbruk. Spesielt ved litt høyere volum.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
lark skrev:
Har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Skal jeg gå for to 8-tommere. eller en eller to 10-tommere? Finner ingen test av 8-tommeren på nettet. Er det noen her på forumet som har den?
Som sagt så blir det primært til musikklytting, og lite til jordskjelvlignende effekter på film. Mine B&W 703 runder av ved 38 Hz. Med 8-tommeren kommer man ned til 29 Hz (-3dB) og med 10 tommeren 27 Hz. Ikke store forskjellen i frekvens, men sikkert større forskjell i evnen til å flytte luft.Er det noen vesentlig fordel å kjøre med en sub i hver kanal kontra å kjøre med én sub?

Jeg må fintenke videre. (Feriepengene kommer snart ;)).
De går nok fint lavere ned enn 27hz ser du. Det er nok målt i ett ekkofritt rom og når du får den inn i stua de vil rommet hjelpe på med bassen nederst ville jeg trodd samt at den ruller jo mykt av. det er ikke 27 hz og bråstopp.

McLaren

L

lark

Gjest
warwick skrev:
Gi gjerne tilbakemelding på hva det evt. blir og hva du synes om den. Lurer på en selv. ;)
Det ble 10-tommeren fra XTZ. Inntrykk etter 14-dagers testing er som følgende:

Til filmbruk fungerer det ypperlig uten noe særlig eksperimentering med plassering av suben. Satte den ved innsiden av høyre høyttaler og det fungerte bra med en gang. Til musikkbruk er det ikke fullt så enkelt. Uansett kombinasjon av plugger i bassrefleksåpningene syns jeg det låter alfor ullent og upresist. Etter en evig runddans med suben i alle tenkelige plasseringer, havnet jeg tilbake i posisjon ved høyre høyttaler, og så hevet jeg suben ca. 30 cm opp fra gulvet. Det hjalp veldig på gjengivelsen :) En tydelig farging av bassen ble kraftig redusert, og
impulsgjengivelsen av stortrommer ble bedre. Til musikk fungerer det best uten plugger i rørene da dette gir den beste gjengivelsen av basstransienter. Til film er plugg i høyre rør å foretrekke da dette gir den dypeste bassgjengivelsen. Men jeg må nok innrømme at dette ble vanskeligere enn jeg hadde innbilt meg, og at det ikke fungerer helt slik som jeg hadde ventet. Jeg føler ikke at lyden av suben er helt integrert med høyttalerene.
Men det er til å leve med.
Konklusjonen må da bli at separat sub fungerer best til film.
Til musikk er det uhyre vanskelig å få det til.
Skal man ha skikkelig bassgjengivelse til musikk bør man helst skaffe seg hovedhøyttalere som går dypt nok.
Eller kanskje man bør ha to suber? Nå begrenser min tidligere erfaring ned sub seg til en Sunfire True Subwoofer, og det fungerte ikke til musikk i det hele tatt. I forhold til den fungerer XTZ suben mye bedre til musikk.
Og for all del, det er ikke mange plater som inneholder noe særlig lyd under 40 Hz!! Det har jeg oppdaget nå.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Nå skal de jo sies at du ikke har kjøpt tidenes råeste sub også. får du to i hus blir det nok en god del bedre skal du se.

Skal kjøpe 2 stk 10" selv fra XTC for og leke meg litt. bass er lagret i cd'en som ett stereo signal og derfor burde man ha to subber.

McLaren

Topp Bunn