warwick skrev:
Gi gjerne tilbakemelding på hva det evt. blir og hva du synes om den. Lurer på en selv.
Det ble 10-tommeren fra XTZ. Inntrykk etter 14-dagers testing er som følgende:
Til filmbruk fungerer det ypperlig uten noe særlig eksperimentering med plassering av suben. Satte den ved innsiden av høyre høyttaler og det fungerte bra med en gang. Til musikkbruk er det ikke fullt så enkelt. Uansett kombinasjon av plugger i bassrefleksåpningene syns jeg det låter alfor ullent og upresist. Etter en evig runddans med suben i alle tenkelige plasseringer, havnet jeg tilbake i posisjon ved høyre høyttaler, og så hevet jeg suben ca. 30 cm opp fra gulvet. Det hjalp veldig på gjengivelsen

En tydelig farging av bassen ble kraftig redusert, og
impulsgjengivelsen av stortrommer ble bedre. Til musikk fungerer det best uten plugger i rørene da dette gir den beste gjengivelsen av basstransienter. Til film er plugg i høyre rør å foretrekke da dette gir den dypeste bassgjengivelsen. Men jeg må nok innrømme at dette ble vanskeligere enn jeg hadde innbilt meg, og at det ikke fungerer helt slik som jeg hadde ventet. Jeg føler ikke at lyden av suben er helt integrert med høyttalerene.
Men det er til å leve med.
Konklusjonen må da bli at separat sub fungerer best til film.
Til musikk er det uhyre vanskelig å få det til.
Skal man ha skikkelig bassgjengivelse til musikk bør man helst skaffe seg hovedhøyttalere som går dypt nok.
Eller kanskje man bør ha to suber? Nå begrenser min tidligere erfaring ned sub seg til en Sunfire True Subwoofer, og det fungerte ikke til musikk i det hele tatt. I forhold til den fungerer XTZ suben mye bedre til musikk.
Og for all del, det er ikke mange plater som inneholder noe særlig lyd under 40 Hz!! Det har jeg oppdaget nå.