XTZ 99.36 anyone?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen der ute med erfaring med XTZ sine høytalere?
Tenker kanskje i første omgang på gulvhøytaleren XTZ 99.36...
Den ser jo heftig ut, har ok specs og spennende tuning-muligheter...

Fyr løs!

mvh
Proffen
 
C

Cyber

Gjest
Fin lyd, heftig bass utfra bestykning, synes de var rene og behagelige i lyden, men kanskje ikke de som svinger mest. Til prisen er de gode.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
cybervision_ skrev:
Fin lyd, heftig bass utfra bestykning, synes de var rene og behagelige i lyden, men kanskje ikke de som svinger mest. Til prisen er de gode.
Lyst til å utdype litt?
Fin lyd, heftig bass sier kanskje ikke allverden... ;D

Hva kan være naturlig å sammenlikne dem med/mot?

mvh
Proffen
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.818
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Farlig å si for mye om lytte inntrykk føler jeg, blir jo alltid arrestert ;D
Men har hatt de fleste XTZ i hus.
99.36 har en drømme diskant etter min smak, luftig ,detaljert og etterlater seg ikke spor av lyttetrøtthet. Mellom tonen til seas er også bare fortreffelig.
Men det ekstra 6,5 elementet som skulle ta seg av dypbassen skuffet meg noe, men for all del dette er MIN erfaring på mitt oppsett i mitt lytterom 8)

Jeg fikk det bedre til med 99.25/26 på stativ og integrerte 2 stk sub med disse, det ble mer riktig og mer fleksibelt hos meg.
Men for all del 99.36 er et kupp til prisen!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
gismo skrev:
Farlig å si for mye om lytte inntrykk føler jeg, blir jo alltid arrestert ;D
Men har hatt de fleste XTZ i hus.
99.36 har en drømme diskant etter min smak, luftig ,detaljert og etterlater seg ikke spor av lyttetrøtthet. Mellom tonen til seas er også bare fortreffelig.
Men det ekstra 6,5 elementet som skulle ta seg av dypbassen skuffet meg noe, men for all del dette er MIN erfaring på mitt oppsett i mitt lytterom 8)

Jeg fikk det bedre til med 99.25/26 på stativ og integrerte 2 stk sub med disse, det ble mer riktig og mer fleksibelt hos meg.
Men for all del 99.36 er et kupp til prisen!
Er fakta en del fra fra andre siden av kjølen som er kupp til prisen...;D
Vært borti Carlsson OA 58 og/eller Larsen 4/6? Tror det OG er kanonhøytalere og særlig gode kjøp; eller kupp til prisen om du vil... Men kanskje ikke for alle og enhver; vi sitter alle med våre respektive preferenser....

Er det deg som har "anmeldt" stativhøytalerne på AVForum?
Tror du XTZ kan være mat for 300B-forsterkerne mine? Kan gjerne komme med en "wild guess"................

mvh
Proffen
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.818
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Kjenner ikke til hverken Carlsson eller Larsen desverre 8)
Men enig at det er mye bra på andre siden av kjølen (selv om det meste produseres "litt lenger øst" ;)¨Jeg mener iallefall at nevnte XTZ er meget gode produkter på både byggekvalitet, finish og lyd. Og sliter nok mest med at de liksom ikke er annerkjent hos de fleste "kjennere" og mye av årsaken er faktisk at de ikke er "dyre nok" ::)
Jeg har ikke "anmeldt" noen stativhøytalere noe sted ;D kun i event diskusjonslinker.
Kjenner ikke dine 300B blokker, men har tidligere sagt og gjenntar at f.eks 99.26 krever/trenger "gode" 100 transistor watt får å levere.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Jeg har selv 99.26 og min erfaring er at disse trives absolutt best med skikkelig krefter. Har testet tre forsterkere på mine 99.26:
Parasound Halo A23
Marantz MM8003
Krell KAV 3250
XTZ trives veldig godt med både Krell og Parasound, men Marantz-forsterkeren gjorde at lyden ble kald, tynn og livløs.
Både Krell og Parasound skaper liv, fylde og luft.
Forforsterkere som jeg har brukt her er Krell Showcase Processor 7.1 og Marantz AV8003.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Med en oppgitt effektivitet på 90 dB/w skulle det da holde lenge med 10 watt? Med mindre du ønsker å skade din egen hørsel da... ??? Hadde vært stas med tilbakemelding fra noen som har prøvd disse på en rørforsterker.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
larsggu skrev:
Med en oppgitt effektivitet på 90 dB/w skulle det da holde lenge med 10 watt? Med mindre du ønsker å skade din egen hørsel da... ??? Hadde vært stas med tilbakemelding fra noen som har prøvd disse på en rørforsterker.
99.26 har en følsomhet på 87dB. Visste ikke at 99.36 har såpass høy følsomhet.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
AndreWerdenskrieg skrev:
larsggu skrev:
Med en oppgitt effektivitet på 90 dB/w skulle det da holde lenge med 10 watt? Med mindre du ønsker å skade din egen hørsel da... ??? Hadde vært stas med tilbakemelding fra noen som har prøvd disse på en rørforsterker.
99.26 har en følsomhet på 87dB. Visste ikke at 99.36 har såpass høy følsomhet.
Står iaf. "Verkningsgrad: 90dB" på xtz.se.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
larsggu skrev:
AndreWerdenskrieg skrev:
larsggu skrev:
Med en oppgitt effektivitet på 90 dB/w skulle det da holde lenge med 10 watt? Med mindre du ønsker å skade din egen hørsel da... ??? Hadde vært stas med tilbakemelding fra noen som har prøvd disse på en rørforsterker.
99.26 har en følsomhet på 87dB. Visste ikke at 99.36 har såpass høy følsomhet.
Står iaf. "Verkningsgrad: 90dB" på xtz.se.
Joda, for all del, jeg tror på det, jeg hadde bare ikke lest det før. ;)
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
AndreWerdenskrieg skrev:
larsggu skrev:
AndreWerdenskrieg skrev:
larsggu skrev:
Med en oppgitt effektivitet på 90 dB/w skulle det da holde lenge med 10 watt? Med mindre du ønsker å skade din egen hørsel da... ??? Hadde vært stas med tilbakemelding fra noen som har prøvd disse på en rørforsterker.
99.26 har en følsomhet på 87dB. Visste ikke at 99.36 har såpass høy følsomhet.
Står iaf. "Verkningsgrad: 90dB" på xtz.se.
Joda, for all del, jeg tror på det, jeg hadde bare ikke lest det før. ;)
;)
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.818
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
AndreWerdenskrieg skrev:
Jeg har selv 99.26 og min erfaring er at disse trives absolutt best med skikkelig krefter. Har testet tre forsterkere på mine 99.26:
Parasound Halo A23
Marantz MM8003
Krell KAV 3250
XTZ trives veldig godt med både Krell og Parasound, men Marantz-forsterkeren gjorde at lyden ble kald, tynn og livløs.
Både Krell og Parasound skaper liv, fylde og luft.
Forforsterkere som jeg har brukt her er Krell Showcase Processor 7.1 og Marantz AV8003.

Må bare bekrefte AndreWerdenskrieg på god match XTZ-Parasound.
Jeg hadde selv parasound under den perioden jeg hadde de fleste XTZ modellene innom. Meget god match ;)

Gismo
 
Topp Bunn