Xindac vs AudioVector

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
Xindac XA6950 vs AudioVector Mi1, Mi1 Super eller Mi3.
Noen som har/ikke har trua?

Torsen

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
40
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg har Audiovector MI3 Avantgarde. Denne ble årets high-end høytaler i 2004, tror jeg.
Som forsterker har jeg Mingda 3008 AB
Hvorfor ikke hente en herifra:
http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=mex-2033-01003&formID=0
Nå skal det sies at jeg nok fikk en mandags spiller men etter å ha hatt den inne hos audiomix for oppgradering så ble det riktig så bra!!
Kombinasjonen synes jeg er helt knall. Audivector kan være litt klinisk men med litt rør magi ;D
Er redd Xindacen blir litt liten til Avantgarden.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
Glemte å nevne at jeg har Xindaken og kommer til å beholde den. Så vidt jeg vet, så har vel forsterkeren litt varm klang. Er på utkikk etter en annen høyttaler. Det er absolutt ingen hast. Er bare litt nysgjerrig på AV om dagen :)

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei, kjenner godt til Audiovector Mi1/Mi1super og Xavian 125II.
Det må nevnes at jeg ikke personlig har lyttet til Xindak 6950, men ut i fra
hva bekjente, og erfaringer gjengitt på diverse nett forum sier om denne forsterkerens
egenskaper vil jeg nok tro at audiovector Mi1/super vil passe bra sammen
med Xindak 6950. Jeg har benyttet blandt annet Vincent(hybrid), Hegel H1,
NMD MC 34-A og Marantz forsterkere på nevnte høyttalere.
Både Mi1 super og Xavian 125II er etter min mening gode høyttalere.
Xavian er meget nøytrale med en velbalansert klang, flott mellomtone,hurtig og dynamisk diskant.(19mm scan speak), fin mellombass men med noe dempet nivå/rekkevidde i dypbassen. Audiovector Mi1 super spiller noe dypere i bassen (61/2"element).
Audiovector, har etter min mening mere behov for en stram og kraftig forsterker for å kontrollere bassen. Mi1 er ikke like dynamisk eller hurtig som Xavian 125II i diskanten, men til gjengjeld enda mer luftig og krisp.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
kns skrev:
Hei, kjenner godt til Audiovector Mi1/Mi1super og Xavian 125II.
Det må nevnes at jeg ikke personlig har lyttet til Xindak 6950, men ut i fra
hva bekjente, og erfaringer gjengitt på diverse nett forum sier om denne forsterkerens
egenskaper vil jeg nok tro at audiovector Mi1/super vil passe bra sammen
med Xindak 6950. Jeg har benyttet blandt annet Vincent(hybrid), Hegel H1,
NMD MC 34-A og Marantz forsterkere på nevnte høyttalere.
Både Mi1 super og Xavian 125II er etter min mening gode høyttalere.
Xavian er meget nøytrale med en velbalansert klang, flott mellomtone,hurtig og dynamisk diskant.(19mm scan speak), fin mellombass men med noe dempet nivå/rekkevidde i dypbassen. Audiovector Mi1 super spiller noe dypere i bassen (61/2"element).
Audiovector, har etter min mening mere behov for en stram og kraftig forsterker for å kontrollere bassen. Mi1 er ikke like dynamisk eller hurtig som Xavian 125II i diskanten, men til gjengjeld enda mer luftig og krisp.

Hmmm, ja ut ifra det du sier, så er vel Mi1 muligens litt vanskeligere å temme? Og er det stor forskjell på Mi1 og Mi1 super?

Er forsåvidt fornøyd med Xavian, men ønsker det du nevner, litt mer luft og dybde....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
Nå har vel Xavian´n følsomhet på 85-86 db. Det er nok mulig de ville likt en enda kraftigere forsterker.

C

Cyber

Gjest
Hva slags DAC har du, kanskje kilden ikke er tilstrekkelig?

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei, Vil nok si at både Mi1 super/Xavian 125II er relativt beskjedne, når det gjelder effektbehov for å kunne spille ok. Men Audiovector (spesielt Mi1 super),
opplever jeg tunet med ganske høyt nivå nedover i bassen, de går også noe dypere enn Mi1 standard versjonen. Mi1 super har bedre bass element, samt stivere kabinett.
Så min erfaring med Mi1 super, tilsier at de trenger en litt stram/kraftig forsterker for at bassen ikke skal "skli ut" (dominere for mye).

Til ditt spørsmål om Xavian trenger mere krefter? vil jeg si klart nei.
Vil nevne at jeg med meget godt resultat, har benyttet høyttalerne i sammen med en 2X35 watt rørforsterker. Den oppgitte føsomheten på 85db/1watt i 8ohm,
vil jeg tro er konservative målinger fra produsenten. Impedansekurven til Xavian 125II er også meget forsterker vennlig, samt at høyttaleren er tunet med ett ganske dempet nivå i bassen, gjør disse høyttalerne til en grei forsterker last.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
cybervision_ skrev:
Hva slags DAC har du, kanskje kilden ikke er tilstrekkelig?
DACen er ikke lenger i bruk. Den er bare en billig Hong Kong greie jeg ga 1300 kr for. Men jeg kan trygt si at forsterkeren og/eller høyttalerne er kresne på signalkilde. Trodde det skulle funke med dvd/dac, men det gjorde det absolutt ikke.
Nå om dagen bruker jeg noe så latterlig som Ipod i dockstasjon. Det virker faktisk bedre en noe annet jeg har hatt før :eek: Med docking så henter man signalkilden ut i bunn av Ipoden og ikke via jack kontakten på toppen. Det utgjør enorm forskjell. Og så har docken fjernkontroll ;D
Ser meg ferdig med cd´er og vurderer etterhvert en squeezbox med Xindak DAC 5.

S

smog

Gjest
Håper du tuller nå :eek:. Gjorde det samme her hjemme med kona sin Ipod og docstasjon. For en utrolig dårlig lyd, alt av dynamikk forsvant. Squeezbox med en god dac er nok noe annet.

Mvh
Smog

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
154
smog skrev:
Håper du tuller nå :eek:. Gjorde det samme her hjemme med kona sin Ipod og docstasjon. For en utrolig dårlig lyd, alt av dynamikk forsvant. Squeezbox med en god dac er nok noe annet.

Mvh
Smog
He he, nei jeg gjør ikke det. Det er så klart ikke optimalt, men det funker faktisk helt ok. På en del av låtene har jeg faktisk mye dynamikk. Kommer litt an på nedlasting/ripp kvalitet så klart. Eminem, som jeg forøvrig aldri har vært noen skikkelig fan av, rocker skikkelig i stua her. Men ser helt klart frem til squeeze/dac kombo.

Topp Bunn