Bil, båt og motorsykkel XENON-FOB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Skrekk og gru! Til advarsel!!

Har konebilen (V70) inne til EU, og får beskjed om at xenonlyset på høyre side må justeres ellers blir det en toer..:rolleyes: Javel, juster da!

- Hei, det er fra verkstedet! Vi klarer ikke justere, tror vi må bytte lykta!
- Javel, da bytter vi vel lykta...
- Har ikke før til uka, prisen er 12.000,-
- i helvete - er dere SYKE? Dessuten bilen skulle være klar i løpet av dagen..
- ja, jo men det rakk vi ikke.... og en annen ting, det ser ut som du må bytte spyleren også, ca. 4.000,- og det er PÅBUDT når du har xenon
- har du røyka også???
- eh... nei.....
- når kan du ha den ferdig da?
- burde gå greit på mandag
- javel, da får jeg hente bilen nå for kona må ha bil i helgen
- da blir det 3.000,- i tillegg
- "!!$@#3##!!!!!!!!!! Da kan jeg jo like herlig LEIE en bil da jo???
- hehe, ja du sier noe... - men god helg da! KLIKK.

Moralen må bli - hold deg unna xenon, min sekretær røyk nettopp på 15.000,- for lignende historie på en Mazda gåstol. Dette er helt vilt, og en del av den scam serien som utstyrshysteriet gir seg utslag i.

Sist redigert:

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Drit i xenon, nå er jo laser det neste store!
Tenk så kult å kunne zappe fotgjengere i to med langlysa i rene Skywalker stil!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.059
Pæren til xenon koster ca. en tusenlapp. Ny lykt på Mekonomen ca. 4000.- Å bytte den på en Volvo tar ca. 40 sekunder. Har du vurdert ett annet verksted, evt. anmelde det du bruker?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
De påstår at hele lykta må byttes... de klarer ikke å justere lyset opp!!!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.273
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gå til NAF og få en uavhengig test. Mye juks der ute.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Skulle gjerne gjort alt dere sier - men er nok "fucked" nå... bilen står der med fanger etc. demontert.... nye tusenlapper med vinger dersom jeg
avblåser oppdraget. Avhengig av bilen og må ha den på banen igjen mandag. Sånn ærebare.... dessverre. Men det er for JÆVLIG med slike beløp, jeg hadde en gang en Porsche 911 Turbo - eide den i åtte år og samlede service/oljeskiftutgifter på den bilen i de årene kostet mindre enn den dritthistorien her.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.565
Sted
Sølvbyen
Jeg hadde ikke godtatt det. Ville bedt dem sette sammen bilen igjen, og sjekket behovet for å bytte lukta andre steder, og hva andre skal ha for jobben. Det xenon-greiene er rett og slett svindel. Og hvis bilen er under 5 år gammel kan det hende det skal dekkes av garantien.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.059
Skulle gjerne gjort alt dere sier - men er nok "fucked" nå... bilen står der med fanger etc. demontert.... nye tusenlapper med vinger dersom jeg
avblåser oppdraget. Avhengig av bilen og må ha den på banen igjen mandag. Sånn ærebare.... dessverre. Men det er for JÆVLIG med slike beløp, jeg hadde en gang en Porsche 911 Turbo - eide den i åtte år og samlede service/oljeskiftutgifter på den bilen i de årene kostet mindre enn den dritthistorien her.
På min C30 fjernes lykten ved å dra opp to pinner i motorrommet for deretter å dra lykten ut. Jeg vil tro at V70 ikke er så mye annerledes. Fanger etc. demontert? 3000.- for å få ut bilen? Her er mosen full av ugler.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Hadde tilsvarende problem med min Superb. Lyset gikk og det hjalp ikke å bytte pære. Pærer får man kjøpt på e-bay for et par hundrelapper!

Inn på merkeverksted og der ble det konstatert fukt i lykta og at lys styringen var kaputt. Med lys styring mente de nok trafoen som gir tilstrekkelig spenning til disse nymotens lysene. De byttet på garanti så jeg betalte ikke noe. Fikk bytte begge tåkelysene også på grunn av fukt.

Men at det ikke er mulig å justere lyset i lykten finner jeg meget merkelig. Det bør verkstedet forklare. Og når du henter ut bilen ber du om å få den lykten de har byttet ut, den lykten tar du med til et annet verksted/NAF og stiller dem et par kritiske spørsmål! Mest sannsynlig vil verkstedet påstå at de har kastet den gamle lykten og da har du grunnlag for å protestere på prisen. Verkstedet skal ikke kaste deler de bytter ut, de er din eiendom!

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Etter at Mazda-forhandleren i Haugesund (Sørhaug Auto) fakturerte meg + 800,- for påfyll av spyleveske, har jeg nedprioritert "korrekt" bilvedlikehod og heller øket consumus spiritus. Jeg har fortsatt sommerdekkene på Mazdaen og døver fakturaen med nevnte spiritus.

Sist redigert:

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
På min C30 fjernes lykten ved å dra opp to pinner i motorrommet for deretter å dra lykten ut. Jeg vil tro at V70 ikke er så mye annerledes. Fanger etc. demontert? 3000.- for å få ut bilen? Her er mosen full av ugler.
På V70 N -o8 er lykta festet med 4 skruer, 2 bak støtfangeren!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det er vel automatisk høydejustering med Xenon lyktene? Uansett har du gjort en dårlig deal.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.705
Torget vurderinger
1
Hovedgrunnen til at ikke jeg vil ha xenon...
Jeg sitter å konfigurerer A3 og Golf men xenon har jeg valgt bort.
Min nåværende bil har jeg hatt i 15 år og muligens vil jeg ha min neste like lenge. Da tenker man på kostnader som kommer før eller senere. Ei halogenpære til 160kr hvert skuddår er overkommelig....
Jeg har hørt om langt værre priser på skifte av lykter...hos Mercedes...fra 20 000kr til 100 000kr!

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Det er vel automatisk høydejustering med Xenon lyktene? Uansett har du gjort en dårlig deal.
Kanskje. Jeg har metallhalogen-lyskilde i pullertene i innkjørselen, og registrerer at noen av de nyere bilene dimmer ned når de kjører forbi. (men ikke alle) ;D (God optikk dog - blendfritt - SG)

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
3
Valeo lager orginal lyktene til bl.a. V70, eksempel på pris på e-bay: Valeo Xenon Scheinwerfer Links Volvo V70 XC70 08 2004 | eBay fåes sikkert også billigere, bør også være fullt mulig å få tak i brukt i Norge.

Men at prisene som du har fått er relativt normale fra norsk verksted tviler jeg ikke på.

Dyrt med Xenon men verdt de synes jeg, kommer ikke til å kjøpe bilen uten igjen!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Fuck that! Når ble vi egentlig avhengig av alt tulleutstyr i moderne biler? Var det samtidig som vi ble en gjeng impotente tusseladder. Gi meg en BMW 2002 og en åpen vei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Da er soga komplett.... Bilen er klar, regningen er KRYSTALLKLAR; kr. 17.906,-

Dette er et godt eksempel på bilbransjens nye ansikt. Gjør tingene komplisert og for det meste egnet til merkets egne spesialtrenede folk i behov av spesielle verktøy, feite tilbud på ny bil, pakk på med mest mulig utstyr, driten går istykker sånn i passelig tid etter garantiutløp. Akkurat rundet 100.000 km.

Skift modeller/komponenter fortere enn ettermarkedsprodusenter får deler ut på det ikke-originale markedet. Legg så på en god porsjon norsk byråkrati og generelle kostnadsnivå for å drive et verksted, bland i litt OL og god norsk nasjonalsosialisme, krydre med "verkstedmateriell", ny EU-godkjenningskostnad og en god porsjon MVA og det absurde har blitt en selvfølgelighet! Og ja, selvfølgelig er det absurd. Smak litt på det; skiftet høyre lykteinnsats - kr. 17.906,-

Til sammenlikning; har også en 1992 244GL som har gått 110.000 km. - samlet kostnad til oljeskift, plugger, filtre, litt eksosanlegg etc. siden vi kjøpte den ligger omtrent på samme beløp som lykteskiftet her kostet. Og 244 er EU godkjent uten en eneste fluelort av kommentarer!

Jo mer jeg tenker på dette jo verre blir raseriet; nå kan jeg snart knekke paranøtter med rasshølet bare av ren sinne!

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.915
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Her hadde det nok vært vært lønnsomt å sjekke prisnivået på brukte xenonlykter på nbfbildeler.no

Jeg ville også ha sjekket listepris på en ny lykteinnsats. Jeg mistenker stygt verkstedet for å drive med r**p*ling iten glidemiddel...

Ettermontert Xenon er noe skitt, fordi pærene har ikke samme lysutstråling som ei halogenpære, og da blir optikken feil, med masse strølys som resultat. Når man møter en sånn herting på våt høsvei i mørket, ser man ikke en pøkk etterpå...

Johan-Kr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Sånn er det når man er dum og naiv - og tror på det beste i menneskene!! Nå bærer det avgårde til apoteket for å handle inn vaselin, sårsalve og hemorroidepute!

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Ikke stort å tilføye annet enn:
ABSURD!

Var jeg deg ville jeg benyttet ett annet verksted NÅR neste havari inntreffer...

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Til sammenligning fikk jeg nettopp faktura fra verkstedet som har utført rep på en av mine firmabiler, en vw transporter -02:

Bytte av begge bakfjører
Ny pakning/simmerring oljepumpe
Ny motorolje
Nytt oljefilter
Skifting av bremserør
Sjekk/etterfyll av væskenivåer

Jævla køddete arbeid som involverer en hel del de-/remontering av motordeler, drivstofftank, støtfanger, bunnpanne osv...

Stipulert kostnad FØR utbedring:
15-17.000 inkl mva

Total kostnad:
15.690,- inkl mva

Jeg er svært fornøyd med å ha et lite familiedrevet verksted i nærheten som jeg kan stole på!
De stiller opp på kort varsel, rydder plass i verkstedet om vi skulle få et plutselig havari og det dukker ALDRI opp noen åndssvake regninger.

Needless to say:
Jeg benytter de til alle våre firmabiler/privatbiler og det gjør også min familie.
Jeg hadde sikkert satt inn trøsykkelen der også om de hadde tilbydt seg...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.565
Sted
Sølvbyen
Det er svindel. Men hva kan man gjøre? Det er bare å dra ned buksa og bøye seg forover.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Fikk du den "ødelagte" lykta??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Nei, gadd ikke balle mere med det. Får ta det som en mann.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
fy fan kjenner sinne bobler opp her jeg sitter...

forbanna skurker

hadde den gamle bimmern på service hos gulbrandsen og ble utsatt for noe lignende.
de begynte "reparasjon" uten å gi meg beskjed om sluttsummen, som endte på 20k.
på fakturaen sto det noe åndsvak og diffus babbel om "justering av motor" i tillegg til noe småtteri.
jeg hadde bare planer om å holde liv i kjerra maks et par år til før jeg sendte den videre til en mekkeglad ungdom, og hadde jeg visst prislappen før de begynte å skru, så hadde jeg selvfølgelig droppet hele greia.
ble steik forbanna og ba dem dra til helvete.

underlig nok sendte de meg brev etter at jeg kjøpte den bimmern jeg har nå, og lurte på om jeg ville benytte dem til eu kontroll.
trokke det, gitt!

nå bruker jeg autopower og hadde nylig service.
fikk eu kontroll, nye fjærer og dempere foran, oljeskift, skiftet en xenonpære og filtre til ca 10k.

L

Laban MK2

Gjest
Det kan hende det kun var balasten som var gått på xeon lyset ( liten lukket boks under lykta ) kan byttes separat koster vel maks 1k for delen .

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
L

Laban MK2

Gjest
Xeon er gøy med bil :) spesielt adaptive lys , det sitter som regel 2 nivå sensorer en i front å en bak den dagen en nivåføler går heden vil lysene peke rett ned i bakken som en sikkerhet for at du ikke skal blende motgående trafikk ( du vil ikke se en meter i mørket en gang ) hurra for alt som kan gå feil .

Mvh

C

Cyber

Gjest
Alltid like artig å toppe spylevæsketanken før service og se hvor mye de fakturerer for påfyll av spylervæske. :)

Topp Bunn