WTF er dette for noe - og kan det gjengi musikk på høyt nivå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det en må huske på er at musikk i seg selv er variabel, og det gjelder innspilling på en hver cd-er også. Ingen cd-plater låter det samme, om det gjør det hjemme, da må en spørre seg selv hvorfor. Og ja all denne overdempingen forårsaker at en ikke får fram den variable delen i musikkoptaktet.
    Demping i seg selv er bra å bruke om en vil høre en spesiell lydsignatur, "låst lydsignatur". Men da mister en både den variable delen i musikken og en vil fjerne lyd, uansett hvordan en måler dette. Og flere cd-er vil høres dårligere ut enn hva de egentlig er. Dette gjelder akustikkdemping også. Ett viktig ord Proffen nevner er ordet komprimering. De fleste opptak har en slags form for komprimering. Men den type komprimering jeg har hørt selv her hjemme tidligere som jeg trodde var i opptaket er absolutt ikke noe med opptaket å gjøre. Og ja, chassis er mye av årsaken til denne komprimeringen. Det er flere ting som kan lage denne komprimeringen utenom overdemping, men det vil jeg komme tilbake til senere.
    Det spørsmålet som kanskje fremfor alt gjør meg nyfiken, er følgende:
    Hvordan kan chassis/kabinett føre til komprimering? Tenker da på komprimering i gjengivelsen, da MPT allerede har poengtert at alle innspillinger "lider" av en eller annen form for komprimering.... Så vi snakker altså om en annen "form for komprimering".....

    Tenker at for de aller fleste vil dette lett fremstå som "uforståelig" og dermed avskrives og betegnes som svada.
    Men etter det jeg har hørt hos MPT, tror jeg faktisk at der er noe i det.
    Men å skulle begynne på en forklaring, det tror jeg at jeg avstår fra - rett og slett fordi jeg ikke har peiling.

    Håper derfor MPT kan forklare dette på en så lettfattelig måte at det blir forståelig for menig mann, gjerne med lenker til hva guru Michael Green selv (og evt andre) sier/skriver om emnet.

    mvh
    Proffen
     
    M

    MPT

    Gjest
    Det en må huske på er at musikk i seg selv er variabel, og det gjelder innspilling på en hver cd-er også. Ingen cd-plater låter det samme, om det gjør det hjemme, da må en spørre seg selv hvorfor. Og ja all denne overdempingen forårsaker at en ikke får fram den variable delen i musikkoptaktet.
    Demping i seg selv er bra å bruke om en vil høre en spesiell lydsignatur, "låst lydsignatur". Men da mister en både den variable delen i musikken og en vil fjerne lyd, uansett hvordan en måler dette. Og flere cd-er vil høres dårligere ut enn hva de egentlig er. Dette gjelder akustikkdemping også. Ett viktig ord Proffen nevner er ordet komprimering. De fleste opptak har en slags form for komprimering. Men den type komprimering jeg har hørt selv her hjemme tidligere som jeg trodde var i opptaket er absolutt ikke noe med opptaket å gjøre. Og ja, chassis er mye av årsaken til denne komprimeringen. Det er flere ting som kan lage denne komprimeringen utenom overdemping, men det vil jeg komme tilbake til senere.
    Det spørsmålet som kanskje fremfor alt gjør meg nyfiken, er følgende:
    Hvordan kan chassis/kabinett føre til komprimering? Tenker da på komprimering i gjengivelsen, da MPT allerede har poengtert at alle innspillinger "lider" av en eller annen form for komprimering.... Så vi snakker altså om en annen "form for komprimering".....

    Tenker at for de aller fleste vil dette lett fremstå som "uforståelig" og dermed avskrives og betegnes som svada.
    Men etter det jeg har hørt hos MPT, tror jeg faktisk at der er noe i det.
    Men å skulle begynne på en forklaring, det tror jeg at jeg avstår fra - rett og slett fordi jeg ikke har peiling.

    Håper derfor MPT kan forklare dette på en så lettfattelig måte at det blir forståelig for menig mann, gjerne med lenker til hva guru Michael Green selv (og evt andre) sier/skriver om emnet.

    mvh
    Proffen
    Her kan dere lese om hvorfor metall chassis gir komprimering. Obs, nettsiden fungerer ikke med Mac.
    https://tuneland.forumotion.com/t508-chassis-compression-and-why
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har testa mykje rart opp gjennom åra, og har også spelt utan deler av kabinettet til ymse produkt. Men det har vore lite av kontrollert og systematisk lytting på dette feltet. Eg kan likevel nemne at min noverande forsterkar har store deler av kabinettet i pleksiglas, og den høyrest ganske utmerka ut (ASR).

    Eit produkt som kan vere relevant i denne samanheng var VPI Magic Brick. Dette såg ut som ein stor treklosse, men var for tung til å vere reint tre. Eg tippar det var laminert stål a la ein transformator inne i treblokka. Svinedyr og merkeleg, men det var effekt når du plasserte slike på kabinettet, og endå meir effekt når det vart brukt direkte på trafoane (du tok då dekselet). Det endra lydbildet, slik at eg opplevde meir tredimensjonalitet, men så stal det litt av dynamikken, så det vart aldri kjøpt inn av meg. Men då eg hadde røreffektforsterkar med utgangstransformatorar tykte eg det var eit poeng.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Det en må huske på er at musikk i seg selv er variabel, og det gjelder innspilling på en hver cd-er også. Ingen cd-plater låter det samme, om det gjør det hjemme, da må en spørre seg selv hvorfor. Og ja all denne overdempingen forårsaker at en ikke får fram den variable delen i musikkoptaktet.
    Demping i seg selv er bra å bruke om en vil høre en spesiell lydsignatur, "låst lydsignatur". Men da mister en både den variable delen i musikken og en vil fjerne lyd, uansett hvordan en måler dette. Og flere cd-er vil høres dårligere ut enn hva de egentlig er. Dette gjelder akustikkdemping også. Ett viktig ord Proffen nevner er ordet komprimering. De fleste opptak har en slags form for komprimering. Men den type komprimering jeg har hørt selv her hjemme tidligere som jeg trodde var i opptaket er absolutt ikke noe med opptaket å gjøre. Og ja, chassis er mye av årsaken til denne komprimeringen. Det er flere ting som kan lage denne komprimeringen utenom overdemping, men det vil jeg komme tilbake til senere.
    Det spørsmålet som kanskje fremfor alt gjør meg nyfiken, er følgende:
    Hvordan kan chassis/kabinett føre til komprimering? Tenker da på komprimering i gjengivelsen, da MPT allerede har poengtert at alle innspillinger "lider" av en eller annen form for komprimering.... Så vi snakker altså om en annen "form for komprimering".....

    Tenker at for de aller fleste vil dette lett fremstå som "uforståelig" og dermed avskrives og betegnes som svada.
    Men etter det jeg har hørt hos MPT, tror jeg faktisk at der er noe i det.
    Men å skulle begynne på en forklaring, det tror jeg at jeg avstår fra - rett og slett fordi jeg ikke har peiling.

    Håper derfor MPT kan forklare dette på en så lettfattelig måte at det blir forståelig for menig mann, gjerne med lenker til hva guru Michael Green selv (og evt andre) sier/skriver om emnet.

    mvh
    Proffen
    Her kan dere lese om hvorfor metall chassis gir komprimering. Obs, nettsiden fungerer ikke med Mac.
    https://tuneland.forumotion.com/t508-chassis-compression-and-why
    Hei.Interresant dette??????Jeg spiller selv mest vinyl men har også en gammel Pioneer cd spiller uten deksel.Dekselet ble fjernet for flere år siden pga rensing av laser.Etter rens med q-tips og laserrenseveske ble lyden bedre,spilleren ble brukt en god stund uten deksel men når dette kom på igjen ble lyden daffere synes jeg.
    Jeg leste om dette tema en gang men husker ikke hvor,men uansett har jeg stor tro på at dette har noe for seg.
    Skal jammen prøve de gamle signalkablene med bommull isolasjon igjen å høre??????
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Phonotrinnet ligger halvveis inni cdspilleren:rolleyes:Den låter faktisk veldig fint:)

    IMG_3979.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir spanande å høre hva de fire gullørene jeg skal ha med meg til MPT kommer til å synes til helgen.
    Eier har drevet og fintunet oppsettet sitt siden sist jeg hadde veiene forbi der, så kan jo hende det låter enda bedre nå.....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn