Diverse Wooow - SEAS "kultur-historie"

M

MusicBear

Gjest
Ble tipset om en splitter ny norsk bok om SEAS - her er hva Oddvar Aasen sier om den (en mediemann, tidligere redaktør av Moss Dagblad):

«Jeg er imponert. Det er en vakker bok med fin layout og mange viktige bilder. For de som en interessert i musikkhistorie må den være meget verdifull.»

Googlet nettopp at den selges her:
https://www.audiaturbok.no/forlag/seas/seas-fabrikkers-historie
og i følge han som tipset meg så selges boka også på Dacapo i Moss. Dette blir gøy - heia Norge!
 
M

MusicBear

Gjest
Da er boka bestilt - første boka jeg kjøper på et tiår eller noe sånt - vokst opp med SEAS byggesett så dette blir hyggelig senge-lesning.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Den skal bestilles! Det var knallgøy når vi var på "HFS-ekskursjon" til SEAS. Kanskje vi er avbildet i boka?? :ROFLMAO:
 

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Innlegg
268
Antall liker
274
Torget vurderinger
1
Takk for tips! Da er boka bestilt!
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Takker for flott tips, denne skal bestilles.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.943
Antall liker
10.538
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Bestillte 2 stykker nettopp.. perfekt gave til andre audiofile 🎶😊🎵
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Må visst ha en , jeg også...men først må den inn på lager igjen.
 
M

MusicBear

Gjest
Ikke på lager, men du kan se den her mens du venter.
Da jeg bestile den stod det mange på lager, må bety at det allerede har gått mye av den.
Ser at en på SEAS har skrevet den - perfekt - så blir bokas innhold mest mulig riktig.
I disse «alt-på-nettet-tider» er det bare å glede seg ekstra at noen gidder lage bøker.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Bok lest. Jeg er klart ikke egnet som bokanmelder, og heller ikke har jeg noen relasjoner til personer nevnt i boken. Men personlig fikk jeg litt følelsen denne boken er best egnet til å dele ut til ansatte og pensjonistene ved jubileumsfesten. Muligens også som verktøy for å personalisere relasjoner til større kunder.

Mer tvilsomt den treffer mange av oss hobbysnekkere som ikke har besøkt fabrikk eller kjenner ansatte. Selv ville jeg sett større nytte om boken vekla utvikling av produkter mer i detalj heller enn fabrikkarbeidernes personlige utvikling som jeg syns tydeliggjør hvilket publikum boken er tiltenkt.

Terningkast ?

...det slo meg at terningkast er en helt uegnet metode når man allerede har skrevet en anmeldelse. Da er det vel karakter man gir? Terningkast er vel basert på tilfeldigheter?
 
M

MusicBear

Gjest
Bok lest. Jeg er klart ikke egnet som bokanmelder, og heller ikke har jeg noen relasjoner til personer nevnt i boken. Men personlig fikk jeg litt følelsen denne boken er best egnet til å dele ut til ansatte og pensjonistene ved jubileumsfesten. Muligens også som verktøy for å personalisere relasjoner til større kunder.

Mer tvilsomt den treffer mange av oss hobbysnekkere som ikke har besøkt fabrikk eller kjenner ansatte. Selv ville jeg sett større nytte om boken vekla utvikling av produkter mer i detalj heller enn fabrikkarbeidernes personlige utvikling som jeg syns tydeliggjør hvilket publikum boken er tiltenkt.

Terningkast ?

...det slo meg at terningkast er en helt uegnet metode når man allerede har skrevet en anmeldelse. Da er det vel karakter man gir? Terningkast er vel basert på tilfeldigheter?
Jeg har ikke mottatt min, men den er sikkert på vei i posten.

Kan være du kan ha rett, men jeg tenker "all info inennfor ens eget interesseområde er bedre enn ingen info" - spesielt fordi det er en norsk aktør.

I romlula, da googlet jeg SEAS for å se om jeg fant høyttalerprodusenter jeg ikke vet om som er "powered by SEAS" - skal si det var mange jeg aldri har hørt om.
Jeg tror denne bedriften er mer anerkjent enn de fleste av oss er klar over, over hele verden. Men, jeg har noen ganger tenkt at det nesten er litt merkelig at det ikke skjer mer av nyheter & sånt fra en så "verdens-anerkjent" bedrift, men de vet trolig hva de gjør ut i fra markedets realiteter.
 
M

MusicBear

Gjest
Bok lest.

Terningkast ?
Da kom boka, bladde gjennom hele i går kveld, helt enig med deg i at her passer det ikke med rangeringer med bruk av terningkast...
Men, jeg deler den opp i et pr tre førstehånds inntrykk - fordi SEAS (og Tandberg) har vært mine to bærebjelker innenfor hi-fi siden guttedagene.

- For de hvor teknikken er det viktigste innenfor denne hobbyen - tvilsomt om dere lærer noe mer gjennom denne boka.
- For alle andre med et forhold til SEAS - fra selvbyggere til kunder av bedriften - akkurat passe mengde lesestoff.

Jeg vil si dens miks i form av tykkelse, fordeling bilder og tekst, gjør at man ikke kan unngå å ta del i innholdet. Sånt sett er den nok sett i SEAS sine øyne en genistrek, med kunder over hele verden som med dette får en passe dose om en av klodens fremste høyttalerbyggere - for ingen vil klare la være å lese den.

Jeg valgte bokutgaven, fremfor en billigere pocket utgave, noe jeg er glad for. For denne tror jeg blir lest om igjen i takt med (fortsatt) elding av hjerneceller 🤓

Legger til at det ser ut til at boken ser ut til å sette stort fokus på menneskene bak, det syntes jeg er både positivt og svært respektfullt.
 
Sist redigert av en moderator:

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
20210204_171012.jpg


Fin fangst i postkassen i dag. Nå blir det å fyre opp anlegget og se hva som befinner seg mellom permene.🙂
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Bok mottatt. Synes den kaster lys over historien. Den er et klenodie, ingen tech/ white paper om noen kjøper den i den forventning.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Bestilte min for 1 uke siden, ikke dukket opp ennå. Satser på at den kommer i løpet av uka.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Fikk den igår, måtte jo bare ha den.
Er jo en av hjørnestensbedriftene i Rygge, ja jeg sier Rygge for det var der den var:)
Nå Moss.
Mange kjente tryner.
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
Ble tipset om en splitter ny norsk bok om SEAS - her er hva Oddvar Aasen sier om den (en mediemann, tidligere redaktør av Moss Dagblad):

«Jeg er imponert. Det er en vakker bok med fin layout og mange viktige bilder. For de som en interessert i musikkhistorie må den være meget verdifull.»

Googlet nettopp at den selges her:
https://www.audiaturbok.no/forlag/seas/seas-fabrikkers-historie
og i følge han som tipset meg så selges boka også på Dacapo i Moss. Dette blir gøy - heia Norge!
kom i posten i dag.
 
Topp Bunn