Windows og bitperfect?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei

Tuklet for noen år siden med windows og foobar2000, for å få bitperfect og dette er noen år siden nå, alt jeg har lært har gått i glemmeboken.

Jeg er klar over at det er wasapi og asio. Hva var greia med disse to?

ASIO:
Jeg har en Musical Fidelity V-Link II 96, denne fungerer som et generisk usb lydkort, men jeg finner ikke noen asio driver for dette, i hvertfall ikke på musical fidelity sin hjemmeside, hvor kan jeg finne dette, regner med det er en driver der ute for usb lydkort?
Vet om asio4all, men hvis jeg ikke husker feil, så er dette en halvferdig løsning som er "bedre en ingen ting"?

WASAPI:
Eller skal jeg bare gå for wasapi?
Med wasapi, har jeg både "push" og "event", hva er forskjellen?

Beklager dette rotete innlegget, spørsmålene trengs ikke å svares for hver for seg.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei

Vel prøver å finne ut selv hva som låter best, men sliter med å ha tro på mine egne ører, foobar guiden gir meg egentlig bare flere spørsmål, ang. lydkort, hos meg ser det bare slik ut i windows 7:

lydkort.png


lydkort2.png


Greia her er at jeg har ikke noen spdif mulighet merkelig nok, det har jeg i linux, og dacen min tar kun 16 bit og 44,1 khz.

Jeg får lyd fra spotify for eksempel med 24 bit og 44,1 khz, men skulle tro at da nedsamples bit raten til 16 bit, noe jeg forventer, eller tar jeg feil?

Med wasapi i foobar2000, får jeg bare lyd hvis jeg har sett formatet til 24 bit:

wasapi.jpg


Dette betyr vel at det nedsamples et eller annet sted, men så viddt jeg vet så er jo greia med wasapi at dette bypasses på windows sin side? eller jeg på jordet om hva dacen min støtter?

EDIT: Åpnet opp i dacen min og sjekket, der er en AD1865 brikke som bare tar 18 bit, hva er det som skjer her når jeg spiller av en 16 bit, 44.1 khz fil?
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Ser riktig ut det. Det er ikke forskjell på selve formatet når det 16 og 24bits lyd på spdif-utgangen, om kilden er 16bit og blir behandlet bitperfekt. Enkelt sagt blir 24bits lyd via spdif i dette tilfellet det samme som 16bits + øvrige 8 bits er satt till null.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ok, da er den grei.

EDIT: Dette med buffere, er det meningen at det skal være størst eller minst mulig buffere?
 
Sist redigert:

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Buffer er vel d som den laster i minne så kan tunes høyere hvis du har mye RAM. 1 sekund funker ofte helt ok
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Sjekk ut monkeymote hvis du skal ha "fjernkontroll" til ipad/iphone.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ok, men en ting jeg er missfornøyd med så er det dynamikken, den er ikke den samme på linux, ellers låter det veldig bra.
 

skjensen

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2014
Innlegg
15
Antall liker
8
Sted
Danmark, Nord-sjælland
Generelt ser din opsætning fin ud.

Buffer. Sæt bufferen så lavt som muligt, da det giver mindst tidsforsinkelse (delay) i forhold til afspilning. Hvis du oplever stop i afspilningen, må du blot øge bufferen igen. Ofte er 25 ms tilstrækkeligt, men det varierer meget afhængig af DAC og computer. Ved afspilning af film/video kan et stort delay være generende.

24 bit / 16 bit. Nogle DAc'er kan modtage signaler med flere bit-længer, mens andre ikke kan. Der er intet problem i dette, lad den blot være sat til 24 bit altid. De tilføjede 8 nuller som omtalt ovenfor betyder intet.

ASIO/WASAPI. Mange HIFI DAC'er understøtter ikke ASIO, og det gælder så vidt jeg ved din V-Link. WASAPI lyder lige så godt, og til ren afspilning er det tilstrækkeligt. For mere avancerede lydkort, hvor der skal håndteres samtidige ind- og udgående audiostrømme, er ASIO meget anvendt til at understøtte routing og mix.

Det kan i øvrigt være meget befordrende for lydkvaliteten at gennemgå opsætningen af PC'en. Se f.eks. PC Optimization Guide for Windows 7 | SweetCare.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ok, uansett om buffere er høye eller lave, så er dynamikken ganske dårlig sammenlignet med linux, har prøvd både wasapi og kernel streaming, samme dynamikk.
Oppgraderte til windows 8, det hjalp litt, men er fortsatt dårlig i forhold til linux.

Har tweaket systemet allerede for å få bedre ytelse.
 
Topp Bunn