Windows 7 fra helvete

V

vredensgnag

Gjest
Moderator må gjerne endre tittel på denne tråden til "Windows 7 kampanje fra helvete" - hvilket var den egentlige meningen.

S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
Da jeg startet med studioproduksjon i '98 var det først med den vanlige Win 98 som fulgte med maskinen. Etter at vi skiftet til 98 SE og oppgraderte min Pentium II med 512 mb ram (!) opplevde vi ikke mer krasjer enn de mac-baserte studioene vi hadde en form for samarbeid med. I tillegg så kunne vi bruke raske ide-disker der mac-erne var tvunget til å bruke SCSI, noe som gjorde at vi kunne skilte med hele 27 GB når kjente studioer som Duper kun hadde rundt 15 GB tilgjengelig.

Hvis noen husker studioet i krydderen (Kardemommeby på Nedre Nygård) så var det et macbasert Pro Tools-studio. Sjefen sjøl hadde den uvanen å slå i stykker tastaturet når systemet krasjet. Den haugen av knuste tastaturet som lå i hjørnet av studio var større enn den samlede mengden tastaturer jeg har eid i mitt liv. :p
Pro-Tools på OS 8-9 har jeg mange minner fra. Takk og pris at Apple valgte og la det dø til fordel for det NEXT satt i gang og videre ble til MAC OS X.

Ellers er det jo helt klart brukeren det ofte går på når det gjelder stabilitet på systemet. Men en ting som jeg legger merke til er at det kommer kunder ofte innom med 2-3 år gamle Macbooker, som aldri har vært re-installert og durer å går selv om den lesset full av alskens mulige drivere, shareware osv....
Akkurat der sliter Win maskinene etter min mening. Krever litt mere pleie av brukeren. Men da fungerer det samtidig også helt utmerket det også.
Resten blir en smakssak om hvilken programvare man ønsker å bruke og foretrekker. Men, så er det dette med vaner også.
Win brukere skjønner lite av Mac OSet i starten, men pleier som oftest å sette seg raskt i måten og tenke på. Reklamen heter jo Think Different ;)

Win 7 har jeg tilgode å teste ut, men hører gode ting og skal nok smelle det inn på partisjon nr 2 på Macbook Proen
Synes ellers det blir blir som å sammenligne epler og pærer ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig at det er epler og pærer vi diskuterer her. Hadde bare alle forstått det. Og du har selvfølgelig helt rett i at det er vedlikehold/brukerfeil som avgjør om en maskin er stabil eller ikke. Og dimensjonering. For jeg har produsert plater med opp til 24 simultane spor (redbook) på en Pentium II 350 med 512 mb ram uten flere krasj enn våre konkurrenter som brukte mac.

Men sannsynligvis ikke stort færre heller. Vår fordel var nok også kompetansen til vår support-tekniker. På den tiden var det vanskelig å finne gode support-teknikere for mac innenfor vårt budsjett, og han vi brukte på vår pc var en svært dyktig kar. Det var ikke ofte vi måtte ha besøk av ham. Stort sett trengte vi han kun når vi trengte oppdateringer fordi vi hadde en streng politikk om at produksjonsmaskinen ikke skulle på nett. Spill og slikt var selvfølgelig totalt utelukket. Paranoiaen vår hadde sikkert også en positiv effekt på stabiliteten.

Hele poenget med mitt innlegg var at mac-ere noen ganger bør komme ned av sin høye hest når det prates om blåskjerm. Jeg er som ofte nevnt mac-er selv i tillegg til å være pc-bruker. Og har ingen fordommer mot noen av systemene. Det er dog ingen tvil om at vårt valg av plattform i '98 gav oss mer for pengene enn de som investerte omtrent det dobbelte i en plattform basert på mac. I dag er den forskjellen betydelig mindre, så min historie er ikke relevant for de som skal velge maskin i dag. Sett bort fra at prinsippene er de samme. Minimale installasjoner i kombinasjon med god hygiene på en skikkelig dimensjonert maskin. At det fantes nettverk med en trillion gigabyte HDD stemmer garantert, men hvilken relevans har det i en diskusjon av maskinparken til Bergens prosjektstudioer på tampen av forrige millennium?

V

vredensgnag

Gjest
Før Mac gikk over på OSX skjedde det ofte at man fikk full stans, noe som skyldtes en innebygd adresseringsfeil i OS. Det var vel i system 8-9 at man fikk muligheten til å kun avslutte programmet som kræsjet, før dette gikk hele maskinen ned. (Mulig jeg husker feil.)

I OSX er det meget sjeldent med kræsj, samt at man kan avslutte prosesser som går i stå uten å måtte stenge annet - men det hender at spesielt nettlesere kan stange (Firefox var en minnegris og kjører seg fortsatt varm på enkelte sider.)

Selvsagt er dette epler og pærer, men jeg vil mene at Guy Kawasakis oppsummering fortsatt gjelder. Han ble spurt om hva han ville anbefale av Mac og Windows, og sa han pleide å svare slik: "Kjøper du Windows, får du lov å ringe meg tre ganger og be om hjelp. Kjøper du Mac, kan du ringe så mange ganger du vil." Han la til at Windowsbrukere fikk problemer støtt, mens de som kjøpte Mac sjelden ringte ...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
I OSX er det meget sjeldent med kræsj, samt at man kan avslutte prosesser som går i stå uten å måtte stenge annet - ...
Det er også min erfaring. Jeg liker OSX selv om maskinen min er treg, rett og slett fordi den bare bruker den tiden den trenger uten å gå i tidsavbrudd. Det er bare å vente så ordner det seg til slutt. :)

Årsaken til at jeg nevner dette er at situasjonen var den samme i '98 som den er i dag. Mac-folket påstod hardnakket at de var ukjente med begrepet krasj på den tiden også. Og det er årsaken til at jeg den dag i dag ikke liker retorikken til den menigheten. De løy for ti år siden, mens i dag nøyer de seg med å overdrive Windows problemer.

Det har alltid vært slik at mac-erne er nødt til å disse pc av kompulsive årsaker virker det som. Det er ikke måte på hvor jævlig det er å jobbe på pc skal vi tro enkelte. Da er det på sin plass at vi som har klart å unngå problemer forteller om det. Han som hadde service på vår studiomaskin hadde utvikling av virtuelle verdener i Unix/Linux for UiB, og i mine øyne tilnærmet et geni uten fordommer mot noen OS. Men det er åtte år siden sist han hadde fingrene i en maskin som tilhører meg, og siden jeg er langt fra noe geni selv så kan det ikke være så galt likevel siden jeg aldri har hatt problemer i etterkant heller. Sett bort fra bloatingen til OS-et fra helvete, Vista. For der skal jeg være enig med alle kritikerne, den generasjonen er lite egnet for profesjonelle brukere. Og det er vel derfor at de som bruker maskinene i produksjon har unnlatt å skifte ut XP.

Topp Bunn