V
vredensgnag
Gjest
En mulig forklaring her ... om Microsoft stod bak iPod markedsføringen
Har du fått installert Flash på deres Win 7 PC Vidar? http://get.adobe.com/flashplayer/Vidar P skrev:Typisk nok så fungerer ikke denne youtube-linken over på min pc/W7 selv om den går som en drøm på MacBook. Det er altså temmelig irriterende... "oppgradering" yeah right. Fytterakkern.
Hadde det jo før "oppgradering"... men skal forsøke å installere igjen. Takker.digiman skrev:Har du fått installert Flash på deres Win 7 PC Vidar? http://get.adobe.com/flashplayer/Vidar P skrev:Typisk nok så fungerer ikke denne youtube-linken over på min pc/W7 selv om den går som en drøm på MacBook. Det er altså temmelig irriterende... "oppgradering" yeah right. Fytterakkern.
Denne må til for å se video på youtube
Flaks? OS`et har jo fått stående ovasjoner verden over, og selv Linux-utviklere innrømmer at Microsoft er på rett vei.Vidar P skrev:Det er hyggelig å høre om noen som har flaks, en liten trøst til oss andre, og det bringer et håp om å få det hele til å fungere etterhvert.
Nå er vel SAP strengt tatt best egnet til Windows så da er jo de store aktørene som dagligvarebransjen og oljesektoren best tjent på å bruke pc.vredensgnag skrev:Ulike bedrifter som har gått over til 100% Mac-løsninger melder om ekstreme produktivitetsøkninger ...
Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.OKA skrev:Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac
Er vel ikke noen grunn til å betale det hvite ut av øyet for en propretiær løsning dersom en ikke skal benytte den.vredensgnag skrev:Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.OKA skrev:Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac
Og det er bare å gå løs på innmaten og bytte i vei, har du lyst til det.
Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
http://brainstormtech.blogs.fortune...l-springers-10000-employees-switching-to-mac/
Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D
(Som jeg har skrevet tidligere i tråden, syns jeg Windows er et godt steg i riktig retning, men jeg og mange andre har vært der dette programmet er på vei i flere år, pga et annet OS.)
Hva er seriøst bruk?Anonym skrev:Er vel ikke noen grunn til å betale det hvite ut av øyet for en propretiær løsning dersom en ikke skal benytte den.vredensgnag skrev:Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.OKA skrev:Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac
Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
http://brainstormtech.blogs.fortune...l-springers-10000-employees-switching-to-mac/
Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D
(Som jeg har skrevet tidligere i tråden, syns jeg Windows er et godt steg i riktig retning, men jeg og mange andre har vært der dette programmet er på vei i flere år, pga et annet OS.)
Det er vel ikke en nyhet at Mac egner seg godt til grafisk arbeid, noe må den også kunne brukes til.
Den dagen BMW, Statoil, GE og andre store og seriøse høyteknologibedrifter går bort fra Windows og SAP vil det være en nyhet av betydning.
Mac er som Playstation 3, kan brukes til mye inkludert mediesenter men til seriøst bruk faller den gjennom![]()
Til tegning, 3D modeller osv faller en Mac helt gjennom, PDMS støtter heller ikke Mac så dersom en har en bedrift som har en plan om å levere noe til norsk sokkel kan en bare glemme Mac.xerxes skrev:Hva er seriøst bruk?Anonym skrev:Er vel ikke noen grunn til å betale det hvite ut av øyet for en propretiær løsning dersom en ikke skal benytte den.vredensgnag skrev:Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.OKA skrev:Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac
Det er vel ikke en nyhet at Mac egner seg godt til grafisk arbeid, noe må den også kunne brukes til.
Den dagen BMW, Statoil, GE og andre store og seriøse høyteknologibedrifter går bort fra Windows og SAP vil det være en nyhet av betydning.
Mac er som Playstation 3, kan brukes til mye inkludert mediesenter men til seriøst bruk faller den gjennom![]()
Korrekt og ukorrekt. Det skal ikke være opp til IT avdelingene, men brukerne der ute som legger premissene. For å gjøre jobben sin så trenger de fagsystemer og på hvilken plattform er de laget?vredensgnag skrev:Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D
Det har i mange år vært godt kjent og akseptert at Mac er favoritten hos svært mange aviser, magasiner og andre som driver med den type media.vredensgnag skrev:Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
Så seriøs bruk = ingeniør som jobber mot noen oljeselskaper i Norge, mens alt annet er tøv og tant? Skjønner at det ikke er slik du mente det, men dette argumentet blir på linje med at en som jobber med film mener Windows ikke kan brukes til noe fordi en selvsagt må ha Final Cut.Anonym skrev:Til tegning, 3D modeller osv faller en Mac helt gjennom, PDMS støtter heller ikke Mac så dersom en har en bedrift som har en plan om å levere noe til norsk sokkel kan en bare glemme Mac.
Nei, større bedrifter foretar ikke bytte av operativsystem og maskinpark slik uten videre.HåkonN skrev:Det har i mange år vært godt kjent og akseptert at Mac er favoritten hos svært mange aviser, magasiner og andre som driver med den type media.vredensgnag skrev:Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
Legg godt merke til en av argumentene til CEO, Mathias Döpfner;
Most of the company's layout work was already being done on Macs
Når det gjelder behandling av ulik media (video, film, bilder) er Mac definitivt noe for seg selv - spesielt siden den type media er så godt integrert i OS`et. Dette bruker også Apple mye tid på å få banket ned i hodet til forbrukere - som de aller fleste produktene primært er beregnet på. Apple gjør også lite for å overbevise bedrifter; dyre lifestyle kabinetter som integrere sømløst mot iPhone og ditt nye digitalkamera?
Går derimot Telenor, Statoil eller en av de andre store over til Mac, ja da er det verdt å heve øyebrynene. Jeg tror ikke det skjer med det første. Det er alt for mange tyngre bedriftsapplikasjoner (for eks. SAP) som kjører eksklusivt på Microsoft sine platformer, for å ikke snakke om hvor tungt Microsoft er inne i servermarkedet.
Jeg tror det handler om hva man er vant med, og hva man prioriterer. Vil man ha brukervennligheten i Mac OSX så velger man én vei.stejorge skrev:Det som undrer meg litt er hvorfor, hvis OSX er så fantastisk og Windows så elendig er at så mange innstallerer Bootcamp ???
Det er da ikke mange Windows brukere som har OSX på sine maskiner :-\
Jeg skjønner ikke at dette kan være så mye å lure på. P.g.a Microsoft's delvis ulovlig oppnådde "monopol" så finnes det jo myriader av programmer som KUN er utviklet for Windows. Kan jo være greit en sjelden gang å kjøre noe av dette, i et nødsfall? Selv har jeg ingen bruk for det, men har Wine, og kan i teorien vurdere å kjøpe CrossOver (er også Wine, men med UI!). Bruker jeg det egentlig til noe? Nehei! (I løpet av 20 år har det aldrig hendt at jeg ikke har funnet et alternativ, om nødvendig. Har brukt Windows, fordi jeg "må", i jobbsammenheng siden 1988, MacOS siden 1989)stejorge skrev:Det som undrer meg litt er hvorfor, hvis OSX er så fantastisk og Windows så elendig er at så mange innstallerer Bootcamp ???
Det er da ikke mange Windows brukere som har OSX på sine maskiner :-\
Nå er det faktisk svært sjelden at det er brukerne i næringslivet som bestemmer hva de skal bruke (uansett hvor mye man snakker om brukernær utvikling og å ta brukerne med på råd). Dette bestemmes over hodet på dem av sjefer (som vanligvis ikke kan noe om IT) og IT-avdelinger (som ofte har en skjult agenda - de velger det de kan og det de vet vil gi dem jobbsikkerhet). Dette er faktisk et av de store problemene i bedriftsmarkedet.bambadoo skrev:Korrekt og ukorrekt. Det skal ikke være opp til IT avdelingene, men brukerne der ute som legger premissene. For å gjøre jobben sin så trenger de fagsystemer og på hvilken plattform er de laget?
Å se på en maskin er som å se toppen av isfjellet. Det meste av løsninger ligger bak. Tenker spesielt på bedriftsmarkedet.
Og om IT avdelingene - dvs. de som faktisk KAN data velger MS og eller Linux foran Mac så er vel et kvalitetsstempel?
Mye fornuftig her. Jeg forstår at Vidar lot det koke over før han fikk orden på sakene, det kan noen og enhver gjøre. Og da er det greit han er ærlig og oppklarte det. For ellers er dette i ferd må å bli en sedvanlige religiøse krangelen. Som win og mac-bruker har jeg ingen favoritt, for noe liker jeg bedre enn det andre i begge OS.xerxes skrev:Selv om jeg må betegnes som en mac-entusiast skjønner jeg ikke riktig hvorfor en tråd om win 7 ender opp med å diskutere mac?
Selv har jeg nå installert win 7 på 5 pc-er:
Lenovo T60 som jeg bruker på jobb (gaaaammel)
Lenovo T500 som jeg bruker i min egen næringsvirksomhet
Lenovo 3000 N200 som tilhører min kone.
HP DC5100 gammel arv fra en kunde
1 stk gml uspesifisert hjemmebygg
Alle installasjoner forløp uten noen form for problem. Dette beviser/motbeviser ingenting, men ting fungerer.
Som gammel mac-bruker er det interessant å se at mye i dag ligner mer og mer på mac.
Alt i alt fungerer win 7 helt glimrende som jeg ser det.
Det forandrer ikke det faktum at mitt førstevalg er mac. Jeg har brukt mye tid på å sjekke hva jeg kan og ikke kan på mac. Svært sjelden at jeg ikke kommer fram. At SAP ikke støtter annet enn MS er ikke noe argument for noen verdens ting. Det er jo mange som ikke velger SAP....
Godt poeng. Samme situasjon for meg. Kan vel trygt si at mesteparten av feilene som oppstår på Windows maskiner kan skyldes på brukeren av maskinen. Dette sier kanskje noe om brukervennligheten og Windows's evne til å håndtere variable konfigurasjoner, men brukerfeil er brukerfeil. Jeg har aldri problemer med min maskin, til og med når kjørte Windows Vista. Windows 7 er rett og slett det produktet Vista burde ha vært. Jeg har kjørt RC utgaven av Vista på min maskin og konas laptop i over 6 måneder. Det har gått knirkefritt. Men siden den går ut i mars, skal jeg gå til innkjøp av 2 versjoner nå i januar.baluba skrev:Btw: En skikkelig dimensjonert pc gir deg ikke blåskjerm. Denslags har aldri plaget meg. Jeg har faktisk ikke opplevd det siden siste årtusenskifte selv.
It-avdelingen kan det de kan, og derfor blir det det de velger.bambadoo skrev:Korrekt og ukorrekt. Det skal ikke være opp til IT avdelingene, men brukerne der ute som legger premissene. For å gjøre jobben sin så trenger de fagsystemer og på hvilken plattform er de laget?vredensgnag skrev:Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D
Å se på en maskin er som å se toppen av isfjellet. Det meste av løsninger ligger bak. Tenker spesielt på bedriftsmarkedet.
Og om IT avdelingene - dvs. de som faktisk KAN data velger MS og eller Linux foran Mac så er vel et kvalitetsstempel?
Da windows 98 kom disponerte jeg 400 GB for macparken vår. Kan ikke se at IDE-disker skulle representere noe større fortrinn foran SCSI på den tidenbaluba skrev:Da jeg startet med studioproduksjon i '98 var det først med den vanlige Win 98 som fulgte med maskinen. Etter at vi skiftet til 98 SE og oppgraderte min Pentium II med 512 mb ram (!) opplevde vi ikke mer krasjer enn de mac-baserte studioene vi hadde en form for samarbeid med. I tillegg så kunne vi bruke raske ide-disker der mac-erne var tvunget til å bruke SCSI, noe som gjorde at vi kunne skilte med hele 27 GB når kjente studioer som Duper kun hadde rundt 15 GB tilgjengelig.
Hvis noen husker studioet i krydderen (Kardemommeby på Nedre Nygård) så var det et macbasert Pro Tools-studio. Sjefen sjøl hadde den uvanen å slå i stykker tastaturet når systemet krasjet. Den haugen av knuste tastaturet som lå i hjørnet av studio var større enn den samlede mengden tastaturer jeg har eid i mitt liv.![]()
Det har jeg da aldri påstått. De var bare forbannet billige slik at prosjektstudioer som brukte et system som ikke var avhengig av SCSI hadde råd til mer HDD-plass. Det er klart at IDE er/var dårligere enn SCSI. Ingen prosjektstudioer i '98 hadde en macpark med stor lagringsplass. Det ble rett og slett for dyrt å investere i for fattige kunstnere, noe alle studiofolk er før de blir en større aktør.xerxes skrev:Da windows 98 kom disponerte jeg 400 GB for macparken vår. Kan ikke se at IDE-disker skulle representere noe større fortrinn foran SCSI på den tidenbaluba skrev:Da jeg startet med studioproduksjon i '98 var det først med den vanlige Win 98 som fulgte med maskinen. Etter at vi skiftet til 98 SE og oppgraderte min Pentium II med 512 mb ram (!) opplevde vi ikke mer krasjer enn de mac-baserte studioene vi hadde en form for samarbeid med. I tillegg så kunne vi bruke raske ide-disker der mac-erne var tvunget til å bruke SCSI, noe som gjorde at vi kunne skilte med hele 27 GB når kjente studioer som Duper kun hadde rundt 15 GB tilgjengelig.
Hvis noen husker studioet i krydderen (Kardemommeby på Nedre Nygård) så var det et macbasert Pro Tools-studio. Sjefen sjøl hadde den uvanen å slå i stykker tastaturet når systemet krasjet. Den haugen av knuste tastaturet som lå i hjørnet av studio var større enn den samlede mengden tastaturer jeg har eid i mitt liv.![]()