Windows 7 fra helvete

V

vredensgnag

Gjest
En mulig forklaring her ... om Microsoft stod bak iPod markedsføringen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er i sannhet "fra helvete" her iallefall. Installerte Windows 7 i dag, på den eneste gjenværende PC i huset. Som forresten er en på mange måter uptodate Dell XPS. Bare trøbbel fra ende til annen, nå er klokka nesten 23 på kvelden og jeg har lyst å slenge hele driten veggimellom.

Jeg er mildest talt IKKE imponert over dette møkkaprogrammet, og har god lyst til å levere tilbake hele driten og kreve pengene tilbake. Første beskjed var at jeg måtte avinstallere iTunes og alle filer tilknyttet det... deretter en myriade av problemer. Bare krøll, og det er ikke engang kompatibelt med touchpad'en på min ett år gamle Dell... fyttikatta. Hadde jeg ikke konvertert til Mac så hadde jeg kanskje ikke reagert på hvor elendig dette var; men idag ser jeg virkelig at dette er... ja, jeg skal ikke bruke de ordene som faller meg først i sinn. For en steinalder-os. Er virkelig Windows 7 så til de grader utdatert allerede? Det virker slik.

Terningkast 1 så langt herifra. Et solid flashback til min pc-tid, en påminner om hvor jævlig det var å prøve å få computere til å fungere som de skal før jeg oppdaget Mac.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er forresten en fin oppsummering; historien om da Mr Mac og Mr Pc traff et japansk kamera;

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Typisk nok så fungerer ikke denne youtube-linken over på min pc/W7 selv om den går som en drøm på MacBook. Det er altså temmelig irriterende... "oppgradering" yeah right. Fytterakkern.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Har win7 på 3 maskiner, athlon64 og 2c2d. Fungerer brillefint. Har dog kjørt clean install og ikke bytta drivere på hardware som fungerte. IMO et veldig solid og intuitivt OS.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er hyggelig å høre om noen som har flaks, en liten trøst til oss andre, og det bringer et håp om å få det hele til å fungere etterhvert.

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Typisk nok så fungerer ikke denne youtube-linken over på min pc/W7 selv om den går som en drøm på MacBook. Det er altså temmelig irriterende... "oppgradering" yeah right. Fytterakkern.
Har du fått installert Flash på deres Win 7 PC Vidar? http://get.adobe.com/flashplayer/
Denne må til for å se video på youtube

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Vidar P skrev:
Har du fått installert Flash på deres Win 7 PC Vidar? http://get.adobe.com/flashplayer/
Denne må til for å se video på youtube
Hadde det jo før "oppgradering"... men skal forsøke å installere igjen. Takker.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har hatt alle Windows variantene siden 3.1 og jeg må si at Windows Vista er det beste operativsystemet jeg har vært borte i. Stasjonær pc'en som jeg kjøpte for et år siden har vært utrolig stabil, har bedre stabilitet med Vista enn det jeg har med Windows 2000 på jobbmaskinen.

Win 7 er vel i bunn og grunn bare en oppdatert Vista....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... og elendigheten fortsetter; skulle kose meg med en episode Frasier fra min komplette dvd-serie; nå kan ikke maskinen lengre spille av en helt vanlig dvd nå. Visstnok så må jeg søke og se om jeg ikke finner noen oppdaterte drivere for skjermkortet (som er ett år gammelt som sagt).

Jeg gir meg ende over, for noe møkk. Nei, i morgen reinstallerer jeg Vista, og lar W7 seile sin egen sjø. Og bruker pc'en kun som padleåre. Dette gidder jeg rett og slett ikke. Og mens jeg skriver dette så blinker cursoren infernalsk, tydeligvis i et forsøk på å utløse et epileptisk anfall hos meg. Men det kan den bare glemme, for i morgen vandrer den til de evige digitale jaktmarker.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har betatestet Windows 7 siden februar i år, og kjører Vista på en av mine andre Mac'er grunnet noen programmer jeg må bruke som ikke finnes for Max OSX. Så jeg har litt erfaring med Microsofts OS.

Skulle jeg valgt, og forsøkt å være så objektiv som absolutt mulig, til tross for at jeg har vært Mac-dott i årevis, så er det simpelthen ingen tvil. Windows er tungvint i sammenligning, jeg er mer produktiv i Mac OS, og jeg får færre avbrudd. Det var en stor overraskelse for meg når jeg begynte å få "Blue Screen of Death" kræsj, har vært så vant til at alt fungerte i Mac, med maskiner som kjørte i ekstremt lang tid uten noen problemer, og uten reboots.

Microsoft er nødt til å begynne helt på nytt, men det tør de ikke. De har et enormt, fanget publikum i sin eksisterende installasjonsbase, og har proprietære elementer i bunn som sikrer deres patentrettigheter. Skulle de kommet med en helt ny plattform ville denne konkurrert med Open Source alternativer, i tillegg til Mac OS. Og det blir for stort sjansespill for dem - så derfor det lappeteppet som de har nå, med eldgamle komponentløsninger og oppdateringsbehov som ville vært helt i orden, om man ikke hadde et alternativ å sammenligne mot.

Ulike bedrifter som har gått over til 100% Mac-løsninger melder om ekstreme produktivitetsøkninger ...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eldgamle.. der sier du det. Det er akkurat det som slår meg også når jeg nå kjører W7 etter å ha kjørt Mac OSX siste år. Dette er som å bli satt tilbake i steinalderen.

Har nå fått installert disse driverne som W7 maset om, gjør jo at jeg kan bruke maskinen, men dette imponerer IKKE. Følte vel at en 13k Dell XPS laptop fra ifjor var verdt 1k os-oppgradering, derav kjøp, men nå er jeg mer i tvil. Får jeg dette til å virke som Vista men uten Vistas elendig høye vedlikeholdskrav så skal jeg være fornøyd. Men gapet til OSX synes enormt. Ikke rart MB er den mest solgte laptop i US i høst, og iMac den mest solgte stasjonære. Folk er vel sikkert rett og slett møkka lei denne Microsoft-sirupen som ikke henger med utviklingen på hardware og konkurrerende software.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Det er hyggelig å høre om noen som har flaks, en liten trøst til oss andre, og det bringer et håp om å få det hele til å fungere etterhvert.
Flaks? OS`et har jo fått stående ovasjoner verden over, og selv Linux-utviklere innrømmer at Microsoft er på rett vei.

Sikker på at det ikke er.......laptop`en som er vanskelig? (merk at jeg ikke sa brukeren ;) ) Dell er kjent for å benytte seg av mye bloatware og enkelte ganger mange rare/sære drivere.

Jeg har tidligere vært nære på å bestille meg Mac Pro & Macbook Pro tidligere og jeg kunne fortsatt tenkt meg en Mac en gang i fremtiden, så jeg er ikke noe utstrakt tilhenger av Microsoft. Men må si jeg er svært imponert over Win 7. Har installert det på 4 maskiner nå, og det ser ut til å fungere bra - også over tid.

I går optimaliserte jeg hoved-PC`en min. Den fikk også en liten oppgradering i form av Intel SSD. Her suser det unna, Win 7 oppstart på noen raske sekunder og tyngre programmer som Photoshop kan nærmest brukes som standard fremvisningsprogram for bilder. ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Ulike bedrifter som har gått over til 100% Mac-løsninger melder om ekstreme produktivitetsøkninger ...
Nå er vel SAP strengt tatt best egnet til Windows så da er jo de store aktørene som dagligvarebransjen og oljesektoren best tjent på å bruke pc.

Hvordan en skal få ekstreme produktivitetsøkninger ved bruk av Mac er for meg ubegrepelig, jeg ser heller store begrensninger. Har hatt brukerkonto hos 3 av de største firmaene i Norge innenfor oljesektorene og samtlige har hatt stabile windows plattformer.

PDMS er heller ikke utviklet til noen mac plattform så hele oljesektoren er heldigvis ekskludert fra bruk av Mac.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
523
Sted
Bergen
Jeg tenker jeg får bygge meg en ny pc og installere Win7 på den. Angående stabilitet; jeg har en eldgammel installasjon av xp på min eksisterende pc. Jeg har programmer jeg installerte i 2002 på den. Jeg har ikke hatt behov for å installere på nytt noen gang og kun ghostet installasjonen ved harddiskbytte. Prossesoren som driver det, klarer fremdeles brasene, det er en AMD Athlos fra Barton-serien beregnet på bærbare pcer som jeg kjøpte for 700 kroner for ca 4 år siden(selvfølgelig godt overklokket). Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en blåskjerm, tror kanskje jeg ikke har hatt det på 5-6 år, maskinen er rask og reponsiv og alt fungerer, den hadde en periode på noen år den var på 24/7 uten noen som helt problemer av den grunn.

Moralen er: en PC er så mangt. Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac men har et vell av utstyrsmuligheter og programleverandører. Det er også en ekstremt rimelig løsning dersom man vil. Men det setter større krav til brukeren; ikke installere alskens drit fra nettet, holde registeret noenlunde ryddig, ikke rote seg bort i malware, spyware og trojanere og slikt. Men noe jeg anser som minimal vedlikehold og forhåndsregler, har jeg hatt en dønn stabil pc med xp siden RC 1. Jeg kan fremdeles til og med spille gårsdagens spill med heftig grafikk. Jeg har barn som bruker denne pcen også, selvfølgelig administert av meg og med begrensede muligheter til å gjøre noe gale.

V

vredensgnag

Gjest
OKA skrev:
Den er ikke låst til proprietære løsninger a la Mac
Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.
Og det er bare å gå løs på innmaten og bytte i vei, har du lyst til det.

Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
http://brainstormtech.blogs.fortune...l-springers-10000-employees-switching-to-mac/

Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D

(Som jeg har skrevet tidligere i tråden, syns jeg Windows er et godt steg i riktig retning, men jeg og mange andre har vært der dette programmet er på vei i flere år, pga et annet OS.)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
OKA skrev:
Feiloppfatning nummer en når det gjelder Mac. Riktignok kjøper du en hardware/softwareløsning, men hva du så gjør med software er opp til deg. Jeg har kjørt linux, unix og har nå windows os og mac osx på Macer.

Når det gjelder produktivitetsøkning. Tyskere er grunngrundige, og Axel-Springer Verlag testet lenge med kontrollgrupper som arbeidet i de to plattformene. Utfallet var så entydig at valget ble lett og i ettertid har mange fulgt eksemplet:
http://brainstormtech.blogs.fortune...l-springers-10000-employees-switching-to-mac/

Microsofts beste kunder er it-avdelingene i bedrifter, de to trenger hverandre for å overleve. ;D

(Som jeg har skrevet tidligere i tråden, syns jeg Windows er et godt steg i riktig retning, men jeg og mange andre har vært der dette programmet er på vei i flere år, pga et annet OS.)
Er vel ikke noen grunn til å betale det hvite ut av øyet for en propretiær løsning dersom en ikke skal benytte den.

Det er vel ikke en nyhet at Mac egner seg godt til grafisk arbeid, noe må den også kunne brukes til.

Den dagen BMW, Statoil, GE og andre store og seriøse høyteknologibedrifter går bort fra Windows og SAP vil det være en nyhet av betydning.

Mac er som Playstation 3, kan brukes til mye inkludert mediesenter men til seriøst bruk faller den gjennom ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.459
Sted
Holmestrand
Anonym skrev:
vredensgnag skrev:
OKA skrev:

Er vel ikke noen grunn til å betale det hvite ut av øyet for en propretiær løsning dersom en ikke skal benytte den.

Det er vel ikke en nyhet at Mac egner seg godt til grafisk arbeid, noe må den også kunne brukes til.

Den dagen BMW, Statoil, GE og andre store og seriøse høyteknologibedrifter går bort fra Windows og SAP vil det være en nyhet av betydning.

Mac er som Playstation 3, kan brukes til mye inkludert mediesenter men til seriøst bruk faller den gjennom ;)
Hva er seriøst bruk?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
Anonym skrev:
vredensgnag skrev:
OKA skrev:

Hva er seriøst bruk?
Til tegning, 3D modeller osv faller en Mac helt gjennom, PDMS støtter heller ikke Mac så dersom en har en bedrift som har en plan om å levere noe til norsk sokkel kan en bare glemme Mac.

Kravene til dokumentasjon og utvikling av felles standarder kommer etterhvert i andre sektorer også så utenom noen få bransjer som reklame, presse og lignende er det å bruke Mac lite hensiktsmessig.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
vredensgnag skrev:
Korrekt og ukorrekt. Det skal ikke være opp til IT avdelingene, men brukerne der ute som legger premissene. For å gjøre jobben sin så trenger de fagsystemer og på hvilken plattform er de laget?

Å se på en maskin er som å se toppen av isfjellet. Det meste av løsninger ligger bak. Tenker spesielt på bedriftsmarkedet.

Og om IT avdelingene - dvs. de som faktisk KAN data velger MS og eller Linux foran Mac så er vel et kvalitetsstempel?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Det har i mange år vært godt kjent og akseptert at Mac er favoritten hos svært mange aviser, magasiner og andre som driver med den type media.

Legg godt merke til en av argumentene til CEO, Mathias Döpfner;

Most of the company's layout work was already being done on Macs

Når det gjelder behandling av ulik media (video, film, bilder) er Mac definitivt noe for seg selv - spesielt siden den type media er så godt integrert i OS`et. Dette bruker også Apple mye tid på å få banket ned i hodet til forbrukere - som de aller fleste produktene primært er beregnet på. Apple gjør også lite for å overbevise bedrifter; dyre lifestyle kabinetter som integrere sømløst mot iPhone og ditt nye digitalkamera?

Går derimot Telenor, Statoil eller en av de andre store over til Mac, ja da er det verdt å heve øyebrynene. Jeg tror ikke det skjer med det første. Det er alt for mange tyngre bedriftsapplikasjoner (for eks. SAP) som kjører eksklusivt på Microsoft sine platformer, for å ikke snakke om hvor tungt Microsoft er inne i servermarkedet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har da fått W7 til å virke, tross at jeg var litt hissig på Microsoft igår, og fikk flashbacks til pc-tiden min. Har roet meg nå. Men som privatbruker har man helt andre krav enn nevnte store internasjonale selskap; jeg skal hverken kjøre SAP, 3D-modellering eller noe slikt jeg; jeg vil bare leke meg med bilder og videoer, surfe på nett, lage et og annet dokument og presentasjon jeg. Og til det er Mac'ene mine bare latterlig mye bedre enn pc'en, og glad er jeg for det.

Maskinene skal føles solide og silkeglatte i bruk, og gjerne gi en feelgood-faktor hva byggekvalitet og slikt angår. Og når jeg skal koble til et digitalkamera, en printer eller hva enn som helst så vil jeg helst at det skal fungere knirkefritt og raskt. Jeg gidder ikke knote med dataproblemer. Der ligger den store forskjellen synes jeg. Til mitt bruk. Man får vel helst velge maskin, os, software osv etter behov vel.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Anonym skrev:
Til tegning, 3D modeller osv faller en Mac helt gjennom, PDMS støtter heller ikke Mac så dersom en har en bedrift som har en plan om å levere noe til norsk sokkel kan en bare glemme Mac.
Så seriøs bruk = ingeniør som jobber mot noen oljeselskaper i Norge, mens alt annet er tøv og tant? Skjønner at det ikke er slik du mente det, men dette argumentet blir på linje med at en som jobber med film mener Windows ikke kan brukes til noe fordi en selvsagt må ha Final Cut.

Svært mange brukere går sjelden utenom standardprogramvare, de som er helt avhengige av sære systemer er åpenbart i en annen situasjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
vredensgnag skrev:
Det har i mange år vært godt kjent og akseptert at Mac er favoritten hos svært mange aviser, magasiner og andre som driver med den type media.

Legg godt merke til en av argumentene til CEO, Mathias Döpfner;

Most of the company's layout work was already being done on Macs

Når det gjelder behandling av ulik media (video, film, bilder) er Mac definitivt noe for seg selv - spesielt siden den type media er så godt integrert i OS`et. Dette bruker også Apple mye tid på å få banket ned i hodet til forbrukere - som de aller fleste produktene primært er beregnet på. Apple gjør også lite for å overbevise bedrifter; dyre lifestyle kabinetter som integrere sømløst mot iPhone og ditt nye digitalkamera?

Går derimot Telenor, Statoil eller en av de andre store over til Mac, ja da er det verdt å heve øyebrynene. Jeg tror ikke det skjer med det første. Det er alt for mange tyngre bedriftsapplikasjoner (for eks. SAP) som kjører eksklusivt på Microsoft sine platformer, for å ikke snakke om hvor tungt Microsoft er inne i servermarkedet.
Nei, større bedrifter foretar ikke bytte av operativsystem og maskinpark slik uten videre.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.459
Sted
Holmestrand
Selv om jeg må betegnes som en mac-entusiast skjønner jeg ikke riktig hvorfor en tråd om win 7 ender opp med å diskutere mac?

Selv har jeg nå installert win 7 på 5 pc-er:
Lenovo T60 som jeg bruker på jobb (gaaaammel)
Lenovo T500 som jeg bruker i min egen næringsvirksomhet
Lenovo 3000 N200 som tilhører min kone.
HP DC5100 gammel arv fra en kunde
1 stk gml uspesifisert hjemmebygg

Alle installasjoner forløp uten noen form for problem. Dette beviser/motbeviser ingenting, men ting fungerer.
Som gammel mac-bruker er det interessant å se at mye i dag ligner mer og mer på mac.

Alt i alt fungerer win 7 helt glimrende som jeg ser det.

Det forandrer ikke det faktum at mitt førstevalg er mac. Jeg har brukt mye tid på å sjekke hva jeg kan og ikke kan på mac. Svært sjelden at jeg ikke kommer fram. At SAP ikke støtter annet enn MS er ikke noe argument for noen verdens ting. Det er jo mange som ikke velger SAP....

S

Stereo_Mono

Gjest
Har hatt generelt god erfaring med Win 7 på noen videoredigering PCer jeg har satt opp for kunder. (Er hardbarka Mac man selv) Men det som har vært litt kranglete på et par PCer er oppgradering fra XP til Win7. Synes det er idiotisk at de ikke har klart å gjøre det på en bedre måte.

V

vredensgnag

Gjest
Skal vi være helt presise, så ble tråden startet som en kommentar til lanseringskampanjen for Windows 7, noe jeg i ettertid har erkjent kunne vært presisert i trådtittel.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det som undrer meg litt er hvorfor, hvis OSX er så fantastisk og Windows så elendig er at så mange innstallerer Bootcamp ???
Det er da ikke mange Windows brukere som har OSX på sine maskiner :-\

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fordi det er en del som er avhengige av programmer som kun finnes for Windows, mens det motsatte er mindre aktuelt?

V

vredensgnag

Gjest
stejorge skrev:
Det som undrer meg litt er hvorfor, hvis OSX er så fantastisk og Windows så elendig er at så mange innstallerer Bootcamp ???
Jeg tror det handler om hva man er vant med, og hva man prioriterer. Vil man ha brukervennligheten i Mac OSX så velger man én vei.
I sin tid installerte jeg en PC-simulator i en Mac fordi min datters Barbieprogrammer kom i Windows! ;D

Bootcamp er greit å ha, siden det er programmer som kun er tilgjengelige i Windows. Utviklere prioriterer en platform som dekker 90%+ av alle brukere.
Det fine er kanskje nettopp dette at man kan kjøre Windows i en Mac?

harhau

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.07.2007
Antall liker
1
stejorge skrev:
Jeg skjønner ikke at dette kan være så mye å lure på. P.g.a Microsoft's delvis ulovlig oppnådde "monopol" så finnes det jo myriader av programmer som KUN er utviklet for Windows. Kan jo være greit en sjelden gang å kjøre noe av dette, i et nødsfall? Selv har jeg ingen bruk for det, men har Wine, og kan i teorien vurdere å kjøpe CrossOver (er også Wine, men med UI!). Bruker jeg det egentlig til noe? Nehei! (I løpet av 20 år har det aldrig hendt at jeg ikke har funnet et alternativ, om nødvendig. Har brukt Windows, fordi jeg "må", i jobbsammenheng siden 1988, MacOS siden 1989)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.504
Sted
Trondheim
bambadoo skrev:
Korrekt og ukorrekt. Det skal ikke være opp til IT avdelingene, men brukerne der ute som legger premissene. For å gjøre jobben sin så trenger de fagsystemer og på hvilken plattform er de laget?

Å se på en maskin er som å se toppen av isfjellet. Det meste av løsninger ligger bak. Tenker spesielt på bedriftsmarkedet.

Og om IT avdelingene - dvs. de som faktisk KAN data velger MS og eller Linux foran Mac så er vel et kvalitetsstempel?
Nå er det faktisk svært sjelden at det er brukerne i næringslivet som bestemmer hva de skal bruke (uansett hvor mye man snakker om brukernær utvikling og å ta brukerne med på råd). Dette bestemmes over hodet på dem av sjefer (som vanligvis ikke kan noe om IT) og IT-avdelinger (som ofte har en skjult agenda - de velger det de kan og det de vet vil gi dem jobbsikkerhet). Dette er faktisk et av de store problemene i bedriftsmarkedet.
Harvard har nettopp gjennomført en stor undersøkelse om bruk av IT i helsesystemer (data fra 4000 sykehus fulgt gjennom 5 år) og konkluderer med at en av de store problemene (og en av årsakene til at det ikke er økonomisk å bruke IT i helsesektoren) nettopp er at det er IT-avdelingen som velger systemer, og ikke brukerne.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Selv om jeg må betegnes som en mac-entusiast skjønner jeg ikke riktig hvorfor en tråd om win 7 ender opp med å diskutere mac?

Selv har jeg nå installert win 7 på 5 pc-er:
Lenovo T60 som jeg bruker på jobb (gaaaammel)
Lenovo T500 som jeg bruker i min egen næringsvirksomhet
Lenovo 3000 N200 som tilhører min kone.
HP DC5100 gammel arv fra en kunde
1 stk gml uspesifisert hjemmebygg

Alle installasjoner forløp uten noen form for problem. Dette beviser/motbeviser ingenting, men ting fungerer.
Som gammel mac-bruker er det interessant å se at mye i dag ligner mer og mer på mac.

Alt i alt fungerer win 7 helt glimrende som jeg ser det.

Det forandrer ikke det faktum at mitt førstevalg er mac. Jeg har brukt mye tid på å sjekke hva jeg kan og ikke kan på mac. Svært sjelden at jeg ikke kommer fram. At SAP ikke støtter annet enn MS er ikke noe argument for noen verdens ting. Det er jo mange som ikke velger SAP....
Mye fornuftig her. Jeg forstår at Vidar lot det koke over før han fikk orden på sakene, det kan noen og enhver gjøre. Og da er det greit han er ærlig og oppklarte det. For ellers er dette i ferd må å bli en sedvanlige religiøse krangelen. Som win og mac-bruker har jeg ingen favoritt, for noe liker jeg bedre enn det andre i begge OS.

Det finnes programmer for begge plattformer som er eksklusive. Dessverre er utviklingen i magasin og avisbransjen slik at de går mer og mer over til win på grunn av publiseringsløsningene. De fleste (og beste?) er for windows. Det frustrerer endel grafikere, som mine kolleger. Men som de sier etter en stund så er det egentlig ingen forskjell for dem om de bruker Adobe-programmer på mac eller pc, og nå slipper de å kjøre win parallelt med OSX for å kunne publisere det ferdige resultatet. De vil nok fortsatt bruke mac privat, for der har de ingen behov for publiseringsløsningene til konsernet.

Personlig kjører jeg en helt ny installasjon av 7, og det går så det griner. Det eneste jeg har å utsette er at enda har ikke MS valgt å implementere raw-støtte i utgangspunktet. Men rawstøtte er ikke lenger unna enn en nedlasting, så det fører ikke til stor frustrasjon. Dessuten kan jeg glede meg over å kunne kjøre CS4 i 64 bit, noe som først vil komme i neste generasjon for mac. Adobe må nemlig skrive om plattformen sin for å få det til, mens i win fungerer det allerede nå.

Btw: En skikkelig dimensjonert pc gir deg ikke blåskjerm. Denslags har aldri plaget meg. Jeg har faktisk ikke opplevd det siden siste årtusenskifte selv.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
baluba skrev:
Btw: En skikkelig dimensjonert pc gir deg ikke blåskjerm. Denslags har aldri plaget meg. Jeg har faktisk ikke opplevd det siden siste årtusenskifte selv.
Godt poeng. Samme situasjon for meg. Kan vel trygt si at mesteparten av feilene som oppstår på Windows maskiner kan skyldes på brukeren av maskinen. Dette sier kanskje noe om brukervennligheten og Windows's evne til å håndtere variable konfigurasjoner, men brukerfeil er brukerfeil. Jeg har aldri problemer med min maskin, til og med når kjørte Windows Vista. Windows 7 er rett og slett det produktet Vista burde ha vært. Jeg har kjørt RC utgaven av Vista på min maskin og konas laptop i over 6 måneder. Det har gått knirkefritt. Men siden den går ut i mars, skal jeg gå til innkjøp av 2 versjoner nå i januar.

Jeg har også hatt en del erfaring med Mac tidligere, både på hobbybasis og som grafiker. Jeg har fremdeles ikke kommer over situasjoner hvor jeg ikke kan bruke Windows til samme formål. Men jeg vurderer Mac som min neste maskin noen år frem i tid. Mest fordi jeg ønsker å prøve noe nytt (og Unix basert) og samtidig ha tilgang til Creative Suite pakken. Mac er jævlig sexy, the skal de ha.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da jeg startet med studioproduksjon i '98 var det først med den vanlige Win 98 som fulgte med maskinen. Etter at vi skiftet til 98 SE og oppgraderte min Pentium II med 512 mb ram (!) opplevde vi ikke mer krasjer enn de mac-baserte studioene vi hadde en form for samarbeid med. I tillegg så kunne vi bruke raske ide-disker der mac-erne var tvunget til å bruke SCSI, noe som gjorde at vi kunne skilte med hele 27 GB når kjente studioer som Duper kun hadde rundt 15 GB tilgjengelig.

Hvis noen husker studioet i krydderen (Kardemommeby på Nedre Nygård) så var det et macbasert Pro Tools-studio. Sjefen sjøl hadde den uvanen å slå i stykker tastaturet når systemet krasjet. Den haugen av knuste tastaturet som lå i hjørnet av studio var større enn den samlede mengden tastaturer jeg har eid i mitt liv. :p

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.459
Sted
Holmestrand
bambadoo skrev:
vredensgnag skrev:

It-avdelingen kan det de kan, og derfor blir det det de velger.

V

vredensgnag

Gjest
Men dette med tilstedeværelse eller fravær av Blue Screen of Death handler om leverandørens evne til å gjøre det enkelt for brukeren, og ikke om brukerens evne til å skjønne hva kun proff-brukere har fått med seg.

Når brukere sender inn sine døde skjermbilder i slikt omfang at man kan lage et portrett av Steve Ballmer, med tusener av bilder i portrettet, så er det Microsoft som har et problem.

Nærbilde.

Det at jeg må avinstallere før jeg reinstallerer, og ominstallere etter å ha reinstallert, i en bestemt rekkefølge, et utall av programmer og drivere, og at min datamaskin forventer så og si daglige oppdateringer av drivere o.a. - er altså ikke mitt problem, det er Microsofts.

Om jeg ikke kjente til et alternativ ville jeg trodd det var slik det skulle være.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.459
Sted
Holmestrand
baluba skrev:
Da jeg startet med studioproduksjon i '98 var det først med den vanlige Win 98 som fulgte med maskinen. Etter at vi skiftet til 98 SE og oppgraderte min Pentium II med 512 mb ram (!) opplevde vi ikke mer krasjer enn de mac-baserte studioene vi hadde en form for samarbeid med. I tillegg så kunne vi bruke raske ide-disker der mac-erne var tvunget til å bruke SCSI, noe som gjorde at vi kunne skilte med hele 27 GB når kjente studioer som Duper kun hadde rundt 15 GB tilgjengelig.

Hvis noen husker studioet i krydderen (Kardemommeby på Nedre Nygård) så var det et macbasert Pro Tools-studio. Sjefen sjøl hadde den uvanen å slå i stykker tastaturet når systemet krasjet. Den haugen av knuste tastaturet som lå i hjørnet av studio var større enn den samlede mengden tastaturer jeg har eid i mitt liv. :p
Da windows 98 kom disponerte jeg 400 GB for macparken vår. Kan ikke se at IDE-disker skulle representere noe større fortrinn foran SCSI på den tiden

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
baluba skrev:

Da windows 98 kom disponerte jeg 400 GB for macparken vår. Kan ikke se at IDE-disker skulle representere noe større fortrinn foran SCSI på den tiden
Det har jeg da aldri påstått. De var bare forbannet billige slik at prosjektstudioer som brukte et system som ikke var avhengig av SCSI hadde råd til mer HDD-plass. Det er klart at IDE er/var dårligere enn SCSI. Ingen prosjektstudioer i '98 hadde en macpark med stor lagringsplass. Det ble rett og slett for dyrt å investere i for fattige kunstnere, noe alle studiofolk er før de blir en større aktør.

Hadde vi hatt råd til Pro Tools og en skikkelig mac så hadde vi også kjøpt det. Selv om vi i utgangspunktet følte at vi kjøpte en nødløsning så viste det seg at det ikke var tilfelle i praksis. De tilsvarende studioene i byen hadde ikke mindre problemer enn oss, noen hadde faktisk flere. Og de små studioene ble en smule imponert over at vi hadde nesten 30 GB og kunne jobbe med flere produksjoner uten å måtte ty til tapestreamer for mellomlagring når en produksjon var på vent.

Det er på sin plass å spørre om hvem som eide den mac-parken? Tipper det neppe var et par lutfattige musikere og teknikere som måtte jobbe full tid som nattevakt etc. for å overhodet ha mat og tak over hodet.

Topp Bunn