WIMP sitt syn på referansealbum

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Etter at WIMP lanserte sitt HIFI-tilbud, med musikkstreaming i 16bit/44.1khz-kvalitet, har de lansert diverse spillelister som de mener feirer den nye, gode lyden. Disse spillelistene, med enkeltspor, har jeg ikke vært så veldig imponert over. Mange av sporene, har etter min smak, hatt dårlig, overkomprimert lyd.

Nå har de imidlertid kommet med en liste album, som viser at det kanskje er håp for de unge moderatorene i firmaet:

Skjermbilde 2014-03-31 kl. 11.53.54.jpg

Velklingende nyheter - Sjekk ut disse albumene i WiMP

Hva syns HIFI-folket om valget? Hva mangler?

Selv syns jeg WIMP HIFI er et strålende tilbud, men musikk med god lydkvalitet er ofte vanskelig å finne. Det å finne kjente og gode klassiske innspillinger er nærmest umulig. I stedet oversvømmes tjenesten av klassiske samlealbum av dårlig kvalitet. Ellers legger jeg merke til at ECM dessverre mangler. KKV også.

X

X186841

Gjest
Grufullt kjedelig utvalg , ikke en av de 20 der jeg ville hørt på.
Ga opp hele Wimp hifi , fant jeg en bra plate så var den ikke i hifi som regel og da høres det mye bedre ut på Spotify.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg er egentlig enig. Utvalget og fokuset bærer preg av at de som er ansatt som moderatorer i WIMP stort sett er unge mennesker med et smalt fokus. Jeg tror tjenesten hadde hatt godt av å engasjere musikkeksperter med et adskillig bredere erfaringsgrunnlag.

Når det gjelder lydkvaliteten så er det ingen tvil om at WIMP HIFI spiller langt bedre enn Spotify på mitt oppsett. Sånn sett foretrekker jeg altså WIMP.

Men det er et STORT forbedringspotensiale her.

Kanskje det er en mulighet for at de av oss som har WIMP HIFI her inne kan lage vår egen, alternative referansealbum-liste?

http://wimp.no/playlist/68092965-008f-4714-b6b2-71ded5e91471

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Ellers legger jeg merke til at ECM dessverre mangler. KKV også.
Jeg savner også ECM. KKV er på plass, unntatt de siste 3 årene.
Vet du hva grunnen er til at de tre siste årene til KKV mangler? Hva er logikken der?

Har ECM kommet med noen offisielle uttalelser i forhold til hva deres holdning til streamingtjenester er?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.481
Torget vurderinger
1
Vedr. KKV: Mener å ha lest at det har med inntjening å gjøre. De tilbyre hele katalogen på Beat, og får sikkert bedre betaling der.
ECM: Jeg tar det for gitt at dette også har med inntjening gjennom streømmetjenester å gjøre.

Personlig har jeg sympati for argumentene om inntjening, men skulle ønske at f.eks. KKV og ECM kunne forsøke å forhandle frem en avtale der de var tilgjengelig bare for WiMP HiFI abbonenter, der musikerne iflg. WiMP får dobbel betaling i forhold til ordinære abbonement. Vet ikke om en slik løsning er teknisk mulig med dagens struktur i WiMP.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg forstår forsåvidt også tankegangen bak å velge bort f.eks. WIMP på grunn av inntjening, isolert sett. Men jeg er slettes ikke sikker på om det er riktig tankegang.

Selskaper som KKV og ECM kan, over tid, ikke stoppe den teknologiske utviklingen.

En rekke undersøkelser viser at tjenester som Spotify og WIMP gjør folk mer musikkinteresserte, og at det igjen fører til at de "konsumerer" mer.

Vel, men dette er vel, strengt tatt, en annen diskusjon.

Håper bare selskaper som KKV og ECM snart skjønner at de ikke har noe valg, og at de heller starter i andre enden.

V

vredensgnag

Gjest
ECM var tilgjengelig for Spotify en stund, lo av inntektene og trakk seg ut. Manfred Eicher følte at Spotify ikke ga god eksponering for selskapets innspillingskvalitet og at de heller ville satse på tradisjonell distribusjon og high-res. Siden de er en etablert merkevare med et godt renommé og en stor, internasjonal kundegruppe som vet hvordan man kjøper ECM-utgivelser, kan de tillate seg det.

Om han skifter mening er en annen sak.

ECM studiomastere får man her:

ECM

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.481
Torget vurderinger
1
Audionirvana: Jeg vet ikke om jeg er enig i at dette primært handler om teknologisk utvikling. Det handler om pris på en vare. Strømming er et fantastisk gode, og WiMP HiFi er en fantastisk utvikling av den type tjenester. Men musikkleverandørene må ha rett til å kommunisere at prisen ikke er god nok.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Audionirvana: Jeg vet ikke om jeg er enig i at dette primært handler om teknologisk utvikling. Det handler om pris på en vare. Strømming er et fantastisk gode, og WiMP HiFi er en fantastisk utvikling av den type tjenester. Men musikkleverandørene må ha rett til å kommunisere at prisen ikke er god nok.
Vi er slettes ikke uenige der, Karl Erik. Plateselskapene må selvsagt jobbe for å få den prisen de mener de fortjener. Men det ene utelukker ikke det andre.

Strømming er en stor del av fremtiden, det må selskapene, før eller siden forholde seg til.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
S

Syncrolux

Gjest
Hva som er en referanse er nok veldig personlig tror jeg..... For min del går det først og fremst på musikalske preferanser. F.eks er Bob Dylan langt mer referanse for min del enn obskur ukjent plingplong i akk så transparent lytefri superdynamisk mega-hirez.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
376
Torget vurderinger
10
Kanskje du bør sjekke DAC'en sien instillinger hvis du synes det låter overkomprimert. Jeg lyttet til Beck sin Morning Phase, og den låt veldig bra hos meg på både Benchmark DAC2 og MBL 1611F.

toesterd

Medlem
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
3
Sted
Akershus
Torget vurderinger
1
Godt å høre at noen mener å ha konstatert det samme. Jeg er heller ikke grenseløst imponert over lyden desverre

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lurer på hvor mange abonnenter WiMP har på HiFi løsningen sin. Etter sytpeisandelen her inne å dømme så kan det ikke være mange? Er vi heldige så dropper de hele greia og vi kan igjen nyte MP3. ;)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Dagens nyhet på WIMP var en opptur da;

Nils Petter Molvær: – En slags vektløs feeling!

Anbefales etter en gjennomlytt!

Etter den tidligere diskusjonen om høyoppløselig musikk høres bedre ut enn 16bit/44.1khz (CD-kvalitet.) her inne, så blir jeg ikke overrasket om noen påstår at komprimert musikkstreaming høres bedre ut enn det ukomprimerte alternativet, egentlig.

Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Dere må jo huske på at Wimp HiFi ikke er noe tvang, men et tilbud til de som er fornøyd og jeg tror faktisk det er ganske mange, meg innbefattet. Men smaken er som baken!

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg testet wimp hifi gratis i 24t. Synes lyden stort sett var ganske bra, men utvalget var litt så som så.
Vurderer å gi wimp hifi en sjanse og bestille 1mnd, er vel ikke bindingstid der vel?

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg testet wimp hifi gratis i 24t. Synes lyden stort sett var ganske bra, men utvalget var litt så som så.
Vurderer å gi wimp hifi en sjanse og bestille 1mnd, er vel ikke bindingstid der vel?
Ingen bindingstid, nei.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ingen bindingstid, nei.
Da skal jeg teste 1mnd. Problemet er at jeg liker utvalget på spotify best, men lyden er jo best på wimp.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Er enig i at det er en del begrensninger i forhold til utvalg på Wimp. Men jeg har inntrykk på at de er bedre på Norsk musikk, og det er et pluss for undertegnede. @

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Er enig i at det er en del begrensninger i forhold til utvalg på Wimp. Men jeg har inntrykk på at de er bedre på Norsk musikk, og det er et pluss for undertegnede. @
De er bra på norsk musikk ja, der er jeg helt enig :).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
3 artister der jeg har hørt om + Andsnes. Er nok ikke i målgruppa, nei.

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Ja, jeg er tung Wimp HiFi bruker og er stolt av det! Dette produktet har gjort at jeg har lyttet mer på musikk de siste månedene enn det jeg har gjort med cd og lp de siste årene. (Har bare noen tusen cd plater og 1000 lp plater - med andre ord et meget begrenset utvalg :)

For meg har det åpnet seg opp en helt ny verden. Jeg finner stadig nye artister og gleder meg over at jeg har fingeren nede i honningkrokken. Akkurat nå har jeg gjort et lite dypdykk i pop og rock fra slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60- tallet. Etter det jeg kan forstå, er det ikke mye som mangler her! Har også funnet en god del (for meg) nye jazzartister og faktisk også lyttet til heavy metal og techno, noe jeg aldri hadde gjort om det ikke hadde vært for Wimp!

Wimp HiFi Er ikke perfekt. Det er en rekke ting man kan sette fingeren på når det gjelder organisering, utvalg (dårlig på klassisk!) og en "redaksjonell" profil, som ikke passer mine preferanser (ja, jeg er over 50....) Men lydkvalitetsmessig synes jeg det holder mål. Jeg har gjort noen tester med å spille samme kutt fra cd (både upsamplet og ikke) og Wimp. Jeg kan bare høre marginale forskjeller og jeg kan ærlig talt ikke si hva som best. Skal ikke se helt bort fra at dette også sier noe om mitt anlegg og mine ører?

Uansett, tilgang på 1000-vis av plater som jeg ikke har eller aldri kommer til å få, gjør meg begeistret for Wimp HiFi!

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Som om jeg skulle sagt det selv, MrXpose! Jeg aksepterer at alt ikke er helt på stell ennå, men som jeg har sagt før så kunne jeg også ønske noe mer klassisk. Kommer nok etterhvert det også.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Får de mange nok kunder øker nok utvalget endel :).
Får virkelig håpe det. For akkurat nå suger de på ting som er utenfor VG-listen. Utvalget i sjangeren klassisk er en katastrofe. Det samme er måten de har moderert det på.

Men det finnes, som sagt, små lyspunkt. Ukas album hos Linn Records er denne Truls Mørk-innspillingen, som også finnes på Wimp:

Truls Mørk - Shostakovich: Cello Concertos - Hør albumet i WiMP

Dette er også en audiofil favoritt som faktisk finnes i streaming-versjon:

http://wimp.no/album/8915854

Sist redigert:
Topp Bunn