WiMP`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Blir man trukket 199 pr mnd pr laptop man installerer Wimp Hi Fi på,eller er det nok med et abonnement?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Samme konto, samme pålogging, samme abonnement, kun en betaling. ;)
    Begrensningen er hvor mange offlineenheter du har pr abo, tre stk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til skurringen på Ingebjørg Bratland som nevnt tidligere.

    Det var som sagt ikke WiMP HiFi sin skyld, jeg opplever kvaliteten likeverdig som CD eller andre kilder som HD, Sonos eller digital tapping av iphone/ipod.


    Har hatt dialog med Nidarø studio om nevnte plate og ssssssssne som jeg opplever som skurring/forvrengning.
    Opplever BTW det samme på enkelte låter med f eks Stacey Kent, Kari Bremnes og Eva Cassidy.

    Nidarø studio sendte meg også en 24 bits fil med partiet som jeg mener er et problem. RoDa m flere har hatt den på test.

    Fikk en lærerik tilbakemelding fra studioet som jeg videreformidler her:


    Takk for tilbakemelding. Jeg hadde forventet at resultatet på cd kontra snutten jeg sendte deg var det samme.
    Det er fint for da går det å finne ut hvor «er hunden er begravet»

    Først litt om S`r.
    Norske S`r har høy energi/transienter, altså veldig tydelige. I noen tilfeller kan dette gi overharmonisk forvrenging.
    Dette er noe som vi er veldig klar over, og selvsagt har et fokus på.
    Samme utfordring har skarre Rèr som eks. Herborg Kråkevik, Sissel Kyrkjebø, Vamp osv.
    Det Engelske/Amerikanske språket har ikke disse utfordringene på samme måte.

    I tidligere tider, hvor vi benyttet analouge multitrack maskiner måtte vi bruke S-Limitere som tok seg av dette problemet.
    I dag, hvor vi bruker ProTools blir S´n dempet i volum eller bløtelagt via EQ. Dette har ingen ting med kompressorer å gjøre.

    Hos oss spiller det ingen rolle om vi lytter på dette på hodetelfoner, Genelec monitorer eller på ekstreme vegg monterte Urei 813A reference monitorer.
    Det låter klokkeklart uansett, også på ekstreme lydtrykk > 120 dB.
    Av nyskjerrighet laget jeg meg en CD for å spille dette av hjemme på mit rimelig gode anlegg, og det låt helt fint.

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da gjenstår det bare å finne Ingebjørg sin Sfrekvens og måle for å se hvordan den oppfører seg i ditt anlegg/lytterom, HEL?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Interessant svar fra studio HEL
    Hva er det som gjør at det låter feil hos deg tro?
    Låter dette greit hos deg også RoDa?
    Som jeg har nevnt tidligere i tråden er dette hos meg null problem men hadde vært artig å testet 24 bit snutten da....
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    I følge Lyd og Bilde så skal Wimp nå satse skikkelig på klassisk. Det var på tide og veldig gode nyheter!
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Spill høyt på denne og. Hør når hun synger "sterk" på 00:46
    Sitter på jobb med to stk Genelec-monitorer og hører også det HEL sier.
    Det er en mild form for overstyring(spraking) akkurat på ordet "sterk"
    Men jeg må spille "høyt" for å høre det.
    Bruker Spotify premium som avspiller.

    Aloz
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Wimp satser klassisk

    I følge Lyd og Bilde så skal Wimp nå satse skikkelig på klassisk. Det var på tide og veldig gode nyheter!
    Lyd & Bilde: "Wimp satser klassisk" (kopi er lagret nedenfor før originalen blir borte):

    [HR][/HR]

    Wimp satser klassisk
    Ansetter redaktør for klassisk musikk.
    Geir Gråbein Nordby 04/04/2014

    Det er liten tvil om at Wimp satser hardt på musikk. Først med en sterk musikkredaksjon som hele tiden jobber hardt med å lage ulike redaksjonelle spillelister, for deretter å rulle ut HiFi-abonnementet med helt tapsfri FLAC-komprimering. Altså ren CD-kvalitet.

    Og nå ønsker tjenesten altså å omfavnes av folk som elsker klassisk musikk.

    - inn i den digitale tidsalder
    Wimp lover i fremtiden å sette et særlig fokus på klassisk musikk, ”og dermed rykke sjangeren inn i den digitale tidsalder.” Wimp ønsker å være best på klassisk, og har derfor alliert seg med en av Danmarks fremste formidlere av klassisk musikk, nemlig Morten Ernst Lassen, som har blitt ansatt som redaktør for Wimp Klassisk på heltid.

    Formålet er å lede musikkforbrukerne til den klassiske musikkens storslåtte univers, både de som er klassiske superbrukere, men også de svært mange som er nysgjerrige på sjangeren men ikke vet hvor de skal begynne.

    Wimp_Klassisk-460x230.jpg


    Morten Ernst Lassen er ny redaktør for Wimp Klassisk. Foto: Isak Hoffmeyer

    Morten Ernst Lassen har selv vokst opp i et hjem med klaver, og er sønn av en klassisk dirigent. Den klassiske veien var derfor kort. Han har blant annet utdannet seg til operasanger, og har sunget som solist over store deler av verden. I Danmark har han den siste tiden vært kjent som redaktør for Radio Klassisk, men har før det jobbet hos blant andre Universal Music, Tivoli og dagsavisen Berlingske – Danmarks eldste eksisterende avis.

    Les også: Endelig Wimp HiFi på datamaskinen

    Klassisk = hi-fi
    Det er ikke uten grunn at Wimp nå satser klassisk. Tilhengere av klassisk musikk er opptatt av lydkvalitet og legger ofte mer penger i et lydanlegg, enn de som hører på pop og rock. Dersom man får klassisk-gjengen til å strømme musikken i stedet for å kjøpe CD-er, er oddsen derfor stor for at de vil velge Wimps dyrere HiFi-abonnement.

    - Wimp HiFi er det produktet på markedet, som gjør at det nå for alvor er verdt å lytte til klassisk musikk via strømming. For å leve opp til de enorme dynamiske krav som stilles til avspillingen av spesielt klassisk musikk, er lydkvaliteten nødt til å være helt i topp og like bra som vi er vant til fra CD-en – og det er den nå med WiMP HiFi. Og så elsker jeg å kunne gå rundt med 400-500 års musikkhistorie i lommen, som jeg kan hente frem og lytte til fra min telefon, sier Morten Ernst Lassen i en pressemelding.

    Siden lanseringen av Wimp HiFi i oktober i fjor har andelen av avspillinger av klassisk musikk tredoblet seg i Wimp. Brukerne har derfor ekstra god grunn til å glede seg over at det nå også blir satt fokus på den klassiske musikken i Wimp.

    - I Wimp Klassisk vil brukerne i fremtiden få nyheter, albumanbefalinger, spillelister målrettet brukernes spesifikke ønsker og behov, samt mulighet for å følge med på hva som skjer på den klassiske musikkfronten – både hjemme og i utlandet, sier den nye redaktøren for WiMP Klassisk.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje det dukker opp en bruker fra Wimp på forumet etterhvert? Hadde vært kjekt :)
    Hei The Last One. Ønsket ditt er oppfylt, mitt navn er Fredrik og jeg jobber for WiMP Music :) Det er bare å spørre dersom du/dere lurer på noe om WiMP, så skal jeg svare så godt jeg kan.
    Da lurer jeg på når albumet roadhouse & automobiles med Chris Jones kommer ut på wimp hifi?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spill høyt på denne og. Hør når hun synger "sterk" på 00:46
    Sitter på jobb med to stk Genelec-monitorer og hører også det HEL sier.
    Det er en mild form for overstyring(spraking) akkurat på ordet "sterk"
    Men jeg må spille "høyt" for å høre det.
    Bruker Spotify premium som avspiller.

    Aloz
    Hører det samme.
    Har prøvd både Respons og Audiophysic HT og overstyringen er tydelig på begge. Så HEL. Tror du må friskmelde HT'ene dine.

    Final
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje det dukker opp en bruker fra Wimp på forumet etterhvert? Hadde vært kjekt :)
    Hei The Last One. Ønsket ditt er oppfylt, mitt navn er Fredrik og jeg jobber for WiMP Music :) Det er bare å spørre dersom du/dere lurer på noe om WiMP, så skal jeg svare så godt jeg kan.
    Hei. Flott at Wimp ansatte er på forumet. Jeg har noen favorittartister som kun ligger i Wimp som mp3 filer.
    Skulle så gjerne ønske at dere kunne rippe de til Lossy. Tar dere imot slike ønsker og kan gjøre noe med det?
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Har investert i SONOS og har eit spml ang Wimp HiFi. Er det muligt å søke på sjanger evt tidsepoke i Wimp HiFi via Sonos/Controller? Samme med musikktips som: metal, norsk undergrunnsmusikk, prog, blues osv? Savner at musikk tips litt utenom "A4" fra Wimp er tilgjengeleg via Sonos, eller må man inn på "ordiner" Wimp side for nå desse banda/tipsa?

    Ellers så langt meget fornøgd med Sonos og Wimp HiFi.

    Mvh
    Terje Arve
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hei

    Har investert i SONOS og har eit spml ang Wimp HiFi. Er det muligt å søke på sjanger evt tidsepoke i Wimp HiFi via Sonos/Controller? Samme med musikktips som: metal, norsk undergrunnsmusikk, prog, blues osv? Savner at musikk tips litt utenom "A4" fra Wimp er tilgjengeleg via Sonos, eller må man inn på "ordiner" Wimp side for nå desse banda/tipsa?

    Ellers så langt meget fornøgd med Sonos og Wimp HiFi.

    Mvh
    Terje Arve
    Jeg slenger meg på den der - Det er noen irritasjonsmomenter knytta til søkefunksjonene i Sonos. Mye vil ha mer, og Terje Arves ønske deles herfra.

    Et annet spørsmål er dette med oppløsningen (vet ikke om dette er diskutert tidligere i denne delen av HFS): Om jeg søker opp Rihanna og velger albumet Unapologetic (Deluxe Edited Version), ser jeg låtene lista opp uten (LOSSLESS) foran, mens om jeg søker opp en låt, Pour it up for eksempel, er (LOSSLESS)-benevnelsen der. Er det ikke mulig å spore opp Lossless albumene, men kun på spor-nivå? Og er det slik at med et hifi-abonnement vil det alltid være Losslessvarianten av albumet eller sporet som velges automatisk, eller kan det lure seg inn en og annen lyttestund i lavere oppløsning?

    hvego
     

    TIDAL-Fredrik

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.04.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Hei

    Har investert i SONOS og har eit spml ang Wimp HiFi. Er det muligt å søke på sjanger evt tidsepoke i Wimp HiFi via Sonos/Controller? Samme med musikktips som: metal, norsk undergrunnsmusikk, prog, blues osv? Savner at musikk tips litt utenom "A4" fra Wimp er tilgjengeleg via Sonos, eller må man inn på "ordiner" Wimp side for nå desse banda/tipsa?

    Ellers så langt meget fornøgd med Sonos og Wimp HiFi.

    Mvh
    Terje Arve
    Hei Terje Arve,
    Vi jobber sammen med Sonos for å optimalisere søkefunksjonen. Per idag er ikke den muligheten du ønsker tilstede, men jeg skal sørge for at dette blir sendt videre til utviklerne. Som du sier, så må du inn på WiMP appen på PC/Mac for å finne disse anbefalingene.
     

    TIDAL-Fredrik

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.04.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Hei hvego. Det henger sammen med søkefunksjonen til Sonos. Det er riktig som du sier, kun ved søk på låt at du får opp (LOSSLESS). HiFi er automatisk satt som standard når du har HiFi-abonnement og streamer via Sonos. I overkant av 80% av katalogen vår er tilgjengelig i Lossless, og vi får inn nye filer hver dag for at katalogen skal bli så komplett som mulig. Fallback er AAC320 dersom låten ikke er tilgjengelig i lossless. Du kan alltids sjekke hvilke album som er i lossless og ikke via appen på PC/Mac, der HiFi lyser ved avspilling av lossless filer.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har Wimp på android mobilen også:) Lastet ned appen fra det ny Telenor abonnementet. Er ikke sikker på om det er HIFI. Hvordan kan man finne ut det? Det høres lovende ut. Har erfart at mobilen er stabil på streamig fra andre levrandører ihvertfall.Ser ut til at Wimp er tilpasset Sonos sine produkter. Hva med Bluesound og Chromecast (google) ? mvh. Guit
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    WiMP v. 3.x

    WiMP v. 3.x er nå gått fra beta til offisiell versjon for Windows og OS X. Man finner den via http://wimp.no/wweb/download/

    I motsetning til tidligere oppgraderinger da WiMP-programmet informerte brukeren om ny versjon, må man selv laste ned og installere denne. Det er mulig at årsaken er at WiMP har endret teknologi og ikke lenger krever en installert Adobe AIR.

    Jeg avinstallerte WiMP v. 2.x og Adobe AIR, og så installerte jeg WiMP v. 3.x (WiMP-3.0.4.1853-NO.exe) på Windows 7. Avinstallasjonen fjernet (tilsynelatende) ikke WiMP-innloggingsinformasjonen (fra Windows registry?).

    Nå virker tastaturets styreknapper for medieavspillere (Play/Pause/Stop/Next/Previous/lydstyrke). Hvis jeg husker rett, har flere inkl. Man savnet dette.

    Hver sang har nå en "i" lengst til høyre som viser metadata. Hva den viser varierer. Det kan bl.a. være komponist, tekstforfatter, produsent, medvirkende, utøver. Noen ganger er det åpenbare feil. Koret SKRUK er oppført som komponist på "Kvite som negrar" (http://wimp.no/track/469496) mens dirigenten Per Odvar Hildre er oppført som utøver. Utgivelsesdato/-år står fremdeles over sanglisten, men er fremdeles ofte helt galt. Evt. reutgivelser bør uansett oppgi original utgivelsesdato/-år. Ved visning av ett album burde alle albummetadata vises et sted på siden.

    Dessverre tilbyr WiMP fremdeles ikke gaplessavspilling. Spotify har dette, og noen har (vel) tidligere skrevet på HFS at WiMP tilbyr det på iOS (stemmer det?).

    WiMP mangler fremdeles også en form for replaygain i motsetning til Spotify. WiMP har tidligere ymtet om at de ønsker å benytte EBU R 128, men av en eller annen grunn ser det ikke ut til å skje særlig mye selv om EBU R 128 allerede er tatt i bruk også blant norske kringkastere.
    Spotify har en meldingstjeneste (oppe til høyre) som på et eller annet vis lukter seg frem til at jeg har vist interesse for artister som tidligere har vært mangelfullt representert. Meldingstjenesten informerer om at disse artistene nå er representert med ett eller flere album. Dette mangler WiMP eller så har de gjemt tjenesten for godt.

    Det vil være fint om WiMP-Fredrik kan følge opp mangler og forbedringspunkter.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker. Fjernet gammel og inn med det nye. På denne gamle Windows XP maskinen så kan jeg ikke velge HIFI avspilling, siden det ikke kommer opp noen valg på "lydutgang". Kanskje jeg må koble til f.eks en USB DAC først?

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...] På denne gamle Windows XP maskinen så kan jeg ikke velge HIFI avspilling, siden det ikke kommer opp noen valg på "lydutgang". Kanskje jeg må koble til f.eks en USB DAC først?
    PCen er vel ikke eldre enn at den uansett har et innebygd lydkort som vil dukke opp som "default" når intet annet er tilkoblet(?) PCer uten innebygd lydkort har vel vært en sjeldenhet i langt mer enn 10 år og tilhører dermed formodentlig en generasjon du neppe ville bruke i 2014 selv med Windows XP.

    Da jeg installerte WiMP v. 3.0.4.1853 på Windows 7 var følgende oppkoblet og, som man ser, med B&W MM-1 som "defaultlydkort/-høyttaler":

    Windows_7_Control_Panel_Sound_2014_04_17.png


    Windows 7: Control Panel -> Sound

    Jeg har dermed ikke forsøkt å finne ut hva som skjer, og hvordan det ser ut hvis PCen overhode ikke har noe lydkort.

    Jeg har kun Canal Digital-abonnement og dermed ikke tilgang til WiMP HiFi. Hos meg ser det for øyeblikket slik ut:

    WiMP_lydkvalitet_v3.0.x.png


    WiMP v. 3.0.4.1853 -> Innstillinger -> Lydkvalitet
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har et Conexant lydkort, og det funker så lenge jeg ikke velger HiFi på det nederste bildet ditt.
    Bruker ikke WiMP på PCen til anlegget så det rekker lenge med Høy på lydkvalitet. Få teste dette en eller annen gang på en annen PC. ;)
    Takk for hjelpen og god forklaring!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Har et Conexant lydkort, og det funker så lenge jeg ikke velger HiFi på det nederste bildet ditt.
    Bruker ikke WiMP på PCen til anlegget så det rekker lenge med Høy på lydkvalitet. Få teste dette en eller annen gang på en annen PC.
    Et raskt søk etter Conexant indikerer at ditt lydkort er et innebygd lydkort/en del av/brikke på PCens hovedkort. Hvilke utganger har lydkortet/PCen og hvilken benytter du? Hvilken PC-/hovedkortmodell benytter du?

    Det kan tenkes at du bør sjekke lydkortinnstillingene. Det er selvsagt også mulig at du har snublet opp i et kompatibilitetsproblem og/eller at Conexant-driverne er så där. Ifølge Wikipedia har de vært gjennom en Chapter 11-runde hvilket kan ha betydning for hvordan de har fulgt opp (eldre) maskinvare. De skal også ha måttet redusere sin produktportefølje.

    Det er selvsagt også mulig at WiMP med v. 3.0.x som ble sluppet i mars/april 2014, ikke (aktivt) støtter Windows XP siden Microsoft stoppet "extended support" 08.04.2014. Man kan ikke forvente at WiMP m.fl. aktivt tester mot og støtter pensjonerte operativsystemversjoner.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke oppdatert automatisk....

    Har kjørt Wimp Hifi beta på PC siden den kom og både på jobb og hjemme har den kommet med melding og oppdatert seg automatisk. PC'er har win 7 og 8.1 . Nå kjører jeg 3.0.4.1853 - er ikke det den siste da ?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke oppdatert automatisk....

    Har kjørt Wimp Hifi beta på PC siden den kom og både på jobb og hjemme har den kommet med melding og oppdatert seg automatisk. PC'er har win 7 og 8.1 . Nå kjører jeg 3.0.4.1853 - er ikke det den siste da ?
    Har ikke sett noen nyere versjon enn den du nevner her. mvh Guit
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ikke oppdatert automatisk....

    Har kjørt Wimp Hifi beta på PC siden den kom og både på jobb og hjemme har den kommet med melding og oppdatert seg automatisk. PC'er har win 7 og 8.1 . Nå kjører jeg 3.0.4.1853 - er ikke det den siste da ?
    Jeg formoder at også du manuelt måtte installere din første WiMP 3.0.x (beta) uten at du fikk noen hint eller oppfordringer fra WiMP 2.x-programmet. Stemmer det?

    Jeg skrev om oppdatering fra WiMP 2.x til 3.0.x. Den var ikke automatisk på Windows (7). Jeg skrev også at jeg det er mulig at dette skyldes et teknologiskifte (som gir Adobe AIR-uavhengighet).

    Din erfaring tyder på at WiMP 3.0.x akkurat som 2.x gir automatisk oppdatering innenfor sin versjonsgenerasjon.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke oppdatert automatisk....

    Har kjørt Wimp Hifi beta på PC siden den kom og både på jobb og hjemme har den kommet med melding og oppdatert seg automatisk. PC'er har win 7 og 8.1 . Nå kjører jeg 3.0.4.1853 - er ikke det den siste da ?
    Jeg formoder at også du manuelt måtte installere din første WiMP 3.0.x (beta) uten at du fikk noen hint eller oppfordringer fra WiMP 2.x-programmet. Stemmer det?

    Jeg skrev om oppdatering fra WiMP 2.x til 3.0.x. Den var ikke automatisk på Windows (7). Jeg skrev også at jeg det er mulig at dette skyldes et teknologiskifte (som gir Adobe AIR-uavhengighet).

    Din erfaring tyder på at WiMP 3.0.x akkurat som 2.x gir automatisk oppdatering innenfor sin versjonsgenerasjon.
    Stemmer nok det...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dele spillelister i WiMP
    - Har forsøkt å dele spilleliste med en venn. Får opp mail-link som kan sendes og mottaker får denne og åpner opp i webside. Men ved å klikke på "Åpne i WiMP" så vil greiene installere Adobe AIR 2.6.1.1830 production ......
    Noen ideer?

    Søke på årstall i WiMP
    - Noe av kosen med LMS og squeezebox er å rulle vilkårlig frem til et årstall og starte musikkøkten der. Dette får jeg ikke til i WiMP.
    Noen ideer, eller andre løsninger for å finne andre veier inn i musikkbiblioteket på WiMP?

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lenkefeil med WiMP v. 3.0.x

    Dele spillelister i WiMP
    - Har forsøkt å dele spilleliste med en venn. Får opp mail-link som kan sendes og mottaker får denne og åpner opp i webside. Men ved å klikke på "Åpne i WiMP" så vil greiene installere Adobe AIR 2.6.1.1830 production ......
    Noen ideer?
    Siden du ikke har oppgitt alle opplysninger:
    • Har din venn WiMP installert?
    • Hvis ja: Hvilken versjon?
    Jeg forsøkte en enkel parallell(simulering):
    WiMP_High Country Snows_Dan Fogelberg_vevside.jpg

    • Trykket på "Åpne i WiMP" oppe til høyre og fikk følgende Adobe AIR-installasjonsmelding selv om jeg nylig har installert WiMP v. 3.0.4.1853 (som lenkemekanismen altså på en eller annen måte ignorerer).
    WiMP_High Country Snows_Dan Fogelberg_aapne_i_wimp_Adobe AIR.png


    Hvis jeg ikke husker helt galt, har dette tidligere virket fint. Dere (og deretter jeg) har altså snublet opp i en feil utløst av versjonsgenerasjonsskiftet. Dette bør meldes til WiMP som en feil.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Avansert søk og metadatakvalitet

    Søke på årstall i WiMP
    - Noe av kosen med LMS og squeezebox er å rulle vilkårlig frem til et årstall og starte musikkøkten der. Dette får jeg ikke til i WiMP.
    Noen ideer, eller andre løsninger for å finne andre veier inn i musikkbiblioteket på WiMP?
    Avansert søk er noe jeg savner i WiMP. Man bør kunne velge "Avansert søk" og føres til en side der man får en rekke metadatafelter som man kan fylle inn etter behov og ønske, og i de kombinasjoner man ønsker. Det finnes f.eks. flere forskjellige sanger med identisk tittel. men man er kanskje kun interessert i en av dem, og vil derfor søke på sangtittel + komponist (jeg synes tidvis det er interessant å høre (til dels svært) ulike tolkninger/versjoner av samme sang). Det kan også være interessant å finne innspillinger med en bestemt musiker.

    Dette forutsetter dog at metadataene er rimelig korrekte. Som jeg skrev i innlegg #382, er bl.a. utgivelsedato/-år ofte galt. Det samme gjelder for metadatakompletthet.

    Gode metadata er ekstra viktig for klassisk musikk og jazz. I begge er man i mange sammenhenger interessert i å følge en utøver uavhengig av om fonogrammet er utgitt under denne utøverens navn, en annen utøver eller et ensemble. Ditto for komponister, bandledere/dirigenter og ensembler/orkestre/band/grupper. Eksempel: Jon Christensen har spilt på en rekke fonogrammer, men er meget sjelden oppført som albumartist.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Adobe air brukes fortsatt, det er bare bundlet med selve wimp. Forbanna opplegg.... :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Adobe AIR

    Adobe air brukes fortsatt, det er bare bundlet med selve wimp. Forbanna opplegg.... :)
    Jeg la merke til at du fant ut det allerede i betaperioden. Det var derfor jeg formulerte meg slik:

    [...] WiMP har endret teknologi og ikke lenger krever en installert Adobe AIR. [...]
    Det er mulig at jeg burde vært enda tydeligere og skrevet "ikke lenger krever en separat installert Adobe AIR"

    Hvis jeg har forstått rett, har WiMP i v. 3.0.x pakket en Adobe AIR runtime inn i/sammen med WiMP-programmet. Man kan, som oven(be)skrevet, avinstallere Adobe AIR og deretter installere WiMP v. 3.0.x uten at Adobe AIR atter dukker opp i Windows Control Panel -> Uninstall or change a program, hvilket indikererer at Windows ikke lenger ser en Adobe AIR-installasjon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Metadata og ulike tolkninger/versjoner av samme sang

    [...] (jeg synes tidvis det er interessant å høre (til dels svært) ulike tolkninger/versjoner av samme sang). [...]
    Et eksempel med den kjente "truck driving song" "Six Days on the Road":

    WiMP_Six Days on the Road_sangsok.jpg

    Her ville det være fint å kunne sortere på de viste kolonnene, men det kan man dessverre ikke. Det ville også vært fint å kunne sortere på andre metadata som f.eks. utgivelsesdato/-år.

    Det ville også vært fint om søkemotoren var smart nok til å forstå at «Seks døgn på veien» fra Øystein Sundes debutalbum «1001 fnatt» er samme sang om enn med norsk tekst. Dette er kun snakk om tilstrekkelig gode og komplette metadata inkl. en korrekt vedlikeholdt databaseprimærnøkkel for hver sang.

    Sang nr. 8 med "Dave Dudley" og 9 med "Various Artists" er etter alt å dømme samme versjon og dermed altså Dave Dudley. Sang 9 er altså et eksempel på mangelfulle metadata.

    Dessverre mangler Steve Earles versjon fra filmen "Planes, Trains and Automobiles/Neste stopp, Chicago?".
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dele spillelister i WiMP
    - Har forsøkt å dele spilleliste med en venn. Får opp mail-link som kan sendes og mottaker får denne og åpner opp i webside. Men ved å klikke på "Åpne i WiMP" så vil greiene installere Adobe AIR 2.6.1.1830 production ......
    Noen ideer?
    Siden du ikke har oppgitt alle opplysninger:
    • Har din venn WiMP installert?
    • Hvis ja: Hvilken versjon?
    Jeg forsøkte en enkel parallell(simulering):
    Vis vedlegget 255886

    • Trykket på "Åpne i WiMP" oppe til høyre og fikk følgende Adobe AIR-installasjonsmelding selv om jeg nylig har installert WiMP v. 3.0.4.1853 (som lenkemekanismen altså på en eller annen måte ignorerer).
    Vis vedlegget 255887

    Hvis jeg ikke husker helt galt, har dette tidligere virket fint. Dere (og deretter jeg) har altså snublet opp i en feil utløst av versjonsgenerasjonsskiftet. Dette bør meldes til WiMP som en feil.
    Ja, siste versjon.
    samme hendelsesforløp som hos deg.

    Mvh
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Meldte dette linkeproblemet til Wimp Support nå.
    Håper dere også har gjort det?
     

    TIDAL-Fredrik

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.04.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Har Wimp på android mobilen også:) Lastet ned appen fra det ny Telenor abonnementet. Er ikke sikker på om det er HIFI. Hvordan kan man finne ut det? Det høres lovende ut. Har erfart at mobilen er stabil på streamig fra andre levrandører ihvertfall.Ser ut til at Wimp er tilpasset Sonos sine produkter. Hva med Bluesound og Chromecast (google) ? mvh. Guit
    Hei, du kan sjekke om du har HiFi ved å gå på innstillinger og velge lydkvalitet. Dersom du har WiMP som en del av Telenor abonnementet så er ikke HiFi tilgjengelig. Vi har full intergrasjon mot Bluesound, Simple Audio og Sonos, flere kommer. Vi jobber med å få til en løsning med Chromecast!
     

    TIDAL-Fredrik

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.04.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    WiMP v. 3.x er nå gått fra beta til offisiell versjon for Windows og OS X. Man finner den via WiMP - Musikktjenesten for deg som elsker musikk

    I motsetning til tidligere oppgraderinger da WiMP-programmet informerte brukeren om ny versjon, må man selv laste ned og installere denne. Det er mulig at årsaken er at WiMP har endret teknologi og ikke lenger krever en installert Adobe AIR.

    Jeg avinstallerte WiMP v. 2.x og Adobe AIR, og så installerte jeg WiMP v. 3.x (WiMP-3.0.4.1853-NO.exe) på Windows 7. Avinstallasjonen fjernet (tilsynelatende) ikke WiMP-innloggingsinformasjonen (fra Windows registry?).

    Nå virker tastaturets styreknapper for medieavspillere (Play/Pause/Stop/Next/Previous/lydstyrke). Hvis jeg husker rett, har flere inkl. Man savnet dette.

    Hver sang har nå en "i" lengst til høyre som viser metadata. Hva den viser varierer. Det kan bl.a. være komponist, tekstforfatter, produsent, medvirkende, utøver. Noen ganger er det åpenbare feil. Koret SKRUK er oppført som komponist på "Kvite som negrar" (Skruk - Down By The Riverside - Hør låta i WiMP) mens dirigenten Per Odvar Hildre er oppført som utøver. Utgivelsesdato/-år står fremdeles over sanglisten, men er fremdeles ofte helt galt. Evt. reutgivelser bør uansett oppgi original utgivelsesdato/-år. Ved visning av ett album burde alle albummetadata vises et sted på siden.

    Dessverre tilbyr WiMP fremdeles ikke gaplessavspilling. Spotify har dette, og noen har (vel) tidligere skrevet på HFS at WiMP tilbyr det på iOS (stemmer det?).

    WiMP mangler fremdeles også en form for replaygain i motsetning til Spotify. WiMP har tidligere ymtet om at de ønsker å benytte EBU R 128, men av en eller annen grunn ser det ikke ut til å skje særlig mye selv om EBU R 128 allerede er tatt i bruk også blant norske kringkastere.
    Spotify har en meldingstjeneste (oppe til høyre) som på et eller annet vis lukter seg frem til at jeg har vist interesse for artister som tidligere har vært mangelfullt representert. Meldingstjenesten informerer om at disse artistene nå er representert med ett eller flere album. Dette mangler WiMP eller så har de gjemt tjenesten for godt.

    Det vil være fint om WiMP-Fredrik kan følge opp mangler og forbedringspunkter.
    Mye god tilbakemelding her. Jeg tar selvfølgelig dette videre til våre utviklere så de får tatt en kikk på det. Angående metadata er dette noe vi satser på fremover, men gamle dataene vi har fra plateselskapene er i mange tilfeller mangelfulle og/eller ufullstendige. Det vil bedres over tid, men det er veldig mye manuell jobb. Til info så er versjon 3.0.4.1843 nyeste versjon. Her er Adobe Air bygget inn som en del av klienten. Når det kommer til støtte for eksterne dacer og forsterkere er dette noe vi også er klar over, og det jobbes med å få støtte for alle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn