Wilson Benesch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Jo de er observert ;) hadde pengene og plassen värt der så ligger disse laaangt framme på shortlisten :cool: ...

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^^ Nå er det jo to forskjellige oppsett, javel, men regner med at du kjenner elektronikken og HT ganske så godt - ikke minst når de kommer fra samme merke. Klarer du da å gi en liten sammenlign mellon nåværende og daværende vinylrigg, musicus? SME 10/SME V er jo en klart dyrere kombo enn The Circle/0.5...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^^ Nå er det jo to forskjellige oppsett, javel, men regner med at du kjenner elektronikken og HT ganske så godt - ikke minst når de kommer fra samme merke. Klarer du da å gi en liten sammenlign mellon nåværende og daværende vinylrigg, musicus? SME 10/SME V er jo en klart dyere kombo enn The Circle/0.5...
    Har tenkt litt på det der, og det er jo höyst subjektive og minnes baserte sammenligninger. Når det kommer til vinylen har jeg mer bestemte meninger om för og nå. Jeg hadde en Benz LP i SME komboen, og jeg fikk ikke den store musikalske tilfredstillelsen av den, WB Circle/Nanotube One m/Ortofon 2M Black oppleves som mer morro å spille på, nå hörer jeg mer på musikken, tidligere irriterte jeg meg mer over hva jeg ikke var fornöyd med.
    Det kan väre at jeg opplever WB som mer "lettspillende og lekende" enn SME, den nye komboen er ikke spillt inn riktig ennu heller, så her kommer det mer. Konstruksjonsmesig så savner jeg SME, solid, solid og solid, WB har en annen lösning som jeg nok trenger tid å venne meg til, men det leverer og med en beskjeden pu så leverer det over forventning, men jeg har noen spennende timer med innspilling framfor meg :)

    Sånn kort fortalt etter audiominnet....

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Interessant betraktning, musicus, minnebasert eller ei. Til syvende og sist dreier det hele seg om å nyte sin hermetisk musikk mest mulig.

    "komboen er ikke spillt inn riktig ennu heller, så her kommer det mer." - Spennende, da all erfaring indikerer at det som oftest blir bedre.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Interessant betraktning, musicus, minnebasert eller ei. Til syvende og sist dreier det hele seg om å nyte sin hermetisk musikk mest mulig.

    "komboen er ikke spillt inn riktig ennu heller, så her kommer det mer." - Spennende, da all erfaring indikerer at det som oftest blir bedre.
    Presis!! det er mer musikk og mindre hifi for min del som gjelder nu...og det snakkes om flere titalls timer för pu og riaa er nogenlunde innkjört så her gjelder det å ha tålmodighet :)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er ikke såå mange som har sett lyset enda, Fredd! Du har ikke blitt eier av en platespiller som finnes i annethvert hjem, akkurat!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Det ble visst nettopp omsatt en eldre The Circle med ny ACT 0.5 på torget.

    Siklet litt selv, men fornuften tok meg siden jeg tross alt kun eier en eneste vinylsingel. ;D




    Edit: og det er seff den som er oppdater i profilen til 56fwb ......gratulerer !
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Min Circle M/Nanotube One og 2M Black snurrer også nu ;) ...

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice, Muscius! Nå skal jeg ikke lage denne tråden om til en musikktråd, men tillater meg å informere om at denne snurrer akkurat nå. Grise vakker skive! Hva med deg?;)
    Bon_iver_album_cover.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke såå mange som har sett lyset enda, Fredd! Du har ikke blitt eier av en platespiller som finnes i annethvert hjem, akkurat!
    Hvis jeg tolker Impulse rett, så er det bare å gratulere, sir!

    Bilder og omtaler forventes.:cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om noen ønsker seg en av de beste og vakreste platespillerne som noen gang er laget, vet jeg om en strøken Wilson Benesch ACT turntable med ACT arm som er til salgs for småpenger i forhold til ytelsen..
    Den er vanvittig uvanlig, fordi de som eier en, (som undertegnede) aldri selger dem. Det er det en grunn til.
    Ingenting jeg har eid eller hatt i hus noen gang, har spilt bedre. Linn, VPI, Rega, Michell, Luxman, Micro Seiki, Well Tempered, Garrard, Oracle, SME..de har måttet bite i gresset alle sammen...
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Hvor stor neve småpenger er det snakk om ?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Hmm....tenkeboksen !
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det forstår jeg. Bare send en melding om det er noe du lurer på.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Der har du den, ja. Minus den underlige "messingtallerkenen" under armen. Det er forresten ingen grunn til å bruke platestrammer. Den låter klart best uten.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Flott spiller. Lages denne fortsatt og hva koster den i så fall?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den er gått ut, desverre. I følge fabrikken fordi den ville blitt for dyr å produsere. De hadde deler nok på lager til å ta opp et fåtall spesialbestillinger for noen år siden, og da var det snakk om en pris på 12000 pund...
     

    corton

    Medlem
    Ble medlem
    26.03.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en Circle i dag. Er det noen som kan si noe om foredeler og ulemper mellom denne og en klassisk ACT?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fordelene er at den (Circle ) er enklere å sette opp, og er mer kompakt. Den er mer "set and forget", og er en uhyre god platespiller til prisen.Oppløst, spenstig, klangrik, stoffelig, åpen og dynamisk ACT er i min bok det ypperste av "klassisk platespiller", designmessig sett. Den er klart mer utfordrende å sette opp,men er den først satt opp, holder den virkelig lenge før den må etterjusteres. Lydmessig er de forståelig nok like, men ACT er mer av alt. Større lydbilde, mer rom og perspektiv, mer substans og trøkk, mer klangfarger. Jeg har levd med ACT i mange år, og har tilgode å finne noe jeg liker bedre. Utfordringen er at ACT må kjøpes brukt. Og siden de er så forbløffende gode, men var både kostbare og futuristiske da de kom, ble det ikke solgt lassevis. Det tok tid før folk fant ut hvor overlegent gode de er. De som har en ACT, ser som regel ingen grunn til å selge. Så en brukt ACT turntable er like uvanlig som øyenbryn på egg .Om man likevel kommer over en, er det etpar ting det er lurt å huske. Det er viktig å finne en som har overhalt strømforsyning, ellers koster det noen tusenlapper å få gjort. Motorer og fjærer er ikke så lett å finne, så for sikkerhets skyld er det lurt å sikre seg det også. Dvs kjøpe en spiller hvor reservedelene enten følger med, eller er byttet.Motoren fra Pabst er noe av det beste som er bygget, og varer nærmest i det uendelige, men med klassikere vet man aldri helt. Så en ny motor er det optimale. Da har man en fantastisk platespiller for evigheten.
     
    Sist redigert:

    corton

    Medlem
    Ble medlem
    26.03.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for svar. Jeg er helt enig i at ACT er en meget pen spiller. ACT synes å være et steg opp i platespilleruniverset.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er det virkelig. Et steg eller to opp i forhold til det aller meste, faktisk.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    I helga så kjøpte jeg en WB the Circle på platemessa i Kristiansund. Jeg måtte lodde på nye RCA plugger og en plugg til pickup ellers ser armen ut til å være i orden.

    Det er et problem med platespilleren, og den har vært omtalt i annen tråd her på sentralen. Det som er problemet er at tallerken ligger nedpå motorspindel med originale "knotter" mellom bunnplate og topplate. Det er muligens på grunn av at fjæringen har vært utsatt for støt som har medført at de er deformert. Alternativt er problemet at mellomleggene mellom platene er sammentrykt. Kan en av dere som eier en slik finne avstanden mellom topp- og bunnplate? Hadde vært veldig fint å få sjekket ut om det er så enkelt.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.694
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med fin spiller. Har dessverre ikke en slik selv.
    Jeg ville sendt en mail over til WB. Ganske sikker på at de vil kunne hjelpe.

    Vh GunnarS

    Mailadressen til WB:

    info@wilson-benesch.com

     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fant et innlegg her med svar angående samme spiller kom fra WB. De antok at opphenget for lager/armbase var deformert på grunn av støt under transport.

    "
    It is difficult to say for sure, but I think that the suspension rods may be
    damaged and have sunk, causing the platter to run a little lower and rub
    against the pulley.

    The suspension can be removed and replaced but it is a difficult job and
    carries a very high risk of cosmetic damage to the "outposts" that the rods
    are fixed to. This can only be done at Wilson Benesch. It is rare for the
    suspension to require replacement. A possible cause might be if the
    turntable is transported without the "U" card packaging that we slot under
    the suspension, any shocks can cause the suspension to bottom out and not
    return to the set position. If any excessive weight is added to the plinth,
    such as heavy pucks or clamps this can cause sinking over time. Any shocks
    to the deck can also cause this.

    A second aspect to check is the pulley height on the motor shaft, if you
    loosen the grub screw you can check that it has not been set too high.

    If you have just purchased the turntable it would be best to report this to
    the seller. If the rods have sunk then the turntable is not functioning the
    way that it should. The only quick option to get the turntable running would
    be to add something underneath the feet of the upper plinth so that height
    of the acrylic platter is increased to give it clearance over the brass
    pulley. Of course depending on how far the rods have sunk, the suspension
    system may be compromised resulting in decreased isolation from the bottom
    plinth which houses the motor."


    Når jeg ser på opphenget så er det ingenting som tyder på at det er noe galt med det. Det er en fin "sprett" i det og spennet ser jevnt fordelt ut. Jeg har mer tro på en annen forklaring.

    Fint om noen kunne måle denne avstanden. Slik det er hos meg nå er det 5 med mer mellom de to platene
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Da er den i orden:)

    Tårnene som holder fjæringen på plass var løsnet litt. Jeg strammet skruene fra undersiden, og da løftet det hele plattformen som tallerken og arm er festet i, seg litt. Det er nå god avstand mellom topp av motor og underside av tallerken.
    IMG_0399.jpg



    Da er spørsmålet hva slags "knotter" det skal være mellom platen som motoren er festet i og platen over? De jeg har nå er av en slags gummi, og jeg lurer på om de er hardere enn det som er originalt.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Da er den i orden:)

    Tårnene som holder fjæringen på plass var løsnet litt. Jeg strammet skruene fra undersiden, og da løftet det hele plattformen som tallerken og arm er festet i, seg litt. Det er nå god avstand mellom topp av motor og underside av tallerken.

    Vis vedlegget 387056

    Da er spørsmålet hva slags "knotter" det skal være mellom platen som motoren er festet i og platen over? De jeg har nå er av en slags gummi, og jeg lurer på om de er hardere enn det som er originalt.
    Det skal väre en slags gummi, uten at jeg tar meg anledning å demontere min for å få det bekreftet, men en mail til enten importören i Norge, Pilar, eller WB, de vil gi deg både svar og muligheter, den mailen bör du ta med tanke på spart tid og synsing her inne, hvorfor ikke gå til opphavet först som sist ;)

    Wilson Benesch – High end audiophile speakers from the UK – The Future is Carbon

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva får deg til å tro at disse gummiknottene er hardere enn normalt? Ellers er jeg enig med Gunner. Send en mail til WB med attention Carl, så får du sikkert et godt og raskt svar.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Beklager om jeg roter til tråden. Gummiputene som er der nå er uorginale. Jeg skal spørre hos WB.

    I alle fall så har jeg montert den sammen og prøver den nå med en eldre Accuphase pickup.
    Da møtte jeg på et nytt problem. Jeg prøvde å justere pickup med medfølgende protractor fra WB, men jeg får den dessverre ikke pickupen langt nok frem i armen til at protractoren stemmer. Det er sikkert noe jeg gjør feil ) :
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Beklager om jeg roter til tråden. Gummiputene som er der nå er uorginale. Jeg skal spørre hos WB.

    I alle fall så har jeg montert den sammen og prøver den nå med en eldre Accuphase pickup.
    Da møtte jeg på et nytt problem. Jeg prøvde å justere pickup med medfølgende protractor fra WB, men jeg får den dessverre ikke pickupen langt nok frem i armen til at protractoren stemmer. Det er sikkert noe jeg gjør feil ) :
    dersom det er den spilleren jeg tror det er,sjekk armavstand, senter til senter.215,4 TROR jeg det skal være.
    Det er noen år siden jeg balet med målene til min arm,act 0.5.Motstridende opplysninger rundt om,
    og WB var lite behjelpelig.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ifølge manualen er monteringsdistansen 217 mm og overhang er 18 mm som gir armlengde 235 mm.
    Jeg får ikke pickupen langt nok frem til å få til dette. Jeg vil derfor prøve Stevenson-geometri som gir 15,75 mm overhang, og håper pickupen vil nå frem til dette.

    Ellers ser platespilleren ut til å fungere fortreffelig:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn