Wilson Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.132
    Torget vurderinger
    2
    Heisann Jim

Det har jeg fundert på å gjøre selv en stund. Mine Sofia må legges ned for å komme til i bunnen. Mulig du har motivert meg til å bestille nye og gå til verks. Kan jeg forvente nirvana eller en ørliten forbedring? ( helt ok med ørliten forbedring ) eller bare en visshet om at nye fungerer bedre som sikring?

mvh Atle
    Hos meg ble det først og fremst klarere, det kan minne litt om når man bytter ut slitte rør med nye, ikke nirvana men hos meg var det ingen problem med å høre det.

Grunnen til at jeg løs på dette var at jeg syntes det ble litt trangt oppover uten at jeg hadde gjort noenting og det var musikk jeg kjente godt så i stede for å kjøpe masse nytt, flytte høyttalere etc. så tenkte jeg på disse og kan vel si at jeg er tilbake nå.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.399
    Sted
    Østfold
    Har de sagt noe om hvorfor disse bør byttes? Endrer de verdi over tid?

Ikke at motstander koster noe, men de pleier heller ikke å feile i annen elektronikk med mindre de blir overopphetet.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.582
    Torget vurderinger
    1
    Morn Snickers

Dette er muligens et tema som er omdiskutert og som en del mener er helt unødvendig. Har ikke noe klart svar men AI summerer godt det jeg har lest andre steder og andres erfaring:

Key Reasons for Changing Resistors:
    Degradation Over Time: High-quality resistors can still drift from their original values or degrade due to heat/stress from playing music loudly, leading to duller, less dynamic sound.
    Performance Restoration: Replacing old, original resistors with new identical ones often brings back the original brightness, crispness, and detail.
    Sonic Upgrades (Resistor Rolling): Swapping to higher-grade, tighter-tolerance resistors (e.g., Vishay foil) can offer subtle but significant improvements in clarity, transparency, and mid-range ease.
    Tweeter Protection: Wilson resistors often serve as sacrificial fuses for the sensitive tweeter; replacing them is crucial maintenance.

Mine er en del år gamle og bruktkjøp, så jeg har neppe noe å tape på å prøve. 180$ For orginale fra Wilson. Sikkert blodpris men sammenlignet med mye annet er det til å leve med.

Ha en super dag

Atle

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.399
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke det er noen stor fare eller kostnad knyttet til dette, så det var mer nysgjerrighet enn skeptisisme fra min side.

Når det er sagt, og sikkert interessant for dere som har slike høyttalere, det ligger jo et visst tuning - potensiale i verdiene på disse motstandene. En ting som er karakteristisk for effektmotstander er at de har høyere toleranse enn presisjonsmotstander. Sjelden bedre enn 5%. Å håndplukke fra en batch skulle derfor ha noe for seg. Selv et vanlig multimeter burde gi mulighet for vesentlig snevrere toleranse enn hva selv en 1% serie kan by på. Spesielt viktig vil det være at høyre og venstre høyttaler har samme verdi.

• Liker
    Reaksjoner: MFA

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.268
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Velg ikke-induktiv type (metallfilm med lav induktans) for å bevare filterkarakteristikken opp til 20 kHz.
    Effekt 10W-20W, monter de "luftig".
    Unngå NTC-motstander som type Duelund (endringer i resistans påvirker filterets Q-faktor)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn