WikiLeaks under angrep fra Pentagon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    Rart å se hvordan dere bagatelliserer en voldtektsanlkage.
    Når anklagen baseres på en særsvensk psykofeministisk lovparagraf, så synes jeg ikke det er spesielt rart. At det skal være en kvinnerettighet å hoppe til køys med nærmeste mannebein for så å anmelde ham for voldtekt når man angrer seg...det er noe som neppe møter så mye forståelse utenfor SV-kretser. Med frihet følger ansvar, selv for feminister.
    Hvis jeg husker riktig, så var denne kvinnen både feminist, OG motstander av selvbestemt abort.. Hmm.

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg skjønner ikke at det skal være letter for USA å få ham utlevert fra Sverige enn fra England. USA/England er vel så nære allierte som man kan bli.

Ellers må man vel betrakte Sverige som en rettsstat, enn så lenge?
    Men hva vet vel jeg.
    Nei, jeg forstår ikke denne helt jeg heller. Vi får se.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Bagatelliserer overhodet ikke, men det er fremkommet en del underlige omstendigheter.

Jeg fikk på pukkelen så det holdt da jeg i sin tid orienterte om anklagen på et amerikansk liberalt forum jeg er medlem av, og ble nærmest beskyldt for å være betalt for å angripe WikiLeaks. Mine motiver ble trukket i tvil så det holdt - alt jeg gjorde var å rapportere kjensgjerningene slik de var blitt fremstilt i svensk presse.

Etterhvert er det kommet frem mye annet - som gjør at man kan stusse. Og snart får vi vite alt, for dette kommer i en rettssal.

Om det Parelius linket til over stemmer, at den mest fornærmede og instigator til anmeldelsen har de forbindelsene som er oppgitt der, så kan man vel få lov til å stusse over hva som egentlig har foregått?

Slik saken nå står (unnskyld), så handler det om hvorvidt det ble brukt kondom, om dette sprakk, om Assange sørget for at det sprakk, og om han lot være å følge en anmodning om å avslutte samleiet.
    Dette etter at de som voksne mennesker begge helt frivillig hadde gått til sengs med hverandre.

Sånn som jeg leste anklagen så nektet en av kvinnene å ha sex med ham uten kondom, og da voldtok han henne.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Bagatelliserer overhodet ikke, men det er fremkommet en del underlige omstendigheter.

Jeg fikk på pukkelen så det holdt da jeg i sin tid orienterte om anklagen på et amerikansk liberalt forum jeg er medlem av, og ble nærmest beskyldt for å være betalt for å angripe WikiLeaks. Mine motiver ble trukket i tvil så det holdt - alt jeg gjorde var å rapportere kjensgjerningene slik de var blitt fremstilt i svensk presse.

Etterhvert er det kommet frem mye annet - som gjør at man kan stusse. Og snart får vi vite alt, for dette kommer i en rettssal.

Om det Parelius linket til over stemmer, at den mest fornærmede og instigator til anmeldelsen har de forbindelsene som er oppgitt der, så kan man vel få lov til å stusse over hva som egentlig har foregått?

Slik saken nå står (unnskyld), så handler det om hvorvidt det ble brukt kondom, om dette sprakk, om Assange sørget for at det sprakk, og om han lot være å følge en anmodning om å avslutte samleiet.
    Dette etter at de som voksne mennesker begge helt frivillig hadde gått til sengs med hverandre.

Sånn som jeg leste anklagen så nektet en av kvinnene å ha sex med ham uten kondom, og da voldtok han henne.
    Og da ville det vært full grunn til harnisk. Han bodde hos henne i fire dager, den tredje dagen hadde de sex. Etter en stund sprakk kondomet. Han sluttet ikke da hun ba ham om det, i henhold til anklagen og politirapporten.
    Han hadde også sex med en annen, yngre kvinne - og da de begge møttes etterpå, og forstod at de uvitende hadde delt på Assange, gikk de til politiet.

I politirapporten klager den yngre kvinnen over at Assange under togturen til hennes bosted hadde vært mer opptatt av sin datamaskin enn av henne. (I'm not making this up.)

Jeg har lært at "sex by surprise" kan man straffes for i Sverige - har vært der en del ...

Dana Kennedy har gjort det journalister bør gjøre - hun tok seg en reporter-runde.
    http://www.aolnews.com/world/article/sex-by-surprise-at-heart-of-assange-criminal-probe/19741444

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette skriver DB.NO

I utleveringsbegjærelsen fra svensk politi, står det at Assange skal ha presset opp bena til den ene av de to og hatt sex med henne uten kondom til tross for at han ble bedt om å bruke kondom.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Jeg har lært at "sex by surprise" kan man straffes for i Sverige - har vært der en del ...
    Ønsker du kanskje å utdype dette litt nærmere? :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ønsker du kanskje å utdype dette litt nærmere? :eek:
    ;D - Vel, jeg minnes bl.a. en Kräftskiva der det var flere overraskelser.

Vil ikke på noen måte forsvare Assange når det gjelder den anklagen - og man kunne ønsket, for sakens skyld, at gutten hadde brukt et stødigere kompass, uansett hva resultatet blir.

Men anklagens grunnlag virker underlig - hvilket også nok er årsaken til at den ble henlagt flere ganger, og kanskje (merk kanskje) av andre grunner tatt opp igjen.

God oversikt i The Guardians Live-Blog:
    http://www.guardian.co.uk/news/blog...embassy-cables-live-updates#start-of-comments

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:

Og da ville det vært full grunn til harnisk. Han bodde hos henne i fire dager, den tredje dagen hadde de sex. Etter en stund sprakk kondomet. Han sluttet ikke da hun ba ham om det, i henhold til anklagen og politirapporten.
    Han hadde også sex med en annen, yngre kvinne - og da de begge møttes etterpå, og forstod at de uvitende hadde delt på Assange, gikk de til politiet.

I politirapporten klager den yngre kvinnen over at Assange under togturen til hennes bosted hadde vært mer opptatt av sin datamaskin enn av henne. (I'm not making this up.)

Dana Kennedy har gjort det journalister bør gjøre - hun tok seg en reporter-runde.
    http://www.aolnews.com/world/article/sex-by-surprise-at-heart-of-assange-criminal-probe/19741444
    Jeg tror jeg velger å stole på den offisielle tiltalen framfor slike røverhistorier.

Julian Assange är häktad i sin frånvaro för våldtäkt, sexuellt ofredande och olaga tvång.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen som husker utleveringssaken mot diktatoren Pinochet? Setter ting litt i perskeptiv om man nå skal utlevere Assange til USA via Stockholm. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Noen som husker utleveringssaken mot diktatoren Pinochet? Setter ting litt i perskeptiv om man nå skal utlevere Assange til USA via Stockholm. :-\
    Det er umulig å utlevere Assange til USA, med grunnlag i EUs lovgivning og Englands lovgivning. Ledende amerikanske politikere har truet ham med dødsstraff og harde førhør, uten et fnugg av bevis, kun med utgangspunkt i at han har stilt dem i forlegenhet. Han er blitt kalt "enemy combatant" og det sitter fortsatt noen hundre uskyldige av disse på Guantanamo, vår tids Gulag og KZ-leir.

Jeg er ikke advokat, men ville uten å frykte for utfallet påtatt meg å prosedere for hvorfor han ikke kan sendes til USA, ene og alene med grunnlag i alle de bortførelsene amerikanerne har gjennomført, også via Sverige, til tredjeland der folk er blitt torturert.

Han leder forøvrig TIMEs Man of the Year avstemning.
    http://www.time.com/time/specials/packages/completelist/0,29569,2028734,00.html

NRK2 - Aktuelt - "Er Assange utsatt for et komplott?" - 20.15

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Når man ikke trodde det kunne bli mer absurd, så kommer følgende pressemelding fra Philip J. Crowley (Assistant Secretary, Bureau of Public Affairs)

U.S. to Host World Press Freedom Day in 2011

The United States is pleased to announce that it will host UNESCO’s World Press Freedom Day event in 2011, from May 1 - May 3 in Washington, D.C. UNESCO is the only UN agency with the mandate to promote freedom of expression and its corollary, freedom of the press.

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2010/12/152465.htm

P

Parelius

Gjest
    Det er bare helt utrolig. Og slike folk skal en tiltro evnen til å fortelle oss hvor grensene går? Hvor blind kan en bli?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vel, når man vet at Saudi Arabia har fått ansvaret for kvinners rettigheter i FN-systemet, så bør ikke dette overraske. ;)

S

Slubbert

Gjest
    Og enda morsommere; til helga skal et land som lar utenlandske agenter spionere på egne borgere, som brenner av uendelig mange milliarder på angrepsfly kun på grunn av militærstrategiske interesser (og føkker over nabolandet i prosessen), som pumper opp mer olje enn nesten noen andre, og som har stridende soldater i et fremmed land (hvor knapt noen av innbyggerne vet hvorfor de er der); til helga skal disse dele ut verdens mest "prestisjefylte" fredspris. Som til alt overmål ble delt ut til lederen for overnevnte regjering året før, i et rent utslag av narcissistisk megalomania fra en statlig oppnevnt komité.

C

Cyber

Gjest
    oddgeir skrev:
    Vel, når man vet at Saudi Arabia har fått ansvaret for kvinners rettigheter i FN-systemet, så bør ikke dette overraske. ;)
    Hmm, jeg er kanskje litt spesiell, jeg tar liksom ikke hele saken så tungt jeg. Har aldri trodd det har vært spesielt annerledes enn det som kommer frem. :)

C

Cyber

Gjest
    Slubbert skrev:
    Og enda morsommere; til helga skal et land som lar utenlandske agenter spionere på egne borgere, som brenner av uendelig mange milliarder på angrepsfly kun på grunn av militærstrategiske interesser (og føkker over nabolandet i prosessen), som pumper opp mer olje enn nesten noen andre, og som har stridende soldater i et fremmed land (hvor knapt noen av innbyggerne vet hvorfor de er der); til helga skal disse dele ut verdens mest "prestisjefylte" fredspris. Som til alt overmål ble delt ut til lederen for overnevnte regjering året før, i et rent utslag av narcissistisk megalomania fra en statlig oppnevnt komité.
    Tårene triller her... :D

La vita est bella!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    Og enda morsommere; til helga skal et land som lar utenlandske agenter spionere på egne borgere,
    Jeg trodde det var pensjonerte norske politimenn?

som brenner av uendelig mange milliarder på angrepsfly kun på grunn av militærstrategiske interesser
    Hvilke andre valg burde vi tatt? Nødhjelp til en haltende svensk flyindustri ved å kjøpe et fly ingen seriøse nasjoner vil ha?

Men bevares, jeg skal ikke legge meg opp i det.

V

vredensgnag

Gjest
    mteinum skrev:
    Når man ikke trodde det kunne bli mer absurd, så kommer følgende pressemelding fra Philip J. Crowley (Assistant Secretary, Bureau of Public Affairs)

U.S. to Host World Press Freedom Day in 2011

The United States is pleased to announce that it will host UNESCO’s World Press Freedom Day event in 2011, from May 1 - May 3 in Washington, D.C. UNESCO is the only UN agency with the mandate to promote freedom of expression and its corollary, freedom of the press.

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2010/12/152465.htm
    Amerikanerne har mistet bakkefestet - nasjonen er desperat, den er konkurs, militæret er avkledd og industrien blør. Hadde de ikke alt vært i gang med 2,5 krig (Pakistan, Yemen, Somalia, osv), så ville de startet en ordentlig en.

Men når skal noen forklare Eric Holder, Attorney General, noe helt grunnenkelt: WikiLeaks er et medium, som sprer nyhetsrelevant materiale, levert dem av en person de har arrestert.

Daniel Ellsberg fikk følgende skjebne:
    On June 28, 1971, two days before a Supreme Court ruling saying that a federal judge had ruled incorrectly about the right of the New York Times to publish the Pentagon Papers,[4] Ellsberg publicly surrendered to the United States Attorney's Office for the District of Massachusetts in Boston. In admitting to giving the documents to the press, Ellsberg said:
    I felt that as an American citizen, as a responsible citizen, I could no longer cooperate in concealing this information from the American public. I did this clearly at my own jeopardy and I am prepared to answer to all the consequences of this decision.[4]
    He and Russo faced charges under the Espionage Act of 1917 and other charges including theft and conspiracy, carrying a total maximum sentence of 115 years. Their trial commenced in Los Angeles on January 3, 1973, presided over by U.S. District Judge William Matthew Byrne, Jr.

NYTimes fortsatte å trykke Pentagon Papers.

Men fordi amerikanske myndigheter hadde brukt ulovlige metoder for å samle inn bevis mot Ellsberg gikk han fri, og rettssaken ble en skandale.

Vi kan gjøre oss klare for en gjentakelse.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    1. Amerikanerne har mistet bakkefestet
    2. - nasjonen er desperat,
    3. - den er konkurs,
    4. militæret er avkledd og
    5. industrien blør.
    6. Hadde de ikke alt vært i gang med 2,5 krig (Pakistan, Yemen, Somalia, osv), så ville de startet en ordentlig en.
    Milde overdrivelser gir fin svung i innlegget ditt, men
    1. Nei
    2. Tja
    3. Nei
    4. Nei
    5. Tja
    6. Neppe

;)

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:
    Hvilke andre valg burde vi tatt? Nødhjelp til en haltende svensk flyindustri ved å kjøpe et fly ingen seriøse nasjoner vil ha?
    Tja, de kunne bygd veier, redusert skatter og avgifter og offentlige inngrep, eller spylt pengene ned i dass, for eksempel.

Men bevares, jeg skal ikke legge meg opp i det.
    Næh, det har lite å si. Må bare balansere ut litt her, politikk og svin på skogen er synonyme begreper uansett land. Jeg glemte forresten å tilføye at prisen ble overrekket av en mann med stor internasjonal karriere, men språkferdigheter og intellekt som en femteklassing. Er det ikke ironisk?

S

Supertramp

Gjest
    Slubbert skrev:
    Jeg glemte forresten å tilføye at prisen ble overrekket av en mann med stor internasjonal karriere, men språkferdigheter og intellekt som en femteklassing. Er det ikke ironisk?
    En aldri så liten overdrivelse?
    Jagland har sitt første internasjonale engasjement nå i sin jobb i Europarådet ......

Alt det andre er subjektivt :)

overrakt
    :) :)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Slubbert skrev:
    Lånte den litt jeg. :)

P

Parelius

Gjest
    shaunv skrev:
    Slubbert skrev:
    Lånte den litt jeg. :)
    Me too!

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    3. - den er konkurs,
    5. industrien blør.
    6. Hadde de ikke alt vært i gang med 2,5 krig (Pakistan, Yemen, Somalia, osv), så ville de startet en ordentlig en.
    1. Nei
    2. Tja
    3. Nei
    4. Nei
    5. Tja
    6. Neppe

;)
    Kjære deg,

Vi har Hillary Clinton selv, i et telegram, som undrer på "How do you talk tough to your banker?" - før hun skal møte Kina.
    http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/04/wikileaks-cables-hillary-clinton-beijing

Så dermed vet vi hva som var bak fasaden i dette bildet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    oddgeir skrev:
    Tja, de kunne bygd veier, redusert skatter og avgifter og offentlige inngrep, eller spylt pengene ned i dass, for eksempel.
    Det kunne de naturligvis gjort. Heldigvis fulgte de fornuften og folkeviljen. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    3. - den er konkurs,
    5. industrien blør.
    1. Nei
    2. Tja
    3. Nei
    4. Nei
    5. Tja
    6. Neppe

;)
    Kjære deg,
    Jeg hadde ikke tenkt å innlede en debatt om amerikansk økonomi. Det er godt dekket i andre fora. Jeg syntes bare du var litt tabloid.

Dessuten leder vi med 10 mål mot Frankrike. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Valkyriene ligger også godt an her.

Syns det er i orden med overdrivelser. Politikere ønsker å partere en redaktør for et nettmedium ... fordi han har formidlet nyhetsverdig stoff som man ikke hadde forstand på å holde skjult, om det var ønskelig.

P

Parelius

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Dagens journalister suger! Heia Mr Assange! Måtte sannheten seire....
    7.51pm: Last question being taken at Obama's press conference – and not a single journalist raised WikiLeaks or the US embassy cables. But why ask about the biggest story of the year when you can instead talk inside baseball about Republicans versus Democrats?

7.41pm: So far all the Obama press conference questions have been on yesterday's tax cut deal with the Republicans.

7.25pm: President Obama speaking now – it's all about the tax deal announced last night so far but there may be questions regarding WikiLeaks since this is the first time journalists have had an opportunity to ask Obama directly.

7.09pm: Obama is holding a press conference in the White House briefing room in 10 minutes – and surely even the self-absorbed White House press corps will have something to ask about the US embassy cables and WikiLeaks?

http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/07/wikileaks-us-embassy-cables-live-updates

Du har dine ord i behold!

V

vredensgnag

Gjest
    Mr. President, leading politicians and public figures, including a former candidate for Vice President, have called for the assassination of the editor of the WikiLeaks website, or for him to be treated as one would a leading figure of the Taliban. Do you see this as an attack on the principle of freedom of the press, or does your administration feel that the internet does not enjoy the protections given by law to the media?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.593
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Mr. President, leading politicians and public figures, including a former candidate for Vice President, have called for the assassination of the editor of the WikiLeaks website, or for him to be treated as one would a leading figure of the Taliban. Do you see this as an attack on the principle of freedom of the press, or does your administration feel that the internet does not enjoy the protections given by law to the media?

Forsiktig nå Vreden, jeg er redd at de vet hvor du bor............................................!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Enn om WikiLeaks sitter på sannheten om 911? Hvilken herlig bombe.... ;)

Er det kanskje det de er så engstelige for?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ Here we go again....

Sannheten er sikkert ille. AT USA ikke makter forsvare egne borgere i indrefileten av eget land burde skremme de fleste politikere til sengevæting. Og selvsagt er det maktpåliggende for dem at det ikke kommer ut at den amerikanske armé er tunet for angrep på fremmede stater og IKKE tunet til forsvar av eget territorium.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Ellis i kommentartråden til The Guardians leder - en klok kommentar:

Assange is performing precisely that service which Jefferson expected of the press- he is divulging information which, though kept secret, belongs in trhe public domain.

The people of Saudi Arabia, for example, depicted by the US Embassy as addicted to TV soap operas, have a right to know that their government (which is to say the tyrannical family which arrogates to itself the power to dominate them -which power, it ought to be added, exists largely thanks to the assistance given over six decades by the US state) is regularly discovered to be urging the bombing of Iran , attacks against Hezbollah and other consequential actions.

Why should not ordinary Saudi residents know of these things, being proposed in their names? Why should they not know why their resources are devoted, not to the benefit of themselves or their neighbours, but to the Zionist project? It might be that this would give them satisfaction, and that they would feel proud of the part their rulers play in punishing Palestinians or subsidising BAE, the Thatcher family or the US Military Industrial Complex.

The point is that to allow them to read what US diplomats are saying about them seems very fair.

That the US government reads my e-mails-and your e-mails, listens to our phone calls, monitors our credit cards and sees itself as permitted to seize, assault and detain our persons( or any other persons whomsoever), to kill, torture and disappear at will- these things are undeniable. Indeed they are state doctrine, upheld by Federal Courts.

Why then, should we not read the e-mails in which they plot their crimes, record their lies, detail their deceitfulness and show their contempt for the rule of law and honest dealings?

And why is it that nobody seems to find it remarkable that, during the past few days, it has become obvious that, quite apart from threatening, or bribing internet service providers the US government is employing enormous public resources for vandalism, to hack websites and interfere with communications?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn