White Birch

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
"Come Up for Air" anbefales alle som trenger en nydelig og lavmelt plate for late night listening. Terningkast:  :D

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
Var du på konserten igår? Fikk ikke gått pga. jobb...

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Var du på konserten igår? Fikk ikke gått pga. jobb...
Nei, har ikke fått med meg at de skulle spille....... (er blitt utrolig dårlig til å gå på konserter uansett, må bare innrømme det....)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Henger meg på denne anbefalingen fra Jetman, selv om min kan bli tatt for å være lagt inn for å sikre familiebedriften (det er min bror som er produsent av plata!!) :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Henger meg definitivt på denne lovprisningen! Lavmelt,vakkert, melankolsk gåsehudmateriale...en klar femmer på terningen.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
god lyd også :)
Selvsagt (den er jo produsert av min bror Deathprod), men ikke i nærheten av den eksepsjonelle lyden som han snekret sammen på DVD'n Supersilent 7 :)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Henger meg på denne anbefalingen fra Jetman, selv om min kan bli tatt for å være lagt inn for å sikre familiebedriften (det er min bror som er produsent av plata!!) :)
Så din bror er Deathprod og denne er produsert av han? Visste ikke det men det er faktisk veldig interessant. En liten historie følger.....

Da jeg kjøpte denne, rett etter at den kom ut, ble jeg faktisk skuffet over lydkvaliteten. I mitt anlegg hørtes det flatt og livløst ut, som om den var prossesert og mastret på en måte som fjernet dynamikken i musikken; kjedelig. Som sagt så ble jeg skuffet over dette, gode kritikker og forsåvidt bra band, men helt DØDT. Ikke bra...
Men historien slutter heldigvis ikke her....... Jeg kjøpte meg nemlig ny forsterker mer eller mindre samtidig, en DK Design VS-1. En av denne forsterkerens "features" er at den viser utgangsnivået fra kilden, noe som er ganske tullete, men det som gikk opp for meg var at White Birch skiven faktisk har lavere gain enn det som er "normalt". Dum som jeg er har jeg en tendens til å stille lydnivå etter klokkemetoden og ikke etter ørene. Med litt mer guffe, og min nye forsterker, har lyden på skiva gått fra middelmådig, til FANTASTISK bra. Et problem jeg hadde med min gamle forsterker, var at den ikke evnet å spille noe særlig bra over et visst nivå, så en konsekvens var at jeg aldri dro volumpoten sælig lenger enn klokken ni.....
Uansett, for meg har dette vært en skikkelig lærepenge, og nå er dette en av de skivene jeg trives aller best med :D Kudos til din bror, terryboy, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette lave nivået?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Så din bror er Deathprod og denne er produsert av han? Visste ikke det men det er faktisk veldig interessant. En liten historie følger.....

Da jeg kjøpte denne, rett etter at den kom ut, ble jeg faktisk skuffet over lydkvaliteten. I mitt anlegg hørtes det flatt og livløst ut, som om den var prossesert og mastret på en måte som fjernet dynamikken i musikken; kjedelig. Som sagt så ble jeg skuffet over dette, gode kritikker og forsåvidt bra band, men helt DØDT. Ikke bra...
Men historien slutter heldigvis ikke her....... Jeg kjøpte meg nemlig ny forsterker mer eller mindre samtidig, en DK Design VS-1. En av denne forsterkerens "features" er at den viser utgangsnivået fra kilden, noe som er ganske tullete, men det som gikk opp for meg var at White Birch skiven faktisk har lavere gain enn det som er "normalt". Dum som jeg er har jeg en tendens til å stille lydnivå etter klokkemetoden og ikke etter ørene. Med litt mer guffe, og min nye forsterker, har lyden på skiva gått fra middelmådig, til FANTASTISK bra. Et problem jeg hadde med min gamle forsterker, var at den ikke evnet å spille noe særlig bra over et visst nivå, så en konsekvens var at jeg aldri dro volumpoten sælig lenger enn klokken ni.....
Uansett, for meg har dette vært en skikkelig lærepenge, og nå er dette en av de skivene jeg trives aller best med :D Kudos til din bror, terryboy, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette lave nivået?
Godt at du fikk fatt på en forsterker som virkelig kan hente ut dynamikken og godlyden som finnes på denne plata!! Det er faktisk IKKE spesielt lavt gain på denne plata, det er faktisk den amerikanske lydguru Bob Katz som har mastret albumet på en helt spesiell måte for nettopp å få mest mulig "headroom" for dynamikken. Derfor virker det i praksis som om det er lavt nivå når det ikke skjer noe spesielt i musikken, bare fordi det "spares" til de dynamsike kresendoene som denne innspillingsteknikken åpner for!!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg ser at platen kommer på vinyl på Rune Grammofon i slutten av april.
Her gjelder virkelig LØP og kjøp, da det kun er de første 500 som passerer målsnøret som får med seg vinylutgaven!! I tillegg hevder produsent Deathprod at lyden er enda ett hakk bedre enn på CD utgaven!

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Her gjelder virkelig LØP og kjøp, da det kun er de første 500 som passerer målsnøret som får med seg vinylutgaven!! I tillegg hevder produsent Deathprod at lyden er enda ett hakk bedre enn på CD utgaven!
Flott! Det vil jeg. Bør jeg bestille bror din sin plate samtidig?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Flott! Det vil jeg. Bør jeg bestille bror din sin plate samtidig?
Hvis du har klart å komme deg gjennom litt Deathprod musikk før, bør denne absolutt være "spiselig" selv om den nok ikke får mye P4 spilling!! Lillebror gjør her remixer (selvsagt på sitt vis!!) av Molvær, italienske Larsen og Kloroform. Løp og kjøp slik at jeg vet at bror har en inntektsside og litt smør på brødet også kommende måned ;D

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
"Come Up for Air" anbefales alle som trenger en nydelig og lavmelt plate for late night listening. Terningkast:  :D
Hvis du mener CD versjonen av "Come Up for Air" var verdt et bredt glis, ja da bør smilet gå rundt hele hodet hvis du hører på VINYL versjonen!!! Denne er helt i referanseklassen, og den anbefales IKKE med argument om at vinyl alltid låter bedre enn CD! Denne var meget god på CD og eksepsjonelt bra på vinyl!!! (NB! kun 500 ex opplag verken mer eller mindre)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg har nå lyttet noen ganger til Come Up For Air på vinyl, og musikken vokser for hver gang jeg spiller den. Produksjonen er outstanding. Pressingen står ikke tilbake for de beste amerikanske og japanske. Dette må være årets norske vinylutgivelse.

Til terryboy: Jeg har også kjøpt broren din sin 10-tommer, men jeg har ennå ikke fått spilt de. Det får bli i morgen.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg har nå lyttet noen ganger til Come Up For Air på vinyl, og musikken vokser for hver gang jeg spiller den. Produksjonen er outstanding. Pressingen står ikke tilbake for de beste amerikanske og japanske. Dette må være årets norske vinylutgivelse.

Til terryboy: Jeg har også kjøpt broren din sin 10-tommer, men jeg har ennå ikke fått spilt de. Det får bli i morgen.
Ja, er ikke denne vinylutgaven blant "Records To Die For" så vet ikke jeg?!!! CD versjonen er også så god at det er lov med nær døden opplevelser! Jeg (Deathbrod) har også KJØPT 10" til lillebror (Deathprod), men har som deg ikke fått startet på denne ennå. Jeg spiller for tiden ihjel White Birch og har startet på vandringen i samlerboksen (5x10" vinyl album) fra Rune Gramofon. Lillebror må finne seg i å bli nedprioritert til jeg føler at jeg har tid og lyst til å sprette plasten rundt den sorte Deathprod innpakningen. Han blir jo ikke rikere av at jeg hører på den?! (hvis det da ikke er slik at han blir rikere på annerkjennelse fra strorebror etter en lytt eller to da)

Det er åpenbart at du likte musikken og PRODUKSJONEN på 'Come Up For Air', og da mistenker jeg at du minimum vil like PRODUKSJONEN på det nye albumet til Susanna and the Magical Orchestra. Albumet er som den siste til White Birch produsert av Deathprod. Mastertapen har nylig kommet tilbake fra mastering guru Bob Katz i USA. Etter det jeg husker fra lillebror blir albumet sluppet i begynnelsen av august måned.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
"Come up for air" er virkelig fantastisk (vinyl)!!
Forøvrig mitt første møte med Rune Grammofon. Har like godt bestilt samtlige vinylutgivelser derfra :D
Platespilleren min har aldri tidligere hørt så bra ut...
Håper de fortsetter å gi ut på vinyl fremover!

T

tjn

Gjest
"Come up for air" er virkelig fantastisk (vinyl)!!
Forøvrig mitt første møte med Rune Grammofon. Har like godt bestilt samtlige vinylutgivelser derfra :D
Platespilleren min har aldri tidligere hørt så bra ut...
Håper de fortsetter å gi ut på vinyl fremover!
Regner med at du fikk med deg Supersilent 6 vinylen også da, utrolig bra! Ellers så er alle vinylene i hus, ikke all plastikk er sprettet her heller, samleren i meg våkner til live av og til. Tror det er planer om mer vinyl senere en gang.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

synes "come up for air" var litt skuffede i forhold til forrige utgivelse-"star is just a sun" ( har riktignok bare cd'n).

mvh. s.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Det er åpenbart at du likte musikken og PRODUKSJONEN på 'Come Up For Air', og da mistenker jeg at du minimum vil like PRODUKSJONEN på det nye albumet til Susanna and the Magical Orchestra. Albumet er som den siste til White Birch produsert av Deathprod. Mastertapen har nylig kommet tilbake fra mastering guru Bob Katz i USA. Etter det jeg husker fra lillebror blir albumet sluppet i begynnelsen av august måned.
Denne ser jeg VIRKELIG frem til ;D Forrige til Susanna etc hadde en flere fantastiske kutt, selv om jeg kanskje synes at kvaliteten dalte litt mot slutten

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Denne ser jeg VIRKELIG frem til  ;D Forrige til Susanna etc hadde en flere fantastiske kutt, selv om jeg kanskje synes at kvaliteten dalte litt mot slutten
Har ikke lov til å si så mye om denne (forbudt med spredning av innside informasjon!), annet enn at jeg personlig synes at den er noe jevnere enn debut albumet. Jeg er helt enig med jetmann at 1. halvdel av "List of lights and buoys" er bedre enn 2. halvdel. I tillegg er det en stor "hemmelighet" på det nye albumet relatert til en helt spesiell cover versjon (minst på høyde med Dolly Partons "Jolene")....

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Regner med at du fikk med deg Supersilent 6 vinylen også da, utrolig bra! Ellers så er alle vinylene i hus, ikke all plastikk er sprettet her heller, samleren i meg våkner til live av og til. Tror det er planer om mer vinyl senere en gang.
Fått supersilent6 også ja, men har knapt nok fått lyttet på den. Den krever nok litt mer en white birch... :)
Fått de andre platene i posten, men ikke rukket å hente dem enda. Gleder meg! :D

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.587
Torget vurderinger
5
Har ikke lov til å si så mye om denne (forbudt med spredning av innside informasjon!), annet enn at jeg personlig synes at den er noe jevnere enn debut albumet. Jeg er helt enig med jetmann at 1. halvdel av "List of lights and buoys" er bedre enn 2. halvdel. I tillegg er det en stor "hemmelighet" på det nye albumet relatert til en helt spesiell cover versjon (minst på høyde med Dolly Partons "Jolene")....
Har vært på et par konserter med Susanna og det magiske enmannsorkesteret. Tipper det blir en cover av enten Leonard Cohen, Joy Division eller Nick Drake?
Forøvrig synes jeg forrige platen til White Birch (Star is just a sun) er den beste rent musikalsk.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Har vært på et par konserter med Susanna og det magiske enmannsorkesteret. Tipper det blir en cover av enten Leonard Cohen, Joy Division eller Nick Drake?
Forøvrig synes jeg forrige platen til White Birch (Star is just a sun) er den beste rent musikalsk.

Da håper jeg på enten Joy Division eller Nick Drake, men begge hadde vært dritfett ;D
Hvilke låter spiller de live av disse artistene?

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.587
Torget vurderinger
5
Kommer ikke på hvilken Nick Drake låt det var, men versjonen av Joy Divisions "Love will tear us apart" er strålende!

Topp Bunn