Psychonaut skrev:
Har nettopp fylt 20, og har "opparbeidet" meg en liten "kjærlighet" til Whiskey gjennom mine få år som aktiv alkohol intaker....
Eg husker ikkje så godt kva for type Whisky eg har smakt (kanskje en grunn

) , men en eg forsovidt liker godt er Johnny Walker Black Label...
Det frister ikkje å lese gjennom hele denne tråden så eg spør like gjerne om det er noen anbefalinger ute å går?
Noe i samme prisklasse" som Walker'en. (har ikkje blitt rik enda)
Først og fremst - ta «kjerligheten» til usge beatha litt forsiktig til å begynne med. Jeg kjenner alt for mange som har total avsmak av livets vann etter litt uheldig omgang med varene i «ungdomen». Selv fortrekker jeg å supplere med mye vann ved siden av (helst 10X med vann ift. whisky), spesielt når jeg er tørst etter eliksiren ...

... foruten en liten tilmålt menge i selve fluidumet for å få den til å åpne opp, alt fra en dråpe eller ti i «vanlig» blanding på omkring 40 - 43 % VOL, til omkring 1/3 til 1/2 ved cask strength ... det er ikke det jeg kan også nyte et glass eller to med cask strength uten vann i, men som regel er det en fordel å vanne ut til omkring 40% Vol eller evt litt lavere.
Dernest så vil jeg absolutt anbefale å leke litt med hvor smaken av fluidumet setter seg i ulike deler av munnen/tungen og nesen, lepje litt juft og sjekk hvordan det påvirker - lek litt med smaksteknikk! Dernest kan du vurdere å kjøpe et lite utvalg av «karakteristiske» whiskyer fra de ulike områdene, og sjekk ut hvordan du smaker og liker de ulike karaktertrekkene. Og selvfølgelig - prøv uformelle blindtester (gjør det enkelt til å begynne med) - det er en god bit av morroa. Når du har avansert litt kan du kjøre blindtest bare på lukt! Dernest kan du prøve blindtest med neseklype - du blir overrasket!
Selv fortrekker jeg lit for ofte whisky type hestespark ... en håndfull «anbefalinger»:
Islay:
Bowmore: min personlige favoritt, spesielt i cask strengt som ikke lenger er å få fatt på som std.tapping.
Laphroaig: start med 10 åringen det er en klassiker (og ram), mer og mer av det samme finner du i Quarter Cask og Cask strength. Den største forskjellen mellom to «like» whiskyer av ulik årsklasse finner du muligens mellom 10 åringen og 15 åringen til Laphroaig.
Lagavulin: rangeres av mange som den beste Islay - ikke like mye «hår på brøstet» som Laphroaig, oppfattes ofte som litt mer raffinert, mindre medisinsk.
Ardbeg: not my cup of tea - av en eller annen ukjent grunn - mange har den dog som favoritt. Ardbeg har også stor variasjon i tappinger
Bruichladich: 200 liter på vent, 5 til 10 år å vente (Port Charlotte)... 8) En av de snille Islay whiskyene i std. tapping - de har dog noen «slemme» på repertoaret også 8) Prøv Octomore dersom du kommer over den ... bare hold deg fast!
Da gjenstår bare Bunnahabhain og Caol Ila (som jeg ikke er veldig bevandret i) så er Islay komplett ... foruten nedlagte Port Ellen som nytes best på White hart hotel i Port Ellen - ca £16 for et glass sist jeg var innom - en 21 åring trur eg det var (alternativt på lounge baren i Port Ellen). I samme slengen bør også Isle of Jura nevnes som kommer fra naboøya, det er forlenge siden sist jeg smakte jura til at jeg skal gi noen merknad på den.
Mens vi er i nabolaget så regnes Campbeltown som et eget området. Byen hadde etter sigende over 30 whiskydestillerier før i tiden, i dag er det bare to(tre): Springbanks (og The Campbeltown) og Glen Scotia. Jeg har ingen minneverdige opplevelser med noen av dem ...
For å fortsette øyvandringen kan vi dra innaskjærs til Arran, et av, om ikke det nyeste whiskydestilleriet. Jeg smakte en 10åring for litt siden - det er en klassewhisky med store muligheter - både karakterrik, fyldig og oh so smoooth! (men noe dyr ... 200 kr glasset).
Sjøferden fortsetter tilbake rundt the mull of Kintyre (Campbeltown) igjennom the sound of Islay (pass på tidevannet!), og inn til Oban (rik på malt, fast torv, litt rund, med fin røyk og god ettersmak). En kort båttur ut fra Oban finner du Mull og en liten kuriositet som heter Tobermory (ikke kjøp mer enn 33 cl - det er en kuriositet!). Siden vi er på seiltur kan vi fortsette rett mot nord til Skye og en av de desidert mest karaktersterke whiskyene - Talisker - det er ei røykbombe med litt søtsur maltsmak, hint av salt og mye pepper i ettersmaken. Ut på bølgene i gjenn og nordvestover til Orkenøyene hvor vi finner Scapa og Highland Park. Highland Park er IMHO
den aller beste allroundwhiskyen - 12-åringen er mer enn nok for nye ganer (18-åringen kan være litt kjedelig - «for» raffinert av og til

) Scapa er et interessant bekjentskap men ikke veldig mye å skrive hjem om - litt lett for min gane.
Sådær var whisky-øy-hoppingen unnagjort, da gjenstår «the main land».
The northern high lands har jeg ikke mye er faring med. Her finner vi bl.a. Pultney, Clynelish, Ord, Glen Albyn og Glen Mhor. Ord står på kartet mitt, men den har ikke utmerket seg i min gane.
Speyside neste ... her er utvalge så stort og tett at det knapt er mulig med ei kjapp oppramsing - noen av mine bekjentskaper: Cragganmore (min desiderte speysidefavoritt); Glenmorangie (en fin, snill og balansert whisky, de har dog IMHO rotet seg vekk med alle umulige tønnetyper), Dalmore, The Glenlivet, Knockando, Cardhu, Glenfiddich, Aberlour (100 prof er grei utvannet - a'Bundah er en svært god «cross over» => den smaker ikke som andre whiskyer ...), Strathisla, etc .... dvs mange mange fler.
Ferden går videre til Eastern Highlands - her er mine bekjentskaper desverre begrenset til Dalwhninie (trur eg) - en veldig myk men likevel litt fyldig sak med mye aroma, fin kompleksitet og godt med malt på slutten. Midlands og Lowlands er også ganske hvite på mitt kart. Et par kjenninger har jeg dog i Auchentoshan, Glengoyne, Bladnoch, og lowlandfavoritten Glenkinchie - en svær «smooth» sak som ikke bør vannes særlig (std.tappingen har mer karakter enn destillers edition).
Det var bare malt. Som en ren artighet bør du også prøve ren grain-whisky som The Invergordon og Black Barrel - det er kuriositeter men kan kanskje bidra til «smaksforståelsen». Du får ha meg unskyldt for name droppingen og min manglende veiledning mht pris og blended ...
Slainte mhath!
mvh
KJ