Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    Avgatt19087

    Gjest
    Kun to måneder til lille julaften, og jeg har begynt å tenke litt på årets julewhisky. Drikker i skrivende stund Glenallachie 12, og Glenallachie er en kandidat. 12 og 10 CS for eksempel burde duge til jul. 😊

    Hadde Glengoyne 21 i fjor og den er jo fryktelig god, men skulle gjerne sluppet litt billigere unna enn som så.

    Glenfarclas kan jo smake skikkelig julekake, men der må jeg opp på 25 år for å prøve noe nytt og da koster det. 😳

    Forslag?
    Aberlour 18 på polet. 0,5l 43%
    Kilchoman Loch Gorm 2021 på polet
    Glenrothes Whisky Maker's Cut på polet
    Aberlour 16 på bolaget 0,7l 40%
    Smögen 100 proof sherry quarters bolaget
    High Coast Berg bolaget
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Weblansering på Bolaget i dag...Og det tok ikke mange sekundene før denne var "borte"

    1635408589173.png



    Det ble en slik en på undertegnede...som ikke er laget av penger. Er sikkert god denna også tenker jeg. Det gledes

    1635409309736.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    2

    2xJ

    Gjest
    Årgangswhisky er alltid noe spesielt !! Man tar seg i og være litt ekstra forsiktig - og nyte enda lit mer.

    Enjoy Life!! :love:
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Kilkerranflaskene så ut til å bli utsolgt i løpet av ca. 10-15 sekunder. Det tok litt over minuttet før Benromach 21 forsvant...Treeeeegt:cool:

    Kilkerran 16 som ble solgt på Bolaget i dag er vel 2021-utgaven tror jeg. Den som ble solgt i Norge for en tid tilbake var 2020-tappingen. Der var prisen NOK 1.050,-...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Kun to måneder til lille julaften, og jeg har begynt å tenke litt på årets julewhisky. Drikker i skrivende stund Glenallachie 12, og Glenallachie er en kandidat. 12 og 10 CS for eksempel burde duge til jul. 😊

    Hadde Glengoyne 21 i fjor og den er jo fryktelig god, men skulle gjerne sluppet litt billigere unna enn som så.

    Glenfarclas kan jo smake skikkelig julekake, men der må jeg opp på 25 år for å prøve noe nytt og da koster det. 😳

    Forslag?

    Har nettopp bestillt fra Finske Alko en Aberlour Casg Annamh Single Malt

    Har tro på den! ;)
    Aberlour Casg Annamh Single Malt.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    3.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk en sånn en til bursdagen min i sommer. Den får jo særs gode karakterer rundt omkring... Sorry, men den ble ingen favoritt her. Etter min mening mangler den kompleksitet, og er ikke i nærheten av hva f eks en standard Talisker 10 har å by på. Det kan godt hende at jeg er forutinntatt, ettersom jeg fant Nikka Coffey Grain direkte udrikkelig, med sterke aceton-overtoner...; eller det er fullt mulig at japansk Whisky ikke er for meg. image_2021-11-02_214437.png
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Jeg fikk en sånn en til bursdagen min i sommer. Den får jo særs gode karakterer rundt omkring... Sorry, men den ble ingen favoritt her. Etter min mening mangler den kompleksitet, og er ikke i nærheten av hva f eks en standard Talisker 10 har å by på. Det kan godt hende at jeg er forutinntatt, ettersom jeg fant Nikka Coffey Grain direkte udrikkelig, med sterke aceton-overtoner...; eller det er fullt mulig at japansk Whisky ikke er for meg. Vis vedlegget 760311
    Vi er forskjellige og har forskjellige preferanser. Det er det som gjør whisky så spennende synes jeg. Men, husk at dette er en blended scotch og ikke en single malt. Det kan kanskje forklare noe av det du savner av kompleksitet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Var på whiskyfestivalen i går og det ble mye godt å smake på. Mye som jeg oppfatter som ordinære saker som man kan kjøpe på polet for en tusenlapp +/- Men det var noen sjeldne flasker som dukket opp Bl.a en Lagavulin 12 år som det var 8 flasker av i Norge. Spesiell design men den var en typisk lagga 16 synes jeg. Av godsaker kan nevnes Springbank 21 som var en av Pit Stop drammene. Den var god. :) Men min favoritt var denne;
    9875_big_peat_1992-2019_27_year_old_the_black_edition_1024x1024.jpg

    Er tilgjengelig på polet til et par høvdinger. Dette kan være den flaska jeg koster på meg når noe skal feires neste gang.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Av alt det som man ikke blander i kaffe, cola å annet, har jeg nå bare én tilbake :cry:
    En Aberlour A´Bunadh.
    Da VAR jeg simpelthen nødt til å bestille et par stykker mere (for mangfoldigheten) 😁

    Det blev disse 2, som forhåbentligt kommer med posten i morgen eller tirsdag.

    https://www.kokkensvinhus.dk/shop/bruichladdich-1992-dimensions-19-aars-fad-nr-3674-2/

    https://www.kokkensvinhus.dk/shop/bunnahabhain-2008-first-fill-sherry-hogshead-c1174-574-2/

    Bildene kan ikke kopieres annet enn som weblink, så derfor disse link´s.
    Skal ta bilder, når de er ankommet :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk en sånn en til bursdagen min i sommer. Den får jo særs gode karakterer rundt omkring... Sorry, men den ble ingen favoritt her. Etter min mening mangler den kompleksitet, og er ikke i nærheten av hva f eks en standard Talisker 10 har å by på. Det kan godt hende at jeg er forutinntatt, ettersom jeg fant Nikka Coffey Grain direkte udrikkelig, med sterke aceton-overtoner...; eller det er fullt mulig at japansk Whisky ikke er for meg. Vis vedlegget 760311
    Tror, det er fullt muligt, at Japansk whisky ikke er noe for deg :)
    Ikke meg heller. Fik også en bursdagspresent fra noen venner, godt nok en annen Nikka,
    men ennte med å gi den bort. Den manglet simpelthen ALT.
    Til japanenes unnskylning skal vel siges, at de ikke har urgammel tradition for slikt.
    Ville heller aldrig kjøpt en cognac (brandy) from sør-korea eller australien :ROFLMAO:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Av alt det som man ikke blander i kaffe, cola å annet, har jeg nå bare én tilbake :cry:
    En Aberlour A´Bunadh.
    Da VAR jeg simpelthen nødt til å bestille et par stykker mere (for mangfoldigheten) 😁

    Det blev disse 2, som forhåbentligt kommer med posten i morgen eller tirsdag.

    https://www.kokkensvinhus.dk/shop/bruichladdich-1992-dimensions-19-aars-fad-nr-3674-2/

    https://www.kokkensvinhus.dk/shop/bunnahabhain-2008-first-fill-sherry-hogshead-c1174-574-2/

    Bildene kan ikke kopieres annet enn som weblink, så derfor disse link´s.
    Skal ta bilder, når de er ankommet :)
    Har mere sansen for A'Bunadh enn bunad på søttende mai
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det finnes (fantes) japansk whisky som jeg tror flertallet her hadde satt pris på. Men de er Ikke lenger tilgjengelige for oss nordboere.
    Jeg husker godt Hibiki 12 og 17 som knallgode whiskyer og kjøpte derfor en Hibiki Harmony i fjor, kan ikke sammenlignes med de som ikke lenger er tilgjengelige. Og Yamazaki 12 fra Suntory var en god whisky. God japansk whisky er for meg blitt vanskelig å få tak i og for dyrt.
    Heia Skottland, :D Derfra er det mye godt, har sansen for det som kommer fra Islay, Jura og Skye. Og det er ikke bare røyk og torv vi snakker om da.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Tror, det er fullt muligt, at Japansk whisky ikke er noe for deg :)
    Ikke meg heller. Fik også en bursdagspresent fra noen venner, godt nok en annen Nikka,
    men ennte med å gi den bort. Den manglet simpelthen ALT.
    Til japanenes unnskylning skal vel siges, at de ikke har urgammel tradition for slikt.
    Ville heller aldrig kjøpt en cognac (brandy) from sør-korea eller australien :ROFLMAO:
    Japanerne trenger da ingen unnskyldning, de lager noen av de beste whiskyene som finnes. Jeg hadde et par flasker Nikka Coffey malt 12 yo på 55% fra ca. 2007 som ble drukket i vår. Murray ga den 97 poeng og det er det ikke mange whiskyer som får. Kona har den som sin favoritt, foran den flasken med 30 år gammel Brora nevnt i innlegg #5590 som vi holder på med nå.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva´ er det, dere si´r i Norge..... Smaken er som baken.
    Bra, at vi har forskellige preferancer.
    Kos deg med Nikka. :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg drukket opp Nikkaen før sommeren så det er derfor jeg har åpnet Brora-flasken. Men den er god den også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Hva´ er det, dere si´r i Norge..... Smaken er som baken.
    Bra, at vi har forskellige preferancer.
    Kos deg med Nikka. :)
    Min fetters kone slo til på en dyr japse "whisky" i anledning jeg kom på besøk.
    Jeg og fettern var begge enige om at vurdert som whisky falt den igjennom,
    men vurdert som en brandy var den itte gæli
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Hva´mener du?
    Bortset fra ny vinyl i ny og næ, er dette vel en av de allerbeste lekene 😁 :ROFLMAO: :love:
    Vel Hasse, om du leker mye og lenge så ville jeg holdt meg unna de dyreste diamant stiftene.
    Snakker av egen dyrekjøpt erfaring, kom i skade for å giljotinere den godeste herr Rohmann
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vel Hasse, om du leker mye og lenge så ville jeg holdt meg unna de dyreste diamant stiftene.
    Snakker av egen dyrekjøpt erfaring, kom i skade for å giljotinere den godeste herr Rohmann
    Så synd...... men den slags sker jo for utrenede amatører.
    Et langt liv med masser av alkohol har gitt meg "steady hands", så den slags sker ikke for meg :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    For at omskrive Svante :
    I dansker kan meget som vi ikke kan
    Men antar at øving gør mester
    Du antar korrekt 😁
    Men dette vil altid bli´e en pest i økonomien
    Hvor mye annlegg/musikkjøp vil man undvære for at holde alkis-treningen i live, å ikke ende opp med knekkede cantilevers??
    Ikke nemt det 😂😂😂
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke knekt noe selv, men katta tok kål på en Dynavector DV17D2, og dama støvtørka ihjel en AT OC9…

    Johan-Kr
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    At støvlokket til VPI er en idiotkonstruksjon
    Vis vedlegget 762266
    Det ligger vel I navnet, støvlokk.
    Min GyroSE har det Michell kaller Secure Cover, og katta bryr seg foreløpig katta om den
    På nachspiel med litt for mye scotch innabords, har jeg stålkontroll på at om noen skal ødelegge PU'n så skal det være meg! Og at det bare har gått én etter førti år er vel itte gæli
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn