Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok det samme hvor flaskehalsen er, konstruksjonen med monopolet som frontfigur gir meg et dårligere utvalg enn der hvor markedet er frit!
    Dersom du finner forhandlere i utlandet som ikke har eksportrestriksjoner (til Norge), så kan du fritt importere det du ønsker der fra. Det er ikke lengre noen begrensninger på import av alkohol til eget bruk, men det er litt ekstra styr å håndtere avgiftene EDIT og fortollingen.

    mvh
    KJ
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    For min del er dette årtusenets mest etterlengtede dram ...
    Vis vedlegget 528916

    Det starta i 2002/2003 med en litt sprø ide om å gå sammen et gjeng å dele ei tønne fra Bruichladdich. [EDIT RNFF] 200 liter ble destillert og lagt på fat i sommeren 2003. Nå over 15 år og noen småvoksne regninger senere har vi fått hærligheten hjem, og jeg har sikret grunnforskyningen for ei stund fram over.

    Skål og god helg.

    mvh
    KJ
    Fantastisk😊👍 Det må jeg si, dersom dere vil gjøre noe slikt igjen, så si fra hvis det er en plass på laget!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du finner forhandlere i utlandet som ikke har eksportrestriksjoner (til Norge), så kan du fritt importere det du ønsker der fra. Det er ikke lengre noen begrensninger på import av alkohol til eget bruk, men det er litt ekstra styr å håndtere avgiftene EDIT og fortollingen.

    mvh
    KJ
    Jeg har brukt appen til toll.no - Jeg kjøper innen EU og får flaskene sent til familie i Danmark. Når jeg så besøker de kan jeg fortolle op til 7 flasker mener jeg det er. Min kone kan gjøre det samme og på den måten kan jeg hente det meste jeg ønsker hjem. Det er ganske lett. Vanligvis er jeg i DK sån 2-3 ganger i året. Så dette er en ganske effektiv måte at importere og kombinere familiebesøk
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja men forenklet fortolling er noe annet. Som antydet tok vi inn drøyt 240 flasker på pall i en jafs, og det var bare en av oss drikkfeldige som stod som mottaker. Tidligere var det slik at vi måtte gå via en autorisert importør men slik er det ikke lengre.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk😊👍 Det må jeg si, dersom dere vil gjøre noe slikt igjen, så si fra hvis det er en plass på laget!
    :cool: Nå har jeg «nok» drikkevarer for ei stund fram over, drøyt fem kasser av eget merke og drøyt 20 mer eller mindre halvfulle flasker av hyllevarer, men jeg bør vel begynne å planlegge for at lageret kan gå «tomt» ... Det er jo ei viss ledetid på ei tønne ...

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Morsomt at vi har ulike innfaldsvinkler til temaet. Mitt kritikkpunkt går på at utbudet av whisky på monopolet, er dårligere enn i de lande som har et frit market.

    Hvis jeg bare drikker Tullamore, så spiller det nok ingen rolle ... men hvis jeg elsker at utforske og nyte mangfoldet av whisky som findes derute i verden. Da betyr det noe at monopolet/staten skal mene dette og hint om hva jeg får tilgang på

    prøv at overfør logikken til Hifiprodukter, tenk hvis alle lydprodukter skulle selges på et monopol ... nice, hvis du liker eksempelvis Sony. Men er du til Primaluna da blir det sluppet 5 forsterkere i året. Da får du et tilfeldig kønummer, du sitter klar ved dataen kl. 8.00 springer på, får tilslag, yes... yes for s.... jeg fikk primalunaforsterker, sådan! ... tre dager etter får du en mail. «Utsolgt fra leverandør» .. ja, ja da blir det Sony da ... den er jo også god🤓 monopolet er et godt system😉
    Sorry babe, det ble Upper Ten på deg.
    Vel vel så dårlig er tross alt ikke polet.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Nå har jeg «nok» drikkevarer for ei stund fram over, drøyt fem kasser av eget merke og drøyt 20 mer eller mindre halvfulle flasker av hyllevarer, men jeg bør vel begynne å planlegge for at lageret kan gå «tomt» ... Det er jo ei viss ledetid på ei tønne ...

    mvh
    KJ
    Ja da har du til en stund tenker/håper jeg😊
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Sorry babe, det ble Upper Ten på deg.
    Vel vel så dårlig er tross alt ikke polet.
    Polet er greit, du får mye, uten tvivl! De fleste i Norge er godt tilfredse. Men om du liker mangfold ... monopol gir ikke det .. hope you get the point .. Babe😊
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Pakke fra Polet...det gledes...
    6D802BE9-D41B-498D-AE3A-4E92CF569708.jpeg
    Så var det prisen da...
    Polet NOK 3.199,90
    Fraktfritt levert på den lokale butikken med postutlevering...

    Bolaget SEK 3.493 x 1,047 = NOK 3.657,17
    whisky.dk DKK 2.599 x 1,432 = NOK 3.721,76
    thewhiskyexchange.com £ 365...
    Valutakursen har jeg hentet på min iPhone i dag den 18. november.

    Forrige uke solgte de Talisker 18 på Polet for NOK 1.200,-
    På whisky.dk selges den nå for DKK 1.199,-...

    Juuls i København selger Talisker 25 for 2.495,-. I NOK blir det 3.573,-
    Den har de på hylla på polet på Aker Brygge til NOK 3.000;-.

    Lagavulin 16 NOK 749,90 på Polet
    Juuls selger den for DKK 489,- som blir NOK 700,-
    Så der er Polet dyrere.

    Sjekket på Polet og i dag var det 997 varelinjer som kom opp når jeg søkte på «whisky».
    Litt har vi jo tross alt å velge på da...

    Men, vi kan misunne våre svenske venner...Der kom det opp 1492 artikler på det samme søket...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Polet er greit, du får mye, uten tvivl! De fleste i Norge er godt tilfredse. Men om du liker mangfold ... monopol gir ikke det .. hope you get the point .. Babe😊
    Gi meg et annet utsalg som har større mangfold enn Polets bestillings liste.
    Fritt salg av polvarer ville ført til Rema/Coop utvalg over hele landet(mangfold?)
    og kanskje noen spesial butikker i de største byene.
    Bor selv i Spania, og har du lyst på noe fra Bordeaux Piemonte Toscana etc , eller singelmalt utenom dragerne -
    Glem det
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det Ras og flere med ham ikke vil skjønne er at Vinmonopolet er et omsetningsmonopol for alkoholholdige varer mellom 4,7% og 60%. De produserer ikke alkohol, de importerer ikke alkohol, de driver utelukkende med salg av alkohol. De begrenser på ingen måte utvalget; noe en titt i bestillingsutvalget viser med all tydelighet. I tillegg kan hvem som helst over 20 år importere hva de vil av alkohol under 60% til Norge. Jeg vet ikke om noe annet sted i verden hvor utvalget som er tilgjengelig for den vanlige forbruker er større enn i Norge. Du finner riktignok ikke alle varene i ethvert polutsalg, men i løpet av en uke har du det på posten hvis den norske importøren har det på lager. Jeg bor halve året i Italia og jeg har samme erfaring som Hønndjevelen om det lokale utvalget i utlandet. Mye billig grappa og en god del vin, men stort utvalg finnes ikke noe sted. Jeg har tilgang på et mye bedre utvalg alkohol i Norge enn i Italia. Utvalget i Norge ville bli mye dårligere hvis de avviklet vinmonopolet.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det Ras og flere med ham ikke vil skjønne er at Vinmonopolet er et omsetningsmonopol for alkoholholdige varer mellom 4,7% og 60%. De produserer ikke alkohol, de importerer ikke alkohol, de driver utelukkende med salg av alkohol. De begrenser på ingen måte utvalget; noe en titt i bestillingsutvalget viser med all tydelighet. I tillegg kan hvem som helst over 20 år importere hva de vil av alkohol under 60% til Norge. Jeg vet ikke om noe annet sted i verden hvor utvalget som er tilgjengelig for den vanlige forbruker er større enn i Norge. Du finner riktignok ikke alle varene i ethvert polutsalg, men i løpet av en uke har du det på posten hvis den norske importøren har det på lager. Jeg bor halve året i Italia og jeg har samme erfaring som Hønndjevelen om det lokale utvalget i utlandet. Mye billig grappa og en god del vin, men stort utvalg finnes ikke noe sted. Jeg har tilgang på et mye bedre utvalg alkohol i Norge enn i Italia. Utvalget i Norge ville bli mye dårligere hvis de avviklet vinmonopolet.
    Min kritik går først og fremmest på at monopol gir dårligere mangfold. Det ser ut til vi ikke er enige! Hva tenker du om et lite forsøk, litt empiri. Vi kan ta listen over whisky fra a-å. Velg et merke. Find de 5-10 mest spændende flasker du kan på monopolet, som du kan kjøpe og ha på kjøkkenbenken etter lad os si 3 - 5 dager. Jeg kan gjøre det samme, finde de 5-10 mest spændende flasker som jeg kan ha stående hos min familie i Danmark etter 3-5 dager. Flaskene skal kunne kjøpes fuldt lovlig! Og være på kjøkkenbenken innen 3-5 dager! Hva tenker du - skal vi starte med Springbank?
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Clynelish 14 til 619 kroner på vinmonopolet er god og absolutt verdt prisen. Den kommer ikke helt opp mot klassisk Brora, så det er synd at Diageo la ned det opprinnelige Clynelish destilleriet. Men når jeg åpner min flaske Brora til våren skal jeg også sørge for å ha en flaske Clynelish 14 tilgjengelig så jeg kan sammenligne.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her inne som liker Aberlour?
    Jeg syns det er en ypperlig whisky 🙂
    M
    Jeg har en flaske Aberlour 12, jeg liker den veldig godt, men savner nok litt højere procent enn de 40 den har!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Clynelish 14 til 619 kroner på vinmonopolet er god og absolutt verdt prisen. Den kommer ikke helt opp mot klassisk Brora, så det er synd at Diageo la ned det opprinnelige Clynelish destilleriet. Men når jeg åpner min flaske Brora til våren skal jeg også sørge for å ha en flaske Clynelish 14 tilgjengelig så jeg kan sammenligne.
    Hei, aam01, hyggelig at du er tilbake, lurte på om alt var bra med deg siden du ikke ga respons på invitasjonen til at bli med på at undersøke tilgjengeligheten på monopolet vs et land uten monopol.

    Hva tenker du?

    Vi går gjennom lista over whisky, vi kan velge annen hver gang, du finder 5-10 flasker på polet - de mest interesante flaskene. Jeg gjør tilsvarende ut fra hva som er tilgjengelig i/fra Danmark. Flaskene skal kunne stå på kjøkkenbenken innen sån 3-5 dager, sån sirka. Dersom vi skal kjøre mer enn 100km for at hente flasken bør det vel også nevnes!? Vi legger ut bilder av de flasker vi velger her på tråden!

    Jeg er naturligvis klar over at tilgjengelihet bare er et av flere parametre som er relevante for at gjøre en full evaluering av monopolet. Det har vært nevnt pris, som helt sikkert er et relevant parameter, det fins også sosiale og helseargumenter, distrikspolitiske hensyn, nettbutikk vs fysisk butikk mm. Disse kan vi selvsakt ta en runde på senere. Da jeg er åpen for at monopolet har fordeler som må annerkjennes!


    Men, tilgjengelighet, hvilke varer kunden har tilgang på, innen en overskuelig tidsramme. Det bør sammen med pris være et av de åpentlyse parametre at starte med! .. Et tema vi også får komme tilbake til er dette med monopolets sine «slip», hvordan disse skal vektes i forhold til spørsmålet om tilgjengelighet, det får vi også ta en runde på senere. Først står spørsmålet om hva kan vi som forbrukere få tilgang på, til enhver given tid året rundt, uten at måtte stå i kø. Dette parameter vil de fleste forbrukere nok mene kommer helt i top på lista!

    Hva tenker du, skal vi starte med Springbank, da velger du neste merke!?
     
    Sist redigert:

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Clynelish 14 til 619 kroner på vinmonopolet er god og absolutt verdt prisen. Den kommer ikke helt opp mot klassisk Brora, så det er synd at Diageo la ned det opprinnelige Clynelish destilleriet. Men når jeg åpner min flaske Brora til våren skal jeg også sørge for å ha en flaske Clynelish 14 tilgjengelig så jeg kan sammenligne.
    Wow Brora, det er flere Brora som skårer meget højt på Whiskybase.com!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Brora ble produsert på Clynelish-destilleriet fra 1969 til 1983. Derav interessen for å sammenligne,
    Clynelish distillery - Wikipedia
    Og ellers har jeg sagt det jeg har å si om Vinmopolet i innlegg #4934.
    Skjønner!, Du skrev at du ikke viste om noe annet sted i verden hvor utvalget er bedre enn i Norge ...

    Jeg vet ikke om noe annet sted i verden hvor utvalget som er tilgjengelig for den vanlige forbruker er større enn i Norge.

    Men det er jo det jeg gjør. Du skal stort sett se til alle andre steder i den moderne verden for at finde et bedre utvalg... Det vil jeg gjerne illustrere for deg, sammen med deg.

    kom igjen lad os prøve Springbank det blir moro!?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ingen whisky-ekspert slik som deg Bulter, men her er mine to favorittglass. Det minste med gravering er fra Glencairn. Det andre er håndblåst fra Irene Harvik.

    20201124_181439.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er mine glass, jeg havner som regel med tulipanglasset i midten, billige greier som jeg kjøpte på Fretex for 10,- glasset. Men glasset er passe stort, rommer en skikkelig støyt og det velter ikke så lett heller :D Skal det bare nippes litt så blir det glasset fra Bunnahabhain som havner på bordet. Glasset til høyre er et whiskyglass, men jeg bruker det nesten aldri.
    IMG_20201124_183555912.jpg
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Her er mine glass, jeg havner som regel med tulipanglasset i midten, billige greier som jeg kjøpte på Fretex for 10,- glasset. Men glasset er passe stort, rommer en skikkelig støyt og det velter ikke så lett heller :D Skal det bare nippes litt så blir det glasset fra Bunnahabhain som havner på bordet. Glasset til høyre er et whiskyglass, men jeg bruker det nesten aldri.
    Vis vedlegget 677679
    Ble det gevinst på båten? Syns det står noe der i bakgrunnen😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn