Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vi andre får gjøre det drammen er tenkt til; drikke

    det er som historien om bananen til over millionen. det er for folk som ikke kan verdsette produktet som det er ment som, bare hva en kan gjøre penger ut av. og folk applauderer.
    Mye "kunst" er vel å regne som misbruk av maling også. Å smøre noe utover et lerret og forlange mange penger for det er vel i endel tilfeller akkurat det samme. Noen hadde i alle fall vett til å spise bananen. Matsvinn skal vi jo helst begrense og det hele kokte ned til en artig kommentar.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    vi andre får gjøre det drammen er tenkt til; drikke

    det er som historien om bananen til over millionen. det er for folk som ikke kan verdsette produktet som det er ment som, bare hva en kan gjøre penger ut av. og folk applauderer.
    Banan festet til vegg med gaffertape, verdsatt til over en million, er vel et endetidstegn? Eller veien å gå for pressede norske matvarekjeder?

    Etter at bananen ble spist av en "performance kunstner" er verket blitt gjenskapt med ny banan og ny tapebit. Millionen er reddet! "Kunstverket var ikke den bestemte bananen, men idéen som ble uttrykt."
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Heftig! Jeg kjenner en kar som har godt over 400 flasker i sin samling, men noen snittverdi på 20 000 kr/flaske er det neppe snakk om. Det er i seg selv ikke direkte enkelt å finne en flaske til 20 000 kr. Men det hjelper nok på at dette er en samling i hovedsak fra 1900-tallet, og der er det sikkert en del skikkelig gamle ting som har vært på flaske i 80 år, noe som i seg selv er ganske uinteressant, men som mest har verdi fordi det ikke lenger er mulig å oppdrive maken.
    Det var vel ei av flaskene fra 1926 der tilsvarende var solgt på auksjon for £1,5 mill tidligere. Da kan det i utgangspunktet være 5 dyre flasker og resten er upper ten...

    Johan-Kr
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Heftig! Jeg kjenner en kar som har godt over 400 flasker i sin samling, men noen snittverdi på 20 000 kr/flaske er det neppe snakk om. Det er i seg selv ikke direkte enkelt å finne en flaske til 20 000 kr. Men det hjelper nok på at dette er en samling i hovedsak fra 1900-tallet, og der er det sikkert en del skikkelig gamle ting som har vært på flaske i 80 år, noe som i seg selv er ganske uinteressant, men som mest har verdi fordi det ikke lenger er mulig å oppdrive maken.
    Det var vel ei av flaskene fra 1926 der tilsvarende var solgt på auksjon for £1,5 mill tidligere. Da kan det i utgangspunktet være 5 dyre flasker og resten er upper ten...

    Johan-Kr
    Nja, men da holder vel ikke uttalelsen om at dette representerer "bredden av whisky i den 20. århundre" særlig godt skulle jeg mene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Jeg føler at om man skal drive med whiskysmaking så bør man gjerne ikke teste mer enn kanskje 3 slag hver gang. Videre bør man ikke ha mer enn 3 dager i uka med smaking, og man bør gjerne ta med seg én variant fra en smaking til minst én senere smaking. Man åpner med andre ord 2 nye flasker 3 dager i uka, noe som utgjør 312 flasker i året. Da kan man smake seg gjennom denne samlingen på 12,5 år.

    Det blir litt som å ha en platesamling på 20 000 plater og hevde at man "kjenner musikken ut og inn" :D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bilde fra BannaBein i fjor men usikt mot Jura.

    Vis vedlegget 561389
    Den beste whiskyen jeg har eid OG drukket opp var en "banna bein". 13 år gml singelcask tappet av Whisky Castle i Tomintoul. Den kunne minne om en ardbeg uigeadail, men uten den bøse Ardbegrøyken. Mer forfinet. Mer tørket frukt, bjørkebål, solbærtoddy og nam. Fikk en reell sorgreaksjon da den var tom.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Kanskje noe i samme gata. Men min var en IB fra Whisky Castel. Den holt forøvrig 62% Gubben i butikken gjorde litt narr av norsk lovgivning, da han liksom holdt flasken med langsynte armer og sa «hva står det her da?» mens han skrapte bort den delen av etiketten der alkoholprosenten sto. Artig type. Raus med smaksprøvene og deltok selv også
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Tjuvstarter litt på jula med Port Charlotte, heavy peated, 10yo. Krever litt mer enn ett par dråper vann da den er på 50%. Litt tung å drikke reint. Øver meg på hvor lite vann som skal til for å få perfekt aroma. Hardt arbeid. SIH_6657-01_cr.jpg
    Beklager billedkvaliteten, men gidder ikke legge mer i det nå. Andre ting er viktigere i øyeblikket. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Tjuvstarter litt på jula med Port Charlotte, heavy peated, 10yo. Krever litt mer enn ett par dråper vann da den er på 50%. Litt tung å drikke reint. Øver meg på hvor lite vann som skal til for å få perfekt aroma. Hardt arbeid. Vis vedlegget 563444
    Beklager billedkvaliteten, men gidder ikke legge mer i det nå. Andre ting er viktigere i øyeblikket. :)
    Men hvordan smaker den?
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Vis vedlegget 563444
    Beklager billedkvaliteten, men gidder ikke legge mer i det nå.
    Ingen grunn til å beklage Gullvåg.
    Vel... paspartouet er for lite. Trykket trenger mere luft for å komme til sin rett. Valget av gull ramme har også blitt en liten irritasjon for meg, selv om det gjenspeiler fargene i trykket. Bryter med resten av det jeg har på veggene, men Gullvåg blir jo ikke feil uansett.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Men hvordan smaker den?
    Bør jo egentlig svare på denne siden jeg starta dette. Faktum er at jeg har null erfaring med å beskrive smakene jeg opplever. Har en del erfaring med å drikke Tallisker og Laproagh så jeg kan jo prøve å sammenligne. Litt mindre torv enn de nevnte selv om flaska påstår "heavy peatet". Den er ikke langt unna så jeg antar de har ordene sine i behold. I tillegg til eikefat og røyk har den ett innslag av sitrus som jeg ikke opplever med Tallisker og Lapproagh. Noe friskere, liksom. Håper det hjelper.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Jeg falt for fristelsen til å teste den 10YO Port Charlotte fra Bruicladdich. Det var jo en riktig fin whisky, men overraskende nok er den faktisk ganske vanskelig å skille fra Bunnahabhain Moiné. Skjenker jeg dem opp i 2 glass skulle det sikkert gå helt fint, men drikker man den ene på torsdag, og den andre på fredag, unnskyld, fredag og lørdag, så skal det nok litt til å plukke hva som er hva.

    Men nå skal jeg hente meg en jeg er virkelig spent på. Selv setter jeg pris på de halvkomplekse tretonene i Moiné og Port Charlotte, men er også stor fan av Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg og annet som gjerne bør åpnes utendørs om man har noen med overfølsom nese i huset. Jeg er vel også av den oppfatning at om man er på budsjett så er Highland Park fra Orknøyene noe man absolutt bør sjekke ut, men man tar seg gjerne i å savne litt kompleksitet, torv og røyk. Derfor gleder jeg meg voldsomt til denne her:

    https://www.masterofmalt.com/whiskies/highland-park/highland-park-valfather-whisky/

    "Finish: Long and confident. The floral smoke lingers for an age but is offset by tropical fruit and black pepper."

    Ah, jeg må si fallhøyden kan bli stor, men det skulle ikke overraske meg om den innfrir. Hvis den er så god som jeg mistenker at den kan være har den ikke mange konkurrenter i prisklassen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ble akkurat ferdig med denne i Sanatoriet , kjennes ut som en Lagavulin, og til tross for fatstyrke så er den ikke stikkende og til tross for få år så er den kompleks, litt vann oppi og man er nærmest i himmelen. (Lånt bildet på nett)
    image-asset.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    0
    Ble akkurat ferdig med denne i Sanatoriet , kjennes ut som en Lagavulin, og til tross for fatstyrke så er den ikke stikkende og til tross for få år så er den kompleks, litt vann oppi og man er nærmest i himmelen. (Lånt bildet på nett)
    Vis vedlegget 564838
    Cadenhead har også noen rumvarianter som er himmelsk bruk av sukker!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ble akkurat ferdig med denne i Sanatoriet , kjennes ut som en Lagavulin, og til tross for fatstyrke så er den ikke stikkende og til tross for få år så er den kompleks, litt vann oppi og man er nærmest i himmelen. (Lånt bildet på nett)
    Vis vedlegget 564838
    Cadenhead har også noen rumvarianter som er himmelsk bruk av sukker!
    Cadenhead er spennende, hadde en lengre samtale med dama som kom fra Cadenhead på whiskyfestivalen i 2017, eller var det 2016? Går litt i surr:eek: men i hvert fall så var utvalget stort og hun var fordømt hyggelig:D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, whiskyprisene på Vinmonopolet var ikke så høye i 2019 heller, sammenlignet med både England, Taxfree og Systembolaget.
    F.eks. Glenfarclas 21 Y. Den koster 889,- på Vinmonopolet, 1190,- på Systembolaget og 897,- på Masterofmalt.com. Den finnes ikke på Taxfree som jeg har sett i hvertfall.
    5286401-1.jpg
    Jeg er jo ofte i Sverige og ser at det skiller en hundrelapp +/- på de fleste. Men eksemplet over er artig og det resulterte i et kjøp på Rygge Vinmonopol istedenfor på Bolaget i Strømstad. Og den er god:)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Interessant. Jeg har kort vei til Sverige, og er veldig glad i Glenfarclas. Har hatt 12, 15 og 17 og syns 15 er det klart beste kjøpet til SEK649,- på Systemet.

    Kan ikke huske å ha smakt 21, så nå ble en flaske bestilt fra polet. Takk for tips. [emoji1303][emoji4]


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gamle flasker til eventyrsummer har jeg aldri hatt sansen for, jeg har smakt på en Port Ellen som kostet en formue på en Whiskyfestival, men det er overhodet ikke verdt summen. For det som liker smaken av Islay så er det ingen vits overhodet. Det er mye god whisky i prisleiet 600-2000 kroner, fra hele verden......
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Så Port Ellen til en formue da jeg var på Islay i fjor, men gadd ikke å bruke flere tusen kroner på en slik flaske. Hvordan vil du beskrive smaken opp mot de andre kjente merkene fra islay, f.eks. Lagavulin eller Laproaigh (vel.. det er store forksjeller mellom disse, men tross alt forskjellig innslag av peat, sjø, tang etc.)

    Ellers kjøpte jeg Bunnahabhain Möine forleden, som slettes ikke var en dårlig whisky...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Så Port Ellen til en formue da jeg var på Islay i fjor, men gadd ikke å bruke flere tusen kroner på en slik flaske. Hvordan vil du beskrive smaken opp mot de andre kjente merkene fra islay, f.eks. Lagavulin eller Laproaigh (vel.. det er store forksjeller mellom disse, men tross alt forskjellig innslag av peat, sjø, tang etc.)

    Ellers kjøpte jeg Bunnahabhain Möine forleden, som slettes ikke var en dårlig whisky...
    Inneholdt mange smaker, men lite av det jeg forbinder med islay, minimalt med peat, røyk, tang, tare, mer Highland enn Islay.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dattera kom fra utlandet og spurte om hun skulle kjøpe noe dram til meg på taxfree. syntes liksom ikke prisene er noe spesielt lavere enn på polet eller bolaget, så jeg så ingen grunn til kjøp. kunne ha tenkt meg en octamore 9.2, men synes liksom ikke den er verdt den doble prisen av en corryvreckan. de får holde på med tulleriet sitt uten meg.

    (taxfree er nå snart bare tull, prismessig. godt mulig å finne gode kjøp, men det burde ikke være en forutsetning at en bedriver nerdestudier for å finne hva som lønner seg. alt burde jo lønne seg…)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Så Port Ellen til en formue da jeg var på Islay i fjor, men gadd ikke å bruke flere tusen kroner på en slik flaske. Hvordan vil du beskrive smaken opp mot de andre kjente merkene fra islay, f.eks. Lagavulin eller Laproaigh (vel.. det er store forksjeller mellom disse, men tross alt forskjellig innslag av peat, sjø, tang etc.)

    Ellers kjøpte jeg Bunnahabhain Möine forleden, som slettes ikke var en dårlig whisky...
    Inneholdt mange smaker, men lite av det jeg forbinder med islay, minimalt med peat, røyk, tang, tare, mer Highland enn Islay.
    Ah kun et samleobjekt mao 😇
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Interessant. Jeg har kort vei til Sverige, og er veldig glad i Glenfarclas. Har hatt 12, 15 og 17 og syns 15 er det klart beste kjøpet til SEK649,- på Systemet.
    Du må prøve Glenfarclas 105 cask strength. Husk en dråpe eller to med vann i...

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    dattera kom fra utlandet og spurte om hun skulle kjøpe noe dram til meg på taxfree. syntes liksom ikke prisene er noe spesielt lavere enn på polet eller bolaget, så jeg så ingen grunn til kjøp. kunne ha tenkt meg en octamore 9.2, men synes liksom ikke den er verdt den doble prisen av en corryvreckan. de får holde på med tulleriet sitt uten meg.

    (taxfree er nå snart bare tull, prismessig. godt mulig å finne gode kjøp, men det burde ikke være en forutsetning at en bedriver nerdestudier for å finne hva som lønner seg. alt burde jo lønne seg…)
    Eneste grunnen for å kjøpe whisky på taxfree er at det er tapninger som ikke er tilgjengelige andre steder der. Og nysgjerrige er vi jo fortsatt....:)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Interessant. Jeg har kort vei til Sverige, og er veldig glad i Glenfarclas. Har hatt 12, 15 og 17 og syns 15 er det klart beste kjøpet til SEK649,- på Systemet.
    Du må prøve Glenfarclas 105 cask strength. Husk en dråpe eller to med vann i...

    Johan-Kr
    Jepp, den har jeg smakt. Veldig bra, [emoji106]Trenger definitivt litt vann ja. [emoji3526]


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dattera kom fra utlandet og spurte om hun skulle kjøpe noe dram til meg på taxfree. syntes liksom ikke prisene er noe spesielt lavere enn på polet eller bolaget, så jeg så ingen grunn til kjøp. kunne ha tenkt meg en octamore 9.2, men synes liksom ikke den er verdt den doble prisen av en corryvreckan. de får holde på med tulleriet sitt uten meg.

    (taxfree er nå snart bare tull, prismessig. godt mulig å finne gode kjøp, men det burde ikke være en forutsetning at en bedriver nerdestudier for å finne hva som lønner seg. alt burde jo lønne seg…)
    Eneste grunnen for å kjøpe whisky på taxfree er at det er tapninger som ikke er tilgjengelige andre steder der. Og nysgjerrige er vi jo fortsatt....:)
    sant nok. har handlet octamore der før, så derfor sammenlikningen med corryvreckan.

    men dette at noe som er tilgjengelig bare på taxfree må være så bra, den må vi kvitte oss med. det tilhører tulleriet til whiskybransjen; 14.000 varianter over samme lest bare for å gjøre det til en spes. ed. det er blitt en sykdom!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    dattera kom fra utlandet og spurte om hun skulle kjøpe noe dram til meg på taxfree. syntes liksom ikke prisene er noe spesielt lavere enn på polet eller bolaget, så jeg så ingen grunn til kjøp. kunne ha tenkt meg en octamore 9.2, men synes liksom ikke den er verdt den doble prisen av en corryvreckan. de får holde på med tulleriet sitt uten meg.

    (taxfree er nå snart bare tull, prismessig. godt mulig å finne gode kjøp, men det burde ikke være en forutsetning at en bedriver nerdestudier for å finne hva som lønner seg. alt burde jo lønne seg…)
    De hadde 8.2 til 1600kr en stund. Det er jo så definitivt en variant utenom det vanlige i langt større grad enn 10.2. De har 5 ulike varianter på polet til 1850-2210kr, så om det er en relevant sammenlikning er det jo noe å spare.

    Men mtp utvalget så er jeg ikke så sikker på om man kan velge en variant i dag som matcher Octomore 8.2. Bruicladdich har et ganske stort smaksspekter og jeg er redd man ikke finner noen direkte ekvivalent til 8.2. Det kan hende jeg tar feil, men stemmer det er det definitivt et poeng med varianter i begrenset opplag.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Octomore er en slags testosteron-demonstrasjon på hvor tøffe-i-trynet man er på røyksmak - og den er ikke god engang.

    Bruicladdich har andre og bedre whiskyer - dessuten er bryggeriet deres superkult med gamle / originale produksjonsapparater.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dattera kom fra utlandet og spurte om hun skulle kjøpe noe dram til meg på taxfree. syntes liksom ikke prisene er noe spesielt lavere enn på polet eller bolaget, så jeg så ingen grunn til kjøp. kunne ha tenkt meg en octamore 9.2, men synes liksom ikke den er verdt den doble prisen av en corryvreckan. de får holde på med tulleriet sitt uten meg.

    (taxfree er nå snart bare tull, prismessig. godt mulig å finne gode kjøp, men det burde ikke være en forutsetning at en bedriver nerdestudier for å finne hva som lønner seg. alt burde jo lønne seg…)
    De hadde 8.2 til 1600kr en stund. Det er jo så definitivt en variant utenom det vanlige i langt større grad enn 10.2. De har 5 ulike varianter på polet til 1850-2210kr, så om det er en relevant sammenlikning er det jo noe å spare.

    Men mtp utvalget så er jeg ikke så sikker på om man kan velge en variant i dag som matcher Octomore 8.2. Bruicladdich har et ganske stort smaksspekter og jeg er redd man ikke finner noen direkte ekvivalent til 8.2. Det kan hende jeg tar feil, men stemmer det er det definitivt et poeng med varianter i begrenset opplag.
    8.2 har vært ned svelget!

    IMG_3617 (1).jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn