Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvor har du bestilt den fra?

    21 år, og fortsatt 58%. Jeg tror du har noe spennende i vente. Denne må jo nesten ha vært over 70% en gang i tiden.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Nettsiden var masterofmalt.com

    Veldig kurant og de mailet meg om merkostnader for mva etc og bekreftet at var kjent med dette. Bestilte onsdag eller noe så det gikk veldig fort. Angivelig skal den komme i løpet av dagen..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Lagavulin er for tiden min store wh.-lidenskap og har en aldeles nydelig ettersmak som ikke er for kompleks og "myrrig" som Laphroaig. Sistnevnte quarter cask vil jeg gjerne gi bort. Hører du Dong.
    jeg hører godt! tid og sted for overrekkelse?
    Kommende BJ?
    29. blir vel det. passer ypperlig å gå ut av den hvite måned litt tidligere!

    hvor heldig er vel ikke ovk ved at de har meg - den levende whiskyutslagsvasken. flere burde gjøre som deg, grumpy!

    ps. jeg kan godt anbefale deg andre merker som også kan brukes litt på samme måte som en quarter cask.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nytt glass idag. Montreal fra Hadeland.
    Innhold er Laphroig Quarter Cask.
    IMG_1067.jpg
    Nytes ved siden av en Humleriket Ipa fra Kinn.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Den er riktig god. Synes den er en fantastisk oppgradering ift de rimeligere fra samme produsent.

    Ellers digger jeg denne her:


    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke prøvd og kommer heller ikke til å prøve. Minner meg om min gamle far som puttet et par sukkerbiter i rødvinen for å få den søtere:p Må han hvile i fred.
    Jeg oppfatter dette som et slag i trynet på destilleriet som prøver å lage en kvalitetswhisky, men hver sin smak og lyst.
    Jo det kan du si, men blir på samme måte som at man gir høyttalerkonstruktøren et slag i trynet ved å benytte en forsterker med annen klang enn det som ble benyttet når lyden når høyttalerne ble fintunet..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke prøvd og kommer heller ikke til å prøve. Minner meg om min gamle far som puttet et par sukkerbiter i rødvinen for å få den søtere:p Må han hvile i fred.
    Jeg oppfatter dette som et slag i trynet på destilleriet som prøver å lage en kvalitetswhisky, men hver sin smak og lyst.
    Jo det kan du si, men blir på samme måte som at man gir høyttalerkonstruktøren et slag i trynet ved å benytte en forsterker med annen klang enn det som ble benyttet når lyden når høyttalerne ble fintunet..
    Er vel ikke helt det samme, det gjelder bare å finne de whiskyene du liker...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke prøvd og kommer heller ikke til å prøve. Minner meg om min gamle far som puttet et par sukkerbiter i rødvinen for å få den søtere:p Må han hvile i fred.
    Jeg oppfatter dette som et slag i trynet på destilleriet som prøver å lage en kvalitetswhisky, men hver sin smak og lyst.
    Jo det kan du si, men blir på samme måte som at man gir høyttalerkonstruktøren et slag i trynet ved å benytte en forsterker med annen klang enn det som ble benyttet når lyden når høyttalerne ble fintunet..
    Har scrollet tilbake noen sider for å se hva uenigheten egentlig dreier seg om, men finner det ikke i farten. Men på prinsippielt grunnlag vil jeg si: "Whatever floats your boat"!

    Smaken er ulik og det er ikke slik at din er mindreverdig i forhold til min, uansett. Det er et spørsmål om personlige preferanser.

    Dog blander man ALDRI "Single cask, maltwhisky" med Cola!! ALDRI!!!!!

    Tilsetter man isbiter til slik drikk skal også isbitene tørkes med trekkpapir!!

    Men is i whiskyen hjemme hos meg medfører automatisk diskvalifikasjon i forhold til framtidige whiskytastings! Bruk av klebersteins "whiskysteiner" er imho også helt borderline!

    Men insisterer du så har jeg noen i fryseren! ( Aldri benyttet! )

    Disse siste kommentarer gjelder kun "single cask malt"! For all annen whisky; do as you please! :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Vil tru at kleberen kan sette smak på drykken.
    Tar ingen sjanser!

    Den skal i følge det man har hørt ikke gjøre det med blended og annen whisky. Men når det kommer til malt tar jeg ingen sjanser.

    Når det kommer til malt er det kun noen dråper RENT vann som gjelder!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Systembolaget har mange whiskyer i bestillingsutvalget som var litt kronglete for oss nordmenn å få tak i. Men ikke nå lenger. Nå er det enkelt å lage seg en profil på systembolaget.se og bestille det man måtte ønske. Og velge hvilket systembolag man vil ha gosakene sendt til.
    Denne ble bestilt i dag.
    benromach-10-year-old-whisky.jpg
    Har aldri smakt Benromach tror jeg, hmm. Og beskrivelsen på Masters of malt vekket interessen....
    Bolaget bruker 8 virkedager på å få den til Strømstad og de sender en sms når den er klar til henting. Med både Vinmonopolet og Systembolaget som kilder er utvalget enormt. Spennende det her:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Vil tru at kleberen kan sette smak på drykken.
    Tar ingen sjanser!

    Den skal i følge det man har hørt ikke gjøre det med blended og annen whisky. Men når det kommer til malt tar jeg ingen sjanser.

    Når det kommer til malt er det kun noen dråper RENT vann som gjelder!
    Ja, du har vel pipette (dråpeteljar)?
    Selvsagt!

    Men i nøden fungerer et sugerør aldeles utmerket!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Togwhisky:). Gratulerer, Togouchi er spennende, fatene ligger og godgjør seg i en nedlagt togtunnel før whiskyen tappes på flasker.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Togwhisky:). Gratulerer, Togouchi er spennende, fatene ligger og godgjør seg i en nedlagt togtunnel før whiskyen tappes på flasker.
    Det var jeg ikke klar over. Men denne sto som noe helt eget i hylla i Finland, og da kunne jeg ikke dy meg. Spesielt dyr var den heller ikke.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Systembolaget har mange whiskyer i bestillingsutvalget som var litt kronglete for oss nordmenn å få tak i. Men ikke nå lenger. Nå er det enkelt å lage seg en profil på systembolaget.se og bestille det man måtte ønske. Og velge hvilket systembolag man vil ha gosakene sendt til.
    Denne ble bestilt i dag.
    Vis vedlegget 551573
    Har aldri smakt Benromach tror jeg, hmm. Og beskrivelsen på Masters of malt vekket interessen....
    Bolaget bruker 8 virkedager på å få den til Strømstad og de sender en sms når den er klar til henting. Med både Vinmonopolet og Systembolaget som kilder er utvalget enormt. Spennende det her:)
    Knakande god whisky i min bok. Og hyggelig pris har de på Bolaget også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Systembolaget har mange whiskyer i bestillingsutvalget som var litt kronglete for oss nordmenn å få tak i. Men ikke nå lenger. Nå er det enkelt å lage seg en profil på systembolaget.se og bestille det man måtte ønske. Og velge hvilket systembolag man vil ha gosakene sendt til.
    Denne ble bestilt i dag.
    Vis vedlegget 551573
    Har aldri smakt Benromach tror jeg, hmm. Og beskrivelsen på Masters of malt vekket interessen....
    Bolaget bruker 8 virkedager på å få den til Strømstad og de sender en sms når den er klar til henting. Med både Vinmonopolet og Systembolaget som kilder er utvalget enormt. Spennende det her:)
    Knakande god whisky i min bok. Og hyggelig pris har de på Bolaget også.
    Hentet den i Strømstad i kveld. Gleder meg til å ta en dram i løpet av et par dager.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg lukta og smakt i 10 minutter, først uten vann og nå med 3 dråper Vansjøvann:)
    Det lukter egentlig ikke så mye av denne, (tipper thaimaten jeg spiste for en time siden ødelegger litt av luktesansen:p), det første som traff meg når jeg tok en liten slurk var smaken av røyk, overraskende mye til å være en Speyside. Litt stikkende spritsmak, mange ubestemmelige smaker ligger i bakgrunnen og skriker etter oppmerksomhet :). Merker ikke så mye til blomster og bra er det, liker ikke det. Men det er noe frukt her og kjenner bitte litte grann av noe nøtter, tilsetter de nevte 3 dråper vann, nå skjer det noe. Nå kommer smakene mer frem. Kjenner tydelig den litt sure smaken av torv. Det er noe søtlig som også vil ha oppmerksomhet.Karamell, toffee? Ettersmaken gir tydelig en assosiasjon til vanilje. Kjennes oljete i munnen. Denne kan bli en favoritt kjenner jeg. Leste et sted at den kan minne om Kilchoman Mahir Bay. Enig i det. En Mahir Bay som er litt mer oljete og litt mer kompleks kanskje. Og til prisen er den et spennende bekjentskap, 488,- sek er innafor.
    IMG_20190828_202211977.jpg
     
    Sist redigert:

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    En av de beste 10 åringene man kan få kjøpt akkurat nå. Savner 10 åringen til Ben Nevis på vinmonopolet. Den synes jeg er enda bedre. Et tips der altså:)
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Port Askaig ligger rett sør for Caol Ila på Islay. Elixir Distillers (The Whisky Exchange) i London gir ut denne single malten. Det skinner godt gjennom på etiketten på flaska at innholdet er Caol Ila. Noen mener at en del av tønnene whiskyen er lagret på, har inneholdt Lagavulin tidligere. Fra bestillingsutvalget på Bolaget. Dessverre ikke å få på polet tror jeg. Uansett, det gledes.
    FDB6DFF1-3BD9-41BF-A938-C481F6B2ACEA.jpg
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Har fått sansen for drinken "old fashioned" i det siste. Enkel og kjapp drink å lage, og passer godt som en nightcap.

    90C2B85F-9ECB-4FC1-9D09-AF5369745D17.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Valgdag er høytidsdag. Så da ble d åpning av Glengoyne 21 Y.
    Den er en klart kjennbar GlenGoyne hvor 17 og 18 år tidligere er konsumert.

    En åpning av karamell, litt vanilje, nøtter og litt eple/citrus. Den bør absolutt lufte seg i glasset i 15-20 minutter før den åpner seg helt og blir rund og god. Rett på er den litt skarp med litt for mye tjære i etterkant i ganen.
    Rett og slett en veldig god whisky.

    God whisky med karakter og fylde nytes best i tulip-formede glass med stett, Imo 😊
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    ...faktisk blir den enda bedre med en halvtime i glasset, enda mer «rundhet» og aroma.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må vi ta ansvar å øke inntaket av whisky for hjelpe skottene i denne vanskelige tiden. Trumps galskap kan særlig gå utover de små destilleriene vi er så glade i. For meg går tankene til Kilchoman og Bruichladdich fra Islay. Jeg får intensivere inntaket og kjøpe mer av disse:)
    csm__MG_7172_3e3821af62.jpg

    https://e24.no/internasjonal-oekono...isky-vil-bli-hardt-rammet-av-usas-straffetoll
    Bl.a.
    Skotsk whisky vil bli hardt rammet av USAs straffetoll
    Det største markedet for skotsk single malt whisky kan innføre 25 prosent importtoll fra oktober.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det spørs om det egentlig gjør noe for skotske destillerier. Det er jo ikke akkurat som at man kan kjøpe amerikanske i stedet [emoji3]

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Utførte min plikt og handlet Bruichladdich i dag. Skal nytes på hytta når den er klar. Fortrinnsvis i en godstol fremfor anlegget sammen med god musikk og fyr i ovnen.

    Takk for tips Snickers.

    -BB-
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvilken ble det? Den sinnsyke 08.2 er utsolgt, dessverre.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gjør min plikt jeg også:D, en sånn en skal nytes i kveld. (Gosakene står og venter i Sanatoriumet så jeg har dessverre bare et bilde fra nettet og bidra med)
    bruichladdich-8-year-old-the-laddie-eight-whisky.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvilken ble det? Den sinnsyke 08.2 er utsolgt, dessverre.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Denne: https://www.bruichladdich.com/laddie-shop/octomore-archive/octomore-10-80-5-ppm/



    Deep, dangerous and hypnotic – pulling you ever closer to the edge. A most exhilarating experience.

    Wham bam, thank you ma’am.

    -BB-
    Oi, det var litt av en smaksbeskrivelse!

    Du vet hvem du skal ringe om du sliter med å få tømt den :D
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Balblair i glasset i kveld. Årsproduksjonen er på 1,8 mill. liter. Tror vi kan si at de er blant de mindre produsentene på det skotske høylandet. Vet ikke hvor mye av deres produksjon som sendes til statene, men 25% ekstra toll på single malt er ikke akkurat salgsfremmende. Pussig nok er blended scotch unntatt. Diageo (som eier bl.a. Johnnie Walker) sine aksjer steg 6% på kort tid etter at tollen på single malt ble annonsert. Anyway...Cheers
    93978ADD-2968-4180-982B-3842E2DA2ADE.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Fra bestillingsutvalget på Bolaget. Single cask 20 år gammel Ben Nevis. Det gledes.
    21B6AA63-FFD8-48D2-8570-8618F35026BA.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn