Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Fanken, hvor finner du all den rare whiskey'en? Jeg også vil smake :)
    Hehe... mesteparten kjøpes faktisk på Systembolaget i Sverige. De har et veldig godt utvalg av whisky der. Det er mange produsenter som har spesialutgaver bare for det svenske markedet. Som denne Longrow Single Cask 16yo som ble solgt via en såkalt weblansering for en tid tilbake. Highland Park, Laphroaig, Ardbeg og Loch Lomond er eksempler på andre produsenter som også har kommet med spesialutgaver rettet mot det svenske mrkedet.
    svenskene har sin egen whisky også. faktisk veldig god
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    26.706
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fanken, hvor finner du all den rare whiskey'en? Jeg også vil smake :)
    Hehe... mesteparten kjøpes faktisk på Systembolaget i Sverige. De har et veldig godt utvalg av whisky der. Det er mange produsenter som har spesialutgaver bare for det svenske markedet. Som denne Longrow Single Cask 16yo som ble solgt via en såkalt weblansering for en tid tilbake. Highland Park, Laphroaig, Ardbeg og Loch Lomond er eksempler på andre produsenter som også har kommet med spesialutgaver rettet mot det svenske mrkedet.
    svenskene har sin egen whisky også. faktisk veldig god
    Den rimligste Mackmyra er ett godt kjøp til 350sek, men ikke ett valg om man er ute etter røyk karakter.
    20190330_110728-1.jpg
    https://mackmyra.com/mack-by-mackmyra/
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Smögen, Hven, Mackmyra, High Coast Distilliry (Box), Nordmarkens Destilleri, Agitator Whiskymakare, Gotland Whisky...
    Lista over produsenter blir stadig lengre hos broderfolket.
    Har sikkert glemt et par stykker i farten også.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Litt mer om priser. I fjor høst kom Old Pulteney ut med en ny core range. NAS, 12, 15, 18 og 25 pluss en røket (Huddard). Den røde tråden var økede priser. Sånn ca 25% opp eller mer. F.eks så kostet den «gamle» Old Pulteney 21 y ca. kr 1.500,- Den nye 25-åringen ble lansert med utsalgspris på kr 3.000,-.

    Nå kommer Balblair med ny core range.
    8C370DED-2A69-4543-8786-7DBD8394E08D.jpeg

    Så var det prisene da...12y €55 15y €90 18y €140 25y €550
    Prisene er sakset fra The Whisky Exchange i England.

    I fjor kjøpte jeg en Balblair 26y for 1.350,- kr på Polet.

    Grr...
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Single cask Balblair i fatstyrke. En spesial for The Tastingroom bar i Bergen dette. Tappet i 2015. Har nok gått litt under radaren siden den fortsatt var å få tak i på polet. Det gledes.
    9EE35A57-E39D-46D8-9B21-83684A514EDE.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    I dag ble det med en Whiskey fra Irland fra Bolaget. Bushmills 21 er en trippeldestillert whiskey som de første 19 årene ligger på henholdsvis sherry og bourbonfat. Dette blandes og så lagres alt på madeirafat i ytterligere 2 år. Det gledes.
    7833E6BA-5694-4E1F-8496-6C3562DBA821.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Springbank 12YO Cask Strength Batch 18. I webbutikken til Bolaget ble det lagt ut i overkant av 500 flasker i Sverige fredag 5. april. De forsvant på under minuttet. Men, noen dager senere ble det lagt ut noen flere. Da rakk jeg å bestille en før de ble utsolgt. SEK 799,- lar seg absolutt høre med tanke på hva de skal ha her på berget...Det gledes.
    ED54FAF5-CF4A-4277-9582-33DD2F726BFB.jpg
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Det var faktisk madamen som gjorde meg oppmerksom på hardcasen til flaska, den har stått innerst i barskapet et år ,hadde helt glemt den av :) DSC_0038.jpg DSC_0039.jpg DSC_0040.jpg DSC_0041.jpg DSC_0042.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    Springbank 12YO Cask Strength Batch 18. I webbutikken til Bolaget ble det lagt ut i overkant av 500 flasker i Sverige fredag 5. april. De forsvant på under minuttet. Men, noen dager senere ble det lagt ut noen flere. Da rakk jeg å bestille en før de ble utsolgt. SEK 799,- lar seg absolutt høre med tanke på hva de skal ha her på berget...Det gledes.
    Vis vedlegget 538054
    webbutikk? må bestillingen hentes i sverige?
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Ja den må hentes i Sverige. Enten på et Systembolag eller et utleveringssted.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.507
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fy flate for noen lekkerbiskener RCA. Jeg innser nok snart det grove feilvalget å begynne å samle på vinyl, men oppdaget ved en feiltakelse at jeg faktisk satt å slurpa fra en Destillers edition her forrige dagen - kanskje er det håp?..... ;)
     
    Sist redigert:

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RCA: Hvor mange flasker har du åpne, nå?
    Prøver selv å begrense meg til ikke å ha så mange åpne samtidig ~5 stk. Føler de blir stående for lenge åpne hvis jeg skal åpne alle som frister :D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så lenge flaska er over halvfull holder den lenge (ikke spør hvor lenge:eek: ) men når inneholdet kryper under halv så blir den fort dårlig. Løsningen kan være å fylle inneholdet over på en mindre flaske hvis det er en spesiell sak man vil ta frem ved sjeldne anledninger. Nikka From The Barrel selges på 0,5 liters flaske med skrukork og passer bra til formålet.
    Slik for eksempel;
    20190428_160930.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    RCA: Hvor mange flasker har du åpne, nå?
    Prøver selv å begrense meg til ikke å ha så mange åpne samtidig ~5 stk. Føler de blir stående for lenge åpne hvis jeg skal åpne alle som frister :D
    Akkurat nå har jeg disse seks åpne. De to som er røket (Talisker og Longrow) fyller jeg gass på. Da beholder de «trøkket» i lang tid (les år). Dette gjelder også de urøkede, men noen av dem kan det være greit oksyderer litt også, slik at mer smak kommer frem. Som det sies ellers her også, at så lenge flaskene er mer enn halvfulle tåler de lagring en ganske lang stund. Blir det lengre så foretrekker jeg bruke gass. Alternativet er å fylle over på mindre flasker.
    Dette er det jeg bruker. Kjøpes på Systembolaget i Sverige.
    AB8169E7-DC7C-4EAB-BB27-4C59E1FDC92A.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    3 karer som avspaserer mandag pga fint vær, og indrefileten er i ovnen .
    465510B3-B13C-4A8F-85B7-FD3EF7E395B0.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    RCA: Hvor mange flasker har du åpne, nå?
    Prøver selv å begrense meg til ikke å ha så mange åpne samtidig ~5 stk. Føler de blir stående for lenge åpne hvis jeg skal åpne alle som frister :D
    Akkurat nå har jeg disse seks åpne. De to som er røket (Talisker og Longrow) fyller jeg gass på. Da beholder de «trøkket» i lang tid (les år). Dette gjelder også de urøkede, men noen av dem kan det være greit oksyderer litt også, slik at mer smak kommer frem. Som det sies ellers her også, at så lenge flaskene er mer enn halvfulle tåler de lagring en ganske lang stund. Blir det lengre så foretrekker jeg bruke gass. Alternativet er å fylle over på mindre flasker.
    Dette er det jeg bruker. Kjøpes på Systembolaget i Sverige.
    Vis vedlegget 539473
    har hatt noen eldre flasker der korken har delt seg. halvparten i flaska og andre halvpart i handa. er noe drit
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    På den tiden jeg samlet på whisky og drev med sampelbytte så brukte jeg 3cl, 5cl, 10cl og 20cl medisinflasker. Har funnet noen av disse flaskene som jeg har glemt av. De ble fylt med whisky for +- 10 år siden. De smaker fortsatt fortreffelig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Jentungen kom på telefonen og spør gamlingen hva venninna skal kjøpe av whisky??

    Snill "damewhisky", uten torv, tjære og minst mulig røyk. Balvenie, Chivas og Aberlour var de jeg kom på i farten.

    Noen som har bedre forslag? Og ja jeg vet tema er diskutert tidligere, men jeg gidder faktisk ikke gå gjennom 150 sider og lete!
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Prøv irsk. Jeg holder fremdeles en knapp på Clontarf der som "damete" .
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Weblansering på Bolaget forrige torsdag. Smögen og Kilchoman ble klikket hjem.
    Smögen for første gang med aldersbetegnelse trykket på etiketten. På tidligere utgaver har man oppgitt destillasjonsdato/år og tappedato/år. Lagret på first fill Sauternes barriques.
    D0B540B7-7811-4240-933E-310B15219811.jpg

    Loch Gorm er Kilchoman sin eneste whisky som kun er lagret på sherryfat. 2019-utgaven er en blanding av 20 oloroso sherry butts. Destillert i årene 2006, 2007, 2008, 2009 og 2011. Det gledes.
    9B821AC6-CB34-4943-BE5D-3DFE2D013EF1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn