Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Min ungdomsskoletysk strekker ikke til, kan du transelantere?
    Hvis det er noen trøst kan min mer enn adekvate flytende tysk heller ikke hamle opp med Kants innskutte bisetninger. Minner litt om Gro Harlem Brundtland.

    mvh
    Kjør oversetting, tkr.
    Sorry, beats me. :( Skjønner jo ordene, men selv etter 5 x gjennomlesning skjønner jeg ikke hva mannen mener.

    Husk, jeg er en sølle pensjonert veterinær som vred seg unna ex phil ved å studere i Det Store Utland. Har ikke nubbetjangs.

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Min ungdomsskoletysk strekker ikke til, kan du transelantere?
    Således er uten tvil også de skriftstedene å forstå, der en er pålagt å elske sin neste, til og med vår fiende. For kjærlighet av tilbøyelighet kan ikke påbys, men det å gjøre godt av plikt, selv om slett ingen tilbøyelighet driver en til det, ja selv om en naturlig og uovervinnelig avsky står i veien, er en praktisk og ikke sanselig kjærlighet, som ligger i viljen og ikke i en følelsesmessig hang, i grunnsetninger for handling og ikke i bløthjertet deltagelse. Kun en slikt praktisk kjærlighet kan påbys

    Oversatt: Vi kan ikke kommanderes til å like trynet på folk - ja det er sågar en «menneskerett» å kunne mislike folk –, men det skal ikke kunne fraholde oss fra å respektere folk. Det er Kants skille mellom en praktisk kjærlighet som vi kan kommandere oss til, dvs. motivere oss selv til, og den patologiske kjærlighet som er der eller ikke er der.

    Edit: Første setning ramla ut.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I godt selskap, tkr. Eventuelt i dårlig selskap.
    Jeg har lest Kant, men han har jeg ikke lest, holdt jeg på å si. Jeg synes han er passe tung å trenge gjennom. Men det kan jo være jeg som ikke er smart nok.
    Jeg håpte jo at Doktoren som la det ut ville være behjelpelig. Men han er gjerne på sykebesøk...
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Balvenie single barrel 15 er en av mine favoritter. Denne bourbonlagrede 15-åringen kostet SEK 632,- da den ble solgt på bolaget. Desverre utgått vare. Den sherrylagrede 15-åringen de selger på polet i dag, skal de ha 1.149,- for. Det synes jeg er litt drøyt for en 15 år gammel whisky. På Bolaget koster den SEK 990,-. Ikke så billig det heller, men tross alt billigere enn her på berget.
    70440B53-9D4C-493A-B09F-7DD9C8330688.jpg
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Det ble to typer brunt i kveld. En Sveikadden fra Bygland Bryggeri i det store glasset, og en Edradour Ballechin 10 i det lille. Ballechin er heavily peated, så må nok finne meg litt vann.

    20180224_205916.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Må ha en i andre foten og - ikke minst siden det for tiden blir for lite i midtfoten.
    Så er det å bli sendt inn i søvnens svalende favntak - så lenge det går.

    P2250003.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk tkr, du er jo en av de få her inne som vært hjemme hos meg. Jeg stoler på deg og din anbefaling av at visse tilstander må man dopes gjennom. Alt annet er bare tull og snakk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk tkr, du er jo en av de få her inne som vært hjemme hos meg. Jeg stoler på deg og din anbefaling av at visse tilstander må man dopes gjennom. Alt annet er bare tull og snakk.
    Å drikke seg gjennom slike faser er den eneste løsningen, IMO.

    Du må bare tro meg, jeg har vært gjennom hele regla med selvdestruktive partnere, og i mitt tilfelle holdt forholdet i 23 år før jeg kom ut av det.

    Den dag i dag lurer jeg på hvordan livet mitt hadde blitt om jeg rett og slett hadde drukket meg til amøbe i noen uker istedenfor å oppsøke det kvinnfolket på nytt etter at jeg hadde gjort det slutt. Det gode er at jeg ikke har savnet min ekskone så mye som et mikrosekund etter at jeg klarte å komme ut av forholdet.

    Oh well, what the hell.

    mvh
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Her er en liten snutt fra whiskysmakingen. Som sagt, den helledingesn er min beste venn når det skal "fylles" mange glass raskt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.057
    Min ungdomsskoletysk strekker ikke til, kan du transelantere?
    Hvis det er noen trøst kan min mer enn adekvate flytende tysk heller ikke hamle opp med Kants innskutte bisetninger. Minner litt om Gro Harlem Brundtland.

    mvh
    Forstår også nok tysk til at jeg (såvidt) kan lese Kant på hans eget morsmål, men mest minner det meg om et par tyske kolleger som er faglig svært sterke. Om enn ikke til å uttrykke seg klart og økonomisk på engelsk. Til tross for en uendelig mengde oppfordringer får jeg fortsatt utkast til brev hvor hver setning er et avsnitt og poenget med hele brevet først kommer et godt stykke nede på side to...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, det er en sjau, mn det meste vi ikke dør av blir som regel bedre når det blir godt nok tatt vare på.
    Og når det gjelder sårstell, så må en ikke drive og plukke på et sår som er renset; da skal det ha fred til å gro.
    Den smakte ikke godt i dag, min trofaste Oban. Men i morgen er det en ny dag, nye lodd og nye gevinster.

    P2280001.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Prøvde meg på Kant Morallov og frihet .. som søstra mi har på norsk... Spinoza Etikken er også vrien.


    Heavy stuff, mye filosofi er enklere...

    Jeg har Sofies Verden i hylla, synes den lærte meg mye tenking og ideer enklere... :)

    Kan tilogmed leses med et glass whisky..
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    I dag lanserte de Scottish Leader (blended scotch) på Polet. Til den nette sum av NOK 449,90 kan man få kjøpt en flaske.
    Greia er bare det at den koster SEK 239,- på Bolaget!
    Bor ved svenskegrensa i Indre Østfold... Må jo ha noen fordeler her ute i skauen...
    Heftig priset (eller tullete er vel ordet jeg tenker på) her på berget altså.
    Opp igjennom så har jeg konsumert en del av denne whiskyen. Rimelig (i Sverige) og etter min ringe forstand er det en grei andel maltwhisky i den også. Og så blir den innmari god med en bitte liten dash røykwhisky oppi. (f.eks. Lagavulin, Ardbeg, Laphroaig osv.) Min subjektive mening dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg sitter her å koser meg med en Ardbeg Uggi og The Curse of Oak Island på Getboksen......
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    929
    IMG_0739.jpg

    Torsdag kveld og må ta en knert, ikke smakt denne før(bare lest) men skal smake nå. Kanskje er den god.
    Litt mørk på farge.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her er det Select, god for prisen... Og mot prisen av en Lore så blir det kanskje ny CD spiller på salg også?

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Her er det Select, god for prisen... Og mot prisen av en Lore så blir det kanskje ny CD spiller på salg også?

    Hvor har du fått tak i det lokket til glasset? Det er jo genialt!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Glass med lokk er bare for folk som ikke har tenkt å drikke drammen. For oss som liker det som er i glasset, så er det totalt overflødig.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Glass med lokk er bare for folk som ikke har tenkt å drikke drammen. For oss som liker det som er i glasset, så er det totalt overflødig.
    Det varierer.. Tanken med lokk er at man kan la whiskyen stå en stund.. Feks mens man hører på anlegget, og så beholde lukten når man tar seg en sipp... Dersom man glemmer bort drammen mens man hører på musikk, så overlever den.. Uten lokk nicht so gut.

    Noen single malt har faktisk godt av å stå 10-15 minutter under lokk og godgjøre seg...

    Et tips til single malt eller annen god whisky, er at man bruker veldig god tid på opplevelsen, og da er det greit med lokk....
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Det går an å ta av lokket ved behov, det er ikke tungt og man trenger ikke så ille høy IQ eller noen nøkkel... :p


    Det må ikke være et glasslokk, Ralfy på Youtube sverger til Pringleslokk...

    Men til Glencairn glass så synes jeg det er veldig pent med originale glasslokk, og det er jo ikke dyrt heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn