Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Her ble det kjøpt inn en Lagavulin 16 like før jul. I tillegg fikk jeg en Arran 14 av svigerbror. Dessverre ingen bilder. Har tatt meg et par små Ardbeg 10 ila jula, og det blir vel mest sannsynlig et par til før vi skriver 2018.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Har lenge hatt lyst på en "litt gammel" Clynelish. "Celebration of the cask" er en singel cask serie som gis ut av Morrison & MacKay Ltd. Bestilt via Bolaget i Sverige.
    Her er'n...

    IMG_1518.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Foretar tung rydding etter hard feiring; 13.dag Knut, driver julen ut, sa de før danskekongen bestemte at vi skulle tro på Luther.
    Og det plager ikke meg å få tømt i skap og skuffer. Litt mer usikker på om jeg er like entusiastisk i morgen.

    P1060002.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Foretar tung rydding etter hard feiring; 13.dag Knut, driver julen ut, sa de før danskekongen bestemte at vi skulle tro på Luther.
    Og det plager ikke meg å få tømt i skap og skuffer. Litt mer usikker på om jeg er like entusiastisk i morgen.

    Vis vedlegget 474751
    Den der er god. Jeg har en halvfull en stående. Men jeg skal inrømme at jeg gråt mine modige tårer da min 21åring tok slutt! Den har jeg ikke maktet å finne noen plass.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Highland Park sin 12åring har fått nytt design, men smaken er den samme kjente; sødme, fylde, noe røyk. En god whisky.

    At de har rappa Urnesfiguren med sine dype, asymmetriske dyreskikkelser er en blodig tilsnikelse, tjuvradder er de - eller, hei, kanskje det er en opposisjonell ytring om å få vende tilbake til Fedrelandet.

    (Stilen er for så vidt ikke så unik for Urnes, men er funnet rester av noen andre steder i Norge som Hopperstad og Torpo, i Lindisfarne-bibelen og i over 100 funn i Danmark. Så der fikk vi den...)

    P1170001.jpg

    12-year-old-pack-768x1039.jpg

    Forstår de tror de trenger fornyelse, men jeg synes det er helt unødvendig og mer et uttrykk for at de ikke har tilstrekkelig tro på at produktet vil stå seg i kraft av seg selv, uten fancy-pancy innpakning. Men kanskje er jeg naiv, eller det er kapitalismens iboende behov for å ekspandere - eller gå under.
    God whisky, fra mine favorittøyer - okkesom.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er den nye whiskyhylla, innafor rekkevide fra gostolen;)
    Legg merke til at på 2 av Nikka from the barrel flaskene så har jeg helt over fra andre flasker. Ardbegflaska hadde en sprekk som gikk rundt hele flaska så her måtte innholdet reddes. I den andre er det whisky fra Cadenhead og den er helt over på flaske med skrukork for å kunne stå lenge uten å miste smak.
    ( Når flasker med gammeldags kork er åpnet og innholdet begynner å krype ned mot halv flaske så er det fornuftig å helle innholdet over på en mindre flaske, gjerne med en helt tett skrukork, hvis den skal lagres lenge)
    20180117_223035.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Når jeg ser samlinger på over én flaske, så lurer jeg alltid på om det er min skrantene økonomi eller æventyrlige sprittørst som gjør at mitt lager består av tomflasker…

    (Jeg greier dog, med litt viljestyrke, å finne glede i andres overflod.)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^
    Når jeg ser samlinger på over én flaske, så lurer jeg alltid på om det er min skrantene økonomi eller æventyrlige sprittørst som gjør at mitt lager består av tomflasker…

    (Jeg greier dog, med litt viljestyrke, å finne glede i andres overflod.)
    Tomflaskene går i glassreturen, men akkurat de Nikka flaskene er snedige, med skrukork og passe størrelse. Cadenhead tar jeg vare på til de seriøse stundene som deles med de som vet hva whisky er:) Og jeg kjøper nok noe mer enn det jeg drikker sjøl. Selv om jeg føler at jeg drikker med begge armene:eek: Det er jo mye godt å drikke, øl, cider og vin er det også litt inntak av.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vi må ikke glemme at whisky er ferskvare og ikke tåler lang lagring.
    For min del så synes jeg noen måneder - hvis whiskyen er grei - er max lagringstid.
    Jeg har 12 liter stående med alt fra Midleton Very Rare 2000 via Talisker 18 til Brora 30. Alle er uåpnet. Så lenge de ikke åpnes så holder de noen år til og det samme gjelder forhåpentligvis også undertegnede.;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Når jeg ser samlinger på over én flaske, så lurer jeg alltid på om det er min skrantene økonomi eller æventyrlige sprittørst som gjør at mitt lager består av tomflasker…

    (Jeg greier dog, med litt viljestyrke, å finne glede i andres overflod.)
    You and me both, gode doktor. :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har hele 3 flasker single malt som er åpnet.

    Talisker Dark Storm l

    Ardbeg 10 l

    Og Kilchoman Machir Bay.

    Blir kanskje en whisky på taxfree i helgen. Kommer an på prisene.

    Ellers kjøper jeg bare en monkey shoulder til kameraten, som fyller år.

    Er en blended malt, som folk skryter av...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Monkey Shoulder er rund og lett å like, kjenner godt slektskapet til Balvenie i den. Artig navn forresten, ikke få av de som jobbet med malten pådro seg denne lidelsen. Så vi kan jo godt si at ved å drikke en Monkey Shoulder så hyller vi den skotske whiskyarbeideren.:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har vært på lyttekveld hos Cato G og hans nye Magico Q. Flotte musikkopplevelser, men ikke så mye whisky å få. Fikk ei flaske vin i hånda da jeg dro, trøsta meg med den på veien hjem. Ble heldigvis ikke stoppet i promillekontroll, så nå puster jeg lettet ut med denne tassen.

    P1180001.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ble en rødvin montecillo Gran reserva, og en Laphroaig QA cask, såkalte kua på taxfree.

    Kameraten fikk en liter Jim Beam og spanderte mye på ham i baren angående fødselsdagen.

    Vi dro mest for turens skyld, og spiste og drakk til vi gikk i sikksakk med bølgene.

    Whisky er ikke så rimelig på Fjordline, men de er generøse i baren [emoji4]

    Glen Moriange var sykt god og ok pris ca 400 i taxfree... Og rimelig i baren 60kr 4cl

    Ble litt drama når kompisen trodde han hadde mistet pass og lommebok... Søkte gjennom hele båten...

    Baklomma lol...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Man skal ikke bygge sitt hus på sandgrunn, står det i Skriften.
    Men på whisky kan man bygge hva som helst!

    Jeg skjønner jo at jeg bare må avstå fra en tre-fire dresser, og begi meg ut i Kilchoman-verden.
    Siden jeg ikke har smakt denne, og skal ut og farte om to dager med tilhørende taxfree-herligheter; hvor starter jeg når jeg vil bli kjent med denne herligheten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn