Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye flott whisky her i tråden! Jeg er glad for at jeg har stilt inn hodet til å ikke ha en "min whisky" eller en favoritt som utelukker andre whiskyer, heller i et modus hvor jeg kan nyte det storslåtte mangfoldet som egentlig er poenget med whiskyhobbyen kanskje.

    Nå liker jeg å kose meg med både den ene og den andre typen av whisky, men det er noe så enkelt (endog lekkert) som Skottlands mest solgte singlemalt i glasset i kveld. Noen som kan gjette hva det er?
     
    J

    J.J

    Gjest
    Sitter her med en Ledaig jeg ... litt søt og sær , men allikevel god .. på sin måte .. hmm 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Glen-xxx er rett, men det er ikke en "glenwhatever". 10 år gammel, fra nord i landet, nordvest for Inverness om jeg ikke tar mye feil med det innebygde verdenskartet.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Noen tanker om de forskjellige Laph'ene? Jeg er veldig glad i 10'ern. Jeg prøvde Quarter cask for en stund siden, men syntes den var en skuffelse. Alt for alkoholsterk uten vann, og litt 'blass' med.
    Prøv femtenåringen - den nærmer seg kompleksiteten til Lagavulin 16 og er kvitt nykkene til den unge Laphroaig 10.

    Paal Iksom skrev:
    Gjetter på at fornavnet kanskje er Glen?
    ... og fortsetter med m-------? Den jeg tenker på solgte mest for noen ganske så få år siden, men bildet er kanskje endret.


    Mvh.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    VidarP mesker seg rett og slett med en Glenfiddich, tenker jeg? Den er vel den mest solgte på verdensbasis.
    År og dag siden jeg smakte den, det var jo den alle skulle ha i den tiden vi begynte å oppdage single malt.
    -men den er vel ikke Skottlands mest solgte kanskje? Hm... Når jeg tenker meg om pleide mine skotske venner å foretrekke Glenmorangie og Glenlivit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    VidarP drikker Glenmorangie. Den er fin, har alltid en sånn i skapet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt; det er en 10 år gammel Glenmorangie ("Original"). Lekker whisky, frisk og rik, jeg passer også på å ha en i skapet til enhver tid ottone!



    Achri-d kan ha rett i att slagsstatistikken min er utdatert, men den har pleid å være Skottlands mest solgte iallefall.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Achri-d kan ha rett i att slagsstatistikken min er utdatert, men den har pleid å være Skottlands mest solgte iallefall.
    Slag eller salg ??

    8)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Hva forventer du da, etter noen drammer Glenmorangie? :) :)
    ;D

    Håper inderlig ikke at du får slag ihvertfall.
    Smakte nevnte whisky i jula - og den var ikke dum .. kommer nok inn i systemet her etterhvert
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Statistisk slett har jeg hatt et slag mindre i første kvartal enn forventet, så jeg kan koste på meg skikkelig fyll til helgen. Holder jeg meg under tre i kvartalet, og ikke sneier innom delirium, så er alt ok for fastlegen min. 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ordene kommet i riktig rekkefølge så hadde det vært en sjanse for at jeg trodde deg baluba :)

    Men whisky er gøy, og man får bare ta for seg av herlighetene mens man enda lever!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Veldig mye flott whisky her i tråden! Jeg er glad for at jeg har stilt inn hodet til å ikke ha en "min whisky" eller en favoritt som utelukker andre whiskyer, heller i et modus hvor jeg kan nyte det storslåtte mangfoldet som egentlig er poenget med whiskyhobbyen kanskje.
    Hjertelig enig! Tror det står 6-7 forskjellige i skapet nå. Stort sett Speyside og Islay, og en Arran. Hver av dem er spennende i seg selv, samtidig som det bidrar til å gjøre hverandre spennende. Det er dette som gjør whisky mer interessant enn f.eks. cognac (som i hvert fall jeg opplever som et spørsmål om 'bra eller dårlig').
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    "Chieftain's Choice Speyside Single Malt Cask Strength"
    Det lokale polet hadde fått inn denne ved en feiltagelse.Falt i smak hos meg iallefall. ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Vidar P skrev:
    Veldig mye flott whisky her i tråden! Jeg er glad for at jeg har stilt inn hodet til å ikke ha en "min whisky" eller en favoritt som utelukker andre whiskyer, heller i et modus hvor jeg kan nyte det storslåtte mangfoldet som egentlig er poenget med whiskyhobbyen kanskje.
    Hjertelig enig! Tror det står 6-7 forskjellige i skapet nå. Stort sett Speyside og Islay, og en Arran. Hver av dem er spennende i seg selv, samtidig som det bidrar til å gjøre hverandre spennende. Det er dette som gjør whisky mer interessant enn f.eks. cognac (som i hvert fall jeg opplever som et spørsmål om 'bra eller dårlig').
    Det er med whisky som med musikk, - det gjelder å være åpen for nye ting, men også bli kjent med og iblant gjøre dypdykk i sine preferanser...og etterhvert får man noen faste favoritter..referanser... som man stadig kommer tilbake til.

    Jeg har alltids 5-6 åpnede flasker. Sjelden færre, - det blir for lite variasjon. Sjelden flere, - det bør være en viss sirkulasjon slik at flaskene ikke blir stående for lenge åpnet. (Noen tjener på en viss tid i åpnet flaske for å åpne seg så det er en balansegang.) Samtidig bør det være en blandig av nytt, spennede og faste favoritter, men også mellom de overkommelig prisede "hverdagswhisky'er" og de spennende, eldre og spesielle flaskene som egentlig er for dyre, ..."fordi jeg fortjener det"-flaskene.

    Just nu er de åpnede flaskene:
    Ardbeg 10 (alltid),
    Ardbeg Supernova II (et funn i Berlin som jeg ikke kunne si nei til),
    Ardbeg 16yrs Old Malt Cask (fordi jeg fortjente det),
    Bruichladdich 16yrs Bourbon Cask (fantastisk til prisen..i det hele tatt...og utsolgt nesten umiddelbart),
    Laphroaig Quarter Cask (en grei vinterhverdagswhisky),
    The Glenlivet Nàdurra (fantastisk kompeks og slagferdig til prisen).

    Jeg ser nok at utvalget bærer preg av vintersesongen. Mot sommeren vil det nok åpnes mindre røkfylte Islay's.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Trane skrev:
    Det er med whisky som med musikk, - det gjelder å være åpen for nye ting, men også bli kjent med og iblant gjøre dypdykk i sine preferanser...og etterhvert får man noen faste favoritter..referanser... som man stadig kommer tilbake til.

    Jeg har alltids 5-6 åpnede flasker. Sjelden færre, - det blir for lite variasjon. Sjelden flere, - det bør være en viss sirkulasjon slik at flaskene ikke blir stående for lenge åpnet. (Noen tjener på en viss tid i åpnet flaske for å åpne seg så det er en balansegang.) Samtidig bør det være en blandig av nytt, spennede og faste favoritter, men også mellom de overkommelig prisede "hverdagswhisky'er" og de spennende, eldre og spesielle flaskene som egentlig er for dyre, ..."fordi jeg fortjener det"-flaskene.

    Just nu er de åpnede flaskene:
    Ardbeg 10 (alltid),
    Ardbeg Supernova II (et funn i Berlin som jeg ikke kunne si nei til),
    Ardbeg 16yrs Old Malt Cask (fordi jeg fortjente det),
    Bruichladdich 16yrs Bourbon Cask (fantastisk til prisen..i det hele tatt...og utsolgt nesten umiddelbart),
    Laphroaig Quarter Cask (en grei vinterhverdagswhisky),
    The Glenlivet Nàdurra (fantastisk kompeks og slagferdig til prisen).

    Jeg ser nok at utvalget bærer preg av vintersesongen. Mot sommeren vil det nok åpnes mindre røkfylte Islay's.
    Trane, dette kunne vært min egen liste!!! Jeg har ikke Ardbeg supernova II stående, men det skulle jeg gjerne hatt. Jeg har sjølsagt en Laphroaig Triple Wood stående åpnet, og en uåpnet ( sånn i tilfelle..). Jeg har ikke problem med å trekke den fram som min yndling. Hvorfor skulle jeg det? Triple wood er en nytelse, no more, no less..Og Bruic Bourbon Cask er en skikkelig høydare, enig i det.

    Glenmorangie som enkelte trakk frem tidligere, falt ikke i smak hos meg. Den ble for lett, for søtaktig. Mulig den egner seg bedre til sommer'n?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ahh, Adbeg Supernova. Muligens den beste whiskyen jeg har smakt. I 2009 tappning.

    Aldri har jeg hatt mindre whisky i skapet enn nå, og det er kanskje likegreit, da det tross alt smaker bånnpuss.... ;)

    Glendullan 26 (1978) - åpnet i aften. Smooth og relativt elegant.
    Bruichladdich 2003 - lukter gjær, smaker bedre, men er på kanten for meg.
    Lagavulin DE 1993 - Ikke like god som den vanlige 16 års saken.
    Caol Ila Cask Strength - Denne er fin. Som den vanlige C.I. men med mer av alt. Helt sjef til flambering.
    Caol Ila Destillers Edition - Smooth og elegant. Meget godt kjøp. Bor du i Stavanger (Hillevåg), er det bare å øpe og kjøpe, for det er den siste i landet.
    Ardbeg Uigedail - et monster av en whisky.
    Jura Superstition - plain sak - ikke en av mine höjdare
    Arran Bourban Singe Cask - kjøpt på grunnlag av dette forumet, og den er overraskende god. (Tønne nr 1548)
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Kan jo nevne hva jeg har stående åpnet også.

    Ardbeg Ten years old... En herlig røykfull whisky. En av de bedre i skapet pr. dags dato.
    Edradour Ibisco Sherry 13 year single cask. Jeg var på destilleriet. Whiskyen var så som så.
    Bowmore Enigma 12 year. En god whisky som jeg synes har litt for dårlig rykte.
    Smokehead Single Malt. Spennende Islay som bør smakes, men ikke like god som Ardbeg Ten.
    Ardmore Traditional Cask. Mer røyk. Takk skal du ha.
    Johnnie Walker Green Label 15 Year. Er det en vatted eller er det en blend. God er den uansett. Se Ralfys whisky review.
    The Glenlivet Nadurra 16 year. Beste ikke-røyk jeg har smakt. Denne blir standard inventar i barskapet! Gi den en dråpe vann.

    Neste jeg kjøper er nok en Arran Malt eller en Springbank.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Har nettopp åpnet denne...



    Og jeg lurer på en ting - er denne lagret på cherry/portvinsfat ??


    Fin sak igrunn - for min del så tok jeg 2 dråper vann i, og jeg syntes den ble bedre da.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Fikk første nummer av julegaven fra fruen i dag,


    Alt om Whisky

    Fidelity nr 50 ble også innkjøpt i dag,

    Fidelity 50


    Noen som kan tenke seg noe annet en at det nå stunder mot en usedvanlig trivelig helg? :D
    Bør nok slå av telefonen så man ikke blir forstyrret. ;)
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    @ atonal .. det var igrunn ikke veldig sjokkerende .. lukten av sødme er stor når en lukter på den...

    Og den er fullt ut godkjent av meg ;) masse smak. Blir sikkert spennende og prøve eldre Arrans en annen gang.
    Noen som kan si noe om dem ??
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Smakte Jura bourbon JO 1995 cask strength idag. En skikkelig peated Jura whisky. Anbefales.

    @ Alshus:
    Bruichladdich kan være skikkelig hit and miss.
    Har en 16 år gammel bourbon cask, den er helt super.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den vanlige B-en er svært god, imo.

    Men det er uansett artig å prøve noe nytt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Tror nok Triple må kjøpes uten norske avgifter.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Hverdagswhisky på en søndag:
    Laphroaig Quarter Cask og Berry Bros. Blended Islay Reserve.
    - Berry'en er første skotske blend jeg har drukket på 20 år....og den er "a bloddy good dram" til 492 små kroner.


    Iflg NMWL's wiki skal den være satt sammen av "4 fat 1984 Caol Ila, 3 fat Laphroaig 1997 og 5 fat Bunnahabhain 2005."
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    Hverdagswhisky på en søndag:
    Laphroaig Quarter Cask og Berry Bros. Blended Islay Reserve.
    - Berry'en er første skotske blend jeg har drukket på 20 år....og den er "a bloddy good dram" til 492 små kroner.


    Iflg NMWL's wiki skal den være satt sammen av "4 fat 1984 Caol Ila, 3 fat Laphroaig 1997 og 5 fat Bunnahabhain 2005."
    Denne kjøpte jeg på din anbefaling ;D
    Og det er en vinner til prisen - liker den veldig godt faktisk - anbefaler andre og prøve og.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    jan#jan skrev:
    Denne kjøpte jeg på din anbefaling ;D
    Og det er en vinner til prisen - liker den veldig godt faktisk - anbefaler andre og prøve og.
    Hyggelig at den falt i smak...når du stoler på min smak ;D

    Etter lite hyggelig kontrovers med en representant for den private parkeringsmafiaen fant jeg ut at det kun en ting som funker, - en skikkelig oppmuntring. Ergo kikket jeg dypt inn i godteskapet og fant frem en flaske godsaker som har ventet på rett anledning. Jeg bestemte meg for at dette var like rett anldning som noen annen.

    Signatory Vintage - Bruichladdich – Vintage 1989 – 19 Years – Cask 77+78
    Ganske så snill og lun til å være en Islay...ikke streng og pågåene som Ardbeg, Laphroaig eller Lagga gjerne er. Typisk Laddie er den fruktig, men ikke blomstrende som en highlander kan være, mer som tørket frukt. Likevel aldri tungt og mørkt selvom det er smaksfullt....enn si formfullt. Ikke peat som slår krøll på tungen, likevel er det aldri tvil om opphavet ute på Islay når man kjenner det forsiktige, men distinkte anslaget av salt. Litt som å sitte inne på et bakeri på Islay å spise fruktkake mens man kjenner på hvor lunt å godt det er der inne når det blåser frisk ute og sjøsprøyten kjennes helt nede fra havna.
    Vi skal nok ha mange gode stunder sammen vi to...jeg og denne friske, formfulle 19-åringen :p ;D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Milenko skrev:
    Noen som har smakt Aass og Egge Norsk single malt eau de vie?
    Ja har den på jobben, er alt for ung enda, mere som en raritet å regne.
    Eplebrennevinet og cideren (11%) deres er bedre produkter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn