Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Laphroaig 10YO Cask Strength er i min bok noe av det mer brutale man har av røykwhisky. Det er ubetalelig å se ansiktsuttrykket på folk som ikke er helt forberedt på hva som er i glasset. Har holdt et par whiskysmakinger med denne som avslutningsdram, og reaksjonene varierer fra intense hostekuler via skjæring av grimaser til intens lykke. Uansett så er smak og behag særs personlig så noen fasit er det vel egentlig ikke på dette.
    Lagavulin 16 er ganske hissig i røyk, det har med de brede kopperpannene å gjøre.

    Det er mer prisen og at den er litt masseproduksjon jeg har litt imot. Har samme mening om Laphroaig 10(standaren) og Talisker 10.

    Men jeg liker de alle, og takker pent om jeg får det servert.

    Men kjøper helst Ardbeg 10 og Laphroaig quartercask ełler Kilchoman machir bay om jeg må betale selv. [emoji4]
     
    D

    Danke

    Gjest
    Danke: Hvilken er den mest røyk-smakende, nedbrent naust, tang og tare whiskyen du vet om?
    Bunnahabhain Moine er billigste kruttrøyk, har ikke smakt alle røykwhisky. Supernova osv

    Jeg har ikke smakt Octomore, men synes Port Charlotte har mindre røyk..

    Altså Bruichladdich.

    Ardbeg, Laphroaig og Lagavulin og caol ila har mest røyk også nybarnet Kilchoman.
    Bowmore har mindre røyk og vanlig Bunnahabhain 12 har ca null røyk..


    Uansett husker ikke om jeg nevnte det.. kjøpt inn Mackmyra svensk røk, Mackmyra Gruvguld, Laphroaig Lore og Ledaig 13 years Amontillado cask strength...

    Nå har jeg whisky forhåpentligvis til vinter og julehandel...


    Poster sikkert et bilde eller to når jeg smaker, orker ikke ta bilder nå.

    Laphroaig four oak ble bottle kill, bare 3 cl eller 4 i bunnen.

    Så jeg reddet den fra fordamping... [emoji39]
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Laphroaig 10YO Cask Strength er i min bok noe av det mer brutale man har av røykwhisky. Det er ubetalelig å se ansiktsuttrykket på folk som ikke er helt forberedt på hva som er i glasset. Har holdt et par whiskysmakinger med denne som avslutningsdram, og reaksjonene varierer fra intense hostekuler via skjæring av grimaser til intens lykke. Uansett så er smak og behag særs personlig så noen fasit er det vel egentlig ikke på dette.
    Lagavulin 16 er ganske hissig i røyk, det har med de brede kopperpannene å gjøre.

    Det er mer prisen og at den er litt masseproduksjon jeg har litt imot. Har samme mening om Laphroaig 10(standaren) og Talisker 10.

    Men jeg liker de alle, og takker pent om jeg får det servert.

    Men kjøper helst Ardbeg 10 og Laphroaig quartercask ełler Kilchoman machir bay om jeg må betale selv. [emoji4]
    Jeg er helt på linje med deg når det gjelder Ardbeg 10 og Laphroaig Quartercask. Bra valuta for pengene på de to er det også. Kilchoman Machir Bay har jeg faktisk ikke smakt...Hmm
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fikk Ledaig 13 years Amontillado finished cask strength igår.

    Måtte kjøpe den, den ble spesielt anbefalt av Ralfy Mitchell fra kjelleren hans. Og han isinuerte at det var beste whisky for mortals som han sa.

    Da håper jeg at jeg har nok whisky for en stund.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Klassisk Speysider i glasset i kveld. Den er tappet i litt høyere styrke (46%) og det setter man jo pris på. Humant priset på Bolaget er den også. Cheers. image.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Svensk sommer single malt..

    Mackmyra Gruvguld, minner mye om gammel bourbon.

    På en sånn dag er det helt ok med en bit is i whiskyen.

     
    D

    Danke

    Gjest
    Vært ute og tatt tre halvlitere øl totalt, pils og pale ale, og Gruvguld stk to drammer.

    Går i svensk, rimeligere enn de dyre skottene jeg har kjøpt.

    Denne anbefaler jeg, litt dyr men må prøves om man er i Sveariket. Spesielt med den er at den er røykt på enerbusk og svensk torv. Enerkvist er en norrøn tradisjonell røykemetode som gir mye krydder. Svensk ek gir også pepper smak.

    Blir siste runden idag. Vi skal snart grille, og så skal vi se en episode Marvel Defenders.

    Mackmyra Svensk rök

    46,1 % uten e150.. unchillfiltered.


     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    En Laphroaig Lore venter på at Amundsen Everyday hero skal bli tom.

    Lore er den beste Laphroaig jeg har smakt, innkludert 15 og 18.

    Everyday hero er greit vorspiel.

     
    D

    Danke

    Gjest
    Nå et sted i Sverige.

    Verdens beste whisky for dødelige...

    Ledaig Cask strength Amontillado 13 years.

    Heftige 59,2%!

    Kommer med kort vurdering etter litt CD spinning. [emoji4]

     
    D

    Danke

    Gjest
    Spennende!



    Første notat rett fra flaska...

    Fruktig røket lukt, krydder.. Har en lukt jeg ikke klarer å sette mening på, beste jeg klarer å forklare er animalsk, som skinke, eller våt kjæledyr typ.

    Smak. Oljet rancio, mye saltet, pepret, røyket fruktig og lang finish med olje...

    Veldig god, og veldig gode fat.. Nå må jeg skaffe meg en Amontillado sherry for å prøve det....

    Med to teskje vann. Herlig lukt, mer animalsk, krydret og røyket. Uten at røyken overkjører.

    Smak salt dyreaktig sherry, olje og pepper, finish var enda lenger bar. Men røyk og frukt og olje sitter..


    Den er utrolig dryg, og varig. Klart er jo fatstyrke, men sammenlignet med Ardbeg eller Highland Park cask strength nas så er denne 13 åringen med finish mye mer dryg.
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Det kom en pakke. 27 år gammel originaltappet (OB) whisky til under 1.500,- spenn er det stadig lengre mellom...desverre. Men her er en, og her har jeg trua. Det gledes.
    image.jpg

    Edit:
    Det er slipp av whisky på Vinmonopolet i dag 6. juli. Bl.a. Macallan Fine Oak 25YO til den nette sum av kr 10.699,50
    Eller hva med disse:
    Prometheus Speyside 27 YO til kr 5.799,- eller Wemyss Loch Indaal Catch Bowmore 1982 32YO til kr 7.950,-

    Da er Balblair 1990 27YO til kr 1.349,90 et scoop i min bok.

    Fortsatt god sommer.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.709
    Antall liker
    65.253
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En torsdagsdram. Er vel ingen legendarisk whisky etter min smak, men med en skjønn kvinne på sofaen og Nick Cave på stereoen er den helt der oppe blant de beste :)

    B3D300E5-2EB4-4536-BB48-C511AD21CDC7.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Denne Svein Arne har prøvd Kichoman, men om noen på hele, halve Asylet lengre skulle være i tvil; jeg liker dem søte, både whiskyen og mennene. Hehehe.
    Tror den ble litt for kompleks for meg, og jeg syntes ikke prisen forsvarte smaken

    Tomt for elskede Oban, og sto på polet på Kvadrat og sloss med meg selv. På ene skulderen: Gå utenfor Svein Arne, ikke hold deg på den smale sti, utvid komfortsonen, ikke gjør som du pleier, prøv noe nytt, spreng grenser - du vet du kan.
    På den andre skulderen: Det er fali', enn om du ikke liker den, og hva om de andre ler av deg? Du tror du har peiling, men nå er du sau eller plukker i blinde og driter deg ut for alle og en hver, og avslører du at du er helt på tur.

    Så de ble denne, legg merke til Grindr dialogen som har sneket seg med.
    Svein Arne driver og flørter med en ekstremt, og da mener jeg ekstremt, søt fyr på Tasta, en liten bydel i en liten by. Hadde gjerne gitt han en whisky.
    But, hey, er han gammel nok til å drikke sånt han, da?
    Kan få en Pepsi og et Kinderegg i stedet.
    Burde gjerne sin noe om whiskyen, og. Hmm... joa, god den.

    P7120002.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Fra Waterloo - Ontario - Canada til et glass fra SK9-et-eller-annet (fått, ikke stjålet)

    Fil_000-11.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Beklager liggende bilde. Er riktig i album men blir feil i posten.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Scapa er nok hakket over, men det er et pitte lite destilleri og har ikke hele det tunge markedsføringsmaskineriet som HP, heller ikke samme behov for å selge volum.
    16 åringen er best, men kun Onkel Skrue har råd til den.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Ferietrafikk på «Norskepolet» i Strømstad i dag. Denne ble med hjem. Knakandes god blended dette.
    B51604B7-C1BF-425C-BD7A-86AEF6892142.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ferietrafikk på «Norskepolet» i Strømstad i dag. Denne ble med hjem. Knakandes god blended dette.
    Vis vedlegget 501422
    Den er god ja...

    Jeg har drukket to good measures av Mackmyra Gruvguld.... Liker den, men smaker veldig Bourbon..

    Har ingen bilder, redd for torden og regn... Men fikk et bilde av himmelen...





    Himmelen var helt utrolig.... Blir sikkert uvær men morsomt å se kontrastene av tordenskyer og blå himmel...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn