Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Fortsatt svensk whisky hos SAS, men de har skiftet fra Mackmyra til High Coast Distillery og en whisky de kaller Altitud. Jeg har ikke helt bestemt meg for om det er et godt skifte eller ikke. Jeg har begge i skapet nå så det blir en duell snart.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    High Coast har jeg ikke fått somlet meg til å sjekke ut ennå. Kjøpte en testpakning med 4 forskjellige Mackmyra i fjor høst, og ble litt skuffa må jeg si. Smögen derimot... (y) :)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.117
    Torget vurderinger
    2
    Hadde helt glemt hvor god Glenlivet 15 år var gitt, nyter kvelden alene hjemme med Eric Clapton Unplugged på vinyl. Flasken
    har vel stått 15 år i skapet og, begynner å nærme meg slutten på taxfree lageret. 15 år siden siste business tripp til Skottland… anger ikke på at jeg dro tidlig og fikk en døgn på whiskytur i i Spey osv.. har fortsatt en av to egentappet single fat 60% :p
    70BE6CAB-27F0-44E5-AB09-56D6B99A548C.png

Artig å ha en til av denne egentappede.
    269F3132-68EA-4AC9-BB12-99564BDE2CD3.jpeg
    Drit i bordet det skal bi opptenningsved

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    Kan anbefale Glenlivet Licensed Dram. Kjøpte på systemet til nette 479 svenske, 600 på polet. Et godt kjøp i begge tilfeller etter min mening.

Umiskjennelig Glenlivet, men det skjer noe når den løftes fra 40% til 48%. Minnet på smak og lukt er ikke veldig pålitelig, men sånn jeg husker det er denne langt bedre enn fjorårets Illicit Still. Som heller ikke var dum. :)

• Liker
    Reaksjoner: Tor

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.727
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hadde helt glemt hvor god Glenlivet 15 år var gitt, nyter kvelden alene hjemme med Eric Clapton Unplugged på vinyl. Flasken
    har vel stått 15 år i skapet og, begynner å nærme meg slutten på taxfree lageret. 15 år siden siste business tripp til Skottland… anger ikke på at jeg dro tidlig og fikk en døgn på whiskytur i i Spey osv.. har fortsatt en av to egentappet single fat 60% :p
    Vis vedlegget 805829

Artig å ha en til av denne egentappede.
    Vis vedlegget 805831
    Drit i bordet det skal bi opptenningsved
    :love: :love: :love:
    2 sjeler...... nesten samme tanke.
    Whisky´en er Aberlour A´Bunahd....
    Clapton er Reptile (y)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.868
    Torget vurderinger
    0
    Har også en egentappet Aberlour. Morro!
    Ble omhyggelig filmet av to tyskere som mente at det å betale ca 600,- for en flaske whisky var fullstendig vanvittig! Men det var jo bare "normal" pris hjemme i Norge.

Men jeg ser for meg at de i selskapelig sammenheng viser fram filmen av "Der verrückte Norweger"!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fant en eldgammel Chivas på hytta sånn fra sent syttitall engang. Morro og smake igjen noe som vi synes var det ypperste dengang. Smaken er passe kjedelig med tynnrund kropp og lite aggresiv. Til og med Bowie var tøffere i '71 🤔

IMG_20220413_213003.jpg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Fortsatt svensk whisky hos SAS, men de har skiftet fra Mackmyra til High Coast Distillery og en whisky de kaller Altitud. Jeg har ikke helt bestemt meg for om det er et godt skifte eller ikke. Jeg har begge i skapet nå så det blir en duell snart.
    Mackmyra vant duellen, men ikke med noen enorm margin. Lengre ettersmak og noe fruktigere inntrykk. Kona var enig. Ingen av disse er noe jeg ville ha kjøpt, men de er jo heller ikke i vanlig handel. Det er bare noe vi tar med i veska etter en flytur.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm, da kan ikke High Coast være noe særlig. 🤔
    De lager mange forskjellige typer. Altitud er den de lager for SAS, de andre vet jeg ikke noe om. Du skal ikke se bort fra at de også lager bedre ting.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    De har et par-tre stk jeg har på radaren, ikke verre pris enn at man tåler å teste.

Jeg kjøpte en taster pack fra McMyra i høst, med fire forskjellige derfra. Skuffende greier.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.868
    Torget vurderinger
    0
    Fant en eldgammel Chivas på hytta sånn fra sent syttitall engang. Morro og smake igjen noe som vi synes var det ypperste dengang. Smaken er passe kjedelig med tynnrund kropp og lite aggresiv. Til og med Bowie var tøffere i '71 🤔

Var den i åpnet eller uåpnet flaske?

Men uansett har den vel aldri vært "spennende".

Chivas er laget for å selge i store volum så den er nok tilpaset en "gjennomsnittsgane".

Og whisky som skal selges i store kvanta vil nødvendigvis være "noe tam" i forhold til det vi her inne har vent oss til.

Hvis frøken Pedersen skal ha enkefru Jakobsen og pensjonert lærerinne frøken Bertelsen på "Afternoon Tea" ville nok vertinnen vokte seg vel for å servere brent torv, tang og gamle kaistolper. Hun vi ha noe som er litt mere vovet enn sherry, men likevel "sivilisert" nok for kvinner. Og her har Chivas sin force. Den har alltid vært sivilisert, med et lite ansrtøk av snobbisme, da den ikke er direkte billig!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jada, du har nok helt rett @Spiralis. Chivas er neppe noe vi trakter etter i dag, men huskes som "allmuens ypperste" (trodde vi ihvertfall) dengang da, i fra tiden hvor en halv plastlerke med Smirnoff blå label funka gjennom en hel fest og vel så det.
    Mid '70s var vel heller ikke perioden hvor whisky-utvalget var spesielt bredt på polet?

Flaska var uåpnet og tok opp plass, men nå heeeelt tom og like greit er det 🧞‍♂️ 🕺

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    Auchentoshan 12 i kveld, glad jeg bare kjøpte en 200ml flaske. Skuffende saker.

Man hører stadig referansen møbelpolish når whisky skal beskrives, her stemmer det på en prikk. Smaker ikke ille, men det lukter altså så polish at det er helt nifst.

Får skylle ned med litt Laphroaig. 😇🥴

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.729
    Sted
    Østfold
    Jeg har også smakt den, og det var litt av en nedtur. Svak whisky med spritsmak og lite som egentlig minte om det jeg forbinder med whisky.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.729
    Sted
    Østfold
    For en som meg, som digger whiskyer som er skikkelig punchy, var ikke dette blant de tøffeste. Den er god, for all del, det er kvalitetswhisky, men en LP QC gir meg mye mer, og den er en del billigere også. Jeg kjøpte en Lagavuilin Distillers Edition for litt siden. Det er etter min mening et bedre kjøp i den prisklassen. Samtidig tror jeg mange vil være veldig uenige med meg der.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    Loch Lomond er litt hit or miss syns jeg. Mye miss egentlig. Har smakt 18-åringen og jeg tar også mye heller en Laphroaig QC eller en Lagavulin. Inchmurrin er den jeg har smakt fra LL som har vært bra hver gang (har ikke smakt Inchmoan ennå) og den var inntil 01. april veldig gunstig priset i Sverige til kr 379,- Spratt opp over 500 nå, men fortsatt et greit kjøp. Ikke mye røyk eller torv dog.

I tillegg til batchvariasjoner er det sikkert forskjell på hva man foretrekker også, går nok litt opp og ned. Laphroaig QC, Talisker 10 og Port Charlotte 10 er sikre kort for tida etter min smak. (y)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    Grublet litt på hva jeg hadde valgt om jeg måtte velge ett destilleri, og det er jaggu ikke lett gitt. Laphroaig er kanskje den sterkeste kandidaten (men det kan endre seg allerede neste uke 😁) så skjenket meg både en CS og en 10 for anledningen. Skål!

AFEF2384-A22F-4E1A-A130-D498D009CEBF.jpeg

2

2xJ

Gjest
    Valgets kvaler !!!!! :LOL: :p

Ardbeg ? Laphroaig ? syntes Ardbeg klarer og få litt mer "finesse" over over produktene sine (Beasty untagen), men syntes at Laffy har mer råskap og mer attitude.. og det faller min gane nærmest om jeg absolutt må velge.
    Men man kan velge, og det gjør det så atskillig mye mer interessant !!

Tror det er mer oppløst og sortere bakrunn på Laffy... muligens mer homogent og tildes mer 3D og..... :rolleyes::censored:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Almost there
    Valgets kvaler !!!!! :LOL: :p

Ardbeg ? Laphroaig ? syntes Ardbeg klarer og få litt mer "finesse" over over produktene sine (Beasty untagen), men syntes at Laffy har mer råskap og mer attitude.. og det faller min gane nærmest om jeg absolutt må velge.
    Men man kan velge, og det gjør det så atskillig mye mer interessant !!

Tror det er mer oppløst og sortere bakrunn på Laffy... muligens mer homogent og tildes mer 3D og..... :rolleyes::censored:
    Haha, ja noe mørkere bakgrunn er det nok på Laffen! 😁

Lagavulin må jo nevnes…🤔

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn