Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • davit

    Medlem
    Ble medlem
    12.10.2011
    Innlegg
    31
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    1
    tips til dac : brukte audio gd dac på vintage oppsett, syntes eg fikk mye for pengene der. Hegel forsvant ut etter berre noen minutter. men var kun testet på Pioneer sa 9500 mk2. og diverse Sansui au...........

    ove

    Parasound Z-DAC Black

    Hvordan er denne VS Hegel HD12/HD20 eller Arcam irDAC ?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Evo 2; du som har 4425 og koser deg så villt med dem må skaffe deg et par JBL 4430. Er veldig fornøyd med dem, men nå er det 4343 som gjelder ;D



    Eller hva med å gå all out og få seg et par 4435? ;D

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Tittentei : Mye utrolig bra JBL. Kunne definitivt tenkt meg å høre mer av de større eldre modellene. Men de er ikke ofte å finne på brukten selv om mange har mye JBL. Gjerne mange par slik som deg . PM meg om du begynner å få plassmangel :)

    @ overs : ikke kjent med audio gd dac. Ser det finnes modeller fra tusenlappen til det tidoble.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Drømmen min er et par 4355, har lyst til å bygge dem, men bare drivere kommer på rundt 32k(!), så kommer MDF, komponenter til delefilter, bladfinér i valnøtt, valnøttlister, skruer, hemper, stoff til griller, kabler, terminaler +++. Det blir jo fort drøye 50k i byggekostnad, ettersom jeg har grovregnet.



    Dette er en klone, ser ekstremt bra ut imo. Er så høy siklefaktor at det gjør vondt.



    Dette er nok det gjeveste av de gamle studiomonitorene. Huff, huff! ;D Får se om jeg tar det gradvis og begynner med kabinettene og tar driverne over tid. Skal ha dem en eller annen gang i alle fall, det er helt sikkert.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.781
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    @tittentei,skulle gjerne hadt 4430 men er umulig og finne.
    4425 låter helt topp de også ;)

    O
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Haha, ja, sett mange ganger og må nesten ta på smekke hver gang for ikke å bli våt på brystet ;D

    Evo2: Hvis du er litt nevenyttig, så kan du jo bygge selv :) Det blir ikke like ille som med 4355, som er fireveis, det finnes vel byggeplaner for 4430 på AudioHeritage, så kan du frese ut MDF'en på CNC hos Trestokken AS og få laget delefilter osv enten selv, eller av kyndige.

    Det du må gjøre da er jo bare å montere ting sammen og lime på bladfinér. Hvis jeg skal bygge 4355, så gjør jeg det slik for å få bra resultat.

    Det går jo også ann å få sendt de over fra USA med skip via JetCarrier, og så hente de på havna i Tistedal når det ankommer.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.781
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    ^ Haha, ja, sett mange ganger og må nesten ta på smekke hver gang for ikke å bli våt på brystet ;D

    Evo2: Hvis du er litt nevenyttig, så kan du jo bygge selv :) Det blir ikke like ille som med 4355, som er fireveis, det finnes vel byggeplaner for 4430 på AudioHeritage, så kan du frese ut MDF'en på CNC hos Trestokken AS og få laget delefilter osv enten selv, eller av kyndige.

    Det du må gjøre da er jo bare å montere ting sammen og lime på bladfinér. Hvis jeg skal bygge 4355, så gjør jeg det slik for å få bra resultat.

    Det går jo også ann å få sendt de over fra USA med skip via JetCarrier, og så hente de på havna i Tistedal når det ankommer.
    Titter etter 4430 på ebay,har en kamerat som bygger båter i Miami og kan få sendt de over i en båt som eventuelt blir solgt i Norge.
    Whip,du må beholde dine JBL !!!!! :)

    O
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Står jo et par JBL L50 ikke langt unna deg nå :) De er de byttet elementer på nylig. Samme eier siden sent 80-tallet. Går du for Klipsch igjen. Koster jo ikke mange kronene. Du slipper frakt osv.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg har bytta litt mellom Sonus Faber, Klipsch og JBL i stua i det siste og kommet til at JBL 4319 blir. Klipsch er tilbake i vintage / PC anlegget og Sonus Faber nok selges.

    Sonus Faber Cremona Auditor er magisk bra med MA6900 så det sitter litt langt inne å selge de. Men litt letter å kjøpe ett par eldre JBL'er til om jeg ikke sitter med de. Redd for å bli en hoarder...

    03.jpg

    Meg om 4 år lissom
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Min gamle MA6900 rocker både Klipschene og JBL? Jeg og syntes at McIntoshen var helt knall til mine Auditorer. Så da er vi
    enige der :) Du har kommet til at du vil selge dem altså?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hehe nei ikke helt. Har hatt en finn annonse ute noen uker på Cremona'ene og kunne solgt dem 2-3 ganger allerede men noe har holdt igjen. Har ikke bikket EN krone på prisen for å slippe å selge :)

    Men har og lyst å prøve ut mer JBL og alltid lurt på Harbeth.. så da må jeg la noe gå for å kunne utforske mer. Men McIntosh MA6900 var gull både på JBL, SF og Klipsch. Bedre enn MA7000 som jeg har fått hørt endel også. Eneste som kan få meg til å kvitte meg med den blir dagen jeg kjøper en MA8000.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Skjønner deg forsåvidt godt med SF Cremona. Ser du har bilder av Cremona M i annonsen på finn. Det er ikke M utgaven du har vel?
    MA8000 er nok en kurant lekekamerat ja. Lurte litt på den selv når SG hadde 20% avslag på lagervarer. Men jeg holdt meg for god
    denne gangen :) Men hvem vet. Er det mange interessenter til prisen du har SF ute til nå altså? For får du den prisen er du lucky :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Bra du sa, visste ikke det var bilder av Cremona M hehe. Har blitt budt nesten prisen jeg forlanger faktisk av en som har vært og hørt på de. De ser 100% ut som nye så litt kan man ta for de :) Men får vel gå ned litt om jeg skal ha de ut ja.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ser det på basselementet spesiellt :) Det er helt forskjellig fra første utgaven. M mangler rillene og senter konen på elementet.
    Mine så også ut som nye, men fikk ikke så mye. Ville slått til på det hvis muligheten var der og du vurderer salget.
    Men opp til deg selvsagt :) Når noen kommer og faktisk hører Cremonaene sammen med MA6900 forstår jeg de vil gi prisen :)
    Temk sånn på det. Om du angrer dukker nok et nytt par opp en gang. Bedre å ha penger i banken enn å la de stå bundet i utstyr
    som evt ikke blir brukt, mener jeg :) Når det blir snakk om litt kronasjer selvsagt ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har endret bildene nå. Han ene som vil ha dem sa de låt bedre enn M utgaven. Men er ikke lett å finne nye om jeg angrer. Ikke ofte de er til salgs. Synes og maple finishen er helt rå så de er fine som pynt/kunst der de står :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja har hørt mange si det at M utgaven ikke var en forbedring lydmessig. Men alt etter hva en liker ;)
    Er en dyr "pynt" å ha stående, uansett hvor pene de er å se på :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Bedre enn å kjøpe noe kunst man ikke skjønner en dritt av å henge på veggen hvertfall. Da ser jeg heller at Cremona'ene står i ett hjørne og skinner :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Haha, ja, sett mange ganger og må nesten ta på smekke hver gang for ikke å bli våt på brystet ;D

    Evo2: Hvis du er litt nevenyttig, så kan du jo bygge selv :) Det blir ikke like ille som med 4355, som er fireveis, det finnes vel byggeplaner for 4430 på AudioHeritage, så kan du frese ut MDF'en på CNC hos Trestokken AS og få laget delefilter osv enten selv, eller av kyndige.

    Det du må gjøre da er jo bare å montere ting sammen og lime på bladfinér. Hvis jeg skal bygge 4355, så gjør jeg det slik for å få bra resultat.

    Det går jo også ann å få sendt de over fra USA med skip via JetCarrier, og så hente de på havna i Tistedal når det ankommer.
    Titter etter 4430 på ebay,har en kamerat som bygger båter i Miami og kan få sendt de over i en båt som eventuelt blir solgt i Norge.
    Whip,du må beholde dine JBL !!!!! :)

    O
    Hvis du har en kompis der borte som kan fikse for deg fra Miami, så er du jo kjempeheldig. Følg med på andre steder enn eBay også. Bruk hifishark.com, så ser du hva som er "overalt" i verden. Du klarer garantert å finne det du skal ha med litt tålmodighet hvis du har en pal der som kan fikse det for deg. Er faktisk litt smått misunnelig akkurat nå, HAHA.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.781
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    ^ Haha, ja, sett mange ganger og må nesten ta på smekke hver gang for ikke å bli våt på brystet ;D

    Evo2: Hvis du er litt nevenyttig, så kan du jo bygge selv :) Det blir ikke like ille som med 4355, som er fireveis, det finnes vel byggeplaner for 4430 på AudioHeritage, så kan du frese ut MDF'en på CNC hos Trestokken AS og få laget delefilter osv enten selv, eller av kyndige.

    Det du må gjøre da er jo bare å montere ting sammen og lime på bladfinér. Hvis jeg skal bygge 4355, så gjør jeg det slik for å få bra resultat.

    Det går jo også ann å få sendt de over fra USA med skip via JetCarrier, og så hente de på havna i Tistedal når det ankommer.
    Titter etter 4430 på ebay,har en kamerat som bygger båter i Miami og kan få sendt de over i en båt som eventuelt blir solgt i Norge.
    Whip,du må beholde dine JBL !!!!! :)

    O
    Hvis du har en kompis der borte som kan fikse for deg fra Miami, så er du jo kjempeheldig. Følg med på andre steder enn eBay også. Bruk hifishark.com, så ser du hva som er "overalt" i verden. Du klarer garantert å finne det du skal ha med litt tålmodighet hvis du har en pal der som kan fikse det for deg. Er faktisk litt smått misunnelig akkurat nå, HAHA.
    Ikke noe og være misunnelig på det ;)
    Vet ikke om 4430 blir for store på rommet her,4425 passer fint inn på 21kvadrat.

    O
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det tror jeg går helt fint, hadde dem jo i lite rom selv. De må toes inn litt og man bør absorbere litt på sidene pga hornet, men det låter vanvittig bra og dynamisk. Klart at å få dem ut fra veggen, slik du gjør med 4425 hjelper på dybden i lydbildet, men før jeg satte opp stereobenken mellom høyttalerne som du ser på bildet jeg la ut, så var det bedre holografisk enn med. Min erfaring er mao at de fungerer veldig bra i lite rom, med hjørneplassering, toet litt inn, men helst fri sikt mellom høyttalerne. :) Har ikke hørt dem i stort rom, så kan ikke si hvordan det er, men tipper det låter bra.

    De trives for øvrig innat vegg, de kan også flush mountes med vegg, slik mange studioer gjør. Når man flushmounter, så får man ikke noe refleksjoner 180 grader ute av fase i den viktige midbassen, det gjør man ikke med tett plassering opp til veggen heller, men man får endel ekstra gain pga flatene, så da kan det være greit med litt DSP for å linearisere igjen hvis det er et subjektivt problem.

    Kravet til toe in, tror jeg har med å gjøre at 15" spiller til 1kHz, og 15" begynner generelt å beame litt før dette området, og siden det ruller av med 12dB/oct, så blir en del av avrullingen direktiv, så man mister nivå i dette området dersom man ikke toer inn litt for å kompensere for avrullingen off axis.

    Men dette er kun basert på teori og praktiske erfaringer, målte aldri.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    De standsene skal komme godt med, Whip :) Takk for den.

    De blir litt for store for TV-benken. De vil gjøre seg bedre på gulvet ved siden av. Leser også at de burde stå nærmest mulig gulvet for optimal lyd.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ jokris : har sendt mail til Oslo HiFi senter i går angående at jeg ønsker en slik og om jeg kan deponere på en - sendte spm i går men enda ikke fått noe svar fra de.
    Regner nesten med jeg bestiller denne.

    @ the last one : har prøvd mine JBL på tv benk men virker som de låter best med stativ. Har bare satt dem på litt forskjellige 'beta' utgaver og tester litt før produksjon av v1.0 :) . Kjenner jeg meg selv rett så vil andre eller tredje forsøk bli bra.. Er ikke sikkert 4312E og 4319 bør plasseres likt heller. Ikke for langt fra bakvegg og ca 20cm stativ vinklet såvidt litt bakover låt veldig bra her med 4319.

    @ Griffenfeldt : når jeg får litt tid skal jeg prøve å få hørt på ett par. Bor i Østfold, vet ikke om noen selger de på disse kanter. Evt Oslo ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    @ jokris : har sendt mail til Oslo HiFi senter i går angående at jeg ønsker en slik og om jeg kan deponere på en - sendte spm i går men enda ikke fått noe svar fra de.
    Regner nesten med jeg bestiller denne.

    @ the last one : har prøvd mine JBL på tv benk men virker som de låter best med stativ. Har bare satt dem på litt forskjellige 'beta' utgaver og tester litt før produksjon av v1.0 :) . Kjenner jeg meg selv rett så vil andre eller tredje forsøk bli bra.. Er ikke sikkert 4312E og 4319 bør plasseres likt heller.

    @ Griffenfeldt : når jeg får litt tid skal jeg prøve å få hørt på ett par. Bor i Østfold, vet ikke om noen selger de på disse kanter. Evt Oslo ?
    bestillte en slik nå jeg, kontakt Jfs soundsystems i drammen så fikser han en slik kjapt
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Marantz HD-DAC1 var råstilig. Gratulerer jokris. Hva koster en slik veiledende?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Marantz HD-DAC1 var råstilig. Gratulerer jokris. Hva koster en slik veiledende?
    7000.-
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg

    det finnes visstnok noen drivere man kan laste ned for ekstra fintuning av lydinnstillingene fra pc også leste jeg noe om
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Marantz HD-DAC1 var råstilig. Gratulerer jokris. Hva koster en slik veiledende?
    7000.-
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg

    det finnes visstnok noen drivere man kan laste ned for ekstra fintuning av lydinnstillingene fra pc også leste jeg noe om
    Latterlig billig for noe som ser så flott ut. Håper trepaneler på sidene er på vei inn igjen. Gidder du ta et par bilder av den og skrive noen ord om lyden når du får den? Har en Denon POA 1500 som kunne likt å kombineres med denne og et par JBL 120Ti. ;D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Marantz HD-DAC1 var råstilig. Gratulerer jokris. Hva koster en slik veiledende?
    7000.-
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg

    det finnes visstnok noen drivere man kan laste ned for ekstra fintuning av lydinnstillingene fra pc også leste jeg noe om
    Latterlig billig for noe som ser så flott ut. Håper trepaneler på sidene er på vei inn igjen. Gidder du ta et par bilder av den og skrive noen ord om lyden når du får den? Har en Denon POA 1500 som kunne likt å kombineres med denne og et par JBL 120Ti. ;D
    det kan jeg selvfølgelig gjøre, kommer noen ord i tråden min tenker jeg
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg
    Heed (DA) har 2 optiske innganger (+ coax og usb)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg
    Heed (DA) har 2 optiske innganger (+ coax og usb)
    din har vel ikke optisk såvidt jeg forsto >? var den som var aktuell for meg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn