Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg også bestilt Marantz DAC. Snakket med John på JFS og det var en hyggelig kar som tydelig liker Marantz godt men han hadde ikke hørt DAC'en. Men han hadde trua på den og det har jeg og. Selv valgte jeg blank / sølv.

    @ : Jokris : han mente du nok får din før helgen :) hvertfall slik jeg skjønte det.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg også bestilt Marantz DAC. Snakket med John på JFS og det var en hyggelig kar som tydelig liker Marantz godt men han hadde ikke hørt DAC'en. Men han hadde trua på den og det har jeg og. Selv valgte jeg blank / sølv.

    @ : Jokris : han mente du nok får din før helgen :) hvertfall slik jeg skjønte det.
    Så bra, ja han sa at det var mulighet for det men tørte ikke garantere det igår, Samme finish jeg valgte, Gratulerer til deg også :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    I den testen jeg leste så anbefallte han å nedlaste noen driver for å fintune lydkvaliteten mtp oppkobling mot Pc såvidt jeg forsto, var en del å hente der for de som liker den slags innstillinger optimalisert, jeg skal kun bruke den optiske inngangen foreløpig så jeg har ikke det behovet enda, men kjekt å vite
    jeg håper pre delen er såpass oppegående at jeg kan huke på en effekt og bruke den oppmot JBL4312
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg
    Heed (DA) har 2 optiske innganger (+ coax og usb)
    din har vel ikke optisk såvidt jeg forsto >? var den som var aktuell for meg
    Du blander produkter, det var toppmodellen av hodetelefonforsterker med dac du var interessert i. Heed har en egen dac som heter DA, den har x2 optisk osv bla bla bla.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Heed sto lenge øverst på lista over kandidater, men de hadde ikke optisk inngang som var viktig for meg, når jeg så snublet over denne fallt brikkene på plass, kjenner Marantz huslyden godt fra før og vet det passer meg
    Heed (DA) har 2 optiske innganger (+ coax og usb)
    din har vel ikke optisk såvidt jeg forsto >? var den som var aktuell for meg
    Du blander produkter, det var toppmodellen av hodetelefonforsterker med dac du var interessert i. Heed har en egen dac som heter DA, den har x2 optisk osv bla bla bla.
    ja, var det jeg mente også, Marantz er jo nettopp en head amp med dac og pre muligheter, og med optisk
    allså er vi enige om at Heed headamp ikke har optisk ? som var en grunn for at den ikke ble valgt, som jeg sa i det innlegget du kommeterte og linket til en Heed dac `?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Playstation 3 - DAC

    Noen her som bruker Playstation 3 til musikk ?

    Har en linux pc med PS3 media server koblet via ethernet til PS3 i stua og tenkte denne optisk til DAC og DAC til forsterker ?

    Utenom det har jeg en bærbar i5 PC med Linux som OS. Har egentlig ikke lyst til å koble opp noe windows greier igjen om jeg ikke må. Er jo masse innstillinger for lyd ut i PS3'en. Hadde vært topp å brukt PS3'en om det ikke er noe drawback med dette.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg bruker en i headsett/ JBL oppsettet, funker greit, med optisk overføring videre
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er nye tegninger klare og litt nye materialer innkjøpt til nok ett forsøk på sub som låter bra. Denne gangen er den tiltenkt å hjelpe Cremona'ene. JBL'ene trenger ikke mye hjelp i bass området.

    Subwoofer prosjekt take 2 = Seas D1004-04 L26RO4Y 10" + Zachy DSW-400 plateforsterker

    0001_5D-Carl-Zeiss-Distagon.jpg

    Bildet ble tatt når jeg hadde Heresy. Kun pakket opp og pakket ned igjen. 2 x 12" JBL subben skal og bygges på nytt etter SEAS sub'en. Men det prioriterer jeg ikke før på nyåret.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som bruker Playstation 3 til musikk ?

    Har en linux pc med PS3 media server koblet via ethernet til PS3 i stua og tenkte denne optisk til DAC og DAC til forsterker ?

    Utenom det har jeg en bærbar i5 PC med Linux som OS. Har egentlig ikke lyst til å koble opp noe windows greier igjen om jeg ikke må. Er jo masse innstillinger for lyd ut i PS3'en. Hadde vært topp å brukt PS3'en om det ikke er noe drawback med dette.
    Det er vel en helt ok kilde det.. skal koble min PS3 til hegel hd11 og bruke den til streaming fra music unlimited.. skal også prøve å sette opp en mediaserver på pc'n :) men har aldri gjort det før så blir vel no HERK å få ps3'n til å snakke med laptop'n :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ x-cell - det er latterlig enkelt å koble PC til PS3. Bare last ned og start playstation mediaserver. Velg mapp(er) du vil dele og start server. Den søker da etter 'renderer' og din PS3 popper opp.

    På PS3 må du huske at du må være på musikk menyen og velge musikk. Er du på film menyen får du ikke spilt musikk, kun startet filmer.

    bruker selv ver 1.60 og den er rock solid.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er mine kjære Sonus Faber Cremona Auditor solgt. Mine første og eneste høyttalere hvor jeg har hatt smaken av ekte highend i stua, både med den store Denon PMA-2000R og McIntosh MA6900 låt de magisk bra.

    De kommer garantert til å bli savna. Men redd for å bli en hoarder og for små for stua mi så. Men skal ha italienske Sonus Faber igjen en gang.

    RIP

    0180-Sonus-faber-cremona-auditor-Ulf-Greger-Carl-Zeiss.jpg


    0176-Sonus-faber-cremona-auditor-Ulf-Greger-Carl-Zeiss.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    @ x-cell - det er latterlig enkelt å koble PC til PS3. Bare last ned og start playstation mediaserver. Velg mapp(er) du vil dele og start server. Den søker da etter 'renderer' og din PS3 popper opp.

    På PS3 må du huske at du må være på musikk menyen og velge musikk. Er du på film menyen får du ikke spilt musikk, kun startet filmer.

    bruker selv ver 1.60 og den er rock solid.
    Får vel prøve å se hva man går til :)

    Til nå så har jeg lyd når man er inne i music unlimited, så fort jeg avslutter det programmet og f.eks åpnet nettflix får jeg bare en høyfrekvent skurring i høytalerne når jeg kjører optisk(får det vis jeg slår av playstation også og ikke endrer kilde på preamp...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da er mine kjære Sonus Faber Cremona Auditor solgt. Mine første og eneste høyttalere hvor jeg har hatt smaken av ekte highend i stua, både med den store Denon PMA-2000R og McIntosh MA6900 låt de magisk bra.

    De kommer garantert til å bli savna. Men redd for å bli en hoarder og for små for stua mi så. Men skal ha italienske Sonus Faber igjen en gang.

    RIP

    Vis vedlegget 293388

    Vis vedlegget 293389

    RIP!! pene saker det der.. så dem lå på finn! :(
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    I morgen skal jeg prøve JBL 4319 med Denon PMA-2000R. Den drev Cremona ekstremt bra og har enda ikke testet den med 4319. Mindre watt enn MA6900 men den veier jo nesten like mye og gir masse strøm. Har tro på at det vil låte bra. Gøy å prøve litt forskjellig.

    Subwoofer prosjektet, Seas D1004-04 L26RO4Y 10" + Zachy DSW-400 plateforsterker nytt i esker havner på brukten igjen pga var tiltenkt Cremona. Så da blir ny 2x12" JBL sub byggeprosjekt nr 1 sammen med stands til 4319.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    @ x-cell - det er latterlig enkelt å koble PC til PS3. Bare last ned og start playstation mediaserver. Velg mapp(er) du vil dele og start server. Den søker da etter 'renderer' og din PS3 popper opp.

    På PS3 må du huske at du må være på musikk menyen og velge musikk. Er du på film menyen får du ikke spilt musikk, kun startet filmer.

    bruker selv ver 1.60 og den er rock solid.
    Får vel prøve å se hva man går til :)

    Til nå så har jeg lyd når man er inne i music unlimited, så fort jeg avslutter det programmet og f.eks åpnet nettflix får jeg bare en høyfrekvent skurring i høytalerne når jeg kjører optisk(får det vis jeg slår av playstation også og ikke endrer kilde på preamp...
    du må inn på lyd og musikk innstillinger og få vekk kino formatene dts og dolby ellers kan du ta kverken på høytalerne dine
    det trenger du bare gjøre en gang
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er andre paret høyttalere forlatt meg på to-tre dager. XTZ'ene som låt magisk bra med Dayens Menuetto forsterkeren jeg hadde på hjemlånt er sendt til The Last One i Trondheim.

    Håper de kommer frem .....men .......skeptisk........:rolleyes:

    R0012938.jpg

    Bilde fra den gangen de gjorde jobben som pc høyttalere.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ser jo ut til at det er litt størrelse på det. Skal bli bra, for de har blitt litt glemt etter at JBL kom i hus, men av det jeg har lest, så kan det bli spennende når de blir sammenlignet med B&W til høyere priser. Stativene står plassert på stua til oppvarming.

    Tror nok han karen er real. Masse gode tilbakemeldinger på Nimber. Større fare for at Rotta kryper inn bassporten, lager seg et lite hi inne i HT.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Synes JBL'ene låter bedre og bedre. Selv rett på gulvet som de står akkurat nå. Mulig man slår seg til ro med dette her.

    Good times :cool:

    Litt go musikk må man spre, dette låter enormt bra på JBL'ene og vanlig CD spiller. Håper på enda ett hakk bedre med Marantz DAC'en når den kommer. The gift med Tony Joe White.

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hodetelefoner, JBL, Klipsch ???

    Skal kjøpe med nye hodetelefoner. Har ett par velbrukte KOSS porta pro fra 1999. De kostet vel 500kr den gangen og ser de fortsatt selges. Så og si identiske. Har faktisk byttet skumgummi på dem en gang pga tørket inn, så gamle er de.:confused:

    Tenkte denne gangen å kjøpe noe litt bedre, de blir tross alt endel brukt. Både til musikk og se på Twitch. Har og skaffet Marantz DAC med hodetelefon amp som skal være ok lyd på visst nok.

    Jeg liker lyden i JBL og Klipsch høyttalere. Er dette på noen måte relatert til hodetelefonene ? Får noe av samme lyd signatur ?
    Lurer feks på JBL Synchros S700. Vil hvertfall ha sånne som dekker øret og ikke plugger. Helst ledning ikke bluetooth..


    JBL-Synchros-S700_Onyx-Black-web.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja. Men har ikke fått testet enda om du lurte på hvordan den er :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har Sennheiser Momentum(altså ikke on ear/over ear) Jeg er strålende fornøyd med dem og gir dem min varmeste anbefaling.

    Du kan se test av dem her: Sennheiser Momentum | Lyd & Bilde

    Drives greit uten forsterker, men yter klart best med. Ikke så dyre heller. Tror vi to ikke har helt ulik smak i lydsignatur
    så jeg tror du vil falle for dem selv :)

    Øyvind
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tips, skal sjekke ut Sennheiser Momentum. Leste ett svensk hifi blad om Philips Fidelio X1 og hadde nesten bestemt meg for dem når jeg så denne testen idag Philips Fidelio X2 | Lyd & Bilde

    Også en meget gode hodetelefon ser det ut til. I bladet ble X1 sammenlignet med en til 12.000kr i lydkvalitet.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ikke hørt dem, så tør ikke spå der :) Men testen ser veldig lik ut som for Momentum. Med forsterker syns jeg lyden i mine er
    fortreffelig. Ingen deler av lydbildet stikker seg ut. Kjempegod bass, tight og den går dypt. Aldri skrikende i diskanten, noe
    som var et MEGET viktig poeng for min del :) De koster også 800 krmindre enn de Phillipsene ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ser at mange andre selger for en hundrings mer, så det er fortsatt rett under 2k. Likte navnet på den siden. Ikea Hackers :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har satt Klipsch KG3 fra vintage anlegget i stua siste dagene og dæven de er gode :)
    Skulle vært artig å teste de mot Heresy. Noen i Fredrikstad området som har Heresy og har lyst å ta en bytte test en kveld ? Prøvde aldri Heresy med ma6900 ampen så lurer på hvordan de låter på denne.

    DSCF4990.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fint oppsett du har nå, med brunt treverk og McIntoshblått lunt lysende i hjørnet. Tenkt om du skal prøve med noen lave stativer under KG3'ene? I mine øyne ser dette ut som ordentlig dimensjonerte stativhøyttalere som hadde kledd et par kraftige, lave stativer. :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Blitzkrieg : jobber med stativer til KG3 og 4319. 4319 er åpne med bassport i front og KG3 er lukket. Begge funker fint nær bakvegg. Det jeg har testet og liker best er ala orginale Heresy stativer med litt vinkling bakover. Bare litt høyere enn Heresy 'stativene'. ca 30 cm. Bare testet ut med planke rester foreløpig men skal skaffe noe fine tykke benkeplater i mørkt tre å lage stativer når jeg er helt sikker på hvordan de låter best.

    Virker ikke som det jeg har kommet frem til om høyde etc er mainstream akseptert som best løsning. Men mulig lytterom etc spiller inn, så går for det jeg synes låter best.

    @ Last One : TV benken er IKEA, ikke sikker på hva slags finish det er. Mulig tittentei vet om han stikker innom tråden, han har den samme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg så for meg noe sånt som dette, a-la de større Harbeth modellene:

    Litt sånn som den til venstre på dette bildet:


    Uansett er det jo det som låter best som er best, bra du gjør grundig research for å finne ut av akkurat det først.

    Angående tvbenken, er ikke det Stockholm i valnøttfinnish?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Det stativet likte jeg. Bare lage tykkere bunn og topp plater.

    Harbeth er høyttalere jeg skal prøve. Liker 'kasse' looken og de er visst utrolig gode. Tipper det er 40.1 den til venstre.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Er ikke så viktig med den TV-benken, altså. Har 3 stk. stående fra før av som skal passes inn i den nye leiligheten.

    Var bare uvanlig at det var Ikea. Alle har jo det om dagen. Eldre møbler i Teak begynner bli poppis igjen, så tenkte kanskje at, Whip hadde slengt seg på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det stativet likte jeg. Bare lage tykkere bunn og topp plater.

    Harbeth er høyttalere jeg skal prøve. Liker 'kasse' looken og de er visst utrolig gode. Tipper det er 40.1 den til venstre.
    Syns også litt lave, grovdimensjonerte stativer ser bra ut. Ser ut som serious business. Hvis man har sag burde det la seg gjøre å mekke noe sånt av MDF, kanskje lime det sammen med et heftig konstruksjonslim eller noe sånt.

    Leser flere steder at Harbeth er musikalske høyttalere så tror det hadde vært moro å prøve dem. Men de har vel en ganske ubeskjeden pris også? Opp mot 100k for de store modellene?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke så viktig med den TV-benken, altså. Har 3 stk. stående fra før av som skal passes inn i den nye leiligheten.

    Var bare uvanlig at det var Ikea. Alle har jo det om dagen. Eldre møbler i Teak begynner bli poppis igjen, så tenkte kanskje at, Whip hadde slengt seg på.
    Teak, valnøtt, eik og andre tunge tresorter er feelgood. Særlig hvis det er ulakkert så man kan kjenne teksturen i treverket når man tar på det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn