When Did Eric Clapton Become Such a Wanker?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.865
Torget vurderinger
4
Ja, hva pokker skjedde ?
Fra gitargud til antivaxxer og rævhol?

Jeg trodde artistyer hadde sluttet å saksøke sine egne fans i det minste etter at selv Metallica klart og tydelig erklærte at "vi tok feil!"

Eric Clapton sued a woman who listed a bootleg CD on eBay for $11. She now owes thousands.


By Timothy Bella
December 17, 2021 at 1:44 p.m. EST


When a German woman listed an Eric Clapton CD on eBay over the summer, she thought the rock music purchased by her late husband decades earlier could fetch her around $11 in the online marketplace if she was lucky.

Instead, it somehow got the attention of Clapton, who sued the woman for copyright infringement and accused her of selling a bootleg CD of one of his live shows from the 1980s. Now, the 55-year-old widow, who did not sell the CD and claimed she did not know it was a bootleg, owes thousands of dollars in court fees.
A German judge on Wednesday sided with Clapton in his lawsuit, ordering that the woman known only as “Gabriele P.” pay nearly $4,000 in court costs for copyright infringement, according to the German news outlet DW.

The woman, who lives in Ratingen, a small German town about an hour outside Cologne, claimed her late husband bought the CD, “Eric Clapton — Live USA,” at a department store in 1987, DW reported. She told the court she did not know she was infringing copyright when she listed the bootleg recording of one of Clapton’s concerts on eBay for 9.95 euros, or about $11.20. The CD was listed for one day before it was removed.


But a judge with the Düsseldorf regional court rejected the woman’s appeal this week, saying it did not matter that she did not purchase the CD or know it was an illegal recording, reported the German newspaper Bild.
The court also ruled that if she tried to sell the Clapton bootleg again, she could face up to six years in prison or a fine of nearly $282,000.

Klaus Günther, the woman’s attorney, did not immediately return a request for comment Friday. He told Bild that she planned to “appeal again.”

A spokesperson for Clapton did not immediately return a request for comment. Michael Eaton, Clapton’s business manager, told The Washington Post last month that “given the depressingly bad standard of journalism reflected in certain recent articles, Eric Clapton has no desire at the moment to engage with the US Press.” Eaton told the Guardian that “Germany is a country where sales of bootleg and counterfeit CDs are rife.”


“Along with a number of other major artists and record companies, over a number of years Eric Clapton has, through German lawyers, successfully pursued hundreds of bootleg cases in the German courts under routine German copyright procedures,” Eaton said.
What happened to Eric Clapton?
The legal win for the musician comes at a time when Clapton has become one of the most vocal critics of coronavirus safety precautions in the entertainment world. During the course of the pandemic, Clapton has released multiple songs criticizing lockdowns, conducted a lengthy interview with vaccine skeptics and pledged to perform only where fans would not be required to be vaccinated.

Clapton’s turn against vaccination and covid-19 restrictions has left many friends and fans puzzled and frustrated.
“Nobody I’ve talked to that knows Eric has an answer,” drummer Jim Keltner, who has known Clapton for 51 years, told The Post last month. “We’re all in the same boat. We’re all going, ‘I can’t figure it out.’ ”


It’s unclear how Clapton, who has sold millions of records during his decorated career, was made aware of a bootleg CD being sold online in Germany in July. Attorneys for the 76-year-old musician sent an affidavit to the Düsseldorf regional court, saying that the illegal recordings featured on the CD were made without Clapton’s consent.

After Clapton’s legal team reached out to the woman, she replied, “I object and ask you not to harass or contact me any further,” according to the Guardian. She also allegedly told Clapton’s legal team that they should “feel free to file a lawsuit if you insist on the demands.”

“They told me Eric Clapton had complained,” she told Bild in November. “My husband bought the CD in a department store, not somewhere under the counter.”
Yet the judge ruled this week that she will need to pay about $3,800 in legal costs for her and Clapton.


“Costs are usually minimal unless the case is argued in court, which is what happened here as the lady instructed her own lawyers,” Eaton said to the Guardian. “Now that the full facts of this particular case have come to light, the intention is that the formal German proceedings will not be pursued any further.”

Günther, the woman’s attorney, has vowed to take the copyright infringement case to the European Court of Justice, the European Union’s top court.
Geoff Edgers contributed to this report.


 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Ja, det er sørgeligt, en af mine store (guitar) helte. Manden er blevet gammel, og så risikerer man at miste sin gode dømmekraft, det er åbenbart sket for ham. Æv 😲
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.514
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis det hadde vært snakk om en profitør så hadde det vært helt greit, men gubben hennes betalte ganske sikkert mer enn $11 selv. For en drittsekk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.806
Antall liker
21.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ganske kult gitarspill på en tidlig versjon av Brown Sugar. Det skal han ha.

Tenker også som Heipådeg, men noen ganger er det å vite og det å forstå sterkt sammenfallende.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.390
Antall liker
11.127
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Rasistiske uttalelser fra Clapton (og Bowie) var bakgrunnen til Rock mot Rasisme bevegelsen på tampen av -70 tallet. Han var nok drittsekk fra før..
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.480
Antall liker
9.816
Sted
Interiore Simplicitate
saying that the illegal recordings featured on the CD were made without Clapton’s consent.

Som om han hadde klart å huske det om han hadde gitt OK. 🙄

Har vært fan av EC så lenge jeg kan huske, men må si det kjølnet betraktelig etter å ha lest selvbiografien hans for noen år siden. Selvopptatt og overfladisk dust var inntrykket jeg satt igjen med.

Når det gjelder vaksine har han vel blitt motstander som en følge av kraftige bivirkninger etter å ha fått az vaksinen. Hvilket jo er litt annerledes enn å være prinsipielt imot for at man vil unngå å bli microchipet f.eks.
 
L

Lassencad

Gjest
Gjør det det?
" Eric Clapton is worth roughly $450 million in 2021."
Å rettsforfølge noen som selger EN enkelt CD for 11$ virker mer som et overgrep spør du meg.
Jeg er fuldstændig enig i at det ikke var nødvendigt. Han har alt hvad han skal bruge resten af livet.
Men jeg har tit tænkt på den følelse af at have skabt noget som mange i vores digitale tid stjæler/kopierer osv.
Jeg ved godt sådan har det altid været. Før i tiden optog vi direkte fra radioen. Men i dag skal der ikke mange klik til så kan man bare tage ganske gratis og kunster får ingen ting.
At Eric Clapton gør køre denne sag er ikke ok men jeg kan godt forstår det.
Der findes jo også nye kunstnere som ikke har tjent disse store penge som også får stjålet deres kunst.
Jeg synes ikke denne sag var nødvendig. Men jeg kan godt forstår det :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sterkt overvurdert som gitarist, nå også som menneske.
Njæh, jeg syns han har hatt en del gode øyeblikk på gitaren. Ikke oppe der med Hendrix og Page eller Iommi, men allikevel.

Og jeg veitafaen jeg ass, men kan jo hende ting raknet litt for ham når sønnen hans døde...han var fire år gammel og falt ut av et vindu og døde.

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.514
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men jeg har tit tænkt på den følelse af at have skabt noget som mange i vores digitale tid stjæler/kopierer osv.

I så fall kunne han jo kjøpt CDen, levert den til advokatkobbelet sitt og instruert dem om å lete opp opphavet til innspillingen. Dog selvsagt langt enklere å rettsforfølge en halvgammel tysk enke. Som trakk salget ganske umiddelbart.
 
L

Lassencad

Gjest
I så fall kunne han jo kjøpt CDen, levert den til advokatkobbelet sitt og instruert dem om å lete opp opphavet til innspillingen. Dog selvsagt langt enklere å rettsforfølge en halvgammel tysk enke.
Ja du her ret . Det kunne have været løst på en mere enkel måde :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I så fall kunne han jo kjøpt CDen, levert den til advokatkobbelet sitt og instruert dem om å lete opp opphavet til innspillingen. Dog selvsagt langt enklere å rettsforfølge en halvgammel tysk enke. Som trakk salget ganske umiddelbart.
Enig, er det man burde ha gjort. Gått på kilden istedenfor de stakkars forhutlede brukerne.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.514
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Man får håpe ECJ tar saken hennes, hvis den pushes dit. I så fall tror jeg ganske sikkert Clapton kan ta seg en bolle.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.727
Antall liker
5.935
Risikerer 6 års fengsel hvis hun selger cd´en?:unsure: Omtrent det samme som å slå ned en gammel dame på gaten.

(Hva sitter du inne for da? Eh, jeg solgte en Clapton cd)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.844
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Jeg er fuldstændig enig i at det ikke var nødvendigt. Han har alt hvad han skal bruge resten af livet.
Men jeg har tit tænkt på den følelse af at have skabt noget som mange i vores digitale tid stjæler/kopierer osv.
Jeg ved godt sådan har det altid været. Før i tiden optog vi direkte fra radioen. Men i dag skal der ikke mange klik til så kan man bare tage ganske gratis og kunster får ingen ting.
At Eric Clapton gør køre denne sag er ikke ok men jeg kan godt forstår det.
Der findes jo også nye kunstnere som ikke har tjent disse store penge som også får stjålet deres kunst.
Jeg synes ikke denne sag var nødvendig. Men jeg kan godt forstår det :)
Prinsippet om at kunstnere skal få betalt er soleklart.
Men skal de forfølge rettighetene blir det tullete å gå etter enkeltpersoner på denne måten.
Så vi er nok enige. :)
 
L

Lassencad

Gjest
Gider ikke gennem tjekke det men jeg får en fornemmelse af om dette er Fake News ?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mange som synes Herbert von Karajan var en strålende dirigent.. Clapton en antivax og tilsynelatende dust.. Men deler av musikken er like så varig som andre deler av populærmusikken. Han har tjent litt på det han har gjort..
 
P

parafinoksen

Gjest
Artikkelen skriver at dette skjer i stort omfang i Tyskland, og at Clapton med flere andre artister har bekjempet dette i flere år, så de velger å kjøre en hard linje over hele fjøla. Skal de først begynne å gjøre unntak, blir det fort meget komplisert. Men saker som dette styrker jo ikke akkurat omdømmet til Clapton. Blir fort en pyrrhos-seier, dette.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Ikke tilfeldig at dette skjer i Tyskland. De har meget strenge opphavsrettslige lover og man blir lett offer for agressive advokater.

En tysk venn av meg (som for øvrig drev indie/selvstendig plateselskap) fikk brev i posten fra advokat om at han hadde lastet ned et album ulovlig. Han hadde ikke gjort dette. Kravet var på 4000 euro og det var satt opp rettsdato. Så da må man møte i retten med egen advokat med de kostnadene som påløper. Helt ordinær prosedyre i Tyskland. Det samme gjør de med pengekrav.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Blir kanskje ikke superoverrasket over at dette skjer i Tyskland, av en eller annen grunn. Folkesjel og tradisjoner, og alt det der.
 
L

Lassencad

Gjest
I tiden rundt «young americans» sa og gjorde the thin white duke mye kontroversielt i kokaintåka. Viste nazi sympatier. Lett å gåggle.
Hmm
Bowie har flere gange sagt og vist dette ikke var en Nazi hilsen.
Det ser sådan ud på foto. Men okay hvis nogen tror Bowie var Racist/ Nazist
Istedet burde du finde alle de artikler og video hvor Bowie kæmper en stor kamp for alle de sorte/ Negernes musik der i starten ikke blev spillet på MTV.
Men det er jo en helt anden historie :)
Tilbage til trådstarter
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.438
Antall liker
17.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dette dreier seg i utgangspunktet om opphavsrettigheter, beskyttelse av merkevare osv prinsipielt. Piratkopiering er en av verdens største økonomier.
Det er mange ulike tilnærminger til å forsøke å bekjempe dette, og én av de er å gå på de som omsetter, eller forsøke å omsette ulovlig vare - fremfor å ha fokus på de som produserer og/eller de som står bak.

I slike tilfeller som her, der de går på en enkeltperson, fremstår det jo som temmelig tussete, og de vinner jo svært lite annet enn å sende et "signal" til andre.
Nå skal det bemerkes i denne saken (som nå går som en farsott på sos.medier og forum over alt) at hun i første omgang fikk en henvendelse og beskjed om å trekke varen fra salg, ellers ville de vurdere å gå til sak. Hun ga da klar beskjed om at da fikk de bare saksøke.

Italia har også lenge kjørt en stram linje rundt piratkopierte varer mot enkeltpersoner, og for noen år siden var det vel en norsk guttunge som fikk flere tusen i bot da de ble stoppet i tollen og han hadde kjøpt en piratkopi av en merkevare.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.667
Antall liker
15.766
Torget vurderinger
2
Problemet her er vel at man mister sin copyright om man ikke forsvarer den, slik regelverket nå er satt sammen. Andre aktører kan begynne å bruke verk vederlagsfritt ved å henvise til at rettighetshaver ikke hevdet sin rett. Det koster ganske mye å følge med på slikt, og det vil få slike følger. Poenget er å gjøre det avskrekkende å bryte copyright.

Det kan virke "kjipt" av Clapton å følge kvinnens oppfordring om å ta saken til retten, men konsekvensene er, i siste instans, at musikken hans kan bli "gratis" å anvende, om ikke globalt, så i utvalgte markeder, der rettighetene ikke er blitt forsvart. For noen dager siden solgte Dylan hele katalogen sin til Universal -- i kontrakten på noen hundre sider (garantert) står det helt sikkert noe om hvorvidt selgers representanter har gjort alt i sin makt for å forsvare katalogens rettighetsintegritet, samt om man har redegjort for alle rettighetsbrudd man kjenner til. Dersom kjøper kan vise til rettighetsbrudd som ikke er blitt forsvart, kan salgssummen også avkortes.

At Clapton ellers er et rasshøl er vel ikke nytt.

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Helt OT for tråden ellers, men jeg må bare si at jeg syns engelskmennene har virkelig fått til det der med banning og profaniteter. 'Oi! Ye foockin' wankah!'.
For en god del år siden kjente jeg ei jente som hadde bodd i England ett år som språkstudent, og hun hadde virkelig tatt til seg det engelske språket, og i mine ører, med perfekt uttale. Hun kunne fortelle at en gang ble hun nesten slått ned av en dørvakt fordi hun hadde kalt ham 'a stupid fucking twat'. Det er jo nesten litt vakkert på en måte. Og hva med det korte, konsise 'cunt'? Det levner ingen tvil, og det er jammen ikke mange sosiale settinger hvor et velplassert 'cunt' ikke sitter som et øksehugg. Man kan nesten bli helt anglofil av mindre. <3
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sorry, mer OT. Men på en måte relevant siden tråden dreier innom rasshøl.

 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.503
Antall liker
84.369
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Rasshøl finnes i alle størrelser, desverre!
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
En oppfølgingsvideo av Norman Maslov som går litt mer i dybden på problemstillingen rundt bootlegs.

 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.480
Antall liker
9.816
Sted
Interiore Simplicitate
Uansett, heltedyrking er en svakhet. Jeg mener, har man trykket hodet langt opp i en annens ræv blir det vanskelig å se rasshullet.
Jepp, bra å ta det for hva det er. Musikk man liker, alt utover det bør nok ligge. Kunstneriske sjeler er ikke nødvendigvis kjent for å være så flotte mennesker. 😊
 
Topp Bunn