Diverse What made me..

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Startet min hifi med konfirmasjonspengene.

Nad platespiller, Kenwood htt og en Technics forsterker i 1988.

MEN ble ikke hekta før vi flyttet, og jeg besøkte en ny nabo..
Mener dette var ca 1993.
Ble HELT ødelagt/hekta pga disse boksene og Metallicas siste plate.
(And Justice for all )
Snell C
EC 100 dmb
Rega P3

Er det flere der ute som husker hva som fikk dere på "kjøret" ;)

Arild D

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det begynte vel så smått rundt 93-94, da jeg hadde spart opp nok til å kjøpe mitt første litt seriøse anlegg.
I den forbindelse ble jeg kjent med en kar som hadde littavhvert.
Bl a et seriøst oppsett med noen AR monoblokker, en eller annen ok pre, en vinylspiller og vegghøyttalere fra Carlsson (OA51)
Men det som for alvor fikk øynene opp, var hans noe mindre og rimeligere oppsett:
En 8w DIY 300B-forsterker, Carlsson OA50, samt en eldgammel Philips cd-spiller (så nesten ut som en gammel telefonsvarer....)
Hørte Kari Bremnes Gåte ved gåte, og så den røde kjolen..... :cool:
Et magisk øyeblikk hos Tor, en glad trønder, som dengang bodde i Stockholm.

Siden da har man jo hørt mangt og mye, og danner seg vel etterhvert noen topp x minner/opplevelser.

mvh
Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Onkelen min hadde hjemmekino fra KEF, så der starta det. Starta selv med hjemmekino og full pakke Dali/Denon fra Klubben.
Uløkka kom i hus da jeg kjøpte en Vincent CD-S6 cd spiller med rør, etter det har det bare gått nedover. Rører hele tia :D

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
477
1994. 9 år gammel. Eit mørkt rom hjå Acers Mic i Bergen. Tannoy, Tandberg 4000-serien og Iver Kleives 'Jordens Største Under'.
Første stereoanlegg-minne var nokre år tidlegare med fars NAD / Cervin Wega og 'On The Run' ​på vinyl. Dette blei mitt første anlegg og fulgte meg (minus vinylsnurra) til eg var ferdig på videregående. Slik sett det beste anlegget eg har eigd.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Starta med en Marantz ete ller annet cd spiller, tror den het cd 52se, En Pioneer A616 forsterker og et par høyttalere fra Goodman, kjøpt på salg. Hadde mange fine stunder med det anlegget. Bytta så ut cd spiller til en nyeere Marantz.

Spillte på den tia kun tungrock. Kunne godt tenke meg de høyttalerene igjen da jeg husker at de var virkelig bra. Men er ikke mann til å huske modellbetegnelsen. Var et pat gulvstående med 2x6,5" bass mellomtone element og en diskant dome, Ca 110cm høye, relativt slanke. Vekten låg på ca 30-35kg. De var i burgunder farge og med fronttrekk helt ned til gulvet.

Kjøpte de fra en butikk i Oslo som drev å annonserte mye i dagbladet eller VG. Ikke Elkjøp men noe lignende. Husker ivertfall at de hadde helsiders annonser innimellom.

Var det første studielånet som gikk med der ja....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.389
Sted
Sølvbyen
Det første ordentlige anlegget mitt var arvegods, og bestod av en Sansui integrert forsterker på 2x35 watt, en eldre Pioneer platespiller med Ortofon pickup, og trykkammer høyttalere med 8" bass/mellomtone fra Seas. Fikk høyttalerne til jul et år når jeg var kanskje 13, og resten av anlegget "fulgte med". Husker jeg syns det låt skikkelig bra på gutterommet, og brukte alle pengene jeg fikk mellom henda til å kjøpe gammel rock på Niceprice vinyl til 49,- pr. stk. Led Zeppelin, ZZ Top, Jimi Hendrix, og nyere ting som Metallica. Good times!

Ble skikkelig hekta når jeg fikk høre anlegget til gamlingen, Electrocompaniet AW 100 DMB med tilhørende forforsterker, på Celestion stativhøyttalere. Husker jeg syns mellomtonen/gitarlyden var helt vektløs og superrask når jeg satte på Slayer med Reign In Blood og da visste jeg at jeg måtte ha bedre anlegg.

En annen skjellsettende opplevelse var første gang jeg hørte Snell E IV på Hi-Fi klubben, og angrer fortsatt litt på at jeg ikke kjøpte dem. Isteden endte jeg med Cerwin Vega fordi det skulle være "råere".... Stupid!! :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjøpte naturlegvis Tandberganlegg for konfirmasjonspengane, men det heile tok ikkje av før eg høyrde skilnaden på Bose 901 mk II og mk III. Og forstod at eg ikkje var fornøgd med mk III heller....og så vart eg alvorleg hekta då eg fekk høyre magnestatar, elektrostatar, rørforsterkarar m.m.
Trudde eg hadde roa meg ned no.
Men eigentleg har eg berre vorte verre.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Starta med et alt i ett anlegg fra phillips sånn ca. 78-79, et "monster" med kassett og platespiller under lokket, første plata var Rising med Rainbow og den står fortsatt høyt i kurs her i huset.
Så ble det ny forsterker i 81, en gammel B&o beolab 5000 og en kasettspiller fra NEC.
I 84 begynte jeg i `læra`så da ble det penger til nye høyttalere og et par B&o redline 140 ble kjøpt inn. Rett etterpå gjorde jeg nok mitt beste kjøp noensinne da jeg investerte i ny platespiller, en yamaha PX2, kosta noen månedslønninger men den spillerer fortsatt som en drøm idag.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Definitivt flere enn meg som har havna på skråplanet pga Hifi Klubben..
;)
Glad jeg ikke husker hvor mange kjøp jeg har gjort der..
MYE søppel også, NAD karusell cd, NAD vinylihjelskraper..
Mye gode minner også. Taralabs, Denon Dcd S10, Denon 103 pu.
Merkelig ikke eid Snell, til tross for at de har "skylden" for min lidelse..
AD

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.336
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det var vel da vi fikk "plateknekken" men det var vel i de senere årene den kom.
det kommer først eller en stund på kjøret.

Steinar.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Her startet det før konfirmasjonen tidlig på åttitallet.Min onkel hadde stereoanlegg og et par meter med plater.Der ble nok interessen startet med musikk av Stones,Pink Floyd og Sinon & Garfunkel.Musikken ble kopiert over på tape.Mitt første anlegg ble startet av et Akai kassettdeck,kjøpt billig på ferie i Tyskland.Hadde jobbet en måned og ryddet skog for å spare opp kapitalen.Senere fulgte en matchende Akai AM - U 11 forsterker som ble ertsattet av en AM - U 55 etter komf'en.En Pioneer platespiller ble også anskaffet rimelig.Når det gjelder høyttalere var de første noen små,men treveis Dual.De også kjøpt i Kiel.De første "seriøse" var Jamo Power 355.Etter de ; noen par Martin hvis noen husker det merket.Paralellt med hifi-interessen begynnte jeg å kjøpe plater.Siden har det gått slag i slag.Har mista tellinga over hvor mange komponent jeg har vært i bestittelse av,og er like hekta den dag i dag.

Div.bilder sakset fra nettet :

mvh. s,

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
For meg startet det med konfirmasjonspengene som kom for ca 15 år siden. Jeg brukte 14000kr på stereo og 3000kr på smågodt. Siden har det tatt litt av..Historien kan forøvrig leses i denne oktoberutgaven av lyd og bilde;-)..

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
DM70C_main.jpg

Pappas B&W DM70, Thorens m/SME 3009, en diger Pioneer reciever, Revox A77 ++ var det som fikk meg i gang, på midten av 70-tallet en gang :)
Han har forøvrig B&W-ene og Revox-en den dag i dag :)

Topp Bunn