Whale-Wars (....whores)

G

Gjestemedlem

Gjest
http://www.abcnyheter.no/node/102606

Bør hvaler med ikke-ulovlig opphold i Norske fjorder nå innvilges medlemskap i folketrygden? Eller i det miste gis asyl på ikke-humanitært grunnlag? Er jo godt med plass i fjorden utenfor Bjørvika.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Denne saken burde vel Dagbladet egentlig fremstille som en gladmelding..
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Kjipt for båten, godt med fokus på saken.

Disse er helter.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tja...
For meg ser det ut til at det er den japanske skuta som dreier mot styrbord i forkant av smellen. På den annen side kunne sikkert karbonbalja manøvrert unna hvis de virkelig ønsket det.
Jeg sier skylddeling og fratrekk i bonusen for begge to.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Veggen skrev:
Tja...
For meg ser det ut til at det er den japanske skuta som dreier mot styrbord i forkant av smellen. På den annen side kunne sikkert karbonbalja manøvrert unna hvis de virkelig ønsket det.
Jeg sier skylddeling og fratrekk i bonusen for begge to.
Andy Gil kjører foran fiskebåten. stopper, venter til båten kommer nærmere for så å starte opp igjen å kjøre rett på baugen til fiskebåten - dette var en bevisst manøver for å skape sympati for deres sak.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
I kjent stil.. Som da han moppen Watson ble "skutt". Takket være en sheriff-stjerne ( :p) han hadde på innerlomma lurte han døden. Watson plukka deretter frem kula fra et museumsgæver.

Filmtriks!
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Veggen skrev:
Tja...
For meg ser det ut til at det er den japanske skuta som dreier mot styrbord i forkant av smellen. På den annen side kunne sikkert karbonbalja manøvrert unna hvis de virkelig ønsket det.
Jeg sier skylddeling og fratrekk i bonusen for begge to.
I slutten av videoen ser man av kjølvannet at hvalfangern dreide mot babord.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Babord rett før og etter smellen ja, men styrbord i sekundene før det igjen.
Begge fartøyene kunne ha unngått dette hvis de ville.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Står det så dårlig til med hvalfarterne at de må ofre båtene sine for å få oppmerksomhet nå?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Brasse skrev:
I kjent stil.. Som da han moppen Watson ble "skutt". Takket være en sheriff-stjerne ( :p) han hadde på innerlomma lurte han døden. Watson plukka deretter frem kula fra et museumsgæver.

Filmtriks!
Skuddsikker vest.

Måtte evig hvile over hvalfangstskutene komme.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Kvalkjøtt er digg. Også naturvernere vet å sette pris på et godt stykke kval. Det beste kvalmåltidet jeg har spist var på Bellonas motorseiler under blå himmel og speilblankt hav utenfor Lofoten. Gjentar gjerne den turen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Whiskygravet hval !!! :D :D :D Da snakker vi snadder da !! ;D ;D ;D
 
C

Cyber

Gjest
Jeg er så lei av disse forkjemperne for alt mulig som gjør det med hodet i ræva.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
En Blåhval er vel nesten svær nok til og sluke hele Greenpeace jolla ;)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Greenpeace er noen inkonsekvente fjoller.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Det er fascinererende at vi i en verden av overflod er villige til å gå over lik for noen kilo multer eller noen få tonn hvalkjøtt. På den ene siden er jeg glad vi har folk som virkelig er engasjert i noe, på den annen side er det problematisk når det grenser til religion, som vi ser i Sea Sheperd's tilfelle.
Vil ikke mene noe om hvem som har skylda i viste kollisjon, men det er vel hevet over tvil at det var temmelig skummel navigering fra både den ene og den andre i denne saken. Det var godt ingen måtte bøte med livet, i det minste. Så får den halvreligiøse gjeter-gjengen fortsette å tigge for mer penger til reparasjon av båt. Hvis den store Hvalguden vil.
Uansett er det dog liten tvil om at hvaldrapene har til dels stort innslag av ren tortur mot sakesløse skapninger. Og akkurat det bør vi strengt tatt fundere over, for det er ikke gitt at det er vår rett som übermensch å myrde hva vi vil med de midler vi vil, bare fordi vi kan.

Honkey
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350

"It was not moving at the time".

Styrbord manøvrering, anyone?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Honkey-Chateau skrev:
Det er fascinererende at vi i en verden av overflod er villige til å gå over lik for noen kilo multer eller noen få tonn hvalkjøtt. På den ene siden er jeg glad vi har folk som virkelig er engasjert i noe, på den annen side er det problematisk når det grenser til religion, som vi ser i Sea Sheperd's tilfelle.
Vil ikke mene noe om hvem som har skylda i viste kollisjon, men det er vel hevet over tvil at det var temmelig skummel navigering fra både den ene og den andre i denne saken. Det var godt ingen måtte bøte med livet, i det minste. Så får den halvreligiøse gjeter-gjengen fortsette å tigge for mer penger til reparasjon av båt. Hvis den store Hvalguden vil.
Uansett er det dog liten tvil om at hvaldrapene har til dels stort innslag av ren tortur mot sakesløse skapninger. Og akkurat det bør vi strengt tatt fundere over, for det er ikke gitt at det er vår rett som übermensch å myrde hva vi vil med de midler vi vil, bare fordi vi kan.

Honkey
Mord er vel streng tatt et begrep som er forbeholt drap av mennesker, og for de fleste av oss er det et skille mellom hvaler og mennesker. Hvalfangst er mer sammenglinbart med jakt på elg eller andre store pattedyr.

Dersom hvalfangsten er ekstremt smertefult for dyrene er det naturligvis betenkelig, men jeg har inntrykk av at hvalfangst ikke er mer smertefullt enn annen jakt. Mulig jeg tar feil.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.131
Antall liker
3.508
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Alle som spiser kjøtt og er motstandere av hvalfangst burde jobbet en høst på slakteri.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Jeg har aldri sagt at jeg er for elgjakt. Prøver du å forsvare et onde med et annet?
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Litt søkt. Hval blir stort sett alltid seigpint til døde, fra flere timers dødskamp med kald harpun eller andre, eldre fangstmetoder, ned til ca 10 sekunder ved ekstra heldige treff med såkalt varm harpun med sprengladning. Gjennomsnittet er dog noen få minutter.
Så langt vi kjenner til er hvalen relativt intelligente dyr, og det finnes ingen forskning som tyder på at dyr har mindre smerteopplevelse enn mennesker. Skal vi spise dyr, må vi drepe dem, slik er jungelens lov. Det skal dog ikke hindre oss i å tenke nøye over hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Så lenge jakt drives fornuftig vil jeg si det er et gode og ikke et onde. Nå har jeg aldri drevet med jakt selv, men er det overskudd på en dyreart er det bedre at noen blir skutt og brukt som mat og klær enn at de sulter ihjel og vi får blomstrende bestander av åtseldyr,
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
BT skrev:
Så lenge jakt drives fornuftig vil jeg si det er et gode og ikke et onde. Nå har jeg aldri drevet med jakt selv, men er det overskudd på en dyreart er det bedre at noen blir skutt og brukt som mat og klær enn at de sulter ihjel og vi får blomstrende bestander av åtseldyr,
Det er et åpent spørsmål om jakt på hval kan drives med basis i fornuft. Det å drepe et dyr på 100 tonn med hjertet 1,5 - 2 meter inne bak spekk, muslker og bein er en rimelig omtrentlig geskjeft. Videre er det for tiden ingen viktig overlevelsesbehov bak denne jakten, heller. De fleste er antakelig enige i at den engelske revejakten er dyrplageri uten mål eller mening. Litt klarere er det hvorfor vi dreper hval, men det er fortsatt et åpent sprøsmål om behovet er stort nok til at det er akseptabelt, sett i relasjon til påførte lidelser og totalverdien av denne fangsten.

Honkey
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Ja, da er det jo ekstra godt å tenke på at man driver slakt av rovdyr, slik at vi kan "høste" enda mer. To fluer i en smekk?

Greit å virkelig messe med naturen når man først er i gang, mener jeg. Pakten er fullbrakt... ::)






Help us defeat death.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Litt søkt. Hval blir stort sett alltid seigpint til døde, fra flere timers dødskamp med kald harpun eller andre, eldre fangstmetoder, ned til ca 10 sekunder ved ekstra heldige treff med såkalt varm harpun med sprengladning. Gjennomsnittet er dog noen få minutter.
Så langt vi kjenner til er hvalen relativt intelligente dyr, og det finnes ingen forskning som tyder på at dyr har mindre smerteopplevelse enn mennesker. Skal vi spise dyr, må vi drepe dem, slik er jungelens lov. Det skal dog ikke hindre oss i å tenke nøye over hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Honkey
Hval bør naturligvis ikke seigpines til døde. I norsk valfangst dør 80 % av hvalen umiddelbart. Men det er jo ikke dette aktivistene er opptatt av, dessverre.

Så langt vi kjenner til er hvalens intelligens på nivå med grisens. Det er så vidt jeg vet ingen som protesterer på at vi spiser gris på grunn av at den er så himmla intelligent? Selv ikke muslimene...

Det er også klart man skal tenke nøye over hva man gjør og hvordan, men i hvalens tilfelle er det neppe noe annet dyr det er tenkt mer per avlivede individ.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
emokid skrev:
Ja, da er det jo ekstra godt å tenke på at man driver slakt av rovdyr, slik at vi kan "høste" enda mer. To fluer i en smekk?
Egentlig ikke. Det er stor forskjell på å jakte på utryddingstruede dyrearter og på arter det er rikelig med overskudd på.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Litt søkt. Hval blir stort sett alltid seigpint til døde, fra flere timers dødskamp med kald harpun eller andre, eldre fangstmetoder, ned til ca 10 sekunder ved ekstra heldige treff med såkalt varm harpun med sprengladning. Gjennomsnittet er dog noen få minutter.
Så langt vi kjenner til er hvalen relativt intelligente dyr, og det finnes ingen forskning som tyder på at dyr har mindre smerteopplevelse enn mennesker. Skal vi spise dyr, må vi drepe dem, slik er jungelens lov. Det skal dog ikke hindre oss i å tenke nøye over hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Honkey
Hval bør naturligvis ikke seigpines til døde. I norsk valfangst dør 80 % av hvalen umiddelbart. Men det er jo ikke dette aktivistene er opptatt av, dessverre.

Så langt vi kjenner til er hvalens intelligens på nivå med grisens. Det er så vidt jeg vet ingen som protesterer på at vi spiser gris på grunn av at den er så himmla intelligent? Selv ikke muslimene...

Det er også klart man skal tenke nøye over hva man gjør og hvordan, men i hvalens tilfelle er det neppe noe annet dyr det er tenkt mer per avlivede individ.
Det er faktisk en hel del som protesterer mot å spise gris, også på grunn av dens intelligens. Det er artsjåvinisme å si (med sine handlinger) at det er greit å bruke gris i avl slik det er gjort i dag, og at det er feil med f.eks hunder\katter\andre husdyr. Griser ligger på et intelligensnivå over våre vanlige kompanjonger.

Og om det skulle være greit å spise noe pga. av dens lavere intelligens, er det en liten tanke at en gris er på nivå med treåringer.

Det handler uansett ikke om intelligens eller evne til å forstå sin egen tilværelse (selv om jeg synes det er gode og valide argument). Det handler om evnen til å føle stress, smerte, angst etc. Hvorfor skal vi på død og liv utsette andre skapninger for dette når det er så totalt unødvendig?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
BT skrev:
emokid skrev:
Ja, da er det jo ekstra godt å tenke på at man driver slakt av rovdyr, slik at vi kan "høste" enda mer. To fluer i en smekk?
Egentlig ikke. Det er stor forskjell på å jakte på utryddingstruede dyrearter og på arter det er rikelig med overskudd på.
Selv når det rikelige overskuddet er menneskeskapt i form av jakt på naturlige predatorer, kun i hensikt av å kunne høst mer selv?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
emokid skrev:
BT skrev:
emokid skrev:
Ja, da er det jo ekstra godt å tenke på at man driver slakt av rovdyr, slik at vi kan "høste" enda mer. To fluer i en smekk?
Egentlig ikke. Det er stor forskjell på å jakte på utryddingstruede dyrearter og på arter det er rikelig med overskudd på.
Selv når det rikelige overskuddet er menneskeskapt i form av jakt på naturlige predatorer, kun i hensikt av å kunne høst mer selv?
Her skjønner jeg ikke helt hva du sikter til, men de aller fleste av oss mennseker synes det er riktig å beskatte av overskuddet i naturen. Da blir det slik. Det vil alltid være enkeltindivider med andre synspunkter i begge retninger, som enten slakter bisonflokker alene eller styrer båten sin mot en hvalfangstskute for å komme i avisa, og klarer man å få til religionslignende oppfatninger kan man sikkert oppnå noe, men normalen vil alltid være en fornuftig beskatning av naturen.
 

Macci

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Det som i noens øyne virker helt urimelig, eller grenser til galskap og fjolleri, er rett i utøverens syn. Det viktigste er at vi finner noe vi brenner for, og jobber for det med den tro at det en gjør har en verdi. Spiller ingen rolle hva andre mener, enkelt og greit...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Litt søkt. Hval blir stort sett alltid seigpint til døde, fra flere timers dødskamp med kald harpun eller andre, eldre fangstmetoder, ned til ca 10 sekunder ved ekstra heldige treff med såkalt varm harpun med sprengladning. Gjennomsnittet er dog noen få minutter.
Så langt vi kjenner til er hvalen relativt intelligente dyr, og det finnes ingen forskning som tyder på at dyr har mindre smerteopplevelse enn mennesker. Skal vi spise dyr, må vi drepe dem, slik er jungelens lov. Det skal dog ikke hindre oss i å tenke nøye over hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Honkey
Hval bør naturligvis ikke seigpines til døde. I norsk valfangst dør 80 % av hvalen umiddelbart. Men det er jo ikke dette aktivistene er opptatt av, dessverre.

Så langt vi kjenner til er hvalens intelligens på nivå med grisens. Det er så vidt jeg vet ingen som protesterer på at vi spiser gris på grunn av at den er så himmla intelligent? Selv ikke muslimene...

Det er også klart man skal tenke nøye over hva man gjør og hvordan, men i hvalens tilfelle er det neppe noe annet dyr det er tenkt mer per avlivede individ.
INGEN hval dør umiddelbart, det er blank løgn. All forskning på temaet viser at gjennomsnittlig dødskamp varer i ca 2 minutter. Så regner du det som umiddelbart, har du vel nogenlunne rett. Giljotin dreper umiddelbart. Inntil du finner opp en fungerende hvalgiljotin er ikke virkeligheten slik hvalfangerne ønsker å fremstille den.
Og all tenkingen du viser til, hva har den ført til? Den har ført til et internasjonalt forbud, som Norge og Japan velger å se bort fra, for å være nøyaktig. Delfin er en hval, likeledes spekkhoggere. Det er ting som tyder på at de er noe mer avansert enn griser også.
Aktivistene går åpenbart til den religiøse siden av problemstillingen, et handlingsmønster jeg ikke tilslutter meg. Men jeg tillater meg dog å være sterkt kritisk til det vi ser fra hvalfangstens virkelighet. Tortur av de 20 % som IKKE dør "umiddelbart" er absolutt ikke akseptabelt, eller i tråd med noen kjent dyrevelferdstanke.
Slakting av gris foregår industrielt, med elektrosjokk og påfølgende dødelig slakt v.hj. av slatemaske eller kutting av halspulsåre. Ikke humant dette heller, men dog industrielt og under en viss kontroll.

Honkey
 
Topp Bunn