Whale-Wars (....whores)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Har du en tilsvanende filmsnutt av en elg som blir skadeskutt, så kan vi prøve å sammenligne?
Litt søkt. Hval blir stort sett alltid seigpint til døde, fra flere timers dødskamp med kald harpun eller andre, eldre fangstmetoder, ned til ca 10 sekunder ved ekstra heldige treff med såkalt varm harpun med sprengladning. Gjennomsnittet er dog noen få minutter.
Så langt vi kjenner til er hvalen relativt intelligente dyr, og det finnes ingen forskning som tyder på at dyr har mindre smerteopplevelse enn mennesker. Skal vi spise dyr, må vi drepe dem, slik er jungelens lov. Det skal dog ikke hindre oss i å tenke nøye over hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Honkey
Hval bør naturligvis ikke seigpines til døde. I norsk valfangst dør 80 % av hvalen umiddelbart. Men det er jo ikke dette aktivistene er opptatt av, dessverre.

Så langt vi kjenner til er hvalens intelligens på nivå med grisens. Det er så vidt jeg vet ingen som protesterer på at vi spiser gris på grunn av at den er så himmla intelligent? Selv ikke muslimene...

Det er også klart man skal tenke nøye over hva man gjør og hvordan, men i hvalens tilfelle er det neppe noe annet dyr det er tenkt mer per avlivede individ.
INGEN hval dør umiddelbart, det er blank løgn. All forskning på temaet viser at gjennomsnittlig dødskamp varer i ca 2 minutter. Så regner du det som umiddelbart, har du vel nogenlunne rett. Giljotin dreper umiddelbart. Inntil du finner opp en fungerende hvalgiljotin er ikke virkeligheten slik hvalfangerne ønsker å fremstille den.
Og all tenkingen du viser til, hva har den ført til? Den har ført til et internasjonalt forbud, som Norge og Japan velger å se bort fra, for å være nøyaktig. Delfin er en hval, likeledes spekkhoggere. Det er ting som tyder på at de er noe mer avansert enn griser også.
Aktivistene går åpenbart til den religiøse siden av problemstillingen, et handlingsmønster jeg ikke tilslutter meg. Men jeg tillater meg dog å være sterkt kritisk til det vi ser fra hvalfangstens virkelighet. Tortur av de 20 % som IKKE dør "umiddelbart" er absolutt ikke akseptabelt, eller i tråd med noen kjent dyrevelferdstanke.
Slakting av gris foregår industrielt, med elektrosjokk og påfølgende dødelig slakt v.hj. av slatemaske eller kutting av halspulsåre. Ikke humant dette heller, men dog industrielt og under en viss kontroll.

Honkey
Jeg er egentlig ikke så kunnskapsrik om dette så jeg bare siterer wikipedia. Hvis du vet bedre er det naturligvis kjekt. Hvis ingen dyr skal lide før de dør skal vi da også sette alle rovdyrene i bur og fore dem med humant avlivede skrotter?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor er det så ille at et dyr har smerter og lider noen minutter? Det skal jo øyeblikkelig dø uansett. Det er da en mye verre handling å drepe noe enn å plage det en liten stund. Slik er det jo med oss mennesker også. De fleste vil jo innse at det å ta livet av et menneske er verre enn å påføre det smerte i 10-20 minutter.

Dette er bare noe hyklerisk fjolleri for for mennesker som prøver å bortforklare sin egen bestialitet ved å finne opp tøvete fraser som "human dreping" og lignende.

Bryr man seg om dyret dreper man det ikke. Dette handler bare om folk som er nevrotiske og engstelige for det ubehaget det er å få dette tydeliggjort ved at byttet viser at det er klar over at det skal dø.

Hvis man dreper noe uten at det er klar over det har man ingen respekt for hverken dette vesenet eller liv i det store og hele.

Gå å se en disneyfilm. :-\
 
Topp Bunn